Årets vakreste Bøker er kåret

Onsdag kveld ble Årets vakreste Bøker kåret på Sentralen i Oslo. Av totalt 263 innsendte bidrag til konkurransen ble 51 bokverk hedret med gull, sølv og diplom.

Årets vakreste Bok til Line Bøhmer Løkken (foto Alex Asensi)

Årets vakreste Bok til Line Bøhmer Løkken (foto Alex Asensi)

Fotokunstboken Imersed in Stone - Black Ice av Line Bøhmer Løkken fikk utmerkelsen Årets vakreste Bok. Sigbjørn Lilleeng mottok spesialprisen Årets best tilrettelagte Bok for tegneserieboken Nagel. Og Torpedo ble hedret med æresprisen Bokkunstprisen.

– Årets vakreste Bøker har en 500 år gammel tradisjon å ta vare på. Med Bokåret 2019 og feiringen av trykkekunsten som bakteppe, er det ekstra gledelig å løfte frem formgivere og forlag som bidrar til at det fortsatt skapes ny kvalitetslitteratur, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott. – Jeg er optimist for boken som fysisk objekt, og nyere forskning viser også at lesere foretrekker tekst på papir. Men uansett om boken i fremtiden blir fysisk eller digital, design og illustrasjon vil fortsatt være viktige elementer for å lede gamle og nye lesere inn i bøkenes verden. Og det er alle våre dyktige formgivere og den viktige jobben de gjør som hvert år feires med Årets vakreste Bøker.

– Det er også spennende å følge med på bøkenes tematikk fra år til år, sier Renneflott. Vinnerbøkene i 2019 er preget av at vi kanskje lever i en tid der tabuemner sprenges. Temaer som sorg, psykisk helse, kjønn og mangfold går igjen, i både det skjønnlitterære og i sakprosaen. Noe av det mest spennende er kanskje at det ikke er så stor forskjell på temaene i voksen og barnelitteraturen lenger. Det er mye førstepersonsperspektiver og identitetssøken på tvers av både sjangre og alderskategorier. Vi ser også at bøker som allerede har vunnet mange litterære priser også når helt opp i Årets vakreste Bøker, blant annet Kristin Roskiftes fargerike bildebok med sine mange fortellerlag Alle sammen teller, og Steffen Kvernelands sterke grafiske roman En frivillig død.

Se vinnerarkivet 2019 for bilder, krediteringer og juryens kommentarer.

Se bilder fra prisutdelingen her.

Alle vinnerbøker stilles ut i Grafill R21, utstillingen åpner torsdag 9. april klokken 12.00.

Gratulerer til alle vinnere!

Imersed in Stone - Black Ice av Line Bøhmer Løkken er Årets vakreste Bok 2019

Klikk for å se bildet "53" i full størrelse

Imersed in Stone - Black Ice av Line Bøhmer Løkken er Årets vakreste Bok 2019

Nagel av Sigbjørn Lilleeng er Årets best tilrettelagte Bok 2019

Klikk for å se bildet "52" i full størrelse

Nagel av Sigbjørn Lilleeng er Årets best tilrettelagte Bok 2019

Vinnere Årets vakreste Bøker 2019 #


Skjønnlitteratur – Voksen #

Gull til Aslak Gurholt i Yokoland for
Det vakre hvite, draperiene
av Nils Chr. Moe-Repstad
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Dette er en diktbok som på mange måter klarer å få tekst til å fungere sømløst med boken som objekt. Med tydelig referanse til innholdet på omslaget, spiller også den taktile tanken om det barokkaktige papiret veldig bra sammen med den subtile tittelen satt i sølvfolie på hvitt. Med utgangspunkt i forfatterens egne typografiske oppsett for diktene, er også bokens format vurdert opp mot form, og ikke minst rommet de fortjener. Prinsippet om tomme venstresider forsterker både tekst og form, og gir uttrykk for at diktene har sin bestemte og tiltenkte plass på formatet. Gjenbruken av de typografiske prinsippene er tatt igjen på kapittelsidene med nummerering, som fungerer både som en tydelig kontrast og en forlengelse av tilnærmingen til teksten.

Sølv til Martin Lundell og Lars Ole Klavestad for
Imot Døden
Av Bernhard Ellefsen
Cappelen Damm

Juryens kommentar: En litterær bok med tydelige referanser til den klassiske essayestetikken, der teksten veksler mellom lesninger av litteratur og sykkelturer i indre Østfold blant områdets helleristninger. Fargebruken passer både bokens innhold og de visuelle referansene, uten å direkte vise formen på omslaget, men heller spiller på assosiasjonene. Derimot passer kalkeringene svært godt på forsatsen, som et passende anslag. Typografien passer tematikk godt, og skriftsnittet danner en solid kontekst rundt både handling og sted. Trykkteknikken på omslaget passer temaet utmerket med kontrasten mellom folie og den grove shirtingen. Generelt fint og klassisk typografisk satt, hvor også materialiteten passer godt til både sats og skriftvalg.

Diplom til Erika Barbieri og Henrik Olssøn i OlssønBarbieri og Sigve Aspelund for
Du, jeg, og Erik
Teknisk Industri

Juryens kommentar: Denne boken fremstår som en uhyre enkel løsning, men her ligger det mye kvalitet bak det tilsynelatende råe og nakne uttrykket. Boken baserer seg på et prosjekt med tekst og foto fra billedkunstneren Morten Andenæs, som blant annet handler om narrativene vi skaper for oss selv for å unngå å miste fotfeste. Dette er et objekt man har lyst til å eie, men som man ikke helt klarer å definere. Og det er det som gjør den så appellerende. Tekstfylte sider uten tilsynelatende tekstnivåer, og en ytterst minimal bruk av foto. Boken fremstår som et rå-manus både i den enkle typografien, nivåene, den åpne ryggen og bokblokkens maskinerte kant. Her utgjør bokens fokus på objekt og materialitet selve kjernen i kunstprosjektet, og den tør å være nettopp så sårbar som handlingen i romanen tilsier.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Hvis
av Tine-Jarmila Sir
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Denne boken viser et tydelig grep om å fortelle noe alvorlig med svært få virkemidler. Og det fungerer veldig godt. Diktsamlingen som handler om misbruk av barn, og hvordan man skriver om det, utelater naturligvis bilder. Omslaget roper uten å skrike, og følger opp med bruken av typografi som passer diktene veldig bra. Et så alvorlig tema håndteres på en selvsikker, modig og nyansert måte, der man tør å bruke alternative virkemidler for å illustrere poenget. Bokens mindre format og fargevalg passer veldig bra, og er med å skape en følelse og anslag til boken. Dette klarer også ryggen og baksiden å følge opp på en smart måte med å dekonstruere selve ordbildet. Innsidene er satt på klassisk vis, som igjen poengterer og understreker innholdet, og ikke nødvendigvis trenger å overdrive mer enn nødvendig.

Skjønnlitteratur – Bildebok #

Gull til Kristin Roskifte og Svein Størksen i Magikon for
Alle sammen teller
av Kristin Roskifte
Magikon

Juryens kommentar: Det ligger et imponerende arbeid bak denne utgivelsen. En myldrebok som også er en poetisk historie, en tellebok, en lete og finne-bok og en multifortelling. Over et bredt spekter av miljøer i lette lyseblå streker, trer fargerike mennesker fram én etter én. Vi kan telle dem, studere dem, le av dem, bli irritert på dem, føle med dem – og finne dem igjen i stadig nye situasjoner. Bruken av rene former og klare farger mot hvitt og lyseblått gir et oversiktlig og luftig preg. De presise tekstene til hver setting er både beskrivende og nærmest filosofiske – noen til og med eksistensielle. Boka er gjennomført til tusen – bokstavelig talt – fra forsidetittelens fine dobbeltbetydning, til nest siste oppslag hvor det er tegnet inn nøyaktig tusen personer!

Sølv til Kaia Dahle Nyhus for
Verden sa ja
av kaia Dahle Nyhus
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Denne boken klarer å gjøre evolusjonshistorien både tilgjengelig og morsom. Gjennom naivistiske, lekne tegninger reiser vi fra mørket i tidens begynnelse til vår egen tid. På veien møter vi morsomme og merkelige skapninger, dyr og mennesker. Fargepaletten er begrenset og drømmeaktige blå- og svarttoner underbygger den voldsomme avstanden i tid, samtidig som lettheten i tegningene gjør tematikken tilgjengelig. Oppslagene er varierte og dynamiske, og viser landskap eller scener hvor den håndtegnede teksten finner en naturlig plass i en delikat helhet.

Diplom til Svein Nyhus og Elisabeth Vold Bjone i Cappelen Damm for
Dragen
Av Gro Dahle
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Temaet om en uberegnelig og voldelig mor symboliseres av en drage som invaderer livet til ei lita jente. De tettpakkede og klaustrofobiske oppslagene er holdt i en ekspresjonistisk stil. Sidene bugner av detaljer og symbolikk som er stemningsskapende og setter en ubehagelig følelse i leseren. De dempede fargene okergult og gråblått står i fin kontrast til den røde dragen. Poesien i teksten og de flotte illustrasjonene formidler et viktig budskap til små og store barn: Det er lov å be om hjelp hvis mor er en drage.

Diplom til Ragnar Aalbu for
Hakk o ve
av Ragnar Aalbu
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: I Ragnar Aalbus bildebøker er det alltid lag på lag med humor og ordspill i så vel tekst som i bilder. I tillegg har bildebokmakeren en utsøkt sans for estetikken i det fysiske produktet; det avspeiles i format, materialvalg og fargeholdning. Når hakkespetten får vondt i hodet av å hakke, oppsøker legen og får hakkeforbud – da er det krise. Det utdypes med finurlig humor i en bok i høydeformat og med avrundede hjørner. For hva er vel mer naturlig når hakkespetten jobber i høyden og på bakken, og hakker i stolper og trær. Aalbu tar ut sin sans for modernismens farger, estetikk og rørkubisme i et sobert, ultramatt uttrykk der omslaget er av Geltex og papiret er ubestrøket. Sjelden har vi sett en mer stilren bildebok. Og når du tror du har skrellet av alle lagene av humor, så åpenbares ett til.

Diplom til Eli Hovdenak og Ingeborg Ousland for
Det var ikke en busk
av Eli Hovdenak
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: Bildebokmakeren inviterer leseren med på en togreise i et stort mørkt landskap av røffe kulltegninger. Der togskinnene stopper tar hovedpersonen, en fugleliknende figur, andeføttene fatt innover i skogen sammen med et du, udefinert i form og identitet. Er det en busk? Et troll? Det får vi ikke vite der de sammen vandrer over ubestrøket papir, inn i digitalt fargesatte skoglandskap i kull, og i båt over skimrende skogstjern. Den ubestemmelige lyser vei med hodelykt og opplyser utfallende illustrasjoner innendørs i ly for skogens skumle lyder, eller utendørs der mørket presser på. Det er en vakker gjennomskinnelighet i de digitalt bearbeidede kulltegningene. Papirvalget og det store formatet fremhever detaljene optimalt.

Skjønnlitteratur – Illustrert bok #

Gull til Per Dybvig og Aslak Gurholt i Yokoland for
Svartfossen
av Per Dybvig
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En unnselig bok, 14,8 x 19,5 cm i brun shirting med sort preg i tittel diagonalt på forsiden, men den rommer en uro av stort format. Per Dybvigs "Svartfossen" skiller seg fra den foregående boka "Jegeren", i format og teknikk, men begge formidler noe urovekkende det er vanskelig å sette ord på. I "Svartfossen" er tegningene gjengitt 1:1, noe som har vært avgjørende for bokas format. De er fargefortettet i en teknikk av blyant og fargeblyant, og de hvite rammene fremhever farger og kontraster. Alt foregår i bylandskap og interiør, og det er mennesker som driver handlingen fremover. Bildene er konsekvent på høyre side, teksten på venstre. Korte, beskrivende tekster som ikke har noen umiddelbar sammenheng med bildene, annet enn at de er bruddstykker fra et litt truende univers. Tekst og bilder lader hverandre gjensidig uten forklaring. Det skaper en nesten uutholdelig spenning.

Sølv til Hilde Hodnefjeld og Elisabeth Moseng i Illustratørene for
Bonsai – en liten bok om døden
av Simon Stranger
Magikon

Juryens kommentar: Barn har gjerne mange rare tanker om døden. Dette blir poetisk og overraskende morsomt belyst i denne boka. Teksten er undrende, åpen og behandler døden på en befriende uærbødig måte. Innholdet understrekes veldig godt av en naiv strek og ikke minst absurde motivvalg. Boken er laget for Kirkens Nødhjelp til hjelp for barn og voksne som har fått døden tett på livet.

Diplom til Rune Døli i Modest for
Kapp Hjertestein
av Espen Ytreberg
Forlaget Press

Juryens kommentar: Roald Amundsens mer personlige detaljer er her samlet i en kompakt og leservennlig bok. Alt tilsier at dette ikke er en bildebok, som igjen gjør at når bildene dukker opp blir de en oppløftende overraskelse. Små og få bilder gjør at de illustrerte detaljene blir enda mer personlige, og får enda større oppmerksomhet. Her jobber tekst og form sammen på en svært god måte. Typografien er satt med stødig hånd, og med akkurat den hierarkiske strukturen teksten trenger.

Faktabok - Voksen #

Gull til João Doria for
Concrete Oslo
Redaktør: Erik Fenstad Langdalen, Léa-Catherine Szacka, Andrea Pinochet og Ingrid Dobloug Roede ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Torpedo Press

Juryens kommentar: En gjennomført og detaljrik bok som svarer svært godt til dens funksjonelle krav. Som en guidebok til Oslos betongarkitektur er den hendig i format, men klarer allikevel å utnytte plassen til bilder og tekster på en raus måte. Plastomslaget passer objektet bra, og valget er smart løst med tanke på bokens kontekst og tiltenkte funksjon. Navigasjonen rundt bygningenes lokasjoner er solid og enkelt løst, og utbrettsidene er med å utheve kartfunksjonen på en smart måte uten å ta for mye plass. Dette skaper også en enda sterkere assosiasjon til boken som en guide og innholdet som en ren faktabok. Typografien understreker en viss brutalisme i sin vektbruk og enkelhet, og passer boken svært bra uten å være forstyrrende.

Sølv til Rune Døli i Modest og Ivan Brodey for
Sikkerhetsrådets sal
Redaktør: Jørn Holme og Trygve Riiser Gundersen i Forlaget Press
Forlaget Press

Juryens kommentar: Dette er en bok som skal skildre en av historiens viktigste arenaer for diskusjoner og beslutninger, og det lykkes den med på alle plan. Arnebergs visjon om en nøytral karakter for tegningene av rommet blir direkte ivaretatt i bokens valg av design og materialer. Det ubestrøkne mot det glatte, ledsaget av en nøytral behandling av typografi der også bildene får sin fortjente oppmerksomhet. Systematiseringen av innholdet er enkelt, men smart løst. Ivan Brodeys fotografier gir en direkte dokumentarisk opplevelse som virker som en kontrast og på samme tid et supplement, men som samtidig opprettholder en interessant og sterk seksjonering igjennom bokens kronologi.

Diplom til Rune Døli i Modest og Lars Petter Pettersen for
Feinschmecker. Et kassisk kjøkken
av Lars Erik Underthun og Vinay Tangen hos Feinschmecker og Knut Stene-Johansen
Forlaget Press

Juryens kommentar: ”Feinschmecker. Et klassisk kjøkken” er også et klassisk formgitt praktverk av beste sort, med en gjennomarbeidet struktur, en omsorgsfull typografisk design, godt valg av papir og utmerket trykkvalitet. Ett ekstra pluss for at oppskriftsidene er tydelig satt, noe som gjør det enkelt for brukeren på kjøkkenet. Omslagsbildet, i sort på grå bunn, er utradisjonelt, og sorthvitt fotografiene inne i boken er velfungerende tidsmarkører.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland for
Images of Egypt
Redaktører: Mari Lending, Eirik Arff Gulseth Bøhn og Tim Anstey ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Pax Forlag

Juryens kommentar: En innbydende reise gjennom Egypts historiske og estetiske påvirkning, og om det egyptiske som stilfenomen gjennom 200 år. Presentert gjennom et klassisk, men oppdatert design. Et stort og variert bildemateriale fra gamle bøker, tegninger, foto og faksimiler er satt sammen på en overbevisende og helhetlig måte. Ryddig sats og meget bevisst fontbruk. Et diskret og lite prangende omslag med sandfarget shirting gir et behagelig inntrykk. Denne får vi lyst til å lese!

Diplom til Aud Gloppen og Evelyn Pecori i Vårt Land forlag for
Tro på tvers
av Sunniva Gylver og Bushra Ishaq
Vårt Land forlag

Juryens kommentar: Spørsmål rundt likheter og ulikheter mellom muslimsk og kristen tro presenteres i en innbinding som skiller de to stemmene, men samtidig muliggjør den samtale og parallellesning. Dekoren er den samme i begge delene av boken, men den får en kristen, alternativ muslimsk symbolikk gjennom den snedige fargebruken. Formgivning og format er ydmykt og innbydende med en leservennlig typografi.

Faktabok – Barn og ungdom #

Gull til Jenny Jordahl for
Kvinner i kamp
av Marta Breen
Cappelen Damm

Juryens kommentar: I denne boken blir historien om kvinnebevegelsens mange kamper godt tilgjengeliggjort gjennom et tydelig, kraftfullt tegneseriespråk som både kommuniserer og engasjerer. Tegningene varierer fint mellom det humoristiske og lette og det mer alvorlige. Den begrensede fargepaletten skaper et kraftfullt uttrykk, og det er et fint og effektivt grep at alle regnbuens farger først er tilstede i den delen som handler om fri kjærlighet.

Lærebok #

Sølv til Lars Høie for
Design og strategi
av Wanda Grimsgaard
Cappelen Damm Akademisk

Juryens kommentar: Denne boken presenterer et bredt utvalg prosesser og metoder for strategisk utvikling av design, og er en teksttung bok som heldigvis ikke faller for fristelsen til å prøve å skjule det. Holdningen til designet er selvsikkert og stødig gjort, og her stoler man på at innholdet er godt nok til at design skal tilrettelegge mer enn å formgi. Boken er fint satt, med en upretensiøs og tydelig detaljering hvor en utnytter de få virkemidlene som er valgt. Helhetlig bruk av den sterke grønnfargen får de informative illustrasjonene til å bli interessante. Gridsystemet og systematiseringen av innholdsnivåene blir godt fremhevet, og den aktive bruken av fotnoter og seksjonstitler stemmer særdeles godt med innholdet. Bruken av høy bulk i papiret gir objektet en god taktil følelse, og innbindingen gjør den svært leservennlig. Raus bok med en tydelig identitet.

Diplom til Andreas Skilhagen i Skilhagen, Levi Bergqvist i Studio Levi Bergqvist og Martin Slottemo Lyngstad for
Ungdomsledelse

Juryens kommentar: En utradisjonell bok i denne kategorien, som på flere måter lykkes med å være så upolert som den er. Fin og ærlig bruk av fotokonseptet som direkte dokumenterer ungdomsmiljøene, som igjen gjør denne boken svært autentisk. Typografien er godt strukturert, og den sterke oransje-fargen står bra i kontrast med bruken av luft, tekst og foto. Boken har en fin balanse mellom å være formell og uformell, og vil høyst sannsynlig passe godt for både ungdom og voksne. Fin deling av innholdet ved bruk av de bestrøkne bildesidene, og den umiddelbare enkle forsiden passer innholdet svært godt.

Fotobok/Kunstbok #

Gull til Rune Døli i Modest for
J.C. Dahl – Naturens kraft / The Power of Nature
KODE Bergen

Juryens kommentar: Vår internasjonalt kjente nasjonalromantiker J.C. Dahls katalog fra KODE Bergen yter her full rettferdighet ovenfor kunstneren. Boken er primært delt i to, der de akademiske artiklene blir separert fra verksdelen med et nyansert, men svært heldig papirbytte. Kontrasten i tekstnivåene supplerer boken med et svært passende grep, der mengdetekst er satt i et mer klassisk litterært satsspeil opp mot bildetekster og fotnoter som bryter både sats og grid. Selvsikker og solid variasjon i behandlingen av innholdet hvor det meste ser ut til å stemme. En befriende kontrast mellom det historiske og moderne. Bokens bruk av utbrettsider (gatefold) klarer å presentere studiene av skyer i sitt rette element, og fungerer som et fint brudd fra de andre innholdstypene. Omslaget i sin enkelthet understreker også dette, der bla materialvalget klarer å skape en umiddelbar kontekst for innholdet.

Gull til Rune Døli i Modest og Bjørn Wad for
Kunstnerliv – Portretter av norske samtidskunstnere
av Anne Marit Muri
Wad/Muri Forlag

Juryens kommentar: Kunstnerportretter er en egen fotoboksjanger, men "Kunstnerliv" har i tillegg noe som mange liknende bøker mangler - liv. Den enkelte kunstner presenteres generøst med tekst av Anne Marit Muri og i et antall velkomponerte svart-hvitt-portretter av Bjørn Wad, noen i miljø, samt større fargebilder av kunstnerens arbeider hvor alt bidrar til en uforutsigbar leseropplevelse. Variasjonene i oppslagene forsterkes ved at spaltene tillates å forflytte seg i høyden, i dialog med komposisjonen i fotografiene.

Sølv til Line Bøhmer Løkken og Ulf Carlsson for
Immersed in Stone – Black Ice
Multipress

Juryens kommentar: Line Bøhmer Løkkens "Immersed in Stone - Black Ice" er en lavmælt bok som vekker sterke følelser. Ikke minst vekker den et umiddelbart begjær etter å eie den. Den lange sekvensen med utfallende sort-hvitt fotografier i et isdekket landskap vekker en melankolsk følelse som behagelig brytes av noen lyseblå sekvenser under vann - før blikket på nytt møter det sorte. Omslagstrykket, hvitt på en sort, sandpapiraktig overflate er en genial løsning.

Diplom til João Doria for
Dreaming Awake
Redaktør: Luiza Mello, Valentijn Byvanck og João Doria
Marres, House for Contemporary Culture

Juryens kommentar: Dette er en bok som krysser flere kategorier, men som på et heldig vis klarer å fungere både som en antologi, en katalog og en ren kunstbok. Prosjektet omhandler en rekke arbeider som reflekterer over natur og teknologi, der kunsten og teksten fra skribentene samarbeider godt. Gjengivelsen av verkene skaper en interessant nærhet til teksturen og materialene. Det umiddelbare monotone uttrykket berikes av god variasjon i typografi, papirbruk og tekstoppsettets taktskifter. De manuelt innskutte postkortene med 4-farger installasjonsbilder fra utstillingen skaper en svært heldig kontrast, der de både kan fungere som reelle kapitteldelere og sekvensskiller, men også et interessant skifte i bokens kronologi. Selve innbindingen er en taktil nytelse, hvor objektets helhet neppe er noen tilfeldighet. Omslagsmateriale og folietrykket skaper en umiddelbar nysgjerrighet, og er med å gjengi innholdets tematikk på en smart måte.

Diplom til Aslak Gurholt i Yokoland og Ivar Kvaal for
Hessdalen
av Ola Vikås
Journal

Juryens kommentar: ”Hessdalen” fanger leseren umiddelbart. Det metallglinsende omslagstrekket og fotografiets lys gir science fiction-assosiasjoner som bekreftes allerede på forsatsbladets presseklipp med overskriften ”Hva var det?”. Inne i bokens første side følger to små film-stills som viser et lysfenomen på nattehimmelen og undertekstene ”Oh, my God!” og ”I´m getting it! I´m getting it on tape!” Boken har fanget deg! Fotografiene av Ivar Kvaal er ofte veldig dagligdagse og udramatiske, men stilt opp mot gjentagende bilder av lysfenomen (tatt av andre fotografer) oppstår det en fascinerende spenning i det hverdagslige. Historien om UFO-observasjonene i Hessdalen er historiefortelling på høyt nivå, hvor fortellerens alle verktøy er forbilledlig benyttet.

Diplom til Aud Gloppen i Blæst design og Marit Slaattelid for
Ideal Problems
Teknisk industri

Juryens kommentar: Gjennomillustrert og den mest omfattende presentasjonen av Mari Slaattelid sitt kunstnerskap så langt. Omslagsmotivet, et triptyk i sort, fanger oppmerksomheten og det lar seg effektivt folde ut; på forsiden mot en knallgul bakgrunn, forsatsen mot en rød, og baksiden mot en blå bakgrunn. Sveitsisk innbinding gjør at boka lett ligger oppslått og yter bildene rettferdighet. Papiret, matt ubestrøket, understreker det sanselige og taktile i Slaattelids arbeider. Kunstnerens livsverk presenteres med en flyt i bildematerialet, bildene konsekvent på høyre side. På venstre side er verksinformasjonen nennsomt satt. Paginering er i blått som gjentas i bildelisten bak. Boka er tospråklig med tekster av ulike kunsthistorikere. Den engelske teksten er samlet bak i boka, mens den norske er samlet i et eget lite hefte diskret plassert i en lomme på bakpermen.

Bokomslag - Voksen #

Gull til Aslak Gurholt i Yokoland for
Bernard banker på
av Ellen Mari Thelle
Flamme Forlag

Juryens kommentar: En enkel idé gjennomført på en superelegant måte. Her går typografi og de få andre elementene opp i en høyere enhet. Bokstavrimet i tittelen og den direkte, nesten banale enkelheten gir bokomslaget en egen, skakk kvalitet. Dette understrekes typografisk ved at ringen i Å-en er forskjøvet, og denne forskyvingen gjentas flere steder på omslaget. I tillegg har omslaget fint preg, god struktur og en egenartet bruntone.

Sølv til Ulf Carlsson og Ivan Galuzin for
Den røde armés tilbaketrekning
Redaktør: Glafira Severianova, Lise Dahl fra Nordnorsk Kunstmuseum og Marcus Bøhn i Orkana forlag
Orkana forlag

Juryens kommentar: Et rikholdig norsk-russisk kunstprosjekt presenteres ved en simpel drodleskisse av to Røde armé-musikanter. Morsomt! Det noe aparte motivvalget skaper nysgjerrighet og viser fram en uhøytidelig side av kunsten. Boka handler nettopp om å være leken og kreativ selv under vanskelige forhold i det russiske samfunnet. Enkle virkemidler samt bokryggens diskrete typografi er med på å gjøre dette kunstkatalogomslaget til en sølvvinner.

Sølv til Andreas Töpfer, Øystein Vidnes og Stefan Ellmer for
Fyrste kjærleik og annan kortare prosa
av Samuel Beckett, oversatt av Jon Fosse
SKALD

Juryens kommentar: Skalds klassikarar ble belønnet med gull i 2018 for sin sterke identitet som bokserie. Skald fortsetter å utgi bøker med fantastisk godt formgitte og illustrerte omslag. Samuel Becketts noveller ”Fyrste kjærleik” er en perle blant årets utgivelser. Illustrasjonen er en morsom bildegåte som trekker blikket til seg - og holder det fast. Tankene den vekker forsterkes av sitatet på baksiden. Dette lille volumet med sitt taktile, grå fleksibind-omslag kommer leseren gjerne til å ville kjenne på mens tankene kretser rundt kjærlighetens vesen.

Diplom til Martin Lundell og Marcus Selmer for
Armauer
av Liv Mossige
Cappelen Damm

Juryens kommentar: Denne bokens omslag fremstår poetisk og diskret fortellende. Omslaget er taktilt med sin okergule shirting som bærer et gammelt bilde fra leprahospitalet St. Jørgens hvor handlingen utspiller seg. Gulfargen underbygger det drømmeaktige, som er sentralt i fortellingen, samtidig som det er en tydelig referanse til sykdommen. Det er et fint grep å bruke sølv i tittelen for å representere håpet.

Diplom til Astrid Feldner og Marc Damm i Bleed for
Wien 1900
av Christian Brandsätter, Daniela Gregori og Rainer Metzger
Brandstätter Verlag

Juryens kommentar: "Wien 1900" benytter seg effektivt av alle bokobjektets tilgjengelige midler som for eksempel format, omslag, rygg, snitt og vekt. Med en tittel som tydelig formidler bokens innhold, er et relativt abstrakt mønster (silketrykket på omslagets tekstil) et klokt, dekorativt element som kompletteres av det messingfargede snittet. Den graverte messingetiketten på omslaget, med tidsriktig typografi, er nok en velgjort markør for dette eksklusive bokverket.

Diplom til Aud Gloppen i Vårt Land forlag for
Punktum. Amen
av Lilly Walle
Vårt Land forlag

Juryens kommentar: Varmt, beskjedent og intimt - slik speiler bokomslaget den 92 år gamle Lilly Walles fortelling om et hverdagsliv fylt av både trivialiteter og små under.

Formatet er lite, som en bønnebok. Et foto av det broderte trekket på den gamle damens pianokrakk er montert som et halvbånd på for- og baksiden. Tittelen er foliepreget i gull som på en salmebok. «Punktum. Amen» signaliserer både et stopp i jordelivet, markert med et punktum, og samtidig åpner det opp for det som måtte komme i et Amen uten punktum. Livet her og nå og etterlivet, i to ord og ett tegn.

Bokomslag - Ungdom #

Gull til Kristian Hammerstad via byHands og Jonas Boström i Montage AS for
Livredd for å leve, dødsredd for å dø
av Bjørn Sortland
Piggsvin Forlag

Juryens kommentar: Omslaget til denne roadmovien i bokform har en stor tiltrekningskraft. Det skjeve utsnittet av karakterene i et underlig landskap har sammen med den svimlende Van Gogh-himmelen en både vakker og urovekkende virkning. Vi blir dratt inn i fortellingen, det spennende og noe angstfylte. Fargebruken er lekkert intens, og sammen med en håndgjort, skjelvende typografi skaper den en både suggererende mystisk og visuelt tiltalende helhet.

Sølv til Sofie Ensby Rostad og Mathilde Abelson Sahlén i Bransjen, Ida Neverdahl og Maria Gossè for
Jenteloven
av Ulrikke Falch og Sofie Frøysaa
Gyldendal Norsk Forlag

Juryens kommentar: Omslaget til "Jenteloven" er overlegent, men også selvironisk på en bevisst måte. Dette er jenter som står for det de mener og som ikke lar seg pille på nesa, men som likevel leker seg med det "jentete" rosa, perfekt matchet mellom bokens tekstilrygg og den ene forfatterens ermeløse t-skjorte. Også den glitrende titteltypografien er interessevekkende motsigelsesfull, i likhet med fotografiets harde lyssetting i et nedslitt kjellerlokale. Som "feministisk førstehjelp" oppleves den som veldig troverdig.

Diplom til Rune Markhus for
Compis
av Hasse Hope
Aschehoug

Juryens kommentar: "Compis" er noe så sjeldent som en science fiction-komedie. Forsiden viser Compis, en robot som ikke ser ut som en robot, men som en kjekk, ung mann. Det økonomiseres med virkemidlene. Det er farger, tegnestil og typografi som indikerer science fiction-sjangeren. Tittelen/logoen Compis er snedig utformet i spotlakk i form av de futuristiske brillene til den frontalt midtstilte hovedpersonen. Handlingen er tid- og stedfestet i et skilt på baksiden av boka, plassert i et byprospekt fra Rådhuset i Oslo; «Veiarbeid pågår t.o.m 2061». Bokryggen viser overdrevne høyhus og refererer til superheltserier og science fiction-filmer. Effektivt, fantasieggende omslag som signaliserer det boka handler om.

Diplom til Kristian Hamerstad via byHands og Aslak Gurholt i Yokoland for
Smadra
av Brynjulf jung Tjønn
Flamme Forlag

Juryens kommentar: Boken handler om en mor som slår datteren, en voldelig mor. Forsiden viser en ung jente i klare farger mot en blå bakgrunn. Vi er nært på henne, men ansiktet hennes er beskåret. Hun har rosa skygger i ansiktet. Virkningen mellom tittel og bilde gjør det mulig å ane den underliggende volden i form av disse skyggene. Boken som helhet fremstår som et blikkfang med sin bruk av klare fargeflater, stor typografi og halvbind.

Bokomslag - Barn #

Gull til Mari Kanstad Johnsen og Torill Stranger for
Skogen den grøne
av Ruth Lillegraven
Det Norske Samlaget

Juryens kommentar: I denne diktsamlingen for barn tar dikter-jeget leseren i hånden og beveger seg innover i skogen den grønne, inn i grønnsværet. Omslaget er et utfallende bilde av en ryggvendt hovedperson ikledd fargesterke klær, og slik skiller seg ut fra grønnsværet der han bøyer til side grener for å trenge inn i skogen. På baksiden åpner det grønne seg opp slik at et av diktene får plass mellom abstraherte grener og blader. Teksten på det ubestrøkne papiret er diskret håndtegnet og bryter ikke med det organiske skogsbildet. Et omslag som både speiler tittel og innhold, og inviterer leseren til å dikte med.

Sølv til Magnhild Winsnes for
Syden
av Marianne Kaurin
Aschehoug

Juryens kommentar: En overlegen komposisjon skiller denne boken fra røkla! Plasseringen av motivet nede i venstre hjørne er spenstig og iøynefallende. Tittelen brukt som solstol spiller direkte på bokas handling om å lage sitt eget Syden. Den diagonale lyskjeglen knytter elementene perfekt sammen, og det gule lampelyset harmonerer flott med bakgrunnsfargen. Streken er veltegnet og sjarmerende.

Diplom til Eivind Stoud Platou i Handverk for
Verdens beste pappa
av Maia Endre Lund Eriksen
Aschehoug

Juryens kommentar: Til en bok som handler om en noe ulykkelig gutt som har en pappa som ikke alltid er verdens beste, er bruken av den klassiske Verdens beste pappa-koppen et godt valg. Koppen har tydelige skår i seg og viser dermed bokens tittel på en enkel, lett og tegneserieaktig måte, samtidig som den med en klar ambivalens illustrerer fortellingens mørkere innhold. Den balanserer dermed fint mellom det lette og det alvorlige.

Diplom til William Stormdal, Svein Haakon Lia og Dag Solhaug Laska i Bleed og Malene Lilleheim for
Son Venïn Posthume
Pseudonym Publishing

Juryens kommentar: Et omslag som bør berømmes for sine taktile kvaliteter. Papiret som er benyttet er lagd av potet og gir en ru, nesten keramisk følelse. Snur man boken ser man et foto av naken hud og det hele hinter elegant om bokens innhold. Et poetisk og vakkert omslag.

Diplom til Ragnar Aalbu for
Hakk o ve
av Ragnar Aalbu
Ena - et imprint i Vigmostad & Bjørke

Juryens kommentar: Sparsommelig fargebruk og luftig komposisjon gjør forsiden elegant og inntagende. Treets plassering over ryggen skaper en naturlig overgang mellom for- og bakside. Fin detalj med fallende bokstaver på baksideteksten. Papirvalg, avrundede hjørner og et passende høyt format er også med på å gjøre "Hakk o ve" til en kvalitetsutgivelse!

Serier #

Gull til Magnus Voll Mathiassen for
Norsk røyndom - debattserie frå Samlaget
Samlaget

Juryens kommentar: At en serie debattbøker, som tar for seg såpass seriøse temaer, har fått et så oppløftende design gleder årets jury! Enkle geometriske figurer og lyse farger er en befriende åpen form for visualisering, som åpner for mange muligheter. Det lille lommeformatet er sympatisk og bøkene har en sterk identitet både hver for seg og samlet. Bravo, Samlaget!

Sølv til Stian Hole for
Nyutgivelser av Lars Saabye Christensens romaner
Cappelen Damm AS

Juryens kommentar: Nyutgivelsene av Lars Saabye Christensens bøker har ikke et innsmigrende uttrykk, verken i valg av fotografier eller farger. De er faktisk litt kjedelige. Noe som er en kvalitet. Det vanskelig definerbare ved seriens fargeskala gjelder også for sort-hvitt fotografiene og den nøytrale typografien. Disse tre bærende parametrene er derfor, med største sannsynlighet, et bevisst valgt. Resultatet er en serie bøker med en meget sterk og tydelig identitet i all sin enkelhet. Ingen forfatterskap som vil bli utgitt i Norge i løpet av mange kommende år kan formgis med et liknende uttrykk. Synd for andre forlag, men desto mer gledelig for Lars Saabye Christensen.

Sølv til Gaute Tenold i Snøhetta og Dag Brekke i Akzidens for
Skam Sesong 1, 2, 3, 4: Eva, Noora, Isak, Sana
av Julie Andem
Armada

Juryens kommentar: Denne serien er originalt løst på flere plan; enkelheten og det umiddelbare gjør denne svært god. Bøkene gjentar tittelen antall ganger etter hvilke rekkefølge boken har i serien, og enkelheten underbygges også ved at man kun bruker preg. Bøkene er trukket i ulike sjirting-farger etter nummereringen, og materialvalget kler bøkene godt. Et klart skille mellom utgavene, men allikevel svært like. Et tydelig og gjennomført konsept som speiler innholdet på en smart måte.

Tegneserier #

Gull til Steffen Kverneland for
En frivillig død
av Steffen Kverneland
No Comprendo Press

Juryens kommentar: Omslaget i blank/PP- folie med tekst i hvitt og gullpreg viser et malt portrett i halvfigur av en mann i mørk uniform. Ansiktet er borte, malingen er gnidd ut som i raseri når man køler over noe. Baksiden viser den samme uniformskledde mannen med et bredt smil. Det er et fotografi av Steffen Kvernelands far. Faren begikk selvmord i 1981 da Steffen var 18 år. I en dypt personlig tegneserieroman forteller Kverneland om hvordan farens død har påvirket hans eget og familiens liv. I strektegnede ruter, store oppslag i akvarell, og nyskapende bruk av familiefotografier og tekster dveler han ved hendelsen. Mellom hvert kapittel, hvert sceneskift, er det et utfallende sort bilde. Det bidrar til å roe ned før vi blar om, men også til å øke spenningen. Tegningene er naturlige forlengelser av fotografiene, i sømløse overganger. Vi kommer tett på både forfatter og fortelling ved at han inkluderer oss i en arbeidsprosess der han tvinger seg selv til å huske.

Gull til Tord Torpe for
Kjøt
av Mette Karlsvik
Magikon

Juryens kommentar: Denne boken er et helstøpt visuelt og poetisk prosjekt. Boken er et eget univers hvor man dras inn i en kvinnes reise inn i Nordmarka hvor hun møter det ukjente. Boken er et samarbeid mellom tegner og skjønnlitterær forfatter, og fremstår som utradisjonell i grenseland mellom tegneserie og poetisk bildebok. Bildene er detaljerte og stemningsfulle i en begrenset palett med ulmende farger. Vi er i grenseland mellom det vakre og det ubehagelige. Den gjennomgående bruken av teksturer gir en fin stofflighet, det glatte opp mot det teksturerte skaper spenning. Variasjonen i bruken av oppslag og tegneserieruter er dynamisk og helhetlig. Det gjennomgående svarte bygger opp under det drømmeaktige. Boken har en fin papirkvalitet som passer historien.

Sølv til Anja Dahle Øverbye for
Bergen
av Anja Dahle Øverbye
Jippi Forlag

Juryens kommentar: En mørk, vakker og poetisk bok om en mørk tematikk, hovedpersonens depresjon. Boken er gjennomgående tegnet i tette, mørke, forseggjorte blyanttegninger. Tematikken speiles i teknikken og brukes i bokas kronologi. Mørket er der allerede i starten, men blir mer og mer tilstedeværende, i form av stadig mørkere blyant og etterhvert også blekk, samtidig med at hovedpersonen synker inn i sitt eget mørke. Bildene i boken er poetiske og stemningsfulle, utsnittene er filmatiske med fine detaljer og vi kommer tett på bokens hovedperson. De større oppslagene med byskildringer fra Bergen fungerer som fine brudd til tegneserierutene. Boken har et vakkert omslag, hvor man aner noe av mørket boken bærer på.

Diplom til Espen Friberg for
Nulteliv 2
av Fredrik Larsen
No Comprendo Press

Juryens kommentar: En herlig liten rakker blant all seriøsiteten! Om ikke akkurat vakker, så har den alle referanser i orden. Omslaget er et tydelig nikk til gamle tegneserieblader. Serien har en naiv og personlig tegnestil, med riktige ingredienser som Helvetica-teksting, gråraster og kun én glorete rødfarge. Stilen passer som hånd i hanske til det vulgærmorsomme språket og handlingen om oppvekst på 80- og 90-tallet.

Diplom til Inga H. Sætre for
Det finnes en død etter livet
av Inga H. Sætre
No Comprendo Press

Juryens kommentar: De løse, utilgjorte tegningene gir denne boken en letthet som kler den og gir plass til bokens tematikk, store og små spørsmål tilknyttet livet. Skisseaktige, iblant sparsommelig fargelagte tegninger kler vårt møte med livet til to kvinner sent i 30-årene. Oppslagene varierer mellom tegneserieruter og helsides tegninger, hele tiden med en generøs bruk av luft som skaper rom for tematikken. Bruken av tegneredskaper varieres, men det gjennomgående hverdagslige i formen gir en samlende letthet og humor og holder det hele nede på jorden. Bokomslagets håndskrevne tittel, som for øvrig er suveren, og det ubestrøkne papiret passer veldig godt til streken og bokens stemning.

Åpen klasse #

Sølv til Vibeke Luther O'Rourke og Ulf Nilsen for
A Poem, Steinar Opstad
av Steinar Opstad
Crow Press

Juryens kommentar: “A Poem” er en artists´ book trykket for hånd i 12 unike eksemplarer. Bokens grafiske tolkninger av Opstads dikt, en kombinasjon av litografier og høytrykk på forskjellig papir med ulike overflater og transparens, er en taktil og visuell drøm, og en inspirasjon for formgivere og illustratører av mer tradisjonelle bøker. En kassett trukket i tekstil beskytter ”A Poem”. Som en artists´ book har ”A Poem” i år ingen sammenliknbar konkurranse innenfor sin kategori. Juryen ser gjerne at flere artists´ books sendes inn til konkurransen fremover, og at det på sikt kan bli en egen kategori.

Diplom til Heydays for
Outside/Inside

Juryens kommentar: Dette er en jubileumsbok som på smart vis klarer å være en ren bildebok, men samtidig bruker innbindingsteknikken for å belyse andre aspekter ved designkontoret, som kanskje var ukjent for de fleste. Poenget med det interaktive forsterker også tanken bak prosjektet, og får boken til å danne flere lag. Omslaget understreker også dette ved å være minimal i bruk av elementer, men heller lar materiale i seg selv være anslaget for innholdet. Her bruker man bokens potensielle kvaliteter for å forsterke konsept og innhold på en fin måte.

Diplom til William Stormdal og Halvor Nordrum i Pseudonym Publishing for
Pseudo
Pseudonym Publishing

Juryens kommentar: Et omslag helt uten tittel og et merkelig appellerende foto av en støvesuger trekker oss mot denne intervjuboka. Uredigerte samtaler mellom skandinaviske designere. Foto tatt med engangskamera av intervjuobjektene selv. Det direkte og upolerte uttrykket. Hele prosjektet blir attraktivt i sin utilgjengelighet. Sølvramme og fin materialbruk skaper et flott uttrykk.

Årets best tilrettelagte Bok #

Nagel
av Sigbjørn Lilleeng
Forlag: Jippi Forlag

Juryens begrunnelse: Sigbjørn Lilleeng er en serieskaper som stadig utfordrer seg selv, og han har med «Nagel» lagt lista høyt. Lilleeng har rett og slett skapt en herlig, original og fengende tegneserie som kan nå bredt ut. Rammeverket er godt løst med introsider og kapittelinndeling, karakterene er tydelige, handlingen settes raskt i gang og hekter leseren på. Fargepaletten er finstemt og lekker, og stilmessig har Lilleeng i streken klart å skape en egen stemme som lener seg både mot manga og klassisk science fiction. Tegneseriens tydelige spenningskurve drar leseren tett på historien, og gir en rik leseropplevelse som rommer både humor, skrekk, action, vennskap og samfunnskritikk.

Årets vakreste Bok #

Immersed in Stone – Black Ice
Av Line Bøhmer Løkken med Ulf Carlsson

Juryens begrunnelse: Line Bøhmer Løkkens "Imersed in Stone - Black Ice" er en lavmælt bok som vekker sterke følelser. Ikke minst vekker den et umiddelbart begjær etter å eie den. Den lange sekvensen med utfallende sort-hvitt fotografier i et isdekket landskap vekker en melankolsk følelse som behagelig brytes av noen lyseblå sekvenser under vann - før blikket på nytt møter det sorte. Omslagstrykket, hvitt på en sort, sandpapiraktig overflate er en genial løsning. Årets vakreste bok går utenpå de fleste kategorier. “Immersed in Stone - Black Ice” har er et omslag som er både en taktil og en visuell nytelse. Den tynne boken er overraskende enkel, men rommer ennå så mye. Dens skjønnhet og poetiske dybde både i utførelse og innhold vekker assosiasjoner og tanker. Den forblir lenge hos betrakteren.

Bokkunstprisen 2019 #

Torpedo

Hovedstyrets begrunnelse:

Rundt årtusenskiftet var det få forlag og utsalgssteder for kunstpublikasjoner og artists’ books i Norge. Oppmerksomheten viet til publisering i kunstfeltet her til lands har vært mer eller mindre ikke-eksisterende. Årets vinner av bokkunstprisen har siden oppstarten i 2005 vært en av de viktigste pådriverne innen dette feltet – både som initiativtaker til arrangementer og utstillinger, utgiver og bokhandel.

Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg jobbet først sammen i bokhandelen på Museet for samtidskunst. Da bokhandelen på museet ble besluttet lagt ned, bestemte de seg for å etablere en ny uavhengig kunstbokhandel utenfor institusjonen. Bokhandelen Torpedo ble startet opp i et lite lokale i Hausmannsgate i 2005 og de første årene var Anna Carin Hedberg, Eivind Slettemeås og Pia Søndergaard med på laget. I 2008 ble også Julie Leding med på å utvikle Torpedo videre.

I 2006 utga Torpedo også sin første bok, og i dag teller forlagets katalog i overkant av 40 titler. Siden har Torpedo også vært fast deltager på et stort antall kunstbokmesser i utlandet, og vært del av et internasjonalt nettverk av små kunstbokforlag. På denne måten har de vært et viktig ledd mellom det norske kunstfeltet og det internasjonale kunstbokfeltet. Torpedo har gjort et viktig arbeid med å fremme det norske kunstfeltet i utlandet, samtidig som de har bragt interessante utgivelser og impulser tilbake til Norge. Gjennom forlagsvirksomheten sin har Torpedo samarbeidet med en rekke kunstnere, skribenter og designere – og kanskje med en større bevissthet rundt design enn hva som er vanlig blant forlagene ellers.

I 2016 feiret Torpedo sitt tiårsjubileum med å arrangere kunstbokmessen «One Year Art Book Fair» på Kunstnernes Hus i Oslo, hvor de hadde et program med seminarer, workshops og utstillinger som løp over et helt år. Siden den gang har Torpedo også utviklet seg videre med prosjektene PUB og Nordic Art Press (NAP) i samarbeid med Eller-med-a.

På bakgrunn av deres viktige arbeid innen kunstbokfeltet er det svært fortjent og gledelig å nå kunne tildele dem Bokkunstprisen.