Innovasjonspriser for universell utforming delt ut

Vipps, NRK TV, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap vant hver sin kategori. Vipps gikk til topps og vant hovedprisen.

– Vipps er en verdig vinner av Innovasjonsprisen for universell utforming. Appen har revolusjonert måten vi gjør opp for oss på. Dette er en tjeneste som gir mestringsfølelse til alle, enten du er blind, eldre, ikke kan språket eller synes teknologi og banktjenester på nett er vanskelig. Uansett funksjonsnivå gjør Vipps livet ditt enklere, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.

Oslo kommunes visuelle identitet vant i kategorien grafisk design. Dette blir den 21-ende prisen i rekken for den visuelle identiten.

– Vi er utrolig glade for at identiteten blir tatt så godt imot, og at det viktige arbeidet med universell utforming blir lagt merke til og satt pris på, sier Creuna, nå Knowit Experience.

Innovasjonsprisen deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kulturdepartementet. Prisen går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold. Dette er fjerde gangen prisen deles ut.

Les mer om prisen og vinnerne her