Kampanje: Går usikker høst i møte – Ikke pessimistisk, men realistisk

Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, er intervjuet av Kampanje om tilstanden i designbransjen. 

Kampanje: Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, skryter av bransjen som er omstillingsdyktige. Hun er imidlertid spent på hvordan høsten blir for byråene. Foto: Aksel Jermstad.

Kampanje: Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, skryter av bransjen som er omstillingsdyktige. Hun er imidlertid spent på hvordan høsten blir for byråene. Foto: Aksel Jermstad.

– Det er ikke sånn at designbransjen er løsrevet fra samfunnet ellers, sier hun til Kampanje. – Men samtidig vet vi at design trengs. Folk har behov for tjenestene til medlemmene våre. Hun forteller også til Kampanje at Grafill rigger seg til for å hjelpe bransjen gjennom det som ser ut til å bli en usikker høst. - Jeg er ikke pessimistisk, men realistisk. Vi gjør oss klare til å være den trygge havna vi skal være – blant annet bistår vi medlemmene våre med rådgivning, sier hun. - Vi merker det tidlig i lavkonjunkturtider, men samtidig vet vi at det er behov for designtjenester, og bransjen vår er omstillingsdyktig og vil klare seg.

Grafill setter pris på at Kampanje belyser hvordan økonomikrisen påvirker bransjen. Dette er et tema vi er opptatt av, og i sin sommerhilsen til Grafills medlemmer før ferien skrev Lene om nedgangstider og tidligere erfaringer. – I en bransje som vår er horisontene ofte notorisk korte. Det gjør oss ekstra utsatt i nedgangstider. Særlig når det ikke bare har vært tørke for planter og trær i det siste, flere forteller at det også er desidert tørrere på oppdragsfronten enn på lenge. Fordi vi er en utsatt bransje er vi heldigvis også mestere i å tilpasse og omstille oss. Det gjelder bare å holde troen på at det alltid kommer bedre tider. Om ikke du skal huske noe annet i sommer, så husk det. Det går opp og det går ned her i verden, men når det har gått langt nok ned så må det alltid gå opp igjen. Det er bare et spørsmål om når. I mellomtiden må vi tilpasse oss. Og Grafills jobb er å bidra til at bransjen lykkes i både gode og dårlige tider.

Lene håper høsten byr på mange spennende muligheter og gode samarbeid med oppdragsgivere som vet å benytte designbransjens kompetanse til fulle. Og hennes råd til oppdragsgiverne er det samme som alltid: ta inn designerne tidlig i prosessene. Det skaper de beste produktene, de beste resultatene og den beste kommunikasjonen.

Du kan lese hele Kampanje-intervjuet her (betalingsmur)