Kåret til Årets vakreste Bøker

I går kveld ble 45 bokutgivelser premiert i Årets vakreste Bøker, konkurransen hedrer den visuelle litteraturen og bøkenes formgivere. Den illustrerte barneboken Dyrene sover ble kåret til Årets vakreste Bok, og hedersprisen Bokkunstprisen gikk til bokdesigner Kari Norby. Gratulerer til alle!

Årets vakreste Bøker 2022 er kåret. Av alle vinnerbøker velges én bok til Årets vakreste Bok. Den gjeve utmerkelsen gikk til Dyrene sover, illustrert av Mari Kanstad Johnsen og designet av Eller med A​ (foto Jørn Aagaard).

Konkurransen har en lang og stolt tradisjon, og i 1933 ble den aller første bokprisen delt ut. Siden den gang har både konkurransen og bokproduksjonen vokst, og vinnerarkivet består nå av flere tusen vakre bøker.

– Det er en stor glede å hylle alle som holder liv i håndverkstradisjonene og skaper dette helt unike og geniale mediet som gjør at vi så utrolig enkelt kan holde visdom, kunnskap og kunst mellom hendene. Det krever eksepsjonelt håndverk i alle ledd for å lage virkelig god bokkunst, og vi ser i konkurransen at det er når hele orkesteret spiller sammen - fra papirprodusenter, bokbindere, typografer og trykkere, til forlagsredaktører, designere, illustratører og forfattere - det oppstår virkelig eksepsjonelle bøker, sier en stolt leder i Grafill, Lene Renneflott.

Dyrene sover er årets vakreste bok
Av alle vinnerbøkene velges én bok ut som den aller vakreste. I år gikk prisen til barneboken Dyrene sover av Kjersti Annesdatter Skomsvold, illustrert av Mari Kanstad Johnsen og designet av Eller med a.

– At en illustrert bok for barn får den gjeveste utmerkelsen viser viljen norske forlag, formgivere og forfattere har til å tilby høy kvalitet til barn. Bildebokproduksjonen i Norge er virkelig i verdensklasse, noe jeg synes denne boken viser, og det på alle måter. Grundigheten i prosjektet, gjennom samarbeidet mellom forfatter, illustratør, designer og trykkeri, gjør at Dyrene sover er i gjennomgående svært høy kvalitet. Det er egentlig den typen samarbeid jeg drømmer om på vegne av andre som jobber innenfor bokfeltet, sier Renneflott.

Bokkunstprisen til Kari Nordby
Bokkunstprisen er Grafills hederspris og tildeles personer eller virksomheter som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst. Årets pris gikk til bokdesigner Kari Nordby.

– Kari Nordby har for de fleste i den yngre generasjonen av designere vært et hittil ukjent navn. Vi er et ungt fag, men ser nå at stadig flere unge utøvere i faget er interessert i historiens betydning, og som på leting bakover oppdager viktige personer eller visuelle uttrykk. I vårt fag, som i så mange andre, har man hatt en tendens til å hylle og genierklære historiske menn, så det er utrolig spennende at Kari Nordby, denne stillferdige, men interessante designeren som beveget seg inn og ut av bokbransjen, og som holdt en usedvanlig høy faglig kvalitet, blir trukket frem og vinner Bokkunstprisen i 2022.

Bibelen er Årets best tilrettelagte Bok
Årets best tilrettelagte Bok gikk i år til boken Bibelen i ord og bilde, formgitt av Minsk design. Årets best tilrettelagte Bok kåres blant fjorårets utgivelser i alle sjangre innen tilrettelagte bøker og deles ut av Leser søker bok i samarbeid med Grafill.

Katalog og utstilling
Til årets konkurranse er det laget en fin vinnerkatalog, her er det også flere samtaler om betydningen av samspill og samarbeid i utformingen av gjennomgående vakre bøker.

Vinnerbøkene kan senere studeres på nært hold i Grafills hus, 3. november åpner en utstilling med alle bøkene og arbeider av årets Bokkunstprisvinner.

Se vinnerlisten nedenfor, og i vinnerarkivet er alle premierte bokarbeider presentert nærmere med bilder og juryens kommentarer.

Liste over vinnere Årets vakreste Bøker 2022: #

Skjønnlitteratur – barn og ungdom #

Om denne kategorien sier juryen:
Dette er en kategori vi med glede hadde sett enda flere innsendelser, så juryen plystrer høyt i retning forlagene i håp om at flere illustrerte bøker finner veien til neste års juryering. Samtidig beviser vinnerne av dette års nominasjoner at med varme og nærhet og faglig styrke, kan strek og tekst i samspill gi historier en egen, unik stemme.

Diplom til Nora Brech og Elisabeth Vold Bjone for
Buffy er eventyrlysten – En reiseskildring

Av Ingeborg Arvola
Cappelen Damm

Juryens kommentar:
Morsomme, presise og sjarmerende Illustrasjoner treffer målgruppa med humor, fart og stil, på samme måte som bokas hovedperson, tema og historie. Heia Buffy!

Gull til Inga Sætre for
Ring hvis det er noe

av Åse Ombudstvedt
Forlaget Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar:
Det er noe innbitt med jenta som stirrer på oss på forsiden, og i kombinasjon med tittelen blir uttrykket hjerterått og ekte. Illustratørens enkle strek viser en upolert og ærlig hverdag, som treffer oss midt i magen. Forsidens balanserte samspill mellom tekst og illustrasjon fortsetter boka igjennom, hvor de veksler på å ha den ledende, fortellende stemmen. Aldri i ubalanse, alltid gjensidig forsterkende. Dette er poesi, i hver en strek.

-

Skjønnlitteratur – Voksen #

Om denne kategorien sier juryen:
En kategori med stor variasjon. De nominerte evner å kombinere et vakkert omslag med en gjennomdesignet innmat som står i stil og som skaper et helhetlig produkt, ikke minst gjennom optimal trykkteknikk og innbinding.

Sølv til Susanne Svendsen og Ina Brantenberg i Tank for
Hjertet er en egensindig traktor
av Jón Kalman Stefánsson
Forlaget Press

Juryens kommentar:
Omslagets bronseskinnende typografi, den svakt pulserende og alluderende perm- og forsatsillustrasjonen og innmatens kremfargede papir og lavmælte typografi, går opp i en høyere enhet for denne vakre samlingen av dikt av Islands største nålevende forfatter, Jón Kalman Stefánson.

Gull til Aslak Gurholt i Yokoland for
Kaskader av okser og aske
av Eirik S. Røkkum
Flamme Forlag

Juryens kommentar:
Den bokstavrimende kaskaden av bokens tittel preget inn i permen med svart folie over et diffust fotografi som er motivert av diktsamlingens innhold, den frapperende neonfargeforløpning på permen, og en bakside som i overensstemmelse med diktsamlingens sirkelkomposisjon er identisk med permens forside, sjarmerte juryen i senk.

-

Skjønnlitteratur – Bildebok #

Om denne kategorien sier juryen:
Juryen frydet seg over mange knallgode kandidater for målgrupper som spenner fra treåringen til tenåringen. Det var en krevende jobb å velge ut vinnere blant mange gode innsendelser, men de beste snakker like godt til den voksne leseren som til barnet.

Diplom til Sunnniva Sunde Krogseth og Majlin Keilhau for
Nattsvermere
av Sunniva Sunde Krogseth
Gyldendal

Juryens kommentar:
Bildebokskaperen bruker på en spennende måte illustrasjoner og et visuelt fantasiunivers for å fortelle om redsel for mørket. Noor går fra å være engstelig for mørket og insektene, til å leke insekt og bli til en nattsvermer og dermed overvinne sin egen frykt. Dette underbygges gjennom lekne og stemningsfulle bilder og en mørk og skummel fargepalett blandet med faktainformasjon om insekter. Til sammen er det skapt et magisk visuelt univers med dybde og symbolikk, stemning og spenning.

Diplom til Øyvind Torseter og Elisabeth Vold Bjone for
Mulanosaurus Rex
av Øyvind Torseter
Cappelen Damm

Juryens kommentar:
Torseter leverer illustrasjonskunst på internasjonalt nivå i denne boka, som oppleves som en hybrid mellom bildebok og tegneserie, eller kanskje vi her har en ny sjanger? Vi møter Mulegutten og andre kjenninger fra tidligere bøker, denne gangen på museum, og for et museum! Vi mister pusten over fabelaktig tegnekunst og uovertrufne monsterfremstillinger når vi forviller oss inn og ned i denne boka.

Sølv til Ragnar Aalbu for
Georg er borte
av Ragnar Aalbu
Ena – et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar:
En nydelig, klok og stilsikker bildebok med skyhøy kvalitet på alt fra illustrasjon og helt ned til innbinding, format og designuttrykk. De nesten utviskede illustrasjonene, gir en varsom slagkraft til en tematikk som handler om å miste og å savne. Grepet er både vakkert og svært rørende.

Gull til Mari Kanstad Johnsen, Marte Meling Enoksen, Karen Grønneberg og Lotte Grønneberg i Eller med a for
Dyrene sover
av Kjersti Annesdatter Skomsvold
Aschehoug

Juryens kommentar:
Det gjemmer seg alltid noe i bildene til Mari Kanstad Johnsen, som gir bøkene noe evig over seg. Bildene tar krumspring som gjør at man som leser kan se oppslagene igjen og igjen og likevel oppdage nye aspekter. Illustrasjonene er perfekt uperfekte, og inspirerer til medskaping hos barneleseren. Samtidig er boken utsøkt i alt fra trykkteknikk, bildegjengivelse, innbinding og fysisk format. Illustratøren lykkes i kunststykket å treffe bredt og samtidig smalt, slik en bildebokklassiker skal. Her blir bildeboka for barn tatt på alvor som kunstform, og løftet opp. Hvert oppslag er en vakker plakat og et kunstverk med en eksepsjonelt finstemt fargebruk. Boken er enestående!

-

Sakprosa – Voksen #

Om denne kategorien sier juryen:
En kontrastfylt og rik kategori med mange innsendelser. De nominerte spenner fra det utsøkt delikate og innbydende via det minimalistiske til det humoristiske.

Diplom til Jens Johan Tandberg for
Samtaler om AHO: 1996–2021
Redaktør: Jørgen Johan Tandberg
Arkitektfaglig presse

Juryens kommentar:
Den engasjerende intervju- og samtalebokens kompromissløse minimalistiske format og typografi matcher bokens intensjon og innhold: en bok utgitt i anledning AHOs 75-års jubileum, og som ønsker å fremstå som en motsats til en selvhøytidelig jubileumsbok. Her er det ikke noe fuss og boken er svært innbydende i all sin enkelhet. Den lille softcoverbokens typografi er lettlest, boken er lett å navigere i, og boken er til tross for sine over 400 sider lett av vekt, myk og fleksibel å håndtere, og åpner seg helt flatt takket være Ota-innbindingsmetoden. Dertil gjør løsningen med bokens tittel og samtlige bidragsyteres navn arrangert over fire linjer på bokens rygg at den definitivt vil skille seg ut i bokhylla.

Sølv til Jørn Aagaard og Thomas Ekström for
Vanlige potteplanter
Redaktør: Ingrid Ulstein og Ivar Kvaal
Ljå Forlag

Juryens kommentar:
En håndbok om kjente potteplanter som på ironisk og sjangerlekende vis henter sitt visuelle formspråk fra kunstbøker, med en perm i mørk grønn shirting og et innfelt fotografi på forsiden og bakside. Juryen gav seg over i humrende begeistring over bokens satiriske fotografier, som på ærlig vis harselerer over nordmenns hang til interiørtrender.

Gull til Rune Døli i Modest og Guri Dahl for
Smykkeskrinet

av Jorunn Veiteberg
Skald / Arnoldsche Art Publishers

Juryens kommentar:
En fenomenal, men likevel stilistisk nøktern katalog som i form, farge, perm og lukningsmekanisme er inspirert av den omfattende private smykkesamlingen som presenteres i boken. Boken er trådinnbundet i sveitsisk binding, dvs. at den fremre forsatsen ikke er limt til permen, noe som gjør det mulig å åpne boken flatt til tross for det lille formatet, og som gjør den fremre permen til et smykkeskrinlokk. Her har designeren skapt et smykkeskrin av en bok!

-

Sakprosa – Barn og ungdom #

Om denne kategorien sier juryen:
En fantastisk inspirerende og rik kategori med mange vakre, informative og lærerike bøker.

Diplom til Anna Fiske og Elisabeth Vold Bjone for
Hvordan er det å være voksen?

av Anna Fiske
Cappelen Damm

Juryens kommentar:
Dette er tredje bok i en serie sakprosabøker av Anna Fiske som omhandler de store spørsmålene i livet, og vi håper det ikke stopper her! Med uredde, lekne, humoristiske og sjarmerende illustrasjoner og gjenkjennelig uttrykk forklarer, forundrer, ufarliggjør, og filosoferer hun over temaet i barnehøyde med en saklighet og varme som ingen andre kan. Heia, heia!

Sølv til Magnhild Winsnes for
Gutteboka. Din guide til puberteten

av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl
Aschehoug

Juryens kommentar:
En uredd og humoristisk, pinlig og varm, stilsikker og rikholdig, direkte og presis bok alle gutter i alle aldre må lese. Denne informerende og pedagogiske/upedagogiske boka formidler det som er så vanskelig å spørre om til en av de viktigste og mest krevende målgruppene for bøker. De vittige og ærlige illustrasjonene i kombinasjon med en dynamisk og leken layout behandler et sensitivt tema på et herlig og upretensiøs vis.

Gull til Rune Markhus for
Katten og havet

av Bjørn Arild Ersland
Ena – et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryen kommentar:
Enestående og vellykket bruk av både design og illustrasjon som løfter fram et dagsaktuelt og viktig tema på en engasjerende måte. Det er en kunst å formidle faktastoff visuelt til en ung målgruppe, men her er det gjort med stil, varm humor og presis formidlingsevne. Skriften på forsiden og det åpne koøyet på den stive permen inviterer inn i et rikt, men distinkt visuelt univers som fanger leseren til siste side.

-

Lærebok #

Om denne kategorien sier juryen:
En kategori med få innsendelser, noe som forundrer juryen. Lærebøker er en viktig genre nettopp fordi de skal utvide horisonten for våre kommende generasjoner, og hva er vel viktigere da enn å skape et verk som engasjerer gjennom design og illustrasjon? Tross få innsendelser holder de nominerte på hvert sitt vis et meget høyt nivå.

Diplom til Jørgen Brynhildsvoll i Smuss Studio for
Sosiale medier

av Magnus Hoem Iversen
Fagbokforlaget

Juryens kommentar:
En kompakt og teksttung fagbok for høyere utdanning med en iøynefallende – om enn forgjengelig – emnebetoning. De mange tekstelementene og et utall fotnoter er typografert på et høyt håndverksmessig nivå og kun basert på kortreiste norske typografiske skrifter fra Monokrom, William Stormdal og bokens designer. Juryen festet seg blant annet ved de lett identifiserbare fargelagte notehenvisningene i den løpende teksten, som tar hensyn til det som ofte er reell lesestrategi og reell leseadferd – at fot- og margnoter ofte leses for seg og fungerer som en inngang til poenger i den løpende teksten, og ikke omvendt.

Sølv til Jørgen Brynhildsvoll i Smuss Studio for
Forankring fryder

Redaktører: Kenneth Dahlgren, Timon Linderud, Knut Schreiner og Jenny Holmsen
Universitetsforlaget

Juryens kommentar:
Den herlige knalloransje spotfargen som går igjen gjennom hele boka er høylytt og bryter definitivt med det gjengse lærebokuttrykket. Juryen ser absolutt poenget med det emnebetonte «snakkebobleomslaget», der fokuset er å fremheve ulike stemmer og medvirkning i forbindelse med byutvikling og arkitektur, og at boken ikke er en hvilken som helst antologi om byutvikling og arkitektur. Den sensitivt differensierte behandling av ulike typer redaksjonelt stoff, og det beundringsverdige spennet i den typografiske paletten der instanser av én variabel font er brukt til all tekst.

-

Fotobok/Kunstbok #

Om denne kategorien sier juryen:
En utfordrende og mangfoldig kategori, med et godt spenn mellom den respektfulle og subtile tilnærmingen til kunst og foto og det mer ekspressive uttrykket som utfordrer og vekker interesse.

Diplom til Signe Johannessen og Lars Høie for
Trophy

Redaktører: Caroline Malmström og Signe Johannessen

Juryens kommentar:
En kunstbok i lommeformat med en herlig taktil og holografisk sølvskimrende perm som matcher bokens prismatiske samling av tekster som kretser rundt Signe Johannessens kunstverk. Innmatens litt uvørne typografi ofrer ikke elementære krav til leselighet, og den gjennomgående bruk av en displayskrift designet for boken av bokens designer henviser til kunstnerens materialbruk. Et attråverdig objekt man ikke kan unngå å legge merke til.

Diplom til Rune Døli i Modest for
Eksponert / Exposed

Redaktør: Thomas Mala
Forlaget Press

Juryens kommentar:
Eksponert er et praktverk, som allerede gjennom format og vekt oser av storhet og selvtillit. Boken ble gitt ut i forbindelse med en utstilling på Henie Onstad Kunstsenter og presenterer verk fra en periode på 170 år fra Norges største private samling av fotokunst. Forsiden har en kompromissløs enkel utforming med de fire kraftige søkerammehjørnene fra fotoobjektivet i en effektfull kontrast til bokens shirting i skinnende sort silke. Boka er utsøkt trykt og hvert foto kommer til sin rett med respektfulle marger og en helt enestående smell i bildeflaten. Designet komplementerer fotoene gjennom slagkraftig typografi og kapittelinndelinger på innfarget svart papir, som gjør det enkelt å navigere.

Sølv til Jens Johan Tandberg hos MUNCH for
Edvard Munch Uendelig

Redaktør: Tor Eystein Øverås
MUNCH

Juryens kommentar:
Boken inneholder 150 tekster om kjente og mindre kjente verk av Edvard Munch skrevet av 21 Munch-kjennere. De dobbeltsidige oppslagene med tekst på venstresider og et korresponderende bilde på høyresider gjør boken til en drøm å bla og lese i. Til tross for det store omfanget på 438 sider i format 20 × 27 cm, gjør papirvalget at boken er forbausende lett av vekt. Den omfangsrike softcoverboken åpner seg flatt nærmest av seg selv, klokelig basert på Ota-bindmetoden. Boken er i all sin enkelhet en usedvanlig tiltalende bruksbok – så langt unna en salongbordbok som det er mulig å komme! En bok man aldri vil bli ferdig med. Mye på grunn av det unike innholdet, men like mye takket være den intelligente redaksjonelle organiseringen av bilder og tekst og bokens mange smarte designløsninger.

Gull til Katinka Goldberg, Jan Rosseel og Stig Lundgren for
Bristningar

av Katinka Goldberg
Journal

Juryens kommentar:
Et svært personlig og sterkt bokprosjekt som skildrer et tilbakeblikk på en utfordrende barndom uten å være sentimental eller selvmedlidende. Designet og bildene veksler mellom det inntagende og vakre til det forstyrrende og mystiske. Dynamikken mellom abstraksjon, konkrete og ofte sladdete foto, håndskrift, maleri og tekst gjør det til en rik og original historiefortelling med mange lag og muligheter for tolkning. Både omslag, forsats, den rytmiske layouten og den ekspressive typografien bygger opp en sterk og sanselig dramaturgi gjennom materialbruk og komposisjon.

-

Bokomslag – Voksen #

Om denne kategorien sier juryen:
En kategori med stor variasjon, hvor de nominerte peker seg ut med enkle, men slående virkemidler hvor kombinasjonen av idé, estetikk, komposisjon og detaljering vekker oppmerksomhet og kommuniserer innholdet på en presis måte.

Diplom til Erika Barbieri, Henrik Olssøn og Linn Wie i OlssønBarbieri for
We Live in The House Across the Street

av Morten Andenæs
Teknisk Industri

Juryens kommentar:
Et helgrønt og inntagende objekt som umiddelbart vekker juryens interesse i all sin virkningsfulle enkelhet. Her er valgene av komposisjon, materialitet, trykk på bokblokkens topp-, for- og bunnsnitt og den overraskende bruken av løs shirting som smussomslag nøye planlagt – og sammen dannes det et visuelt og taktilt uttrykk som har en stille slagkraft.

Diplom til Greger Ulf Nilson i GunLab, Karoline Hjorth og Riitta Ikonen for
Eyes as Big as Plates 2

av Karoline Hjorth og Riitta Ikonen
Arnoldsche Art Publisher

Juryens kommentar:
Et unikt kunstprosjekt har fått et omslag som på en utsøkt måte kombinerer humor, alvor og sanselighet uten å være jålete. Gjennom bruk av originale og til dels saftige foto fra naturen, skildrer designer og kunstner en nær dialog mellom menneske og miljø.

Sølv til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Varm is. Når verden tiner og alt forandres

av Ole Mathismoen
Kagge Forlag

Juryens kommentar:
En slående, minimalistisk og nærmest teatralsk visuell tolkning av et alvorlig innhold. Ved å stanse ut tre hull i det hvite smussomslaget formidles smeltingen av isen uten å måtte lese tittelen. Den knallblå shirtingen som forestiller vann lyser gjennom den smeltende isen, og den lille avstanden mellom smussomslaget og bokpermen skaper en tredimensjonalitet som fungerer som en fortellende scenografi. At strekkoden avsluttes som små smeltevanndråper er en fin, subtil og treffende detalj.

Gull til Simon A. Kjær i Sak design og Elisabeth Vold Bjone for
Bunkers

av Rune Salvesen
Cappelen Damm

Juryens kommentar:
Et bokomslag som drar leseren til seg gjennom en suggererende, rytmisk og svimlende op art. Tittelen drukner delvis i mønsteret, noe som forsterker den tredimensjonale effekten og som refererer direkte til deler av handlingen i en undersjøisk bunkers. Det er vanskelig å ta øynene fra dette omslaget, og når du endelig klarer det, er det med en vag følelse om at du ble litt sjøsyk. Designet forsterkes gjennom en delikat og presis bruk av UV-lakk, små subtile detaljer og en rygg som vil stå ut i bokhylla.

-

Bokomslag – Ungdom #

Om denne kategorien sier juryen:
En viktig kategori hvor omslagene har den tunge oppgaven med å forføre en målgruppe som mer enn å lese bøker er fanget på skjerm. Juryen diskuterer lenge om hva slags uttrykk og design som treffer ungdom i den digitale tidsalder, og hva er egentlig en ungdom? Er det et stort barn eller en ung voksen? De nominerte treffer hver på sin måte med et enkelt, nysgjerrighetsskapende og slående uttrykk.

Diplom til Egil Haraldsen og Ellen Lindeberg i Exil design for
XR UK

av Heidi Sævareid
Flamme Forlag

Juryens kommentar:
En iøynefallende enkel komposisjon hvor den store og kryptiske tittelen fungerer som et kikkhull inn i fortellingen. Kombinasjonen av enkelheten i layout og de uformelle og mystiske fotoene i bakgrunnen skaper nysgjerrighet for historien. Fargebruken harmonerer godt med innholdet og den knallrosa forsatsen gir en slagkraftig kontrast til selve omslaget.

Gull til Jørgen Brynhildsvoll i Smuss studio for
Litt redd, bare

av Alexander Kielland Krag
Gyldendal

Juryens kommentar:
Med få virkemidler er det skapt en var og sårbar stemning. Sammen med den talende tittelen, den subtile fargebruken og det fine utsnittet av et tilsynelatende privat foto fungerer helheten optimalt. Designet har en gjenkjennelighet til forfatterens forrige bok gjennom den samme karakteristiske typografien og bildestilen, noe som villet eller ikke, skaper et slags seriepreg. Designet er enkelt, kontemporært og slående, men ivaretar likevel en intim kommunikasjon med leseren.

-

Bokomslag – Barn #

Om denne kategorien sier juryen:
En kategori preget av variasjon. De nominerte skaper stor begeistring hos juryen og mestrer på en utmerket måte samspillet mellom illustrasjon, typografi og komposisjon – og som både speiler innholdet, er inviterende, nysgjerrighetsskapende og slående.

Diplom til Laila Myrseth Tryggeset for
Kampen

av Geir Egil Eiksund
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar:
En stram og elegant forside, med et design som får juryen til å tenke på en kombinasjon av en Mondrian-komposisjon, videomøteestetikk og Sims. Omslaget er dempet i fargebruk og virkemidler og supplert med en moderne typografi, men om du ser nærmere etter er det rikt og mangefasettert i detaljene, med fortellende elementer som hinter til tittelens dobbelte betydning.

Diplom til Øyvind Torseter for
Bror min

av Laura Djupvik
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar:
Et forunderlig og vakkert omslag. Samtidig som å være drømmende og lekent formidler helheten en uro, og vi aner at noe dramatisk truer under overflaten, som vi blir nysgjerrig på. Vi gleder oss over det rike og treffsikre formspråket til en av våre store illustratører.

Gull til Hilde Hodnefjeld og Majlin Keilhau for
Uppsa

av Hilde Hodnefjeld
Gyldendal

Juryens kommentar:
Fritt og kraftfullt bokomslag som sjarmerer seg langt inn i hjertene til juryen med sin uredde og dynamiske komposisjon. Det litt skjøre og fjæraktige i illustrasjonen i kombinasjon med den slående tittelen gjør helheten sjarmerende og menneskelig og formidler historien på finurlig vis. Forsiden treffer målgruppa med et smell og vil stå ut både i bokhandelen og i hylla hjemme.

Gull til Skinkeape og Majlin Keilhau for
Bak den svarte porten

av Anders Bortne
Gyldendal

Juryens kommentar:
Snakk om å bli hypnotisert av et omslag! Med et blikk som både lokker og advarer, ledes vi inn porten mot et mørklagt hus, som i kontrast til den flouriserende tittelen, oser av fare. Vi tør egentlig ikke følge etter, men kan heller ikke la være. Illustratørens fargebruk er original og leken, uredd og modig, som bokas hovedkarakter også er. Dette er så utrolig vakkert gjennomført!

Serier #

Om denne kategorien sier juryen:
En vellykket serie kombinerer et sterkt seriepreg med en evne til å la innholdet i hver enkelt utgivelse skinne igjennom. Dette er en kategori med få innsendelser, men de nominerte er hvert på sitt vis sterke priskandidater.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Flamme Forlag, boksingler

Redaktører: Geir Nummedal og Nils-Øivind Haagensen
Flamme Forlag

Juryens kommentar:
Redesignet av Flamme forlags serie med boksingler på mellom 16 og 32 sider, med noveller, bokkapitler, dikt eller prosatekster, har resultert i et avmålt men svært gjenkjennelig seriedesign basert på en stram og minimalistisk typografi. Løsningen uttrykker tydelig at det enkelte bokhefte kun er en «singel», som ikke fortjener like mye individuell oppmerksomhet som forlagets vanlige bøker. Det unnselige inntrykket balanseres imidlertid av den enkle men elegante visuelle differensieringen fra utgave til utgave og av det subtile ornamentale punktmønsteret som er preget inn i alle omslagene – som antyder en viss eksklusivitet og dermed kommuniserer at boksinglene er litteratur verdt å lese og samle på.

Sølv til Bui Quy Son, Paul-Antoine Lucas og Armelle Breuil i Safe Space Collective for
Safe Space Zine 1-6

Safe Space Publishing

Juryens kommentar:
Juryen ble umiddelbart begeistret for hvordan alvoret i det politiske innholdet blir kommunisert gjennom det røffe, men likevel velkomponerte designet, og det nøkterne valget av en enkel trykkteknikk på rimelig papir. Seriepreget er umiskjennelig, samtidig som hver utgave kommuniserer innholdet på en underfundig måte. Formspråket er en kontemporær videreutvikling av den tidstypiske politiske fanzinen fra 1970-tallet med en dynamisk layout og et stilsikkert typografivalg.

-

Tegneserier #

Om denne kategorien sier juryen:
Dette var en av de vanskeligste kategoriene å juryere med ekstremt mange og sterke bidrag. Juryen har nominert innsendelser som demonstrerer høy illustrasjonsfaglig og visuell kompetanse, gjerne på nyskapende og utforskende måter. De nominerte både utfordrer og viser bredden i hva den visuelle historiefortellingen i en tegneserie kan være.

Diplom til Steffen Kverneland for
Brillegeit

av Steffen Kverneland
No Comprendo Press

Juryens kommentar:
Et storverk av en av Norges største tegneserieskapere som treffer rett i hjertet, veksler mellom det personlige, såre og humoristiske på en måte ingen andre kan. Vi bøyer oss i støvet.

Diplom til Lene Ask for
O bli hos meg

av Lene Ask
No Comprendo Press

Juryens kommentar:
En imponerende dokumentarisk grafisk roman som gjennom et rent og ærlig visuelt uttrykk bestående av malte illustrasjoner forteller om en mørk del av norsk misjonshistorie. Den grafiske romanen håndterer materialet på en ærbødig måte, og historien er dyster men vakkert fortalt.

Diplom til Sigbjørn Lilleeng for
Inntrenger

av Tor Åge Bringsværd og Jon Bing
Ena – et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar:
Ekstremt stilsikker bok som er filmatisk fortalt, deler av den ser nesten animert ut. Boken har et nostalgisk uttrykk, som lener seg på sci fi-genrens stiluttrykk. Tematikken er uhyggelig, og flørter med dagens AI-teknologi, den er dagsaktuell til tross for at den bygger på et manus fra 1970-tallet. Spennende, fengende og uhyggelig!

Diplom til Anja Dahle Øvrebye for
Naken

Redaktør: Anja Dahle Øvrebye
Blokk Forlag

Juryens kommentar:
En modig antologi både i innhold og form, med et konsept som er utforskende og originalt som tegneserie, og som er gjennomført helt ned til detaljnivå og innbinding. Omslaget er usminket, freidig og dønn ærlig. Innholdet er avkledd, søtt, groteskt og lattervekkende korny.

Sølv til Nora Dåsnes for
Ubesvart anrop

av Nora Dåsnes
Aschehoug

Juryens kommentar:
En moderne klassiker som med varhet, suveren dyktighet, sikker hånd og nydelig historiefortelling klarer å skape en tilgjengelig bok for ungdom om et alvorlig tema. Det står enorm respekt av å lage en bok om et av Norges største sjele-arr, og det kunne ikke vært gjort bedre enn dette.

Gull til Xueting Yang for
Kjøkken

av Xueting Yang
Jippi Forlag

Juryens kommentar:
Hvis en bok kan være klam eller lukte sitrus, er det denne. Dette er en stillfaren og observerende bok. Bildene er «frosset» midt i en bevegelse, i en ladet situasjon, hvor vi aner at det har skjedd noe både før og etter. Tegningene fanger bevegelser, som et fotografi gjør. Bildeutsnitt, komposisjon og fargevalg underbygger stemningen som balanserer på grensen mellom det ubehagelige og vakre. Juryen ble bergtatt av bokas varhet, fargevalg og ubehag. Dette er ei bok som lukter som nyskrelt appelsin.

-

Artists´ books #

Om denne kategorien sier juryen:
En kategori som viser stor frihet og skaperglede i uttrykk og innhold. Her spenner det fra det intime og personlige via det politiske til det eksplosive.

Diplom til Bjarne Melgaard for
Gateavisa 50 år

Prosjektansvarlig: Emil Finnerud

Juryens kommentar:
Utgivelsen feirer Gateavisas 50-års jubileum med en selvbiografisk og ytterst uortodoks tegneserie av kunstneren Bjarne Melgaard, i form av en wire-o innbundet tegneblokk i A4-format, som er en replika av tegneblokken som Melgaard tegnet serien på. Innhold og form kan sies å referere til 1970-tallets undergrunnsestetikk og det som utvilsomt var Gateavisas storhetstid.

Diplom til Elin Sundström og Karen Grønneberg i Eller med a for
River-and-I

Redaktør: Elena Lundquist Ortiz
Laboratory for Aesthetics and Ecology

Juryens kommentar:
Den solide boken med trådbinding dokumenterer forfatterens fascinerende og kunstneriske studie av en elv. Et sofistikert modulsystem og distinkt typografi kombinerer tekst og bilde på varsomt vis og gir rom for kunstnerens tanker. Bokens utforming er gjort med en tydelig selvsikkerhet og passer perfekt til innholdet.

Gull til Anne Tveit Knutsen, Eli Kristine Moldstad, Yilei Wang i Northing og Pan Yanrong i Kinakaal Forlag for
Tvillingsong

Redaktør: Ben Wenhou Yu
Kinakaal Forlag

Juryens kommentar:
Et presist tilpasset rent hvitt etui beskytter det skjøre bokobjektet – en poetisk dialog mellom tvillingene Toril & Eli. De abstrakte og uttrykksfulle tegningene og de kinesiske skrifttegnene skaper et metaspråk som lar leseren fornemme dybden i forholdet mellom de to. Det delikate, tynne og gjennomskinnelige papiret understreker det sensitive og personlige innholdet. Resultatet er en rørende leseopplevelse.

Gull til Gösta Flemming i Journal for
Border Inspection

Journal

Juryens kommentar:
Boken dokumenterer på en enkel, men slående måte den ekstraordinære situasjonen med den stengte grensen mellom Norge og Sverige i det lange pandemiåret 2020–2021. Første halvdel av boken består av fotografier av grenseovergangene mellom de to landene tatt fra den norske siden, mens andre halvdel består av fotografer fra den svenske siden. Varselskilt og andre skilttavler trekker oppmerksomheten mot separasjonen gjennom den ellers usynlige grensen. Formatet, materialet, den «semantiske» innbindingen og den upretensiøse typografien bidrar til prosjektets fullkommenhet.

-

Åpen klasse #

Om denne kategorien sier juryen:
I åpen klasse forventes det stor originalitet, og de nominerte speiler en stor bredde i innhold og uttrykk. De nominerte overbeviser med å utfordre hva en bok skal være gjennom både format, innhold og innbinding.

Diplom til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Skaperheftet 2021

av Andreas Wahl
Egmont

Juryens kommentar:
Juryen falt pladask for dette utradisjonelle juleheftet – som i motsetning til andre julehefter ikke skal leses men gjøres! Heftet er fylt av morsomme, originale og lærerike analoge prosjekter med steg-for-steg instruksjoner og arbeidstegninger. Og prosjektene kan gjennomføres med svært enkle midler tilgjengelig i de fleste hjem.

Diplom til Christian Bloom og Simen Grytøyr for
BLOOM 2016-2020

Redaktører: Pil Cappelen Smith og Arild Rossebø
Belhamel Press

Juryens kommentar:
Et omfattende utvalg av Christian Blooms besnærende tegninger for VGs helgemagasin gjennom åtte år samlet i et gedigent bind i stort format. En tour de force av et bokprosjekt. Juryen er dypt imponert!

Gull til Jens Johan Tandberg i MUNCH og Martin Asbjørnsen for
bare et øieblik

Redaktør: Heidi Bale Amundsen
MUNCH

Juryens kommentar:
Antologien Bare et øieblik ble utgitt i forbindelse med festivalen Tekst på MUNCH, som utforsket det «uferdige» som tema. Temaet speiles både direkte og sofistikert gjennom en blanding av røff innbinding og utsøkt detaljering. Det føles nytt, friskt og ikke minst relevant. Forsiden med sin gjengivelse av Munchs eget håndskrevne diktutkast er både rørende intimt og unikt. Innmaten med to formater vitner om originalitet og tross det uferdige som tema er all typografi og layout nydelig ned til den minste detalj.

-

Årets Vakreste Bok #

Dyrene sover
Illustrasjon: Mari Kanstad Johnsen
Grafisk design: Marte Meling Enoksen, Karen Grønneberg og Lotte Grønneberg / Eller med A
Forlag: H. Aschehoug & Co.
Forfatter: Kjersti Annesdatter Skomsvold
Redaktør: Lisa Nagel / Aschehoug
Livonia Print, Latvia
150 g Munken Lynx Rough
Aldin
Trådheftet, hard perm
978-82-033-6546-1

Juryens kommentar:
Etter en lang og utmattende periode med nedstengning, hjemmekontor og hjemmeskolen trenger vi alle noe som lyser opp hverdagen og gir oss en fargerik fest. Og det er akkurat det årets vakreste bok gjør. Fra omslag til siste side er dette en bok som forfører, betager og fryder med sin rørende tilnærming til innholdet og sitt enestående visuelle univers. Vi aner at samarbeidet mellom forfatter og illustratør har vært unikt, for tekst og illustrasjon smelter sammen helt sømløst, og historien fortelles med en fremragende innlevelse og inderlighet. Det er frodig, intenst, lekent, humoristisk og en fenomenal blanding av abstrakt og konkret. Hver side har en skyhøy kunstnerisk kvalitet uten å være ekskluderende. Fargepaletten er sjeldent finstemt og sofistikert, og hadde vi kunnet ville vi rammet inn hvert eneste oppslag og hengt det på veggen.

Omslagets raffinerte bruk av UV-lakk, innmatens intensitet i fargeflatene, samt den følsomme detaljeringen vitner i tillegg om høy kunnskap om repro og trykkteknikk.

Årets vakreste bok gjør legging av minsten til en frydefull reise i dyrenes verden, og forteller gjennom bugnende boksider hvordan de ulike dyreartene faller til ro om natten. Boken er lærerik og livsbejaende både for voksen og barn, og det er på høy tid at en barnebok får tittelen Årets vakreste bok! Vi gratulerer.

-

Årets best tilrettelagte Bok #

Bibelen i ord og bilde
Bilderedaktør: Ellen J. Lerberg (Seniorkurator ved Nasjonalmuseet)

Formgiving: Minsk design v/ Jenny Leite-Vikra og Marte Espevik
Tekstarbeid: Anne Kristin Aasmundtveit
Bibelselskapet

Juryens begrunnelse:
Bibelen i tekst og bilder er en vakker og annerledes bibel laget for å inkludere lesere med demens. Utgivelsen er raus, original og smakfullt satt, der form ikke overgår innhold. Det mørkegrønne omslaget i sjirting og preg med gullfolie viser leseren at dette er en bruksbok med høytidelig preg. Den åpne ryggen med swiss-binding gjør at boken lett åpnes i fanget eller på et bord selv for eldre lesere. Tekstene er illustrert med hele 101 kunstverk fra Nasjonalmuseets samlinger. Papiret er mettet og av god kvalitet og gir tekstene god kontrast. Skrifttypen er uten seriffer og har storskriftkvaliteter, og egner seg godt for eldre med svakere syn. Alt dette er gjort med en gjennomført stil og kvalitet i alle ledd, slik at leserne har fått en bibel som er både vakker og brukervennlig.

-

Bokkunstprisen 2022 #

Kari Nordby

Begrunnelse fra Grafills hovedstyre:
Det hender at viktige utøvere, som har hatt stor betydning for fagene våre, av ulike grunner blir oversett. Noen ganger er det personer som var forut for sin tid, eller som endret yrkesretning før noen så hvor viktig arbeidet deres var. Årets vinner av Bokkunstprisen er et av de tydeligste eksemplene på dette.

Kari Nordby startet sin utdanning i 1959–60 ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) – noe overraskende på tekstillinjen. For å komme inn i et yrke som hun lettere kunne livnære seg av søkte hun seg over til de grafiske fagene, og gikk andre og tredje året på bok- og reklamelinjen ved Tegne- og Kunstindustriskolen i København. I denne perioden arbeidet hun i feriene som reklametegner i Steddings annonsebyrå i Drammen. Her fikk hun tips av en engelsk kollega om å søke seg til London College of Printing, hvor hun studerte i tidsrommet 1963–64. Etter studiene fikk hun jobb som formgiver i Linotype and Machinery Ltd i London. Her arbeidet hun først og fremst med å designe firmaets trykksaker og tidsskrift. Hvem hadde trodd at det var en norsk designer som formga Linotypes brevark på begynnelsen av 1960-tallet?

I 1965 overtok Nordby jobben til Leif Anisdahl i Gyldendal. Her videreutviklet hun mye av Anisdahls arbeid både med Fakkel- og Lanterne-seriene, samt tidsskriftet Vinduet. I tillegg designet hun omslag til en rekke regulære utgivelser, et par spesielle diktsamlinger og tidsskriftet Prisma for det nyoppstartede Henie Onstad Kunstsenter.

Nordby hadde en systematisk tilnærming til designet av de ulike seriene, som kan minne om designet for Penguin fra samme periode. Hun strammet opp typografien og layouten på Fakkel- og Lanterne-bøkene, og differensierte de forskjellige seriene med ulike virkemidler. Det tydeligste grepet gjorde hun med bokseriene Studiefakkel og Kjempefakkel – i begge tilfeller et typografisk oppsett, uten bruk av bilder. Dette skapte et tydelig seriepreg, hvor ulike titler kun var skilt ved bruk av farge. Dette kan i dag høres selvfølgelig ut, men på midten av 1960-tallet var dette noe helt nytt. Selv om Nordby kun jobbet i Gyldendal i fire år, var det spor av hennes design i flere tiår fremover.

I 1969 flyttet Nordby til Montreal i Canada, hvor hun arbeidet hos Jacques Guillon Designers Inc., et lite designstudio med internasjonal anerkjennelse. Her jobbet hun hovedsaklig med typografi og ikoner for Montreals nye flyplass. Etter et år sluttet hun i studioet for å arbeide freelance for ulike organisasjoner, og designet blant annet flere bøker for McGill Queen University Press.

I 1970–71 reiste Nordby gjennom Amerika, fra Canada til Colombia, noe som også bidro til å vekke hennes interesse for ulike kulturer. Da hun i 1971 kom tilbake til Norge, begynte hun som designer i Universitetsforlaget. Her designet hun blant annet bokserier og akademiske tidsskrift og flere omfattende bøker. Et par av bøkene hun formgav i denne perioden ble premiert i Årets vakreste Bøker. Parallelt med arbeidet i Universitetsforlaget, begynte Nordby å studere ved Universitetet i Oslo. Hun utdannet seg etter hvert til sosialantropolog, før hun fikk jobb i Justisdepartementet.

På tross av en relativt kort karriere som bokdesigner, gjorde Nordby et pionerarbeid som har blitt stående i ettertid, men som har fått overraskende lite oppmerksomhet. Derfor er det ekstra gledelig å tildele Bokkunstprisen 2022 til Kari Nordby.