Noen stresser med å bli ferdig til deadline, med svetteperler i pannen, higende pust og kaffebankende harehjerte. Andre sitter sindig henslengt, og legger siste hånd på verket med avslappet eleganse og stoisk ro. Hvordan vi jobber er like ulikt som resultatene som oppstår - vi spurte fem utøvere hvordan de arbeider når de er i en kreativ prosess.

Av Dorthe Smeby

Therese Beyer Tomren, seniordesigner
ellemelle.no
Gjennom en kreativ strategi kommer jeg frem til verdier og et DNA som kunden skal stå for. Dette mener jeg er det beste verktøyet som legger til rette for videre konstruktivt arbeid i den kreative prosessen. Alt har en sammenheng med hvordan en kreativ prosess blir. Fra sammensettingen av den kreative gruppen og kunden, kjemien, flyten, åpenheten, forståelsen og respekten for hverandres fagfelt til hva som skjer akkurat nå. Kunnskapen og inspirasjonen finnes rundt oss. Kanskje ikke der vi forventer, men heller i kontrasten. Alle ideer kommer tilfeldig, men valget av den ene ideen er jo et bevisst kalibrert valg. Den beste delen av den kreative prosessen er når jeg har funnet DNA-et visuelt. Kjenner adrenalinet bruse i kroppen, samtidig som magefølelsen gir meg trygghet. På det punktet hvor jeg bare kan pusse og pusse til presentasjonen blir perfekt. Belønningen er kunder med gåsehud.

Roar Sager, kreativ leder i Bold
boldscandinavia.com

Min kreative prosess skiller seg fra kunde til kunde, men den begynner alltid med å samle innsikt. Det kan være alt fra å lese seg opp om et fagfelt, teste et produkt, til å besøke en fabrikk. Dette er en morsom prosess, hvor man lærer utrolig mye. Jeg er heldig som designer som får lov til å trå i ukjent farvann og få erfaring fra andre bransjer, arbeidsprosesser og kulturer nesten ukentlig. Ofte skisser jeg ned tanker underveis i innsiktsprosessen, da det hele tiden dukker opp inspirasjon man kan ta tak i. Vi i Bold definerer alltid en designbrief  sammen med kunden. Jeg liker å ha landet noen grunntanker konseptuelt basert på denne briefen før jeg setter i gang med formgivningen. Dette gjør det lettere å finne en rød tråd i det kreative arbeidet. Så er det bare å stålsette seg for første deadline.

roar_new_2.jpg

Charlotte Jonsson Hov, partner og mediegrafiker i Form til fjells
formtilfjells.no

Kreativ tenking innenfor visse rammer - det liker jeg. Jeg elsker ombrekking av bøker, og har jobbet mye med lærebøker for barn. Jeg får en stor glede av å starte med manus, illustrasjoner og bilder, og føre disse sammen til en helhetlig bok. På Form til fjells sitter vi i åpent kontorlandskap, og mange lurer på om det er forstyrrende. Det er det som oftest ikke. Vi diskuterer ofte problemstillinger rett over skjermen, og arbeidet flyter raskere. Og trenger man litt ekstra ro, så har vi både stillerom og hodetelefoner.

charlotte_500.jpg

Nicolas Stigset, art director, i We Are Live
wearelive.no

Den kreative prosessen starter alltid med å forstå mest mulig av briefen og sette meg inn i hodet til kunden. Jeg skriver ned alle stikkord, samt assosiasjoner til disse. Andre etappe er å sette sammen disse stikkordene på en kreativ og uventet måte. Tredje etappe er å grovskisse dette opp med penn og papir. Jeg prøver å ha flest mulige skisser, som jeg kan velge og vrake i. Når jeg er fornøyd med noen retninger, lar jeg det ligge en dag. Dette er kanskje den viktigste delen av prosessen, fordi det modner i hodet gjennom natten og man ser oppgaven med nye øyne dagen etter. Når jeg er fornøyd med de endelige retningene, leter jeg etter grafisk inspirasjon. Etter å ha funnet en grafisk stil som fullfører den kreative idéen, begynner jeg å designe. Her prøver jeg å ha to til tre retninger jeg kan velge mellom. Til slutt lar jeg det hele hvile en dag til, og tar den endelige finpussen dagen etter.

Nicolas_500.jpg

Fredrik Bjørn, kreatør i We Are Live
wearelive.no

Den kreative prosessen starter som oftest med å utforske temaet oppgaven omhandler gjennom diskusjon og research. I denne delen av prosessen leter vi gjerne spesielt etter en utfordring eller friksjon som målgruppen opplever, noe som gjør det enklere å finne løsninger som målgruppen er opptatt av. Ut fra dette sitter vi igjen med noen retninger som vi kan henge ulike uttak på. Hvilken del av prosessen som er den beste varierer litt fra brief til brief, men det er alltid gøy å se alle tanker og løse ideer som har dukket opp underveis ta form og bli til helhetlige løsninger.

Fredrik_500.jpg