Fra modernistiske helter til pakkepapir. Det er destilleringen av ideer som gjør Esme Winter mønster appellerende for både tenåringer og bokkonservatorer.

Av Kristina Ketola Bore

En følelse av mer #

Barbara Hepworth sin skulpturhage, Alvor Altoos krakker, Julian Trevelyans fargerike illustrasjoner og Le Corbusier sin arkitektur. De er alle inspirasjon når Esme Winter skaper sine rene og modernistiske mønstre som pryder både notatbøker og pakkepapir. Det er følelsen man får av å oppleve de forskjellige inspirasjonskildene som skaper mønstrene, forteller Esme meg. Vi sitter på en kafé i London, sammen med Richard Sanderson, den andre halvdelen av selskapet. Gjennom intervjuet poengterer Esme flere ganger at hun bare ikke klarer unngå å prate om «denne følelsen».

– Vi kommer tilbake til den hele tiden, sier hun og smiler.

PAPIRLIG. Opprinnelig jobbet Esme for et eksklusivt interiørselskap i London. En posisjon hun fikk ved å vinne en konkurranse under studietiden i Bristol. Vakre hus ble dekorert med marmorerte tapeter, med tunge gardiner og ekstravagansaen som hører gamle penger på vestkanten til.

– Men så har du denne prikkingen inni deg. Som gjør at du tenker: Jeg elsker dette, men jeg må gjøre mine egne ting, forteller hun.

I samarbeid med Richard, «partner i liv og arbeid» – som hun heller lett ironiserende kaller ham – startet hun selskapet Esme Winter. Hennes ekte navn forresten, som høres, heller eventyraktig ut. Richard er illustratør og foruten Winter-selskapet har han bygget sitt eget navn med illustrasjoner som også ofte bruker mønstre, men der en naivistisk strek underbygges av naturalistiske sjatteringer og organiske komposisjoner. Da de startet selskapet sammen for et par år siden, tok de utgangspunkt i å designe mønstre til vakre innpakkningspapir.

– Det var en perfekt måte å raskt få ut vår håndskrift, vår stemme, forteller Esme. Hun er en papirnerd (en av dem som ber om å få pakkepapiret tilbake etter du har åpnet gaven din) med en far som er bokauksjonist. Stefaren til Richard er bokkonservator, og slik har det seg at papir egentlig alltid har vært del av livet til de to bak selskapet.

TRADISJONSBØKER. Esme Winter fikk raskt hoff hos Londons eksklusive kjøpesenter, Liberty, der man i løpet av tre minutter må presentere både konsept og prisanslag. Foruten innpakkingspapir har de etterhvert også begynt å lage notatbøker. De ble lansert i september og skal like gjerne kunne leve i en veske (Richard viser frem sin, som selv etter å ha vært med rundt London en stund, ser forholdsvis ny ut) som i hjemmet når den er utskrevet.

Notatbøkene trykkes nedi gaten fra der vi nå sitter, på østsiden av byen, alt med tradisjonelle teknikker i offset.

– Hadde vi trykket digitalt på noe tilfeldig papir så kunne du sett det. Men vi vil lage noe som passer inn i våre liv. Du vil jo ikke være suksessful med noe du ikke liker, sier Richard.

FØLELSEN TIL TO. Det har gått seks år siden de først traff hverandre på universitetet i Bristol. Foruten å være samarbeidspartnere er de også samboere. Hjemme hos dem er stue studio, og tegninger blir til på kvelden, likeså som over frokost. «Dette er livet vårt for øyeblikket», forteller Richard.

– Dette hadde aldri funket hvis det bare var en av oss, legger han til.

– Penn og papir, det kommer fra meg. Og jeg jobber ut ifra den følelsen, ler hun.

– Produktet og fargene er et samarbeid, legger han til.

Når Esme lager mønstre er det med enkle verktøy som grafpapir, blyant og en linjal.

– Slik starter det. Det er så basic. En form lager en annen form lager en annen form. Så blir det ordentlig kjekt når man jobber på repetisjonen. For skjønnheten til denne lille tegningen, den funker ikke alltid på en større skala.

– Noen ganger lager du et mønster også repeterer du det på maskinen, også ser du at, ”å nei, det er masse ansikt her – og jeg ser en hund”, sier Richard.

REDUKSJONEN. Gjennom intervjuet nevnes mange innflytelser. Richard sine besteforeldre som var modernistiske arkitekter:«besatt av Alvar Aalto og Le Corbusier», faren hennes som har hatt en langvunnet interesse i Julian Trevelyan. Cowen Press blir også lagt frem, det legendariske britiske trykkeriet som produserte trykk av egenartede arbeider fra kunstnere og illustratører og ikke minst, bøker med meget høyt kvalitetspapir. Esmes bestemor var tekstilkunstner og hennes bestefar kunstner, de var del av en familie som virker å ha oppfordret sine barn til å uttrykke seg gjennom form.

– Selv om vi ikke forstod det i starten, så snakker vår identitet om dette, sier Esme.

Men det er egenskapen av å kunne ta seg alle disse inntrykkene og destillere dem, som gjør at Esme Winter har en appell til en kjøpergruppe som inkluderer Liberty, bokantikvarer og nettsiden asos.

– Når du reduserer noe, så har du allerede lært så mye, vender Richard inn.

BEVEGELIG MØNSTER. Det neste på listen til Esme Winter er tilbehør for menn, satt til å lansere til høsten neste år.

– Når vi først begynte med disse mønstrene så sa folk til oss: Dere bør gjøre hatter, gulvfliser, taptere, skjorter… Vi brukte en land tid på å tenke over hva vi egentlig skulle gjøre, sier Richard.

– Vi har store ambisjoner, men vi tar et steg om gangen, og stoler på instinktene våre. Da vi lanserte notatbøkene så slo det oss at de ikke var feminine, blomstrete, men at det appellerte til alle. Det ble også meldt interesse fra moteselskaper for menn.

– Vi har alltid likt ideen om å sette mønstrene på tekstiler, om bevegelse. Mønstre er nøkkelen, forteller han.

– Vi forsøker å fange denne følelsen, vår håndskrift.

Slik som trykkeriet er lokalt, er også veveriet bare en liten togtur unna. Her har de to jobbet sammen med veverne for å finne ut akkurat hvordan Esme Winter kan bli til beveglig.

For nå ser det ut som slips og brystlommetørkler er første steg.

–Vi vil at tilbehørene skal være tidløse. Vi vil at de skal bli klassikere, erklærer Richard.

FØLELSEN AV MER. Så hva betyr det å være tidløs, eller, kanskje mer presist: Hva betyr det for Esme Winter?

– Det handler om rom i designet, noen regler gjelder for alt. Hvis du ser til klassikerne så handler det alltid om kvalitet. At de er omhyggelig gjennomarbeidet, mener Richard.

– Og enkelhet, sier Esme.

– Selv om vi gjør mønster, er de fortsatt enkle på sin egen måte. De er ikke masete eller kompliserte. Mindre er mer.

På bordet foran oss ligger en haug av notatbøker, vakket innbundet - «håndsydd og limt, seksjonoppdelt», forteller Esme. Nå jobber de med å utvikle bøkene, samt lage tekstilomslag til dem og produsere hard backs.

– Det vi aller helst vil ha er binding som gjør at bøkene ligger flatt, sier Richard opprømt.

– Ahh, det er drømmen, legger Esme til og smiler.

– Det er dyrt, men vi føler at vi kan få det til.