Det er unntakstilstand i landet og den kreative bransjen skjelver. Ingen vet hvor lenge koronakrisen varer, og uvissheten er det eneste som virker konstant. Da er det et lite lyspunkt at flere holder hjulene i gang. Store aktører som NRK er i full sving med å videreutvikle sin visuelle profil, ved hjelp av både interne og eksterne fagfolk. Og nå letter de på sløret, for å gi et lite innblikk i prosessen. For staben i Grafill er det også høyt trykk om dagen, i arbeidet med å informere og ivareta medlemmene. Fra stuer, kjellere og kjøkkenbenker arbeides det nå iherdig for at fagmiljøet fortsatt skal blomstre, så godt det lar seg gjøre.

Tekst Line Harr Skagestad
Foto Lena Saugen

Hovedbilde: Cecilie Lyng underveis i designprosessen i NRK

– Nå jobber vi i med å få ut mest mulig informasjon til medlemmene våre om hvilke muligheter og rettigheter de har i Korona-tiden. Alle skal vite at de kan få hjelp hos oss. Vi er veldig opptatt av medlemmenes arbeidsvilkår og ønsker at designoppdragene fortsetter, slik at færrest mulig må permitteres eller benytte seg av krisepakken til regjeringen. Samtidig er vi opptatt av å forstå krisepakken best mulig, for å kunne hjelpe de som trenger den til å finne frem, forteller daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, på telefon fra sitt hjemmekontor.

– Hva gjør dere ellers for å ivareta medlemmenes rettigheter?

– Politisk er vi i dialog med flere offentlige instanser. Vi jobber kontinuerlig med å finne ut hvordan vi kan påvirke situasjonen, og samtidig gjøre det vi kan for å holde hjulene i gang. Det er viktig å iverksette illustratører, grafiske designere og andre så godt vi kan nå når folk trenger informasjon som aldri før. Ikke minst er vi opptatt av å få formidlet til Næringsdepartementet at det må være fokus på at særlig de store offentlige aktørene holder prosjektene sine gående og fortsatt legger ut nye designoppdrag på anbud. Digitaliseringen av Norge og designernes rolle kan ikke stoppe opp med Korona. Tenk hva alle på hjemmekontor har måttet lære seg av digitale verktøy, bare de to siste ukene. De vi representerer er godt rigget for å jobbe hjemmefra og kan være av de viktigste bidragsyterne til å dekke dagens kommunikasjonsbehov, sier hun.

Samarbeid og sysselsetting i en urolig tid #

Jeg møter profilsjefen i NRK, Cecilie Lyng, til et videointervju. Hun sitter og ser vennlig på meg fra sitt hjemmekontor i kjelleren.

– Det er jo noe sjokkartet ved denne situasjonen vi er i. Det er veldig tøft for mange i bransjen nå, særlig hvis prosjekter stopper opp og det betyr at man mister oppdrag. Store komplekse designprosjekter er basert på samhandling og dialog og det er som oftest veldig mange involverte. Jeg vil tro det er flere som synes det er vanskelig å holde denne type prosjekter gående fra en ny hverdag på hjemmekontor. Vi kan ikke garantere noe, vi må bare prøve så godt vi kan, men vi skal strekke oss langt for å holde prosjektene i gang nå. Som offentlig aktør har vi et samfunnsansvar, og jeg bryr meg virkelig om det sterke fagmiljøet vi har her til lands, sier hun.

– Akkurat nå holder vi faktisk på med det mest krevende prosjektet jeg noensinne har jobbet med i NRK, nemlig videreutviklingen og moderniseringen av NRKs visuelle profil. Dette er et typisk prosjekt som ikke er egnet for hjemmekontorer fordi det er veldig mange mennesker som må være involvert for at det skal lykkes. Det gjelder fagmiljøer og redaksjoner på tvers, i tillegg til eksterne samarbeidspartnere. Bare i fagmiljøene er det ca 70 stykker som har eierskap til og er med i utviklingen av dette prosjektet. Det sier seg selv at det er mer komplisert å jobbe med det i disse tider.

Bilder: Work in progress: Den ikoniske NRK-logoen skal forbli som den er, påpeker profilsjefen i NRK, Cecilie Lyng, samtidig trenger vi å utvide det overordnede designkonseptet.

Visuell profil som felles plattform #

NRK arbeider nemlig for fullt med å videreutvikle sin visuelle profil, i takt med tiden, og da er det mange justeringer som må gjøres. Det skal være mulig å bruke designet på en mer fleksibel måte, som fungerer innenfor ulike publiseringsplattformer. For å finne de beste redskapene til dette, har de inngått et samarbeid med designbyrået Anti.

– NRK har et stort fagmiljø innen grafisk design, design og brukeropplevelse, scenografi, kostyme-, lys- og lyddesign. Det jobbes kontinuerlig med utvikling og vedlikehold av NRKs merkevarer, og med å skape helhetlige uttrykk på tvers av alle NRKs publiseringsplattformer, forteller Cecilie Lyng.

– Flere av våre designere har etterlyst en form for felles grunnmur, og nå utvikler vi en visuell plattform som kan benyttes i ulike sammenhenger. Anti er vår hovedleverandør, som hjelper til med å lage en slags verktøykasse, men de kan ikke løse alt for oss, det må våre designere utvikle. Vi har jo veldig mange designfag i NRK, og alle disse må eie dette selv. Vi må ha en felles forståelse av hva det er vi står oppi, hva vi egentlig ønsker oss sammen, og hvordan vi skal jobbe. Men vi er helt sikre på at vi sammen med Anti har utviklet et bra konsept, eller det vi kaller designfilosofi, som vi skal leve etter. Og samarbeidet fungerer veldig godt.

Bilder: Her ser vi teamene i NRK og ANTI jobbende sammen i designprosessen.

Distinkt, levende og empatisk design #

– Det er viktig å få frem at den ikoniske NRK-logoen skal forbli som den er, påpeker hun.

– Det er vår forretningsmodell at folk skal huske hvem vi er, og at vi har et godt omdømme. Designutvikling i NRK tar alltid utgangspunkt i NRKs overordnede strategier og verdier. Dette har vi brukket ned og formulert til ledetråder for vår fremtidige designutvikling: Vår design skal være distinkt, levende og empatisk, sier hun, og tilføyer at det overordnede designkonseptet er "møtepunkt som aktiverer".

– Hva innebærer dette?

– Det beskriver hva som skjer i møtet mellom publikum og NRK, gjennom digitale flater eller fysiske møter. I designkonseptet spilles dette ut slik: formene påvirker hverandre, de kan skifte form, farge og egenskaper i møtet med hverandre, forklarer profilsjefen.

Spill video

Work in progress: NRK-logo sort

00:04

Film: NRK-logoen er ikonisk, og formspråket i profilen er hentet fra de unike NRK-formene. Det overordnede konseptet har vi kalt møtepunktet som aktiverer. Formene i logoen påvirker hverandre i møtepunktene, de skaleres og endres, og åpner for et fleksibelt og levende uttrykk som er lett å ta ut i animasjon, interaksjon og layout.

Tillit og stor takhøyde #

I et annet rom, som kan være en stue, møter jeg Tine Moe Løvberg, kundeansvarlig i designbyrået Anti. I likhet med Lyng, virker hun trygg og rutinert i den digitale møteformen.

– Er det mange fra Anti som er involvert i jobben for NRK?

– Vi er et team på tre faste designere, så er det meg og prosjektleder, i tillegg til noen andre ressurser som involveres ut ifra hvilke delprosjekter vi jobber med.

– Selv om dere er et stort byrå, er dere vel også sårbare i en situasjon som dette?

– Ja, det er klart vi er det, alle i denne bransjen sliter jo med denne situasjonen. Heldigvis så er det slik at akkurat nå, jobber vi med langsiktige prosjekter som er satt i gang fra før. Så vi har for så vidt veldig mye å gjøre. Men det som er skummelt for oss, er hvordan utsiktene vil bli på sikt, hvis bedrifter blir mer forsiktige med å sette i gang nye prosjekter, sier hun, og tilføyer; - likevel opplever jeg de store merkevarene som veldig opptatt av å holde hjulene i gang, akkurat som med NRK, og det er jo veldig bra.

– Hva betyr dette samarbeidet med NRK for dere, i lys av koronasituasjonen?

– Vi har hatt et langt samarbeid med NRK allerede, men når man kommer inn i en situasjon som denne, er det veldig fint at vi har blitt så godt kjent med NRKs arbeidsgruppe, både designerne og produkteierne. De gir så mye av seg selv, og det er utrolig stor takhøyde for å kunne diskutere. Plutselig så sitter vi nå i stua til hverandre, da er det fint å kjenne hverandre veldig godt. Man må stole på hverandre for å kunne levere godt i denne tiden.

– Ja, for det er vel ikke ideelt med hjemmekontor for den slags samarbeid. Men du mener at det funker?

– Ja, jeg tenker at det er andre bransjer som har større vanskeligheter med å jobbe hjemmefra, for vi har jo tross alt muligheten for å kunne sitte litt «remote», og mange gjør det allerede litt fra før av. Men man må være litt mer strukturert enn man vanligvis er, man må klare å stenge unna alle de tingene som er støy i disse dager, sier hun; - Men de skal ha stor kred, alle i teamet fra NRK, for at de fortsatt klarer å holde prosjektene i gang, og de er like opptatt av å ikke stoppe denne prosessen, som det vi er.

Spill video

Work in progress: NRK-logo blå

00:04

Film: NRK-logoen skal forbli som den er. Her er det dynamikken mellom formene som lager et fleksibilitet system som gir mange muligheter i feks logoanimasjon og some-maler. Sammen lager formene en visuell gramatikk der volumknappen kan skrues fra maksimal kompleksitet - til veldig enkle former.

Kjent og nytt på samme tid #

– Bakgrunnen for profilendringene er at det kreves andre elementer for visuell identitet i 2020, enn det gjorde for bare fem år siden. Og da må man utvikle en god verktøykasse sammen med NRK, sånn at de kan ha fleksibilitet. Enten man sitter på bussen med en mobilskjerm eller på skjermen hjemme, så må den visuelle identiteten bidra til at opplevelsen blir så god som mulig. Så vi må lage et system som både passer inn i 2020 og langt fremover, og samtidig ta vare på en av Norges mest kjente og kjære identiteter, som alle har et forhold til, og som alle er med på å eie.

I likhet med Cecilie Lyng, understreker hun at NRK-logoen er en, nærmest hellig, designklassiker som ikke skal endres.

– Men vi må ivareta NRK-logoen og samtidig utvikle det visuelle språket til NRK. Og det er et språk som forhåpentligvis vil oppleves både kjent og nytt på samme tid. NRK har en stor avdeling med designere og produkteiere som skal være involvert. Og folk som er utrolig dyktige på sitt felt. Så det er ikke helt som å jobbe med andre kunder, der vi er innleide ressurser og spesialister på vårt felt. For i NRK er de jo spesialister på sine felt. Det er veldig interessant å jobbe på denne måten; vi utvikler oss som designere og rådgivere, og det håper jeg jo at de gjør på sin side også. Så dette er jo et samarbeid, mer enn en vanlig leveranse som for andre merkevarer.

Så dere tilfører egentlig noe til hverandre i dette samarbeidet?

– Det har jeg absolutt inntrykk av. Det er jo litt av det spesielle med samarbeidet, og som kanskje bidrar til å holde hjulene i gang, nå i denne situasjonen. Det er helt avgjørende at vi kjente hverandre så godt allerede. NRK har ikke noen kultur for å gå rundt grøten, og vi har hatt mange workshops og arbeidsmøter som gjør at alle har det veldig under huden. På den måten blir det lettere å fortsette i den samme «steamen». Vi lærer stadig noe nytt fra ulike avdelinger i NRK, og vi vender alle steiner i prosjektet. Dette er et spennende og viktig prosjekt for oss, og vi er gjensidig avhengig av hverandre i denne prosessen, avslutter Løvberg, før vi vinker farvel fra hver vår skjerm.

Viser vei og gir trygghet #

Lene Renneflott, hva tenker du, som daglig leder av Grafill, om at en stor aktør som NRK holder prosjektene i gang og deler prosessen de er i, nå i denne krevende tiden?

– Jeg er veldig glad for flere signaler NRK sender med dette. For det første, er de sitt samfunnsansvar bevisst og holder koken når mange andre stopper opp. Det tror jeg er et viktig signal til mange! Og jeg tror det gir håp til mange som er bekymret for hvordan det skal gå med egen virksomhet når kundeprosjektene stopper opp. Da er det godt å se at noen som NRK viser vei. Håper flere oppdragsgivere følger deres eksempel. Det private næringslivet er helt avhengig av offentlig sektors oppdrag for å overleve i krisetider, sier hun.

– I tillegg tror jeg det er klokt av NRK å by på seg selv og gi publikum mulighet til å forstå hvordan det jobbes med å modernisere NRKs merkevare. Som bransjeorganisasjon har vi vært både vitne til og involvert i utfordringene knyttet til voldsomme publikumsreaksjoner på endringen av store merkevarer som NSB eller Oslo Kommune. Her tror jeg NRK er i takt med tiden når de vil være tidlig ute og dele hvor de er i prosessen og hva målet med prosjektet er. Vi lever i en tid der publikum forventer transparens og informasjon fortløpende. Åpenhet gir trygghet og det er jo noe av det den nasjonale merkevaren NRK skal stå for, avslutter Renneflott.

Bilde: Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, er glad for å se at store designoppdrag fortsetter i korona-krisetiden (foto Aksel Jermstad)

NRKs designprogram

Anti