Ny visuell identitet til Bertel O. Steen

Bertel O. Steen har skiftet profil. Helt ny visuell identitet for konsernet er utviklet av Metro Branding.

Image007

Ny logo for Bertel O. Steen
– Bertel O. Steen har bygget en sterk og solid merkevare gjennom 118 år. Nå skifter konsernet profil – til en ny og moderne visuell identitet som er bedre tilpasset digitale kanaler. Hele bilbransjen er i transformasjon, og den nye visuelle profilen til Bertel O. Steen flytter seg fra løkkeskrift til en moderne og tydelig logo. Det handler om mobilitet, bevegelse, frihet og flyt.

– Vi som konsern må utvikle oss i takt med endringene som bransjen står midt oppe i og vår visuelle identitet må tilpasses tiden vi lever i. Derfor er vi opptatt av å bygge et sterkere Bertel O. Steen og en helhetlig identitet på tvers av hele konsernet, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Omfattende markedstester har gitt god innsikt
– Dagens signaturlogo ble utviklet i en tid før internett forandret handlemønstrene våre. Den var lite egnet for digitale flater, og spesielt for mobil. Under arbeidet med den nye profilen, har vi gjennomført omfattende markedstester gjennom analyseselskapet Kantar TNS. Resultatene viste at med vår forrige logo var det vanskelig for mange å oppfatte hvem som var avsender.

O.-en er både bokstav og symbol
Bertel O. Steen har samarbeidet med Metro Branding om utviklingen av den nye identiteten. Byrået utarbeidet flere visuelle retninger som ble grundig testet i markedet. Valget falt på den logoen som skåret best i test på tydelighet, synlighet og tilhørighet til mobilitetsbransjen.

– O.- en i firmanavnet er det sentrale elementet i profilen: Den er et hjul, en digital knapp og et sentrum for en ny reise som både Bertel O. Steen og kundene våre starter på. O.-en er både en bokstav og et symbol, som kan brukes til alt fra installasjoner til animasjoner. Stikkordene er enkelhet og tydelighet – på alle flater.

– Alle divisjoner og forretningsområder i konsernet skal nå ta i bruk den nye visuelle profilen, som omfatter alt fra farger og fonter til bildebruk og symboler. En samlende og sterk identitet vil bidra til å styrke konkurransekraften vår, sier Bjørn Maarud.

Den nye visuelle identiteten blir innført gradvis den kommende tiden.

Fra venstre: Benedicte Herstad Simonsen, strategisk rådgiver Metro Branding, Kristine Cudrio Pedersen, senior designer Metro Branding, Kari Steinnes, sjefsdesigner Metro Branding, Cathrine Stensland, byråleder Metro Branding, Anders Rikter, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt Bertel O. Steen, Irene Schwabe, kommunikasjonssjef Bertel O. Steen, Karl Petter Knutsen, UX designer Metro Branding, Richard Wold, kreativ leder i Metro Branding.

Klikk for å se bildet "Bertel" i full størrelse

Fra venstre: Benedicte Herstad Simonsen, strategisk rådgiver Metro Branding, Kristine Cudrio Pedersen, senior designer Metro Branding, Kari Steinnes, sjefsdesigner Metro Branding, Cathrine Stensland, byråleder Metro Branding, Anders Rikter, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt Bertel O. Steen, Irene Schwabe, kommunikasjonssjef Bertel O. Steen, Karl Petter Knutsen, UX designer Metro Branding, Richard Wold, kreativ leder i Metro Branding.