Hvilket design skulle du ønske du hadde funnet opp selv?

Gå til innholdet


En fascinerende animasjonskarakter, et lekkert stykke musikkinstrument, en briljant logo eller et kunstprosjekt man aldri har glemt. Noen ganger er en idé så genial at man skulle ønske det var en selv som kom opp med den først.

Av Dorthe Smeby

Christian Brandt, grafisk designer i Itera Gazette
www.itera.no, www.christianbrandt.org

En logo jeg liker veldig godt og som jeg gjerne skulle ha designet selv må være logoen til Yves Saint Laurent, designet av Adolphe Mouron Cassandre i 1961. Logoen er enkel og klassisk, samtidig som den har en kompleks og moderne komposisjon.

Christian-Brandt_500.jpg

Per Gunnar Lund-Vang, digital designer/MAC-operatør i LOS&CO
www.losco.no

Rockehistorien, så vel som blues og countrymusikken, ville ganske sikkert hørt og sett annerledes ut uten Leo Fenders minimalistiske og moderne gitardesign. Lansert i 1950 med 1 pick-up under navnet Fender Esquire, litt senere også med 2 pick-up'er (først under navnet 'Broadcaster' på grunn av rettighetsproblemer) under navnet 'Telecaster' ble den en 'instant hit', og har vært i konstant produksjon siden. Keith Richards, Joe Strummer, Muddy Waters, Luther Perkins (Johnny Cash), Bruce Springsteen, Jeff Beck og Joachim 'Jokke' Nilsen har alle hatt den som sitt 'weapon of choice'. Fenders mål var å lage en gitar som var kostnadseffektiv å produsere og å selge, den skulle være enkel å reparere hvis det trengtes, og den skulle være lettspilt og allsidig, og kunne spilles på med høyt volum uten å lage feedback. At han lyktes er det liten tvil om. Nå over 60 år senere er den fortsatt en av verdens mest solgte og brukte gitarer. Med den flate gitarkroppen laget av tre, lakkert i butterscotch-farge, pick-upen(e) med den 'twangy' lyden, det sorte plekterbrettet i bakelitt, hals i lønnetre med et lite perfekt formet hode med Fenders egen signatur som logo, er den en ekte 'mid-century modern' designklassiker.

P.S. For en original fra tidlig 50-tall må du regne med å betale fra 50.000,- dollar og oppover!

Per-Gunnar-Lund-Vang1_500.jpg

Per-Gunnar-Lund-Vang2_500.jpg

Jonny Johannesen, AD i Kikkut Reklamebyrå
www.kikkut.no

"En marerittaktig visjon om sex og død".

Necronom IV, et maleri av sveitseren H. R. Giger, la grunnlaget for designet til en av verdens mest kjente filmmonster og populærkulturelle ikoner. Det er nettopp selve designet som gjør dette til den ultimate horrorfavoritten. En dødelig men vakker skapning, med sterke seksuelle undertoner. Monsterets design, det falloslignende langstrakte hodet og et ytre som en rustning i svake nyanser av  svart, blå eller bronse, berører våre aller dypeste instinkter og frykt og har hatt en urovekkende effekt på kinogjengere fra slutten av syttitallet og opp til i dag. En biomekanisk kombinasjon av et menneske og maskin. Jo nærmere den kommer et menneske, jo skumlere.

Den er designet uten øyne. Fordi det er mer creepy å ikke vite om den ser på deg. Og HAR den sett deg er sjansen stor for at den karakteristiske munnen med det indre settet med kjever straks er på vei til å grave seg dypt ned i brystkassa di.

Metall og kjøtt, sex og død, hypnotisk skjønnhet og heslighet. Den er summen av all ondskap, monsteret over alle monstre. Giger's Alien.

Jonny-Johannesen1_500.jpg

Jonny-Johannesen2_500.jpg

Ine Anett Rasen, interaksjonsdesigner i DDB Oslo
www.ddb.no

Som interaksjonsdesigner er det designprosjekter som denne installasjonen fra Humans Since 1982 som får meg til å ønske at jeg kunne skru tiden tilbake. 'A Million Times' består av 300 analoge klokker som beveger seg harmonisk, men likevel hypnotiserende. Hver klokke inneholder to separate motorer, som driver timeviseren og minuttviseren uavhengig av hverandre. Disse motorene er koblet til en sentral maskin hvor designere kan skape mønstre og ord. Det er komplekst, men likevel så enkelt og meningsfylt.

Spill video

Humans since 1982, A Million Times, 2013

01:21

Ine-Rasen1_500.jpg

Ine-Rasen2_500.jpg

Frode Bjerved, Flashdesigner i Futatsu www.futatsu.no

Jeg er utrolig imponert over designet til Dieter Rams, som har laget designklassikere med funksjonalitet i høysete. De utrolig minimalistiske, rene og elegante produktseriene han gjorde for Braun er tidløs, og ikke minst inspirerende. Kanskje så inspirerende og funksjonelle at man adapterer dem den dag i dag.

Frode_Bjerved_1_500.jpg

Frode_Bjerved_2_500.jpg

Frode_Bjerved_3_500.jpg