Enkelte animerte figurer husker man bedre enn andre. Enten man oppdaget dem i barndommen eller i voksen alder; noen har gjort ekstra inntrykk med en spesiell strek, en original historie, en morsom handling eller et interessant fargevalg.

Av Dorthe Smeby

Simen Justdal, grafisk designer i Designhorse
www.designhorse.no

Svaret må bli den sympatiske og jordnære karakteren Skrotnisse, fra den svenske animasjonsserien ’Skrotnisse och hans vänner’. Serien er basert på Jan Lööfs sine bøker og er fantastisk laget med utrolige karakterer og morsomme, smått satiriske historier. Hovedpersonen Skrotnisse bor og jobber på en skrothandel midt i byen, hvor han blir motarbeidet av byråkraten og skurken Ture Björkman. Skrotnisse har en gulltann, grått skjegg, en sliten hatt og er generelt nokså uflidd. I ledige stunder liker han å jamme på trekkspill sammen med sønnen sin, en nokså enkel men nevenyttig fyr som også er en habil jazz-saksofonist! Jeg liker godt ’Skrotnisse och hans vänner’ fordi den framstår som gjennomarbeidet uten å bli polert hverken i fortelling eller visuelt uttrykk. For de som ikke kjenner til serien, og som verdsetter god dukkeanimasjon, så sier jeg bare løp og kjøp!

Spill video

Skrotnisse - Ubåten

Simen_Justdal1.jpg

Simen_Justdal2.jpg

Simen-Justdal3_500px.jpg

Sindre Berg Ofstad, motion graphic designer i Fjeldheim & Partners www.sindreofstad.nowww.fjeldheimpartners.no

Kanskje et lettvint svar, men for meg må det nesten bli Mikke Mus, som han opprinnelig ble utformet i 1928. Mikke har gått gjennom mange overhalinger gjennom årene, men streken til designer Ub Iwerks i Disney er jeg utrolig svak for (Mikke ble designet kun ved hjelp av sirkler for å gjøre han lettere å animere i perpektiv), og de gamle Mikke-filmene er fortsatt en stor inspirasjon. Det absurde og psykedeliske universet Mikke levde i svart/hvitt livet sitt var langt forut for sin tid, skapte en ny kunstform, bygde et filmimperium og har hatt så stor innflytelse på pop-kulturen vår at det må bli min favoritt.


 

Sindre-Ofstad1_500px.jpg

Sindre-Ofstad2_500px.jpg

Jon Lundin, web & motion graphics designer i Isobar
www.isobar.no

La meg introdusere Cheech Wizard, av Vaughn Bodé. Ingen har noen gang sett Cheech… bortsett fra beina hans. Godt skjult under en stor hatt med stjerner, finner mann en personlighet med coolness. Cheech har kontroll. Cheech har svar og sparer heller ikke på fornærmelsene. Cheech ydmyker deg for så å stikke av med dama di (selv om han har mange fra før). Cheech er ofte full... Det jeg liker best med Cheech er håndverket - stilen han er tegnet i. Kombinasjonen tydelig kontur i samspill med sterke farger og fantasifulle miljøer. Med en renhet og karikert anatomi har serien et uttrykk som har inspirert mange i ettertiden. Cheech snakker som en rutinert pimp, og her er det mulig å snappe opp et uttrykk eller to, om en trenger å krydre språket litt. Cheech Wizard ble laget i 1957 men havnet på trykk først i 1967 i undergrunnstegneserier. Fra 1970 til 1975 var Cheech Wizard å finne i nærmest alle utgaver av National Lampoon magazine. I senere tid har Cheech Wizard fått en egen kleskolleksjon og 50 års jubileumsmodell i Puma Clyde. Vaughn Bodé (1941-1975) skapte en rekke figurer som har fått kultstatus, og av disse er kanskje lizard/Razzberry mest kjent. Mitt møte med Vaughn Bodés verden kom gjennom boken “Subway Art”, som kom ut i 1984. Bodés påvirkning på enkelte undergrunnsmiljøer har vært stor, og figurene har blitt “lånt” av mange, noe som har gjort Vaughn Bodé til en stjerne etter sin død i 1975. Andre serier av Vaughn Bodé som er verdt å få med seg er Deadbone, Erotica, JunkWaffel og Cobalt 60.

Jon-Lundin1_500px.jpg

Jon-Lundin2_500px.jpg

Maren Morstad, creative director i Eyeball
www.eyeballnyc.com

Zig Zag fra animasjonsfilmen The Thief and the Cobbler av Richard Williams er min favorittkarakter. Stort sett alle animatører vet hvem han er i form av boken Animators Survival Kit, som er essensiell for alle som jobber med animasjon. Filmen ble dessverre aldri ferdig. Plaget av veldig mye produksjonstrøbbel som gjorde at filmen tok hele 28 år å lage. For meg er denne filmen en stor inspirasjon. Animasjonen er mesterlig utført, i en stil som er noe utradisjonell. I tillegg har jeg helt siden jeg var liten likt de "onde" karakterene best. Slangen i Jungelboken stod som stor favoritt som barn. Jeg liker at de i filmer har større frihet i utrykket.

Spill video

The Thief and the Cobbler Recobbled Cut Mark 4 (Rough) Pt. 1 HD

Maren-Morstad_500px.jpg

Kristoffer Lundberg, designer i Bleed
www.bleed.com

Jeg har vanskelig for å plukke ut favoritter innen noe som helst, men jeg husker en rar figur fra 90-tallsserien ‘Biker Mice from Mars’ ved navn ‘Fred the Mutant’ som jeg liker. En blid, dårlig tegnet masochist som det gløder design by committee av. En veldig modulær type, sammensatt av ganske rare og tilsynelatende tilfeldige deler, så sånn sett burde han vel appellere litt til (web)designere nå for tiden. I prinsippet er han likegyldig til rett og galt, men liker seg best med de onde ettersom det er det eneste som sikrer lidelse fra begge sider. I den tørre og pseudomoralske kampen mellom godt og vondt, som vi til det kjedsommelige blir utsatt for som barn, er det fint med en fyr som er litt original og bare stiller seg smilende midt i skuddlinjen. Han er for øvrig også offer for en av historiens, etter min mening, aller j*****ste fargepaletter.

Kristoffer_Lundberg.jpg