Unge løver


Cannes Lions har for andre året på rad inkludert design i konkurransen i det som beskrives som en ”kreativitetsfestival”. To unge, yrkesaktive designere får muligheten til å konkurrere med utøvere fra hele verden.

Av Kristina Ketola Bore
 

Premissene er enkle: 24-timer, en brief, en løsning, internasjonale team. Som del av den større festivalen, Cannes Lions, har man også en versjon for yngre utøvere. Det er andre året Young Lions arrangeres med kategorien design i den franske byen, og nå letes det etter to unge designere som skal representere Norge i en internasjonal konkurranse. Til sammen konkurreres det i syv kategorier, som blant annet inkluderer PR, markedsføring og film. Espen Strand Henriksen er Commercial Solutions Manager for Capa i Norge, den norske samarbeidspartneren til festivalen.

– Dette er første gang Norge har deltagere i alle kategoriene, forteller han over telefonen.

– Det er ikke så mange land i verden som har det, så vi er heldige og flinke slik.

INSPIRASJONSDAGER. Selve festivalen ble første gang arrangert i 1954 for å hedre reklamefilmskapere. I senere år har den bygget på seg, og festivalen tar i dag sikte på å være det de selv kaller for en ”kreativitetsfestival”. Utover Young Lions, er det også konkurranser for mer etablerte utøvere. I anledning inkludering av kategorien design, ble to unge, norske designere sendt ned. En av dem var Sanda Zahirovic, kreativ leder hos reklamebyrået Melvær & Lien i Stavanger.

– Det er ikke mange steder man har mulighet til å høre verdensstjerner holde foredrag, forteller hun over epost.

– Jeg ble inspirert og minnet på entusiasmen som ligger til grunn hos alle kreatører. Det er på grunn av den vi gjør den jobben vi gjør.

REKLAME EXCHANGE? Utover å ta del i foredrag i løpet av uken arrangementet varer, kommer også konkurransen i tillegg, der man løser en brief på et stramt tidsskjema.

– Selve oppgaven har ikke påvirket meg, men hele opplevelsen har, forteller Zahirovic, som var på lag med Camilla Rosenlund fra reklamebyrået, Procontra.

– Vi ble kjent med folk fra hele verden, delte på erfaringer. Jeg skulle ønske vi kunne samarbeide mer på tvers av byråene for å dele kunnskap. Kanskje vi skulle begynt med reklamebyrå exchange? foreslår Zahirovic,

Med syv forskjellige kategorier innen kommunikasjon blir man også kjent med utøvere fra andre fagretninger. Slik opplever man seg selv nesten som et landslag.

– Det er veldig gøy å heie på hverandre. Og hvis et byrå vinner en løve så oppleves det som Norge har vunnet den.

– Det er stas å kunne sende ut kreatører og at Norge skal hevde seg der nede, sier Henriksen.

– Man bør ha et snev av idealisme og konkurranseinstinkt, samt en form for nasjonalisme når man skal ha flagget på brystkassen og konkurrere med andre land, avslutter han.
 

For de med idealisme og konkurranseinstinkt, åpnes det for innsendelse til konkurransen 20. januar - 20. februar 2014.