Gratulerer til alle vinnere i Årets vakreste Bøker 2018!

Priser til årets vakreste bøker ble i går kveld delt ut på Sentralen i Oslo. Flere av de små forlagene utmerket seg, blant annet Bergen Kjøtt Publishing som har utgitt 'Det Norske Biblioteket'. Boken ble kåret til den aller vakreste blant alle vinnerbøker. Æresutmerkelsen Bokkunstprisen gikk til tegneserieskaper og illustratør Steffen Kverneland.

Gullvinnere og spesialpriser i Årets vakreste Bøker 2018 (foto Alex Asensi)

Konkurransen Årets vakreste Bøker hedrer den visuelle delen av bokbransjen, og er en årlig begivenhet for forlag, forfattere, illustratører, designere og andre bokentusiaster. Konkurransen har eksistert siden 1933. Av totalt 280 innsendte bidrag i 2018, fikk 55 bøker pris i går kveld.

'Det Norske Biblioteket' er årets vakreste bok
Årets vakreste Bok velges ut på tvers av alle innsendte bøker i alle kategorier i konkurransen. Vinnerboken 'Det Norske Biblioteket' er en viktig og vakker statusrapport på de store og små bibliotekenes funksjon i en tid med sentralisering og teknologiske endringer. Grafisk design av Anette L'orange / Blunderbuss, foto av Jo Straube, forfatter er Frode Grytten. Boken vant også gull i kategorien Fotobok/Kunstbok. 

Juryen sier i sin begrunnelse: I 1983, hadde Norge 1395 folkebibliotek. I dag er antallet halvert. Denne boken kunne fort blitt en ukritisk hyllest av en av de mest demokratiske institusjonene vi har, men Jo Straubes granskende blikk lar ikke folkebiblioteket slippe lett unna. Hans ærlige dokumentarfotografi bidrar til å styrke prosjektets troverdighet og gi det tyngde. Design av Anette L’orange holder et like høyt nivå. Den franske bindingen stiller leseren overfor skjebnevalget «skjære eller la være?» og tvinger fram en refleksjon over boken som gjenstand og medium. Livonia har sørget for et trykk med rene, fine farger på et papir som passer bra til bildenes karakter. «Det norske biblioteket» har blitt en viktig og vakker statusrapport på de store og små bibliotekenes funksjon i en tid med sentralisering og teknologiske endringer. Den er tematisk et bilde på kulturrikets tilstand. Hos juryen var det ingen tvil. En verdig vinner!

Bokkunstprisen til Steffen Kverneland
Bokkunstprisen er en hederspris som berømmer en betydelig innsats for utgivelse av kvalitetsbøker. Prisen ble første gang delt ut i 1957, siden da har en rekke kulturpersonligheter mottatt den. Styret i Grafill står for utvelgelsen, og Bokkunstprisen 2018 er tildelt Steffen Kverneland. 

Hovedstyret sier i sin begrunnelse:
Årets vinner av Bokkunstprisen er en tegner som har arbeidet både som illustratør, karikaturtegner, tegneserieskaper og forfatter. Han har betegnet seg selv som autodidakt, og har gjennom karrieren utviklet sin svært karakteristiske stil, både i sine tegninger og akvareller. Han er velkjent for sine treffende karikaturer, særlig av kjente forfattere og tegneserieversjoner av litterære verk. Kjent er han også for serien Amputerte klassikere 1–4 (1994–2001), den selvbiografiske oppvekstskildringen Slyngel (2002) og samarbeidsprosjektene med Lars Fiske: der den grafiske romanen, tegneseriebiografien og reiseskildringen om Olaf Gulbransson (2004) er sjangersprengende, og i tillegg tar bokserien Kanon 1–5 (2006–2012) kunstformidling til et nytt nivå gjennom tegneseriemediet. Med sin grafiske biografi om Edvard Munch (2013) nådde han ut til et bredere publikum både nasjonalt og internasjonalt. Munch er per i dag oversatt til ti språk, og snart det ellevte - japansk. 

Steffen Kverneland debuterte tidlig som tegneserieskaper. Bare 16 år gammel var han første gang på trykk i humorbladet KOnk. Han fortsatte å levere serier til en rekke undergrunnsfanziner på 1980-tallet, og tegnet ofte under pseudonym. Allerede for sitt debutalbum, De knyttede never (1993), fikk han Sproingprisen for årets beste tegneserie. Flere av hans arbeider har vært basert på litterære tekster. Ikke minst den satiriske serien Amputerte klassikere, hvor hans bruk av humor i sine harselerende, og tidvis uanstendige tolkninger får leseren til å le høyt. Likeså er hans rølpete skildring av Arne Garborg i sterk kontrast til den gjengse skolebokversjonen av forfatteren og målmannen.

Ingen annen tegner har de siste tiårene preget det litterære Norge på samme måte som Steffen Kverneland. Han har karikert en rekke forfattere, illustrert en mengde bøker, stått bak en stor veggdekorasjon av forfatterportretter på Litteraturhuset i Oslo, og er den eneste tegneserieskaperen som har klart kunststykket å vinne en Bragepris i kategorien for faglitteratur/sakprosa (for Munch i 2013). I tillegg til Sproingprisen (1994 og 2004) har Kverneland mottatt Svenska Serieakademiens internationella pris (2017), Urhunden for det beste seriealbumet oversatt til svensk (2007), Kulturdepartementets tegneseriepris (2013), Oslo bys kunstnerpris (2012), samt utmerkelser i Årets vakreste bøker og Visuelt. Han har også mottatt Statens kunstnerstipend. Steffen Kverneland har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og hatt separatutstillinger på blant annet Henie-Onstad Kunstsenter, Tegnerforbundet og i Grafills R21, samt blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet.

Om Årets vakreste Bøker: 
Grafill arrangerer hvert år konkurransen Årets vakreste Bøker. Formålet er å hedre utøverne i den visuelle delen av bokbransjen, og inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre.

Se bilder fra prisutdelingen

Se alle vinnere med bilder, film og jurykommentar

Dette er Årets vakreste Bøker 2018

Skjønnlitteratur - Barn og ungdom

Gull til Marius Renberg for
Nattmare
Av Carina Westberg
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: En dyster bok for barn og unge, illustrert med spennende og uventede virkemidler. Den sorte sola følger hovedpersonen i hvert bilde gir en uhyggelig suggerende effekt, den er også med på å binde boka sammen. De stemningsfulle illustrasjonene vitner om stilsikkerhet og står godt til en vel utformet bok i alt fra sats og papirvalg til den spesialtegnede tittelen med logokvaliteter.

Sølv til Øyvind Torseter og Cecilie Mohr for
Alice og alt du ikke vet og godt er det
Av Torun Lian
Aschehoug

Juryens kommentar: De poetiske og sobre illustrasjonene utvider teksten og hever kvaliteten på boka. En suveren/finstemt koloritt er ypperlig gjengitt på et dempet, gultonet papir som er behagelig å bla i. De detaljrike og samtidig luftige illustrasjonene bærer preg av solid håndverk, og fungerer overraskende godt på det lille formatet.

Diplom til Frode Skaren i Uglylogo og Simen Grytøyr i Loft Visual Group for
Da pappa bæsja i bassenget - og 10 andre historier av barn
Av Morten Ramm
Pilar forlag

Juryens kommentar: I denne fargerike og hemningsløse boka blir barns fantasi og humor tatt på alvor. Godt valg av illustratør, som ikke holder igjen, men visualiserer barnas historier med frodige, kaotiske og absurde illustrasjoner gjennomført med selvtillit og sikker penselføring.

-

Skjønnlitteratur - Voksen

Gull til Rune Døli i Modest og Stefan Ellmer for 
Edda
Av Jon Fosse
SKALD

Juryens kommentar: Elegant og bevisst bruk av store flater i en spennende og utradisjonell fargepalett. Håndskrevet typografi på omslaget bidrar til et helhetlig visuelt uttrykk. En vakker kontekst for diktlesning, og bruken av farget papir skaper fine brudd og taktskifter.

Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for 
Noriaki
Av Endre Ruset
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Haiku i v-stil! Et spenstig prosjekt der det nære samarbeidet mellom designer og dikter kommer til syne i helhet og detaljer, i farger og typografi. Det ligger omtanke bak hver detalj. Den røde solen matcher for eksempel på omslag og for- og baksats. Her er mye å oppdage. De enkle og lekne ideene er tatt helt ut. Svevet er luftig, nedslaget er støtt.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Zoonetter
Av Morten Langeland
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Tittelen er flertydig. Den spiller på den lyriske sjangeren, sonetten, og på tematikken zoo og netter. Innbindingen er eksperimentell. Boka kan leses begge veier. Dette konseptet passer bra til innholdets to deler - Mennesket og Dyret. Det er dristig å bruke negativ tekst, men god punktstørrelse og korte tekster sikrer lesbarheten. En oppfinnsom lavkostnadproduksjon!

Diplom til Aud Gloppen for
Vandreutstillinger
Av Cecilie Løveid
Kolon forlag

Juryens kommentar: Løveids poesi speiles i et enkelt omslagsdesign. Bruken av forfatterens etternavn alene på forsiden, understreker forfatterens autoritet. En utpreget visuell tematikk i diktene krever en rolig inngang. Kombinasjonen av den råskjærte bokblokka, det matte, duse lilla overtrekket og den gyldne folien speiler noen av de mange sidene ved Cecilie Løveid sin rike, uventa og sterke poesi.

-

Skjønnlitteratur - Bildebok

Gull til Mari Kanstad Johnsen for
ABC
Av Mari Kanstad Johnsen
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et friskt tilskudd som utfordrer den tradisjonsrike ABC-boken. Leseren blir tatt med på en heseblesende, lærerik reise gjennom alfabetet. Sparsommelig bruk av tekst oppfordrer til dialog mellom voksen og barn. Format, innbinding og materialvalg gir boken en robust og innbydende helhet. Tegningene oser av sjarm og de mange detaljene stimulerer til gjentatt lesning.   

Sølv til Anna Fiske for 
Trær jeg har møtt
Av Anna Fiske
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Den personlige historien formidles hudløst og direkte på en modig og moden måte. Illustrasjonenes tornete, ekspressive strek huker tak i leseren med en emosjonell krok som biter seg fast. Det føles sårbart og vondt. Den poetiske teksten blottstiller og med tegningene, som går enda lenger, skapes et tempo som gir tid til fordypning. Samtidig er boken et vitnemål om en sterk kjærlighet til naturen.

Diplom til Kaia Dahle Nyhus for
En dag drar mamma
Av Kaia Dahle Nyhus
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Det himmelhøye formatet er spesialtilpasset historien om et barn som mister fotfestet. Illustrasjonene og symbolikken skaper rom for barns egen tolkning. Fargepaletten understreker den drømmeaktige stemningen og den surrealistiske historien inviterer til dialog om et vanskelig tema.

Diplom til Alice Lima de Faria for
Fuglefesten
Av Alice Lima de Faria
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Uttrykksfulle karakterer med stilsikker utførelse gjør leseropplevelsen til en fryd. Komposisjonene gir oppslagene en fin variasjon samtidig som de driver historien fremover. Den rufsete, utilpasse flaggermusen er tegnet med gråblyant og er lett å følge der hun prøver å passe inn blant de fargerike, pastelltegnede fuglene.
-

Skjønnlitteratur – Illustrert bok

Gull til Siri Doken og Åshild Irgens for
Rim det har rablet for
Av Christian Løchstøer
Aschehoug

Juryens kommentar: Å illustrere en diktsamling er en stor utfordring. I denne samlingen gir bruken av blå nyanser og én gjennomgangsfigur en helhet til illustrasjonene som passer godt til de melankolske temaene i flere av diktene. Illustrasjonene viser en utvikling som finnes i teksten, og peker også utover den. Illustrasjonene er varierte i komposisjon og utførelse, og sammen med et godt utnyttet format hever de bokas kvalitet ytterligere.

Sølv til Sigbjørn Lilleeng og Elisabeth Moseng for
Bestem deg, Tony T, bestem deg!
av Erna Osland
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: En vakker kombinasjon av skjønnlitteratur, tegneserie og illustrert bok i et godt kvadratisk format. Den gjennomgående fargepaletten skaper helhet. Skrifttypen er lettlest og vekslingen mellom vignetter, hel og halvsides illustrasjoner og rene tegneserieruter gir en spennende leseropplevelse.

Diplom til Flu Hartberg for
Benny-Bobs beste bråkebøller
av Arne Svingen
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Illustrasjonene skaper ekstra lag med latter og humor og fine overraskende innstikk som skaper en spennende rytme. En rølpete stil med mye sjarm!

Diplom til Kristoffer Kjølberg for
Verdens verste venn
av Marius Horn Molaug
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: De gjennomgående illustrasjonsvignettene kommenterer teksten på en humoristisk måte. Illustrasjonene gir historien et metaperspektiv, utfyller og beriker den. Den visuelle teksten, illustrasjonene, leses som tegn som sidestilles med verbalteksten, det gjør boken mer tilgjengelig og fremmer leselysten.

-

Faktabok - Barn og ungdom

Gull til Rune Markhus for
Googolplex
av Magnus Holm
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: En gjennomtenkt bok med sterke illustrasjoner som veksler fint mellom bruk av omriss og fargeflater i positivt og negativt rom. Lek med proporsjoner og perspektiv rettferdiggjør det horisontale formatet, og bokas midtbrett er bevisst brukt som utgangspunkt for geometrisk balanserte komposisjoner. En begrenset, men tidvis signalsterk fargepalett kommer til sin rett på et tiltalende papir.

Sølv til Ole F. Hvidsten, Åshild Kanstad Johnsen, Bjørn Rune Lie, Magnus Lunde Engen, Haakon Lie, Cecilie Maurud Barstad, Ingunn Dybendal, Janne Christensen, Sandra Blikås, Kristoffer Kjølberg, Endre Skandfer, Anette Moi, Tora Marie Norberg, Robin & Rudi Gundersen, Kristina Farstad Bjerkek og Liselotte Dick for
Norske byer fra A-Å: En let-og-finn ABC
Redaktør: Anitra Figenschou 
Figenschou forlag

Juryens kommentar: Et imponerende prosjekt hvor de største norske byene er presentert i form av en ABC-bok. 15 forskjellige illustratører tar leseren med til hjembyene sine. Resultatet er et overskuddsprosjekt med et mylder av detaljer å oppdage både for liten og stor. De fargerike og humoristiske illustrasjonene viser bredden blant norske illustratører, her er mye visuell fortellerglede akkompagnert av stødig typografi.

Diplom til Flu Hartberg og Kristoffer Kjølberg for
Do. Ei stinkande reise gjennom bæsjens historie
av Pia Strømstad
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: Omslaget levner ingen tvil om hva boka handler om. Bruken av UV-lakk fremhever den glinsende doen som er boka dreier rundt. Temaet formidles med fortellerglede og humor, uten å bli plumpt eller unødvendig ekkelt. Flu Hartbergs illustrasjoner komplementerer det faktabaserte innholdet. Samtidig er det tatt gode grep for å balansere det aktive uttrykket med andre elementer i oppslagene.

Diplom til Esra Røise i  byHands, Mimmi Christensen i Metric og Maria Gossé for
Skamløs
av Amina Bile, Nancy Herz og Sofia Nesrine Srour
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et variert materiale presenteres i et ryddig og stramt design. Denne viktige boka er både stor og liten på én gang. Det tydelige unge uttrykket med et mykt og lekkert preg står i kontrast til det tidvis brutale innholdet. Magebåndet dekker til jenta på omslaget og gir en smart pekepinn om bokas tema.

-

Faktabok – Voksen

Gull til Rune Døli i Modest for
Bokstavene i historien
Av Øyvin Rannem Forlaget Press

Juryens kommentar: I denne lavkostnadsproduksjonen vises fagområdet i praksis på en forbilledlig måte ved å økonomisere bruken av virkemidler. Skrifttypen Trajan på omslaget understreker bokens tema – bokstavene i historien. Materialet er pedagogisk tilrettelagt på en elegant og leservennlig måte. Boka har potensiale til å nå et allment kulturinteressert publikum. 

Sølv til Eivind Stoud Platou i Handverk og Colin Eick for
Kunsten å IKKE kaste mat
av Thomas Horne
Handverk Forlag

Juryens kommentar: Denne boka er gjennomført bærekraftig i alle ledd, den praktiserer det den lærer. Typografien er kortreist fra norske Monokrom og boka er trykket i Norge på papir laget av landbruksavfall. «Kunsten å IKKE kaste mat» ønsker å bidra til å redusere matsvinn. Gjennom faktakunnskap og praktiske råd viser den oss hvordan. Mat gått ut på dato er fotografert ton-i-ton mot farget bakgrunn, saklig, snapshot-aktig og avslørende. Det som kunne blitt frastøtende og ekkelt har fått en egenartet, tiltalende estetikk. Juryen falt også for den originale omslagsløsningen, men fremfor alt verdsetter vi viljen til å la miljøperspektivet være retningsgivende for både uttrykket og produksjonen. 

Diplom til Helge Hjorth Bentsen, Jonas Marguet, Emile Barret, Noortje Knulst, Carolien Niebling og Olli Hirvonen for
The Sausage of the Future
av Carolien Niebling
Lars Müller Publishers

Juryens kommentar: Et forskningsprosjekt om pølsemat kunne lett blitt pølsevev, men produksjonen gir materialet den tyngden og alvoret det fortjener og peker fremover mot en bærekraftig matproduksjon. Bokens visuelle virkemidler er forankret i tradisjonelt undervisningsmateriell, men er gitt et kontemporært og tiltalende uttrykk. Vekslingen mellom bruken av kollasj, foto, infografikk og saksillustrasjon går opp i en elegant helhet.

Diplom til Helge Hjorth Bentsen og Anders Hofgaard i NODE Berlin Oslo for
245 år. Kunst- og designutdanningen i Bergen
Redaktør: Nina Schjønsby
Universitetet i Bergen, Fakultetet for kunst, musikk og design 

Juryens kommentar: 245 år med kunst- og designhistorie i Bergen er presentert i et oversiktlig, omfattende og storslått kronologisk verk. Det varierte innholdet; essays, forskningsbidrag, studentarbeid og fotodokumentasjon struktureres ved hjelp av ulike typer papir. Skrifttypen er digitalisert fra gammel blysats og detaljene i formgivningen knytter boken til den håndverkstradisjonen institusjonen representerer.

Diplom til Martin Asbjørnsen og Aslak Gurholt i Yokoland og Tim Ng Tvedt for
Grim justis
av Gøran Karlsvik  
Ljå Forlag

Juryens kommentar: Her har man unngått visuelle klisjeer ved å bruke en nøktern stil. De stiliserte strektegningene og den detaljrike omslagsillustrasjonen behandler temaet på en respektfull måte, men samtidig med en dempet galgenhumor som gjør det grusomme innholdet til å holde ut. Typografiske detaljer og en rød spotfarge i «svarteboka» gir liv til en oversikt over dødsdømte, og til statistikk i bokens siste del.

-

Lærebok

Gull til Vegard Aspelund, Truong Vu Pham, Oliver Riches og Petter Tangen i Scandinavian Design Group for
Raketter og Rebeller
av Kirsti Rogne og Monna Nordhagen
Fagbokforlaget

Juryens kommentar: En god blanding av fagbok og «office-table bok». Grafiske tiltalende illustrasjoner og delikat infografikk. God bruk av spesialfarge og flere fine detaljer som ikoner ytterst på sidene til navigasjon i boken. Boka er funksjonell. Den er god å bla i, har en flott fargepalett og en talende omslagsillustrasjon.

Diplom til Linn Alexandra Reier og Allan Veiga for
SMTTE - en struktur for pedagogisk oppmerksomhet
av Hallvard Håstein
Galleberg Forlag

Juryens kommentar: En uvanlig bok innenfor sin sjanger med en særegen utstråling. Den lener seg mot det skjønnlitterære i uttrykket når det gjelder format og brødtekst. Boken overrasker med en seksjon med ren billedkunst på eget papir. En sympatisk, sjarmerende bok.

-

Fotobok/Kunstbok

Gull til Anette L´orange i Blunderbuss og Jo Straube for
Det Norske Biblioteket
av Jo Straube og Frode Grytten
Bergen Kjøtt Publishing

Juryens kommentar: I 1983, hadde Norge 1395 folkebibliotek. I dag er antallet halvert. Fotograf Jo Straube har besøkt 200 bibliotek siden 2013. Han viser oss virkelige steder og virkelige mennesker uten å romantisere. Alt stemmer i denne boka; idé, produksjonstekniske løsninger, fargeklang og typografi. Designet er konseptuelt forankret i assosiasjoner til biblioteket som et stillerom konkretisert i bruken av såkalte french folds som gjemmer Frode Gryttens tekster. Juryen lot seg begeistre av detaljer som det brukte lånekortet på baksatsen i kontrast til den friske grønne shirtingen som signaliserer håp for framtida.

Sølv til Gaute Tenold Aase i ANTI og Stefan Ellmer for
Catherine Opie - Keeping an eye on the world
Redaktører: Tone Hansen og Ana María Bresciani ved Henie Onstad Kunstsenter Walther König

Juryens kommentar: Katalogen til fotografen Cathrine Opie er et ambisiøst prosjekt som signaliserer starten på Henie Onstad kunstsenters satsing på fotografi som kunstform. Juryen har latt seg imponere av trykkvaliteten, dybden i det svarte og det rike fargeomfanget. Ulike papirtyper er valgt ut fra hvilken fotoserie som gjengis. Her er brukt spesialtegnede fonter som gir karakter til omslaget. Bedre kan det knapt gjøres.

Diplom til Martin Lundell og Jeanette Christensen ved Kunsthøgskolen i Oslo for
The Passing of Time
Kunsthøgskolen i Oslo

Juryens kommentar: Den enkle og effektfulle bruken av virkemidler som den gradvise avdekkingen av tittelen «The passing - of Time» gir en filmatisk opplevelse av bokas tema; tid og forgjengelighet. Leseren driver selv tiden fremover ved å bla seg gjennom boka. Referansene til barokkens forgjengelighetstematikk setter den tilsynelatende enkle boka inn i en rik tradisjon. Farger og papirvalg skiller bilde og tekst, og binder sammen omslag og materie.

Diplom til Hans-Olav Forsang og Henrik Haugan for
Human Tonic
Kerber Verlag

Juryens kommentar: Bildeprosjektet til Hans Olav Forsang er utviklet gjennom fire år. Med utgangspunkt i enkle hverdagslige betraktninger er «Human Tonic» blitt en meget sofistikert fotokunstbok. Papirvalget er utsøkt og det er en stringent bruk av virkemidler gjennom hele produksjonen. Det gultonede kunstpapiret fremhever den balanserte sverten i fotografiene. Den solide kassetten omfavner et kvalitetsprosjekt.
Diplom til William Stormdal i Bleed for
Anthropos
av Carlos Gonzales
Pseudonym Forlag

Juryens kommentar: De unike kvalitetene som riso-printet gir er svært passende i en bok som omhandler møtet mellom maskin og menneske. Den grove estetikken er tilført elegante detaljer som en spesialtegnet skrifttype og en analog animasjonsfilm av en atomprøvesprengning. Mange gjennomtenkte grep utgjør en slående, apokalyptisk helhet.

-

Bokomslag - Barn

Gull til Mari Kanstad Johnsen og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
ABC
Av Mari Kanstad Johnsen
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Et ABC-bokomslag med vink til klassikere innen sjangeren. Pregede og spotlakkerte detaljer, samt en raus shirting-dekket rygg med preget håndtegnet tittel hever produksjonen.

Sølv til Rune Markhus og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
Googolplex
Av Magnus Holm
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: For- og bakside av denne horisontale boken om tall forteller en historie i seg selv. Vi ser at tiden er gått, ut av skyggene i landskapet. Elegant bruk av tomrom, flater og spotlakk i små detaljer som f.eks. tittelen. Den er kamuflert i skyggene fra lyktestolpene.

Diplom til Ståle Gerhardsen i Jobben Min AS for
Hva som helst?
Takk Forlaget

Juryens kommentar: Et uvanlig omslag for sjangeren. Den utstansede blyanten viser oss litt av forsatsen og man får lyst til å åpne boka. Den vedlagte skisseblokken, blyanten og viskelæret spiller videre på konseptet med humor i detaljene. 

Diplom til Trond Bredesen i Illustratørene for
Kamelgutten
Av Kirsten Sødal
IKO forlag

Juryens kommentar: Tittelen er nydelig håndtegnet og passer godt med illustrasjonens pastelluttrykk. Et tradisjonelt, men godt håndverk. Det stemningsfulle omslaget signaliserer både historien og hvor vi er i verden. 

-

Bokomslag - Ungdom

Gull til Rune Markhus og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
Så lenge ingen ser oss
Av Anders Totland
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Det håndtegnede symbolet i komplementærfarger på forsiden etablerer en stemning som på en dempet måte signaliserer det vonde temaet. Det samme gjør den håndskrevne typografien. Baksiden viser interiør om natten. Her er strekkoden, logoer og grafiske elementer integrert i illustrasjonen på finurlig måte.

Sølv til Helene Brox og Majlin Keilhau i Gyldendal Norsk Forlag for
Guttene
Av Jessica Schiefauer
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Forsideillustrasjonen er en optisk illusjon; vi ser en vakker blomst og en maske på samme tid. Forsiden uttrykker det hemmelighetsfulle i historien. Et suggerende motiv på matt papir, som forsterker det håndtegnede inntrykket, er slående vakkert med en harmonisk kraft.

Diplom til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Sommer i Norge
Av Taran Bjørnstad
Aschehoug

Juryens kommentar: En konseptuell løsning hvor en asylsøknad, bokstavelig talt, pakker inn boka. Sakspapirer er også trykket på innsiden av smussomslaget. Tittelen er formet som et stempel og er med på å kommunisere at det handler om byråkratiet i Norge. Det rolige neddempede uttrykket gjør nettopp at boka skiller seg ut. Dokumentet er skittent og tenkt å vise hvordan asylsøknaden er slitt av de mange frem og tilbakesendelsene. Omslaget er en historie i seg selv.

Diplom til Esra Røise i  byHands og Mimmi Christensen i Metric for
Skamløs
av Amina Bile, Nancy Herz og Sofia Nesrine Srour
Gyldendal Norsk Forlag
 
Juryens kommentar: Magebåndet knebler figuren på forsiden. Sammen med den rosa fargen og tittelen signaliserer det hva boka handler om. Man får lyst til å se hva som skjuler seg under. Tar du av magebåndet blir det en fri og avkledd bok der portrettillustrasjonen gir oss finger'n og på samme tid ber oss om å holde på hemmeligheter.

-

Bokomslag - Voksen

Gull til Greger Ulf Nilson, Karoline Hjorth og Riitta Ikonen for
Eyes as Big as Plates
Forlaget Press

Juryens kommentar: Et innovativt omslagskonsept som gjør boken til en kunstgjenstand i seg selv. Kunstnerne har selv presset inn ekte blader mellom bokpappen og en tynn shirting på både forsiden og baksiden av hvert eksemplar. Tittelen, som gir assosiasjoner til H. C. Andersens, er preget med en solid skriftype og kobberfarget folie. Helheten gir oss hint om bokens tema; folkloristiske forklaringer på naturfenomener og det moderne menneskets tilhørighet til naturen.

Sølv til Rune Døli i Modest og Stefan Ellmer for
Edda
av Jon Fosse SKALD

Juryens kommentar: Et overraskende format med tanke på tematikken. Det spesiallagde tittelsnittet i gul folie fyller hele formatet og gir tydelige signaler om den historiske konteksten. Samtidig synliggjør det en modernisering som også finnes i Jon Fosses tilnærming til den klassiske teksten.

Diplom til Bendik Kaltenborn i byHands og Aslak Gurholt i Yokoland for
Det ble en rotte!
av Maia Kjeldset Siverts
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En bok som skriker høylytt fra hyllen på mange måter; det overraskende glossy smussomslaget, den eksplosive illustrasjonen og uhorvelig mange utropstegn bak tittelen!!!!!!!!!!!!!

Diplom til William Stormdal, Svein Haakon Lia og Dag Solhaug Laska i Bleed og Malene Lilleheim for
Son Venïn Posthume
Pseudonym Publishing

Juryens kommentar: Et omslag som bør berømmes for sine taktile kvaliteter. Papiret som er benyttet er lagd av potet og gir en ru, nesten keramisk følelse. Snur man boken ser man et foto av naken hud og det hele hinter elegant om bokens innhold. Et poetisk og vakkert omslag.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Askens poet
av Pier Paolo Pasolini
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En utsøkt kontrast mellom gullfolierte bokstaver mot et grovt rastrert svart/hvitt- foto av Pasolini gir dette omslaget en nydelig klang og på samme tid et klassisk preg.

-

Tegneserier

Gull til Lars Fiske for
Grosz. Berlin-New York
av Lars Fiske
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Fiske fortsetter å utfordre forventningene om hvordan en biografisk tegneserie skal være. Historien om Grosz formidles rent visuelt, noe som er uvanlig i sjangeren, og den sparsommelige fargebruken hever de livlige tegningene. Det visuelle uttrykket er like viktig for fortellingen som motivene og understrekes av dadaistiske og kunsthistoriske virkemidler, samt tidsriktige nikk til stumfilm og slapstick. Boken har fått en delikat produksjon som passer godt til innholdets høye nivå.

Sølv til Kristian Krohg-Sørensen og Johanne Hjorthol for
Den russiske revolusjonen
av Kristian Krohg-Sørensen
Forlaget Manifest

Juryens kommentar: En dramatisk historisk hendelse formidles på en vital og engasjerende måte. Det er vanskelig å se for seg at noen kunne gjort akkurat dette bedre med tanke på Krohg-Sørensens bakgrunn som journalist og Russlandviter. Format, fargebruk og materialvalg gir riktige assosiasjoner til lærebøker. Klassiske visuelle og fortellertekniske virkemidler, samt bokens ekstramateriale i form av kart, fotnoter og oversettelser beriker og gjør innholdet lett tilgjengelig på samme tid. 

Diplom til Magnhild Winsnes for
Hysj
av Magnhild Winsnes
Aschehoug

Juryens kommentar: De delikate, vare tegningene og den stemningsskapende fargepaletten gir assosiasjoner til bleknede barndomsminner. Bevisst variert disposisjon av sidene tilpasser tempoet til fortellingen om overgangen fra barn til ungdom. Et modent og modig prosjekt!

Diplom til Øyvind Torseter for
Mulysses - Mulegutten drar til sjøs
av Øyvind Torseter
Cappelen Damm AS

Juryens kommentar: Torseter utforsker mediet ved bruk av utfallende og helsides tegninger med innslag av mer tradisjonelle tegneseriesider. Boken bærer preg av et veldig overskudd og fortellerglede! Forskjellige forteller- og tegnetekniske grep gir et variert uttrykk som passer godt til denne tolkningen av en klassisk historie med pekere til verdenslitteraturen

-

Serier

Gull til Øystein Vidnes, Andreas Töpfer og Stefan Ellmer for 
Skalds klassikarar
redaktør: Simone Stibbe i SKALD
SKALD

Juryens kommentar: Denne vakre bokserien er preget av en slagkraftig estetikk som ikke går på tvers av det litterære uttrykket. Bøkene befinner seg et sted mellom hardcover og pocket innbundet som flexibind med klaff - en nyvinning. Her har man satset friskt med nye oversettelser til nynorsk av litt ukjente oversettere og utradisjonelle designvalg. De klassiske litterære verkene har fått et tydelig seriepreg med flertydige, slående, ikoniske illustrasjoner og spesialtegnet skrift. 

Sølv til Johanne Hjorthol for
Sidespor - Aschehougs oversattserie
Aschehoug

Juryens kommentar: En serie med en sterk identitet som synes godt i bokhandelen. Uttrykket er preget av maksimalisme og overskudd. Systemet byr på store variasjonsmuligheter og evner samtidig å samle et høyt antall skrifttyper og illustrasjonsuttrykk på imponerende vis.

Diplom til Espen Sandberg og Bernt Birger Ottem i Tank Design Tromsø og Ingun Alette Mæhlum i Agalaus forlag for
Vestregata/A Street in Tromsø, Væran/Islanders, Lofotfisket/The Lofoten Fishery
av Christine Kristoffersen Hansen
Agalaus forlag

Juryens kommentar: Her har man etablert et tydelig seriepreg med enkle grep som en uvanlig plassering av tittel, sentrering og en kremhvit shirting som henter opp det hvite i den pregede tittelen. De doble utgivelsene på norsk og engelsk har fått en sympatisk, delikat og jordnær utforming.

-

Åpen klasse

Gull til Henrik Haugan i Snøhetta for 
Folk+Form | Vestre 70 år
av Renate Nedregård
Forlaget Press

Juryens kommentar: Et bokprosjekt som er med på å heve en sjanger, bedriftshistorien, som ofte er utfordrende å løse på en estetisk helhetlig og interessant måte. Elementer fra bymøbelprodusenten Vestres lokaler er benyttet i de fargerike bøkene og på den teknisk nyskapende kassetten. Et industrieventyr er i boks!

Sølv til Martin Asbjørnsen og Aslak Gurholt i Yokoland for
Skulpturlandskap Nordland
Redaktører: Kristoffer Dolmen i Nordland fylkeskommune, og Petter Snare og Markus Bøhn i Uten tittel forlag
Uten tittel forlag

Juryens kommentar: Funksjonelt omslag og robust papirvalg som signaliserer at vi skal ut i naturen, ut i skulpturlandskap Nordland. En kombinert guide- og kunstbok på to språk som kan leses fra begge sider. Kart og nøyaktige koordinater for de ulike skulpturene gjør en god produksjon enda bedre. Gjennomgående godt håndverk i alle ledd.

Diplom til Bendik Kaltenborn, Aslak Gurholt og Martin Asbjørnsen i Yokoland for
Tegning, form og farge
av Bendik Kaltenborn
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Designet er tilbaketrukket, dempet, og fremhever det rike illustrasjonsmaterialet i det som må betegnes som en kunstnerportefølje. Et ekstra pluss er at vi får innblikk i arbeidsprosessen til Kaltenborn i form av skisser og historier. En lignende samling kommersielt illustrasjonsarbeid skal man lete lenge etter.

Diplom til Oscar Grønner, Jens Johan Tandberg og Henrik Wold Kraglund i Feed, og Eirik Johansen i Anorak for
Øya Oslo Guides

Juryens kommentar: Før fjorårets Øyafestival ble norske fans bedt om å sende inn sine beste Oslo-tips til sine favoritter blant årets headlinere. Resultatet er samlet i små guide-bøker skreddersydd til 10 ulike artister. Guidene er illustrert og med artistene portrettert på forsiden. De tilsynelatende enkle bøkene er både påkostede og avanserte i papirvalg, bruk av silketrykk og preg, samt en tiltalende fargepalett.

-

Årets best tilrettelagte Bok 

ABC
Illustratør og forfatter: Mari Kanstad Johnsen
Forlag: Gyldendal

Juryens begrunnelse: Mari Kanstad Johnsen har levert et helstøpt stykke arbeid med sin «ABC». Bokstavene i alfabetet formidles direkte med ord og bilder, og løftes videre med små visuelle rebuser skjult i illustrasjonene. I motsetning til mange andre abc-bøker drives boken frem av en historie, som i tillegg har en stigende spenningskurve – bokstavelig talt – og et overraskende sluttpoeng. Bildebokas invitasjon til medskaping appellerer til barn som holder på å lære seg å lese, og fungerer også godt for ungdom og voksne som lærer seg det norske språket.
Bruken av tøybasert bindmateriale, matte papirkvaliteter og blank ekspansjonslakk gjør at bokens uttrykk balanserer presist mellom sine nostalgiske referanser til klassiske barnebøker og et spenstig moderne uttrykk. 

-

Årets vakreste Bok

Det Norske Biblioteket
Av Jo Straube og Anette L´orange 

Juryens begrunnelse: I 1983, hadde Norge 1395 folkebibliotek. I dag er antallet halvert. Denne boken kunne fort blitt en ukritisk hyllest av en av de mest demokratiske institusjonene vi har, men Jo Straubes granskende blikk lar ikke folkebiblioteket slippe lett unna. Hans ærlige dokumentarfotografi bidrar til å styrke prosjektets troverdighet og gi det tyngde. Design av Anette L’orange holder et like høyt nivå. Den franske bindingen stiller leseren overfor skjebnevalget «skjære eller la være?» og tvinger fram en refleksjon over boken som gjenstand og medium. Livonia har sørget for et trykk med rene, fine farger på et papir som passer bra til bildenes karakter. «Det norske biblioteket» har blitt en viktig og vakker statusrapport på de store og små bibliotekenes funksjon i en tid med sentralisering og teknologiske endringer. Den er tematisk et bilde på kulturrikets tilstand. Hos juryen var det ingen tvil. En verdig vinner!

-

Bokkunstprisen 2018

Steffen Kverneland

Hovedstyrets begrunnelse: Årets vinner av Bokkunstprisen er en tegner som har arbeidet både som illustratør, karikaturtegner, tegneserieskaper og forfatter. Han har betegnet seg selv som autodidakt, og har gjennom karrieren utviklet sin svært karakteristiske stil, både i sine tegninger og akvareller. Han er velkjent for sine treffende karikaturer, særlig av kjente forfattere og tegneserieversjoner av litterære verk. Kjent er han også for serien Amputerte klassikere 1–4 (1994–2001), den selvbiografiske oppvekstskildringen Slyngel (2002) og samarbeidsprosjektene med Lars Fiske: der den grafiske romanen, tegneseriebiografien og reiseskildringen om Olaf Gulbransson (2004) er sjangersprengende, og i tillegg tar bokserien Kanon 1–5 (2006–2012) kunstformidling til et nytt nivå gjennom tegneseriemediet. Med sin grafiske biografi om Edvard Munch (2013) nådde han ut til et bredere publikum både nasjonalt og internasjonalt. Munch er per i dag oversatt til ti språk, og snart det ellevte - japansk. 

Steffen Kverneland debuterte tidlig som tegneserieskaper. Bare 16 år gammel var han første gang på trykk i humorbladet KOnk. Han fortsatte å levere serier til en rekke undergrunnsfanziner på 1980-tallet, og tegnet ofte under pseudonym. Allerede for sitt debutalbum, De knyttede never (1993), fikk han Sproingprisen for årets beste tegneserie. Flere av hans arbeider har vært basert på litterære tekster. Ikke minst den satiriske serien Amputerte klassikere, hvor hans bruk av humor i sine harselerende, og tidvis uanstendige tolkninger får leseren til å le høyt. Likeså er hans rølpete skildring av Arne Garborg i sterk kontrast til den gjengse skolebokversjonen av forfatteren og målmannen.

Ingen annen tegner har de siste tiårene preget det litterære Norge på samme måte som Steffen Kverneland. Han har karikert en rekke forfattere, illustrert en mengde bøker, stått bak en stor veggdekorasjon av forfatterportretter på Litteraturhuset i Oslo, og er den eneste tegneserieskaperen som har klart kunststykket å vinne en Bragepris i kategorien for faglitteratur/sakprosa (for Munch i 2013). I tillegg til Sproingprisen (1994 og 2004) har Kverneland mottatt Svenska Serieakademiens internationella pris (2017), Urhunden for det beste seriealbumet oversatt til svensk (2007), Kulturdepartementets tegneseriepris (2013), Oslo bys kunstnerpris (2012), samt utmerkelser i Årets vakreste bøker og Visuelt. Han har også mottatt Statens kunstnerstipend. Steffen Kverneland har deltatt på en rekke kollektivutstillinger og hatt separatutstillinger på blant annet Henie-Onstad Kunstsenter, Tegnerforbundet og i Grafills R21, samt blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet.