Dette er Årets vakreste Bøker

Mandag kveld ble 49 bokutgivelser kåret til Årets vakreste Bøker 2020. Utmerkelsen Årets vakreste bok gikk til Terje Abusdal og Gösta Flemming for Hope Blinds Reason. Martin Ernsten vant både gull og prisen Årets best tilrettelagte Bok for tegneserie-versjonen av Hamsuns Sult. Og kveldens ærespris Bokkunstprisen ble tildelt Vivian Zahl Olsen.

Flere priser til Martin Ernsten for tegneserien Sult (foto Alex Asensi)

Flere priser til Martin Ernsten for tegneserien Sult (foto Alex Asensi)

For aller første gang siden 1933 kunne Årets vakreste Bøker prisutdelingen oppleves digitalt. Inviterte gjester og prisvinnere var tilstede på Sentralen i Oslo med Helene Uri som vert, resten av landet kunne følge sendingen via strømming på Grafill TV.

– Det er ekstra spesielt å skulle reflektere over boken som fysisk og estetisk objekt i det som mest sannsynlig vil være det mest digitaliserte året i Norges histore. Det er første gang vi streamer dette arrangementet, bare en av flere måter vi har digitalisert oss i år. Det er jo det vi har gjort alle sammen i år, omstilt oss, digitalisert oss og fortsatt så godt vi kunne. Det har hatt store konsekvenser for arbeidet og økonomien til mange. Jeg vil rette en ekstra takk til de norske forlagene, som tross i at en del boklanseringer ble skjøvet på, har holdt hjulene i gang og dermed sikret fortsatt arbeid og oppdrag til mange som jobber med bøker, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.

– I et år preget av digitalisering er det ekstra godt å ta et dypdykk inn i det beste av bokkunst. Boken som objekt er heldigvis fortsatt sprell levende her til lands og det er en fryd å se hvordan håndverkstradisjonene innen feltet stadig kommer sammen til stolte eksempler av innbinding, trykkekunst, papirvalg, typografi og selvfølgelig design og illustrasjon.

– Vinneren av årets Bokkunstpris har alltid pushet grenser. Hun fikk Kongens fortjenestemedalje i 2018 og det er på høy tid at hun nå hedres med Bokkunstprisen. Vivian Zahl Olsen har satt sitt preg på barndommen til generasjoner av norske barn siden hun begynte som illustratør i 1963. Hennes illustrasjoner og karakterer har ikke bare utfordret i bokform, men også gjennom 70 og 80-tallets barne-tv på statskanalen NRK. Flere av bøkene hun har illustrert er blitt evigvarende klassikere, som den tidløse Barnas egen sangbok som nå er i sitt 21. opplag. Hun har gitt form og liv til unike og flotte karakterer som Fru Pigalopp, Flode eller den lille geitekillingen som kunne telle til ti, og hun har utfordret tabuer sammen Trond-Viggo Torgersen gjennom boken Kroppen. Det er ingen tvil om at Vivian Zahl Olsen er en ekstremt dyktig fagutøver som har brakt uvurderlig glede, innsikt og læring til generasjoner av barn. Det er en ære å få hylle henne som den bokkunstner hun er!

Årets vakreste Bøker er den eneste konkurransen som løfter frem formgiverne og den visuelle delen av bokbransjen. Formålet er å inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre. Konkurransen arrangeres av Grafill.

Gå til vinnerarkivet for bilder, krediteringer og juryens kommentarer.

Se bilder fra prisutdelingen her.

Gratulerer til alle!

Liste over vinnere Årets vakreste Bøker 2020: #

Skjønnlitteratur - Voksen #

Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
I den tomme varmen
Av André du Bouchet
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Gjennomarbeidet design der alle elementer, fra bevisst fargevalg til måten typografien på omslaget er satt på, er tydelig forankret i innholdet. Den er bygget fra innsiden og ut med klar logikk og sammenheng. Uttrykket er uanstrengt og lekent med gode materialvalg og fin taktilitet i omslaget. Helhetlig og velartikulert!

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland og Tim Ng Tvedt for
Stillas
av Thea Trøen Bjertnes
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Gjennomarbeidet og solid. Det utradisjonelle valget av illustrasjon og farge gjør at man stopper opp og blir nysgjerrig på innholdet.

Diplom til Stian Hole, John Erik Riley og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
På randen av Vigeland
av Roy Jacobsen
Cappelen Damm

Juryens kommentar: En bok som overrasker når man begynner å bla i den. Et vakkert, lite format med klassisk sats. De vakre og nære fotografiene gir en intim opplevelse og en annerledes inngang til Vigeland som kunstner.

Skjønnlitteratur – barn og ungdom #

Diplom til Inga H. Sætre for
Kjempefesten
av Iben Akerlie
Aschehoug

Juryens kommentar: Denne boken er full av luftige fargeblyanttegninger i en deilig sommerlig palett. Illustrasjonene har et uhøytidelig slektskap med barns egne tegninger, og opptrer på sidene på en dynamisk måte. Boken har et hendig format og er god å holde i. Fin historiefortelling i forsats og baksats.

Diplom går til Kristoffer Kjølberg for
Verdens verste leirskole
Av Marius Molaug
Gyldendal

Juryens kommentar: Leken og stødig i sin form, med god dialog mellom sats og illustrasjon. Helhetlig og godt pakket. Pluss for veldig fine for- og baksatser!

Skjønnlitteratur – Bildebok #

Gull til Mari Kanstad Johnsen for
3 2 1
av Mari Kanstad Johnsen
Gyldendal

Juryens kommentar: En god og moderne videreføring av de klassiske tellebøkene. Med et nydelig materialvalg og en meget leken og stødig fargebruk er dette et friskt pust i sjangeren. I sitt herlige kaos finner vi fremdeles en god rytme, og de løse og frie tegningene sitter godt. Dette er en bok man vil lese igjen og igjen.

Sølv til Rune Markhus for
Ring, ring!
av Gaute Gjøl Dahle
Gyldendal

Juryens kommentar: En nyskapende bildebok som veksler ekspressivt i valg av perspektiv og utsnitt. Hvert oppslag byr på noe nytt, og paletten er stram og velvalgt. Morsomt hvordan det pendler mellom foto og tegning, og mellom tegnet og satt tekst. Fin trykk og valg av material. En illustrasjonsfest for både store og små.

Sølv til Marianne Gretteberg Engedal for
Pølsetjuven
av Marianne Gretteberg Engedal
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: Omslaget drar oss inn. Vi blir umiddelbart nysgjerrig på den snodige, lure typen på forsiden. Boken er full av fine, rare karakterer og er holdt i en særegen, støvete palett hvor det digitale og det analoge fungerer veldig godt sammen. Flott veksling mellom tegneserieruter og hele oppslag gjennom boken. Tegneseriegrepene benyttes også i snakkebobler med håndtekstet typografi. Vi liker de skjelvende bokstavene som kommer når den gamle tyven snakker. Flott fargegjengivelse og trykk.

Diplom til Kaia Dahle Nyhus og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
Grevlingdager
av Gro Dahle
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Mørket og ubehaget på omslaget lokker oss inn i en bok hvor det stygge og ubehagelige får ta plass. Uttrykket kler bokens tema, og vi liker spesielt den gusjete paletten som sammen med rotete blekk og rusk underbygger bokens stemning. Et vellykket grep å ikke velge en klassisk søt hovedperson til denne historien.

Diplom til Åshild Kanstad Johnsen for
Skoleape
av Liv Gulbrandsen
Aschehoug

Juryens kommentar: Sprudlende, ekspressiv og modig i sin form. Hvert oppslag overrasker med både sin sterke fargebruk og dansende strek.

Skjønnlitteratur - Illustrert bok #

Gull til Marianne Engedal i Skinkeape og Ingeborg Ousland for
Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?
av Åse Ombustvedt
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: Illustrasjonene i boken varierer mellom fortellende, figurative scener holdt i brun- og lillatoner og sinte, svarte, ekspressive blyantklusser. Dette fungerer veldig bra og gir boken rytme. Boken er vel typografert med mye luft, noe som står i skarp kontrast til bokens tema. Godt format og god taktilitet på omslaget. Omslagets nesten uleselige håndtypografi drar oss mot illustrasjonene. Juryen ble veldig glad da den oppdaget bitte litt neseblod på for- og baksatsen.

Sølv til Kim Hiorthøy for
Helvete
av Erlend Loe
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Gjennom formmessige virkemidler kjent fra bibel og salmebøker tar teksten på omslaget deg rett ned til helvete. Den runde ryggen bryter mot de stramme og kantede referansene til Dantes Inferno. Først i materien møtes man av et opp-ned kors, og de svarte illustrasjonene er rytmisk plassert og faller naturlig inn i den veltypograferte satsen. Vi digger at forlagslogoens striper er blitt en del av omslagsillustrasjonens linjer.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland og Tim Ng Tvedt for
Ikkje vekk dei vaksne
av Kjersti Wøien Håland
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Naivt satt med julefarger som understreker det litt bittersøte snarere enn å kvele. Det overkrydra illustrasjonsuttrykket speiler en kaotisk jul, og vinker til de mørke tonene i diktene. Juryen er veldig glad i rariteter som snøfnugg i form av tekst i illustrasjonene. Deilig taktilitet, enkelt gjennomarbeidet, stort satt og halvfet.

Faktabok - Voksen #

Gull til Carl Gürgens og Node Berlin Oslo for
Postnordisk
Redaktører: Jonas Ekeberg, Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg
Torpedo Press

Juryens kommentar: Denne boken er en tindebestigning av en bok – her er det bare å bøye seg i støvet. Et blytungt referanseverk med imponerende bildemateriale som må ha vært svært vanskelig å grave opp. En arkeologisk bragd som signaliserer dyp innsikt i stoffet. Informasjonstungt, men tilgjengelig gjennom gode designvalg. Notene er fiffig markert med bullets og satt lett leselig i margen. Designet er skåret til beinet, elegant og presist. Kapittelinngangene er markert med en innzoomet detalj fra indeksen. Freidig og uventet å bruke glanset papir i bokens backmatter. Omslaget inviterer til bruk. Vekten holdes nede og sørger for at den både er god å holde og å lese.

Sølv til Rune Døli i Modest for
Jødenes historie i Norge
Redaktør: Håkon Harket i Forlaget Press
Forlaget press

Juryens kommentar: Helstøpt og særdeles velgjort bok. Avskrekkende mengde tekst (fire millioner tegn) er omsorgsfullt forvaltet og gjort tilgjengelig gjennom fine typografiske grep. Kvalitetsbevisste materialvalg gir et solid, seriøst og eksklusivt inntrykk. Seksjoneringen med tekst på gultonet, ubestrøket papir og bilder på hvitt bestrøket papir skaper fin navigering, og er i tillegg kostnadsbesparende. Et eksemplarisk stykke bokhåndverk!

Sølv til Anders Bergesen i Superultraplus Designstudio for
Blod og bein. Lidelse, lindring og behandling i norsk medisinhistorie
Uttgitt av Nasjonalbiblioteket

Juryens kommentar: Et kontemporært løft av et historisk materiale. Boken fremstår som veldig rik, til tross for begrensede virkemidler. Uttrykket er både logisk og lekent, med klare assosiasjoner til tematikken. Den åpne ryggen og de røde stingene: bein, blod, årer og vener. Bruken av rødt skaper flere nivåer i innholdet, og de eksklusive materialvalgene gjør boken til et lite smykke. En solid og gjennomarbeidet produksjon!

Diplom går til Anette L'orange i Blunderbuss for
Boka om boka – gjennom to tusen år
av Hans Johan Sagrusten
Verbum forlag

Juryens kommentar: Denne boken plasserer seg tydelig i kategorien bøker om bøker. Den illustrerer seg selv på en fin måte gjennom skifte i bruken av svart sats og røde noter og små illustrasjoner i margen. Slik integreres informasjon på ulike nivåer og forklarer detaljer i tematikken. Du kan velge å ta til deg den svarte informasjonen eller det røde. Det leservennlige formatet hjelper med å tilgjengeliggjøre stoffet. Utrolig fin taktilitet i en beskjeden innpakning.

Diplom går til Jens Johan Tandberg i Feed og Asbjørn René Josdal for
Exit! Historier fra Munchmuseet
Redaktører: Kristin Valla, Karen E. Lerheim, Josephine Langebrekke, Elisabeth Byhre ved Munchmuseet
Utgitt av Munchmuseet

Juryens kommentar: Boken følger Munchmuseets utstilling Exit! og omhandler museets historie på Tøyen. Et noe atypisk forsidefoto er klart forankret i bokas innhold, på samme måte som valget av strukturert omslagspapir gir en flott taktilitet som nikker vellykket til byggets kledning i steinheller og betong. Designet oppleves pragmatisk og staffasjefritt, og boka har et leservennlig og inviterende format. Godt fontvalg med karakteristiske tall som tar boken inn i moderne tid. Bruk av store årstall, der liten tittel danner bindestreken på ryggen, understreker den tidsreisen boken foretar seg. Interessant bildelegging, og godt bildemateriell.

Diplom går til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo og Thomas Ekström for
Historien om Mor Godhjerta
av Kaja Schjerven Mollerin
Gyldendal

Juryens kommentar: Nedpå, sympatisk og omtenksom i sin form. Godt typografert med god lesbarhet. Boken om boken er løst på en god måte som ivaretar og hyller hverdagen. Et stort pluss for det velkuraterte bildeutvalget.

Faktabok – Barn og ungdom #

Gull til Magnhild Winsnes for
Jenteboka
av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl
Aschehoug

Juryens kommentar: Illustrasjonene og disposisjonen av innholdet er det som trekker denne boken helt til topps. Et veldig bra prosjekt som føles oppdatert. Dette er boken vi skulle ønske vi hadde da vi var unge. Boken er uflau og snakker til en bred aldersgruppe. Boken fungerer både som lesebok og et oppslagsverk, men har absolutt ingen lærebokfølelse. Illustrasjonene er ikke kliniske eller tullete, men varme og ufarlige og holdt i en frisk palett. De spenner fra det morsomme til det alvorlige. Det er fint hvordan illustrasjonen på omslaget sniker seg rundt boken og har plass til et fellesskap av kropper som har både skjulte mensflekker og hår under armene. Bra papirvalg og trykk.

Sølv til Anna Fiske for
Hvordan lager man en baby?
av Anna Fiske
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Med humor og underfundighet avvæpnes et tema som mange synes det er vanskelig å ta opp med sine barn. Nedstrippet og stilsikker, men samtidig varm og gjort med og for kjærligheten. Boken er rett frem og uflau, og det smitter over på leseren

Diplom går til Even Suseg og Michael Ray Vera Cruz Angeles for
Third Culture Kids
Redaktøre: Aon Raza Naqvi og Kaisa Hoel
Gyldendal

Juryens kommentar: Boken fremstår som jordnær og seriøs, med et blikk som kommer innenfra. Det aktuelle temaet er respektfullt presentert uten tilgjort ungdommelighet. Designet tar de unge på alvor, der de vil møtes; med et voksent blikk. Grep fra redaksjonell design benyttes med hell uten at utrykket fremstår som rigid eller tabloid. Andre gode grep er snedig fargebruk som spiller på hudtone og personlig bildebruk.

Fotobok/Kunstbok
Gull til Carl Gürgens og Levi Bergqvist for
Marianne Hurum – Krabbe
Lillehammer Kunstmuseum

Juryens kommentar: Boka utfordrer stereotypien og knuffer sjangeren litt breialt i ryggen. Uttrykket er både frodig og dogmatisk med snedige systemer for skalering og papirtaktilitet! Et utrolig prosjekt som gir inntrykk av et tett samarbeid mellom kunstner og designer. Dette er ikke en diskrét presentasjon, men snarere et lite kunstverk i seg selv. Utradisjonelle typografiske løsninger og superb fargegjengivelse. Denne boka vil mye — og den får det til.

Gull til Aslak Gurholt i Yokoland og Kim Hiorthøy for
Ferdig omslag kommer snart
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En bok med hybris. Dog et sjarmerende velformulert og smart innpakket overmot! Til tross for sine 700 sider er den lille boken ydmyk og en real «page turner». Når man så foretar en «coverturner» — og et dobbelt omslag åpenbares — kiler ironien godt i munnviken. Den demokratiske tilnærmingen til organisering av innholdet og de korte prosatekstene gjør boken til en fest. Man vil se mer! […] Ferdig tekst kommer snart ;-)

Sølv til Snøhetta for
Edvard Munch: Landscapes of the soul
Munchmuseet / Ithra

Juryens kommentar: Å la boken bygges opp fra hver sin kant basert på språkenes leseretning er så genial at det føles åpenbart. Tospråkligheten har dessuten bidratt til en dynamisk bilderedigering som gjør at boka ikke oppleves gjentagende. God taktilitet og nydelig fargegjengivelse. Flott grep å la omslagets halvbind løpe som en glødende Munch-himmel over hele omslagets bredde. Her gikk kabalen virkelig opp!

Sølv til Snøhetta, Josh Finklea i Sharp Type og ANTI i samarbeid med Elmer Stefan for
The Great Monster Dada Show
Redaktører Ana María Bresciani / Henie Onstad Kunstsenter og Oda Wildhagen Gjessing / Sparebankstiftelsen DNB
Kontur

Juryens kommentar: Her fremstår katalogen nesten bedre enn selve utstillingen. Den er mer leken, mer inviterende, mer kaotisk. Kunstbevegelsens ironiske og provoserende fremtoning gjenspeiles fint i små, frekke grep som tittelens misspass på forsiden. Bokas layout lugger på en god måte, og materialvalgene understreker innholdet. Boken fremstår kontemporær samtidig som den tråkker stødig i Dadaens fotspor.

Diplom går til Tord Sandholt, Linda Skarpås og Fredrik Temte i StudioGeist for
IL10 — monografi
Prosjektansvarlig: Ingrid Lønningdal
Teknisk Industri AS

Juryens kommentar: En svært velgjort bok. Vakkert sideoppsett med paginering og kolumnetitler. Sikker typografi med fin løsning for å skille engelsk og norsk språk. Deilig papirvalg med fin taktilitet. Luftig, men stram layout i en variert grid som også gir de ulike bildetypene optimale forhold. En kjølig og arkitektonisk stil. Kategorisikkert.

Bokomslag - Voksen #

Sølv til Rune Døli i Modest og Magnus Voll Mathiassen for
Alltid rabiat – Jens Glad Balchen og den kybernetiske tenkemåten
Redaktør: Andreas Nybø
Fagbokforlaget

Juryens kommentar: Godt blikkfang, og fint møte mellom typografi og illustrasjon. Både tegneserieaktig og aktivistpreget i uttrykket. Fintunet og sober fargebruk mot den grå bakgrunnen. Nydelig at linjene i tittelen også trekkes ut på ryggen. Sølvfoliert typografi spiller ambivalent opp mot boktittel på en vellykket måte. En aktivist med silkehansker!

Sølv til Aslak Gurholt i Yokoland for
Kunsten og livet
av Kjetil Røed
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Denne boken har seks ulike smussomslag med motiver basert på tilfeldig funnet objekter. Det lyse uttrykket bruker forløpninger som gir herlige gusjefarger i overgangen mellom klare neonfarger. Under smussomslaget møter vi et Xerox-estetikk-aktig soft-cover. Boken gir oss signaler om tematikken uten å bruke kunst. Et uventet grep i en sjanger med svært klare føringer – vi synes at formgiver har lykkes godt med dette. Enkelt satt lesbar typografi.

Sølv til Anders Bergesen i Superultraplus Designstudio for
Blod og bein. Lidelse, lindring og behandling i norsk medisinhistorie
Nasjonalbiblioteket

Juryens kommentar: Dette omslaget må sees i sin helhet. Kassetten blir som en slag beskyttende glatt frakk over bokens taktile kropp. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og alle detaljer spiller godt på tematikken. Den åpne ryggen og de røde stingene: bein, blod, årer, vener. Begrenset palett og eksklusive materialvalg gir et elegant uttrykk i god kontrast til de litt ubehagelige illustrasjonene. Først frodig miks av tekst og bilde, så renskåret, taktilt og foliert. En solid og gjennomarbeidet produksjon.

Diplom til Katrin Berge og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
Garden under jorda
av Brynjulf Jung Tjønn
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Et underfundig, sart og lavmælt omslag der den nesten rørende illustrasjonen står i fin kontrast til bokas tidvis litt brutale skildringer. Deilig taktilitet i papiret! Typografien er enkel og klassisk satt, og gir rom til illustrasjonen som det bærende elementet. Sobert og vakkert, men under overflaten ulmer det.

Diplom Aslak Gurholt i Yokoland for
Svamp
av Morten Langeland
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Dette omslaget kiler godt på alle de gale stedene. Nysurrealistisk, friskt og humoristisk. Et fyrverkeri innen poesi-kategorien, men ikke uten tilknytning til bokens tematikk! Utmerket grep med tittel i kitchy, foliert glitter, og baksiden er minst like sterk som forsiden. Hysterisk glad, men vi aner ugler i mosen.

Bokomslag - Ungdom #

Sølv til Marianne G. Engedal / Skinkeape og Ingeborg Ousland for
Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?
av Åse Ombustvedt
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: Et veldig uttrykksfullt omslag. Illustrasjonene er så kraftfulle at det er helt riktig med en passiv-aggressiv løkkeskrift som nesten er uleselig - man dras mot bildene. Det aggressive og vanskelige er tilstede, uten at det blir for mye. Effektiv bruk av rød farge. Gridet viser på en lur måte at den sinte pappaen ikke er en enkeltstående hendelse.

Diplom til Sigbjørn Lilleeng og Majlin Keilhau for
Dette er ikke oss
av Neda Alaei
Gyldendal

Juryens kommentar: Omslaget uttrykker en sårhet som tilhører aldersgruppen. Illustrasjonen har godt detaljnivå, og det er lag av gjenkjennbarhet i rommet. Den er ikke umiddelbar, men man dras inn i bildet og vil videre inn i historien. Fargene er velvalgte og etterlater en litt klam stemning. God komposisjon som løper over hele omslaget, og det litt vridde perspektivet underbygger den ubehagelige følelsen. Papirvalget på smussomslaget har fin taktilitet, og bra fargegjengivelse. Godt integrert håndskreven typografi.

Bokomslag - Barn #

Gull til Mari Kanstad Johnsen for
3 2 1
av Mari Kanstad Johnsen
Gyldendal

Juryens kommentar: Et stilrent og minimalistisk omslag som med sine hovedkarakterer teller ned til et fyrverkeri av et innhold. De illustrerte tallene spiller direkte på innholdet og gir et fint lite nikk til klassiske tellebøker. God bruk av taktile materialer, supre farger og presist plassert spottlakk. Stort pluss for effektiv bruk av hvitt på et ellers fargemettet omslag som trår stødig etter forgjengeren A B C.

Sølv til Marianne Gretteberg Engedal for
Pølsetjuven
av Marianne Gretteberg Engedal
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: Dette omslaget er et blikkfang. Det er enkelt uten å være kjedelig, ikke minst fordi skurken ser så utrolig lur ut. Man blir nysgjerrig og vil bli bedre kjent med ham. Fin håndtypografering, med perfekt sjarmerende smuss. Helhetlig fram- og bakside.

Serier
Gull til Martin Lundell ved Kunsthøgskolen i Oslo og Stefan Ellmer for
Serie: GJ
av Georg Johannesen
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Særdeles konsekvent bruk av kun to ekspressive typesnitt og sterke farger bygger en meget solid serie-identitet. Overdrevent stort portrett av forfatteren på baksiden, som er tatt året boken er utgitt, fører oss umiddelbart tilbake til tiden boken er skrevet. Omsorgsfullt typografert materie med høy lesbarhet. Designet kommuniserer samtidig forfatterens fargerike karakter. Bonus med kontrastfarge på innsiden av mykpermen. Ekspresjonistisk, enkel og kraftfull bokserie.

Sølv til Levi Bergqvist i Studio Levi Bergqvist og Rune Døli i Modest for
Gyldendal juridiske kommentarserie
Redaktør:er Gro Trude Gjestrud, Ida Kyhring og Anne Birgitte Sone
Gyldendal

Juryens kommentar: Det er flott å se en så elegant løsning på noe som lett kunne blitt tørt og trist. En dempet, vakker palett med 30 farger, som skribenten selv kan velge mellom, er en ellevill løsning innenfor så stilrene rammer. Intelligent løst med titler som er satt med innrykk på omslagene, som igjen spiller på kommentarfelt fra internett, eller typografiske hierarkier i lister. Stilig med praktisk lesebånd og effektiv bruk av fargerastrering.

Diplom til Jørn H. Sværen i England Typografisk verksted for
Den engelske kanal
Redaktører: Jørn H. Sværen og Bjørn Aagenæs
Kolon forlag

Juryens kommentar: Utrolig minimale løsninger, nesten helt uten virkemidler. Kontrasten mellom hvit- og oransjetonene, som brukes annenhver gang, er et morsomt grep i en serie bøker som ellers har svært subtile variasjoner. Nydelig bibliofilt innhold med mye personlighet på ulik papirkvalitet og taktilitet. Vi håper noen tar opp hansken!

Diplom til William Stormdal og Halvor Nordrum i Pseudonym Publishing for
Interlogue 01, Interlogue 02, Interlogue 03
av Fredrik Høyer, Ragnhild Bøhler og Kristine Utne Stiberg
Pseudonym Publishing

Juryens kommentar: Sterk serie! Identitet med få virkemidler som typografi og farge. Frisk palett, som en tress-is, og sjarmerende grep med fyrstikkene som angir serienummeret. Stort pluss for det sympatiske lille formatet. En visuell liten lommelerke dette. Deilig overkommelig også i stoffmengde og fin kontrast mellom blankt og matt papir. Her fikk vi lyst på fler.

Tegneserier #

Gull til Martin Ernstsen for
Sult
av Martin Ernstsen og Knut Hamsun
Minuskel forlag

Juryens kommentar: Et omfattende og imponerende prosjekt fra perm til perm. Omslaget er innbydende, følelsesladet og virkningsfullt med effektiv bruk av spotlakk på ubehagelige detaljer. Oppslagene er svært helhetlige, varierte og dynamiske. Grepet med den fysiske fremstillingen av hovedpersonen i skillet mellom indre og ytre virkelighet fungerer utrolig godt. Denne boken vil garantert gjøre Hamsun tilgjengelig for nye lesere.

Sølv til Max Estes for
Flommen
av Max Estes
Cappelen Damm

Juryens kommentar: En helhetlig gjennomført tegneseriebok. Her henger alt sammen med historien som fortelles. Dette er en nesten monokrom blå bok, med noe få virkningsfulle gule detaljer. Flommen og vannet går igjen i serierutenes bølgende, dynamiske former. En svært filmatisk og stemningsladd tegneserie, i et fint format.

Diplom til Mette Hellenes og Espen Holtestaul i No Comprendo Press for
Kebbelife. Burning Babe
av Mette Hellenes
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Suksessrik overgang fra avis- og tidsskriftformatet til bok. Papirkvaliteten yter akvarellene rettferdighet, og rytmen i oppslagene sitter godt. Herlig frekt og fandenivoldsk prosjekt.

Diplom til Flu Hartberg for
Bøtte
av Flu Hartberg
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Her er det mye snadder i bøtta. Boken er godt løst ved å gjøre alt det utilgjengelige tilgjengelig på en uhøytidelig måte. Den keltiske skriften på omslaget er kronen på et selvuhøytydelig verk.

Artists´ books #

Gull til Terje Abusdal og Gösta Flemming for
Hope Blinds Reason
av Aveek Sen
Journal

Juryens kommentar: Dette er sylskarpt gjennomført. Et nært sagt perfekt destillat av et åpenbart massivt materiale. Vanvittig presist i hver minste detalj. Omslaget er vibrerende vakkert-ekkelt, og bruken av transparent oransje plast over dypblått glanset papir utløser en metallisk, nesten tredimensjonal effekt. Imponerende smart løst hvordan omslagsfotoet endrer seg i det man fjerner smussomslaget; fra ild til vann. Snedig også hvordan tittelen på ryggen er for stor og derfor krummer seg rundt kanten. Hvert oppslag er kuratert med kirurgisk presisjon. Denne boka slipper ikke taket.

Gull til Randi Annie Strand for
PRISME 1

Juryens kommentar: Nydelig vakker, skjør og vibrerende bok treffer blink i ny kategori. Denne boken med sine transparente papirer krever varsomhet og innbyr til andektighet. Den leses som en bok, selv om den kun har et par sider. Mens man blar, endrer boken seg og den er et godt eksempel på hvordan en artists’ book kan være en opplevelse. Fantastisk presisjon i trykk på flortynt papir.

Sølv til Greger Ulf Nilson og Anders Bergesen for
The War Paint Box
Forlaget Press

Juryens kommentar: En komplisert produksjon med mange komponenter som krever mye håndarbeid. Kunstneren oppleves som tydelig avsender — selv om den planlagte produksjonen først ble gjennomført etter hans død. Fotografiene er veldig sterke, og de får lov til å stå helt alene. Boken har en vitalitet til tross for tematikken som kler tittelen, og Bård Breiviks kamp mot døden. Et sterkt prosjekt omfavnet i høy kvalitet. Godt orkestrert symfonisk produksjon.

Sølv til Ane Thon Knutsen for
The Mark on The Wall

Juryens kommentar: En koloss. Ringen sluttes; den går fra bok, opp på vegg og tilbake til bok igjen. Imponerende arbeid med 1837 håndsatte sider, som i likhet med Virginia Wolfs eget virke er trykket på egen trykkpresse. Tid og omsorg er viktige ingredienser i dette prosjektet. Fint fontvalg og størrelse. Høytrykket gir en ekstra kvalitet. Juryen var spesielt begeistret for gjennomslaget av et semikolon på en hel side.

Diplom går til Damian Heinisch og Andreas Rød Skilhagen for
45
Self-publishing PYLOD.com

Juryens kommentar: En sober og vakker produksjon med tydelig mørk undertone. Et personlig prosjekt, med historisk klangbunn og tematisk aktualitet. Tilsynelatende tilfeldige drive-by fotos forteller indirekte historien om en reise mot konsentrasjonsleiren. Sikre fargevalg vever bildene inn i et dunkelt teppe. Det er en styrke at motivasjonen for reisen ikke avsløres før helt til slutt. Boken fungerer derfor på ulike nivåer som inviterer til flere gjennomlesninger. Japansk binding, som gir en uavbrutt reise gjennom boken, fungerer utmerket. Vakker detalj med blått løftebånd som plukker opp blåtonen fra omslaget.

Åpen klasse #

Gull til Petri Henriksson i Blank Blank, Yann Chateigné og Sara Risvåg for
Bringing Something Back
Koenig Books

Juryens kommentar: Upretensiøst røff og samtidig utrolig vakker (liten) bok. Godt objekt å ha i hånden og å se på. Dette er en bok som vokser på deg. Eksklusive teknikker som sølvtonet silketrykk og fargesnitt er her brukt på et lite og veldig tilgjengelig format med rå taktile materialer. Utrolig vellykket 3-klang mellom det blåsvarte omslaget, sølvtrykket og det oransje fargesnittet. Materiens ublekede, litt grove papir står nydelig til resten. Juryen får tårer i øynene av det glødende oransje mot de svarte utfallende bildene. Følsomt kuratert bildeutvalg, og velplassert rytme av utfallende oppslag. Mystisk. Nedtonet psykedelisk. Først ble vi nysgjerrig. Så ble vi hypnotisert.

Sølv til Silje Nes i Stipla og Oddvar Torsheim for
Ulyzes
Skald

Juryens kommentar: Denne boken gir oss en annen inngang til et annerledes kunstnerskap gjennom skissebøkene. Veldig ryddig presentert med fine faksimiler på gul og sort bakgrunn. Et kaotisk materiale har fått en ordnet og rytmisk innpakning. Satsen i samtalene i boken kontrasterer skissene; stramt og tørt på riktig måte. Bokens oppbygning og forløp gir fin dynamikk.

Diplom går til Randi Annie Strand og Joana Bruno i LevArt for
99/9 VESTERVIK
av Svenn Arne Lie
LevArText

Juryens kommentar: Poetisk prosjekt som dokumenterer et avsidesliggende småbruks kvitteringsarkiv. Denne boken er et vindu inn til en annen tid. Fint papirvalg med mye transparens, som resonerer godt med de originale kvitteringene. Lavmælt typografert. Flott løst med hvordan trykk av bilagenes for- og bakside gir en autentisk og total gjengivelse.

Årets best tilrettelagte Bok #

Sult
av Martin Ernstsen
Minuskel Forlag

Juryens begrunnelse: Martin Ernsten har med sin ambisiøse adaptasjon av Hamsuns Sult skapt et verk som står solid på egne kunstneriske ben. Tegneserien byr leserne visuell fortellerkunst fra øverste hylle: Fra sobre detaljerte skildringer av 1880-tallets bymiljø i neddempet sepia, til fargesprakende fremstillinger av hovedpersonens febrile fantasier. Fra luftige elegante oppslag til effektiv dveling ved detaljer, fra naturalistisk tegnestil til lekne visuelle metaforer - som når hovedpersonen i fornedrelse synker sammen som en snegle i rennesteinen. Gjennom tegneserien veksler Ernstsens bruk av fortellergrep og visuelle virkemidler. Grepene er hele veien dypt integrert i fortellingen og løfter fram dens eksistensielle tematikk for nye og gamle lesere.

Årets vakreste Bok #

Hope Blinds Reason
Av Terje Abusdal og Gösta Flemming

Juryens begrunnelse: Et prosjekt som virkelig står ut i mengden med sin kompromissløse søken etter uttrykkskraft. Sylskarpt gjennomført med et perfekt destillat av et åpenbart massivt materiale. Vanvittig presist i hver minste detalj. Hvert oppslag treffer deg som en knyttneve i magen, men styrer presist utenom klisjeene. Dette er en bok som ikke slipper taket. Kirurgisk kuraterte oppslag som snakker med hverandre; Bæm! Natt. Blitz. Rødt. Svart. Blått. Blod. Vann. Ingenting kjennes overflødig her. Få men veldig sterke fotografier, samlet i det som blir en svært ladet bok om en av de mest elementære av menneskelige erfaringer; kjærlighet og tap.

Bokkunstprisen 2020 #

Vivian Zahl Olsen

Hovedstyrets begrunnelse:

Det er egentlig merkelig at årets vinner av Bokkunstprisen ikke har fått denne hedersprisen tidligere. Som en av de mest aktive norske illustratørene på 1970- og 80-tallet har hun preget barndommen til flere generasjoner. Totalt har hun illustrert godt over 70 bøker, både bildebøker, forskjellige fagbøker og skolebøker. Illustrasjonene hennes er ofte fulle av detaljer, med karakteristiske figurer og ofte med barnet i sentrum.

Godt hjulpet av hennes folkekjære strek, har flere av bøkene blitt virkelige storselgere og blitt oversatt til en rekke språk. «Barnas egen sangbok» ble ikke bare årets bestselger i 1979, men har etablert seg om en norsk bokklassiker som i dag har solgt over 185 000 eksemplarer. En annen bestselger som bør nevnes er Trond-Viggo Torgersens «Kroppen», som totalt solgte over 45 000 eksemplarer – og et eksempel på hvordan hennes tegninger har vært med på å formidle kompliserte eller tabubelagte temaer til barn.

Tidlig i livet visste hun at det var tegner hun skulle bli, og da hun kjedet seg i mattetimene på folkeskolen begynte hun å fylle bøkene sine med tegninger av mennesker og dyr. Tegneegenskapene har hun visstnok arvet av sin far som både tegnet og malte, og hun ble tidlig oppmuntret av sin mor til å velge en kunstnerisk løpebane.

Årets prisvinner ble utdannet ved bokkunstlinjen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1964. Allerede i 1963, mens det fortsatt var svart-hvitt-TV og hun fremdeles ikke var ferdig med utdannelsen, gjorde hun sine første illustrasjoner for NRK. De neste 25 årene var tegningene hennes en gjenganger i Barne-TV, hvor hun var med å skape flere programmer og karakterer, bl.a. i samarbeid med Bjørn Rønningen og Trond-Viggo Torgersen, deriblant «Fru Pigalopp», «Flode», «Kroppen», «Sommeren på Mirabelløya» og «Puslespill».

I årenes løp har hun vært representert på en rekke utstillinger både i inn- og utland. Hun har holdt 9 separatutstillinger rundt om i Norge, og siden 1997 har hun hatt en egen permanent utstilling av 40 Prøysen-bilder i Prøysen-museet.

Sin første utmerkelse fikk hun 1963, som vinner av konkurransen om Norges Naturvernforbunds emblem. Senere har hun fått en rekke utmerkelser for sitt arbeid: Kirke- og undervisningsdepartementets pris for bokillustrasjoner (1974), førstepris i Nordisk Ministerråds tegnekonkurranse (1979), Jacob-prisen (1980), Cappelen-prisen (1981), Kultur- og vitenskapsdepartementets billedbokpris (1982) og æresdiplom ved Verdenskongressen for barnelitteratur (1988). I tillegg ble hun tildelt H. C. Andersen-prisen ved den internasjonale utstilling for bokkunst i Leipzig i 1989.

I 2016 ble arbeidene hennes samlet i boka «Et liv med blyant og pensel. En bit av norsk kulturhistorie», og i 2018 mottok hun Kongens fortjenestemedalje for sitt omfattende virke.

Det er en stor ære å få tildele årets Bokkunstpris til en av norsk barnebokillustrasjons virkelige klassikere: Vivian Zahl Olsen.