Grafill 25 år: Intervju med Pia Wall
Gå til innholdet
Fra å illustrere erotiske fantasier til historien om et nedlagt svømmebasseng: Pia Wall har blitt en markant stemme i Stavangers designmiljø, og er ikke redd for å tenke fritt. Men de gode ideene får hun først når hun rydder ut av oppvaskmaskinen.
Av Julie Nordby Egeland
G Hva betyr Grafill for deg?
PW Det å ha Grafill i ryggen er rett og slett fantastisk. Jeg hadde ikke klart meg like bra i bransjen uten Grafill, og spesielt det å få anerkjennelse gjennom priser som Årets vakreste Bøker har betydd utrolig mye. Da jeg var ny i faget kunne jeg alltid ringe til administrasjonen for å få tips og nyttig informasjon, og de har vært veldig gode på å støtte meg med juridisk bistand når jeg har trengt det som mest. Ikke minst har Grafill gitt meg venner for livet, et kjempeviktig nettverk, for ikke å glemme sosiale og faglige knutepunkter som konferanser, leie av leilighet og kurs.
G Har du noen daglige ritualer?
PW Haha, nei! Eller, for å si det på en annen måte: Jeg er en superfleksibel person, og ikke et utpreget vanemenneske. Det nærmeste jeg kommer en daglig rutine er å spise frokost med familien og gå tur med hunden. Men jeg har hjemmekontor, så om det regner venter jeg med å gå ut, for å si det slik.
G Hva er det første du gjør når du får en arbeidsoppgave i fanget?
PW Først blir jeg glad og entusiastisk, så blir jeg stresset og får prestasjonsangst. Og så må jeg begynne å rydde. Rydde, rydde, rydde! Både i hodet og på kontoret. Alt må være helt rent og ryddig rundt meg. Deretter går jeg en tur med hunden min Charlie, eller gjør hverdagslige ting som å rydde ut av oppvaskmaskinen. Først da begynner ofte ting å skje i hodet, da kommer ideene.
G Hva er ditt kreative høydepunkt?
PW I fjor begynte jeg på boka «Folket på Gamlingen». Boka handler om et svømmeanlegg i Stavanger som blir nedlagt etter 58 års drift. Det var et idealistisk, personlig bokprosjekt som jeg hadde ideen til, og som jeg brakte en fotograf og en journalist inn i. Vi startet med tre tomme hender uten å vite hvor vi skulle, uten penger, uten kunder, og bare lot oss dra med dit prosjektet første oss. Det var opp- og nedturer, men et kreativt høydepunkt i form av at jeg ikke hadde noen begrensninger, og bare kunne «go with the flow» fra start til slutt.
G Hvorfor trenger vi bransjen?
PW Det handler om stolthet for faget. Alle vi som jobber i bransjen vet at det visuelle handler om så mye mer enn et håndverk. Det handler også om å kommunisere noe eget på en ny måte.
G Hvor er faget ditt om ti år?
PW Teknologien utvikler jo seg stadig, og kommer til å være toneangivende i faget om ti år. Jeg er redd for at mange kunder investerer i programvarer som kan «gjøre jobben for oss», som kan lage materiell enklere og billigere, slik at vi blir overflødige. Derfor må vi bli flinkere til å få kundene og samfunnet til å skjønne hvorfor de trenger oss.
G Hvor skal Grafill være om ti år?
PW Grafill må være i front av utviklingen. Den viktigste jobben til Grafill fremover er å bli enda mer kjent og anerkjent, slik at det blir et kvalitetsstempel å være grafisk designer og illustratør, og da også medlem av Grafill. I dag kan alle kalle seg grafisk designer, det er ingen beskyttet tittel, og det er uheldig. Grafill må slikt sett bli flinkere til å profesjonalisere bransjen, og fronte medlemmene sine.
G Hva er ditt råd til andre som ønsker en fremtid i bransjen?
PW Ta en god, og høy, utdannelse, brenn for faget og omfavn alle muligheter som finnes innenfor teknologien. Jeg studerte i utlandet, og det anbefaler jeg absolutt alle nye i bransjen å gjøre. Du får et unikt nettverk og innblikk i andres kulturer, i tillegg til at du tidlig får samarbeide med flinke folk. Og det er viktig!
G Hva er drømmejobben din?
PW Boka om det nedlagte svømmeanlegget var en drømmejobb. Jeg fikk begynne fra noe som var ingenting, og så skape det til noe som jeg satte mitt helt eget preg på, det var drømmeaktig. Også elsker jeg å lage logoer, med det sterke, bittelille formatet som bærer så mye i seg. Det er definitivt en drøm å bare få sitte hele dager å fikle med en logo.
G Hvilken visuell profil ville du tatt et glass med?
PW Designer Stefan Sagmeister, når som helst, hvor som helst!
Intervjuet ble første gang publisert i Grafills jubileumspublikasjon, oktober 2016.
Foto: Kim Jakobsen To