Kampanje: Designkonkurranse får sterk kritikk – nå trekker Helse Sør-Øst anbudet

Takk til Kampanje som løfter frem uforsvarlige anbudskonkurranser! Designkonkurransen fra Helse Sør-Øst som inneholdt en omfattende case-oppgave med kreative uttak over flere flater skapte sterke reaksjoner hos både byråledere og bransjeorganisasjonene. Nå er anbudet trukket.

Foto: Tobias Fredø / Kampanje

Foto: Tobias Fredø / Kampanje

Forrige uke ble både fagleder Benedicte E. Paulsen i Grafill og designleder Anders Fabritius i Racecar intervjuet av Kampanje om design-anbudet fra Helse Sør-Øst som satte sinnene i kok i designmiljøet, les hele saken på kampanje.com (betalingsmur).

I Grafill har vi de siste årene jobbet systematisk for å bedre anbudsprosesser på designoppdrag i Norge slik at utlysninger blir gode og samfunnsøkonomisk forsvarlige. Fagleder Benedicte E. Paulsen og Marie Grønvik fra vårt juristteam blir jevnlig kontaktet av byråer som reagerer på innholdsleveranser i offentlige anbud, men får også henvendelser fra utlysere som ønsker råd og hjelp til å legge til rette for en god anbudsprosess.

Vi jobber for at kjøpere av designtjenester skal få kunnskap og innsikt som sikrer et godt forløp for alle parter, og har derfor laget et forslag på hvordan man kan legge opp prosessen rundt en anbudskonkurranse. For mer om gode metoder for innkjøp av designtjenester, les her:

For deg som utlyser anbudskonkurranser