Anne Schäffer: Bokminne fra barndommen

Konkurransen Årets vakreste Bøker er i gang, og vi har spurt jurymedlem Anne Schäffer om hvilket bokomslag fra hennes barndom som har gjort sterkest inntrykk, og hvorfor.

Fil 30 10 2017 10 16 39

"Jeg husker ikke at jeg hadde barnebøker, ikke før jeg leste selv. Men jeg husker de klassikerne vi hadde, og eventyrbøkene, fremfor alt husker jeg bildene. Omslaget på Gullivers reiser av Jonathan Swift var silkemykt, rødt og slitt. Det må ha vært en forkortet utgave med illustrasjonene fra originalen av J.J. Grandville. Jeg kunne ikke lese, så det var bildene som festet seg. Spesielt en illustrasjon der Gullivers hår var surret fast til pæler i jorda, og slik holdt lilleputtene den liggende kjempen fast. Og der han trakk seilskutene etter seg, vadende ut vågen. Bildene sitter for alltid.

H.C. Andersens gule jubileumsutgave fra 1905, med illustrasjoner av Vilhelm Petersen og Lorentz Frølich, var også godt brukt da jeg ble kjent med den på 60-tallet. Boken var slitt, men bildene var klare. På omslaget: Klosshans med en rar høy hatt, over skrevs på en geitebukk og med en fugl i hånden. Og åpningen; Johannes, sorgtung, lutende, ved farens dødsleie i Reisekameraten. Jeg elsket det eventyret. 

Senere, i 12- års alder, var det Gudmund Hentzes Aubrey Beardsley-lignende illustrasjoner til 1001 Natt som gjorde uutslettelige inntrykk: Den ornamentale streken. De fantasifulle initialene som slo an tema, de grenseløse vignettene med tårn og palmer som løp over hver side. Mørkhårete, frodige damer med slør og skjelmske blikk mer enn antydet eksotisk erotikk, og gjorde seks-binds verket til yndlingslektyre i tidlige tenår."

- Anne Schäffer

Anne Schäffer er frilansjournalist og jobber som litteraturkritiker i Vårt Land, Tara, littkritikk.no og barnebokkritikk.no. Hun har tidligere også vært redaktør i NUMER - tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst og litteraturanmelder i Bergens Tidende. I 2007 ble hun hedret med prisen Årets litteraturkritiker, og i perioden 2009-2012 satt hun som leder i Norsk kritikerlag. I jurysammenheng har Anne tidligere erfaring fra Vestfolds fylkes litteraturpris (2012-2015), og Kulturdepartementets jury for barne- og ungdomsbøker (2014-) hvor hun også var juryleder i 2014.

Les mer om juryen for Årets vakreste Bøker her 

Les mer om konkurransen her