Hva skjer:

  • Endelig godkjenning (skjer som regel pr mail eller telefon)
  • Involverer sjelden et overleveringsmøte bortsett fra på større oppdrag
  • Her kan det komme mye endringer i siste liten
  • Sluttfakturere

Hvordan skjer det:

  • Mest kommunikasjon pr mail eller telefon
  • Overleveringsmøte på større oppdrag

De vanligste utfordringene:

  • Endringer; Ofte mye endringer i siste liten pga neste produksjonsledd – rygg, logo osv. Tekstkorrektur bør være ferdig godkjent for lengst. Eller bare at noen ombestemmer seg eller angrer tidligere valg. Her kommer ofte mange «kan du ikke bare?» forespørsler. Husk å avklare hva som skal og ikke skal gjøres skriftlig og ta betalt for all ekstra tidsbruk.
  • Små endringer tar mye mer tid enn folk tror. Husk å fakturere alle ekstra halvtimer og timer.
  • Dårlig tid og tidspress før deadline
  • Nødløsninger
  • Plutselig utsettelse av prosjekt

Hvem er involvert:

  • Utøver (illustratør/designer)
  • Redaktør
  • Forfatter
  • Markedsavdeling
  • ”Noen synes” – forskjellige roller hos kunden kan plutselig komme på banen og mene noe...

Ca. Antall timer:

  • Timebruk i denne fasen vil avhenge av oppdragets størrelse, antall endringer og eventuelle tilleggsleveranser som kunden ber om.

Last ned Plakat Illustrasjonsprosess (A3)