Opptak: Fullt hus da NRK og Grafill fylte designsporet på Y

Under tittelen 'Fra strategi til magi', kunne Grafill stolt presentere NRK på årets Y konferanse. Sammen med alle de flinke folka som skal til for å ligge helt i front med et mangfold av produkter og tjenester, ble det et to-timers dypdykk i strategi, design, kompleksitet og innovasjon.

Fullt hus hos Netlife da NRK og Grafill fylte designsporet på Y Oslo.

Foto: Y Oslo, Jonas Driveklepp/Torgeir Rørvik

Y-konferansen har etablert seg som en viktig arena for de som leverer digitale tjenester og bygger digitale produkter i Norge de siste årene. På konferansens første dag delte Y seg i to spor, og Grafill var samarbeidspartner på designsporet som foregikk for fullt hus i Netlifes lokaler med vår egen daglig leder Lene Renneflott som konferansier.

I NRK skal profil og designrammeverk fungere for alt fra Fantorangen til Dagsrevyen. Fra YR til Urørt. Digitalt, analogt, på TV og radio. Alle har et forhold til NRK og de fleste av oss bruker en eller flere av tjenestene deres – så det må tilrettelegges for alle.

Som designernes egen organisasjon var det viktig for Grafill å synliggjøre hva som foregår på innsiden av en stor offentlige virksomhet med et virkelig komplekst designlandskap. NRK var vår drømmepartner for dette samarbeidet, og på Y tok de oss virkelig med på innsiden.

Vi startet med det store bilde, og fikk innsikt i hvordan de jobber og tenker overordnet strategisk om design, merkevare og innhold i alle flater. NRK fortalte om hvordan de sørger for å være synlige og aktuelle i det internasjonale og svært fragmenterte mediemarkedet. Deretter tok de oss dypere inn i designlandskapet, og vi var så heldige å få komme bak kulissene på flere faktiske produksjoner. Helt til slutt i programmet åpnet NRK døren på vidt gap og delte hvordan de jobber for å skape innovasjon, motivasjon og samarbeid på tvers av organisasjonens mange team, faggrupper, prosjekter, produkter og redaksjoner.

Les mer om programmet under.

Og her er hele spor 2 i opptak: Y 2022 – Design som strategi og magi

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1364" i full størrelse

NRKs profilsjef Cecilie Lyng om hvorfor de oppdaterte profilen og den visuelle identiteten.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1566" i full størrelse

Cecilie aktivt lyttende mens teamet presenterer.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1399" i full størrelse

Åsmund Matzow deler innsikt om utrullingen av NRK-profilen.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1367" i full størrelse

Hilde Jørgenvåg om detaljer i NRKs nye profil.

Finne, velge, elske – ny designprofil fra strategi til produktutvikling med Cecilie Lyng, Hilde Jørgenvåg og Åsmund Matzow #

NRK er i gang med å rulle ut ny designprofil, men hvorfor har man egentlig behov for å gjøre denne jobben? Hva består den nye profilen av? Og hvordan får man rullet den ut?

Cecilie Lyng er NRKs profilsjef, hun presenterte det strategiske rammeverket som kreves for at en merkevare skal forbli sterk og utvikle seg. Cecilie har jobbet med profil og merkevare i mediebransjen i 30 år i ulike selskap og som selvstendig næringsdrivende.

Hilde Jørgenvåg er rådgiver for profil og merkevare i NRK og viste flere detaljer fra den nye profilen. Hilde har gjennom sin fartstid i NRK jobbet med visuell identitet for hele spekteret av NRKs tilbud. Hun jobber nå spesifikt med utvikling og implementering av NRKs overordnede profil.

Åsmund Matzow jobber med designarbeid på tvers av NRK som prosessleder for designutvikling, og delte innsikt om utrullingen av NRK-profilen. Han har lang fartstid som designer i NRK.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1422" i full størrelse

Hvordan lage et nordlysvarsel på to uker (eller litt lenger...), Edvin Avdagic i NRK avslører.

Nordlysuker på Yr med Edvin Avdagic #

Hva er vel mer magisk enn nordlys? Trenger man egentlig noe mer enn to uker på å lage verdens beste nordlysvarsel? Edvin fortalte om den gangen Yr-teamet tok seg en pause fra den daglige backloggen for å avdekke nordlysets mysterier ved hjelp av værdata.

Edvin Avdagic har snart vært konseptutvikler på Yr i fire år. Han jobber for å skape konsepter som svarer til store og små værbehov for våre brukere.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1478" i full størrelse

Mattis Folkestad demonstrerer bruk av spillteknologi for å lage animerte programmer på NRK.

Fantus og Unreal - barne-tv med spillteknologi med Mattis Folkestad #

Hvordan kan to personer løse oppdraget med å lage en halv time animasjon til TV på noen måneder? Ved å bruke arbeidsmetoder fra spill har NRK utviklet en helt ny produksjonsflyt for karakteranimasjon for TV. Under dette innslaget viste Mattis live hvordan Fantus blir levende ved bruk av samme spillteknologi som brukes i Fortnite og Star Wars Mandalorian.

Mattis Folkestad har jobbet i NRK siden 2003 som utvikler, designer og animatør. I tillegg har han gitt ut spillene "Milkmaid of the Milky Way" og "Embracelet".

Klikk for å se bildet "Vj Y Nrk Netlife" i full størrelse

Stilig VJ-pause med NRK-logoen av Stian Veum Møllersen.

Pauseinnslag med dansende NRK-former av VJ Stian Veum Møllersen #

Hvordan ser det ut når du kjører et signal fra NRK Radio inn i NRK logoen? Kan det lære oss noe om ytterpunktene for identitetsbærende kommunikasjon, eller er det bare en feberdrøm fra en utvikler med en overaktiv fantasi? Stian er mannen bak det interaktive pauseinnslaget.

Stian Veum Møllersen har jobbet 3,5 år som utvikler i Digital Historieutvikling, og i den seneste tiden har han også vært fagleder for Datagrafikk og Datavisualisering (D&D).

Bokstav - bilde - budskap med Johan Sæther #

Hvordan lage identitet til produksjonene i NRK. Hvor mange identiteter kan man egentlig ha under en så stor merkevareidentitet. Og, hvordan lage identiteter med egenart til produksjonene i NRK når hver enkelt produksjon skal få et unikt uttrykk og samtidig passe inn i profilen og identiteten til moderskipet NRK? Designer Johan Sæther viste oss mange eksempler.

Johan Sæther jobber i avdelingen identitet, og har vært designer i NRK siden 2009.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1546" i full størrelse

NRK nyheter bruker mye inforgrafikk - Christian Gogstad Eide er i gang med å utvikle nye løsninger med ny profil.

Hvorfor vi bygger designverktøy for TV-produksjon med Christian Gogstad Eide #

Er det mulig å tenke annerledes rundt hvordan man produserer og arbeider med grafikk til daglige nyhetssendinger? Kan man gi flere muligheten til å lage grafikk i TV-sendinger, uten at det går på bekostning av profil? Christian Gogstad Eide er i gang med å utvikle nye løsninger med ny profil.

Christian Gogstad Eide har jobbet i NRK i over 9 år med grafikk til TV-produksjoner. Han har jobbet med alt fra valg, underholdning, nyheter, sport, barne-TV og alt i mellom. I dag er han tech lead for et team som tar i bruk webteknologier for å produsere grafikk til TV-sendinger.

Klikk for å se bildet "Yoslo Jonas Dsc1593" i full størrelse

Spennende å høre av Harald K. Janssen, Ingebog Jensen og Stian Veum Møllersen om hvordan de jobber med faglig utvikling i NRK.

Sofaprat: Innovasjon og fagarbeid i NRK med Harald K. Jansson, Ingeborg Jensen og Stian Veum Møllersen #

Lene Renneflott ledet sofapraten om innovasjon og fagarbeid. For å lykkes med god produktutvikling og brukeropplevelser så må man ha virkelig god samhandling på tvers av fagdisipliner. Og for å få innovasjon må det ikke bare fungere, det må fly! Folk må være inspirerte og idérike, og, ikke minst, de må få rom til å utforske, prøve og feile. I NRK er det mange som jobber parallelt på ulike produkter, og alt skal funke på tvers av fag, folk, redaksjoner, medier og kanaler. Det blir vel knapt mer komplekst og mer spennende enn det.

I NRK har man i dag hele 14 faggrupper, som igjen er organisert i klynger. Det er delvis frivillig å være med i faggrupper og det er mulighet for å søke seg inn i forskjellige faggrupper avhengig av både hva man kan, og hva man er interessert i. Og, bare for å si noe om hvor mange mennesker som deltar i dette faggruppeuniverset, så vi snakker om så er det i dag 300 personer på tvers av av hele NRK. Og i dette systemet så skjer det onboarding, det skjer deling på tvers ved hjelp av fagdager og andre internarrangementer, samtidig som dere har ambisjoner om å dele av NRKs erfaringer og arbeid ved å delta på konferanser, holde foredrag og seminar rundt omkring.

I tillegg har NRK innovasjonsdager hele 5-6 ganger i året! Det er dager der alle kan melde inn forslag til hva de vil jobbe med, det er frivillig å delta og man kan jobbe med helt nye folk man aldri har jobbet med før. Noen ganger er det helt fritt hva innovasjonsdagene skal handle om og andre ganger er det et overordnet tema - som når innovasjonsdagene neste uke skal handle om Valget.

Panelet kunne fortelle mer om hvordan man blir medlem av en faggruppe, og hvordan man vet hvilken faggruppe man hører til. Hva det viktigste man som faggruppeleder gjør for at folk skal oppleve at de hører til og utvikler seg (faglig og personlig). Hva de helt konkret får ut av faggrupper og innovasjonsdager. Og de avslørte også hvordan de feiler og hva de feirer.

Ingeborg Jensen er fagansvarlig for brukeropplevelse i NRK og konseptutvikler på NRK.no. Hun har vært i NRK siden 2020 og jobber for at alle designerne og produktlederne skal ha et inspirerende fagmiljø med lave skuldre og høye ambisjoner. Ingeborg elsker en god diskusjon, spesielt de ekstra nerdete man har om design!

Stian Veum Møllersen har jobbet 3,5 år som utvikler i Digital Historieutvikling, og i den seneste tiden har han også vært fagleder for Datagrafikk og Datavisualisering (D&D). Stian er opptatt av å ha en kreativ tilnærming til kode og til det å utforske mest mulig for å finne gode innovative løsninger. I tillegg er han over gjennomsnittet opptatt av involvering og det å samarbeide på tvers av fag og dele mest mulig fag og kompetanse.

Harald K. Jansson har gjennom hele karrieren jobbet med kart, kartdata og visualisering. De siste ti årene har han hatt flere roller I NRK, blant annet som fagansvarlig for «Datagrafikk og datavisualisering». Han har vært involvert I prosjekter som spenner fra datajournalistikk og redaksjonelle satsninger – til værkart på yr.no og «minutt-for-minutt»-sendinger. Harald Jobber nå for at NRK sine fagmiljøer skal få muligheten til å utvikle seg og blomstre.

Om NRK
NRK ble etablert i 1933 som et radioselskap. I 1960 startet NRK TV-sendinger, og fra 2000 omfattet virksomheten også tilbud på nett. NRK har i 2022 tre riksdekkende tv-kanaler: NRK1, NRK2, NRK3/NRK SUPER, og fire hovedkanaler på radio, P1, P1+, P2 og P3, i tillegg til en rekke nisjekanaler. NRKs tilbud på nett omfatter blant annet nrk.no, nett-TV, nettradio, og yr.no.