Pandemien har endret hverdagen for de aller fleste, og mange har måttet legge opp både jobb og studier på en helt ny måte. Vi har tatt tempen på studentlivet rundt om i landet nå i koronatiden, og snakket med åtte studenter som er i gang med kreative utdannelser i Oslo, Volda og Gjøvik. Møt fire av dem her.

Av Dorthe Smeby

Karoline Grønvik
Bachelor i animasjon, Høgskolen i Volda #

– Hvordan har studiehverdagen din endret seg under korona?

– Jeg driver med 3D film, og derfor er jeg avhengig av en god datamaskin som kan kjøre diverse tunge programmer. Vi får heldigvis fortsatt møte opp på skolen for å bruke verkstedet og maskinene her. Det hjelper en del mentalt å få se et annet menneske i løpet av en dag. Siden vi får være på skolen føles studiehverdagen ganske lik den var før, men det merkes veldig godt når klassene ikke har prosjekter folk trenger å møte opp på. Da blir det veldig stille. Vi har mistet noen privilegier som tilgang til mikrobølgeovn og kjøleskap. Det gjør lunsjene litt dyrere siden man må til kantina om man vil ha varm mat, men man jo vant til det og da er det bare sånn det er. Man lærer seg å planlegge lunsjene dagen før og ha suppe på termos og så videre.

– Hvordan er undervisningen lagt opp og hvordan fungerer det for deg?

– Teoretiske undervisninger har brukt å bare være på Zoom, men det har blitt mer fysisk undervisning etter hvert som man blir trygge på at det ikke er smitte på linja. Det er vel en av de godene ved å studere i distrikts-Norge under pandemien. Man må fortsatt holde avstand til folk utenfor kohorten. Folk blir også mer skvetne når det er ferie og mange har reist til byene. Da blir det fort en del zooming igjen.

– I hvilken grad har kreativiteten og skapergleden din blitt påvirket av den nye studiehverdagen?

– Det er bittersøtt. Alle opplevelsene jeg ellers ville hatt i en vanlig studenttid må jeg bytte inn med mer tid til kreativitet. Jeg må fylle tiden min mer selv så da leter jeg etter ting av verdi. Jeg leser mye mer og har gått mer tur. Jeg tar bilder og jeg har begynt å skrive. Det er mye lettere å bare plukke opp noe nytt å lære nå enn før. Oljemaling var for eksempel noe jeg syntes var intimiderende. Men hvorfor ikke prøve? Det er så mye ressurser online på hva som helst. Baksiden av dette er kanskje at jeg noen ganger føler at jeg må gjøre opp for tapte opplevelser med å skape noe. Dette var verre i begynnelsen. Spesielt under total lock down. Det har blitt mye bedre. Jeg har klart å finne en slags ro i å først og fremst være kreativ for meg selv.

Ellers har det vært positivt for freelancearbeid. Etterspørselen for online læring blir større. Det betyr at det trengs interessante måter å formidle informasjon på. Som for eksempel animasjon. Jeg startet et enkeltpersonsforetak etter at korona kom.

– Hvordan er det sosiale livet som student under korona?

– Animasjonslinja i Volda er generelt en ganske lukket gjeng. Vi er rundt 30-40 stykker på tre klasser. Før opplevde jeg at folk holdt seg mer til egen klasse, men jeg tror vi har blitt mer sammensveiset på kryss av klassene nå. Verden vår er blitt liten, så vi må se mer innover. Selv om dette er fint så savner jeg å kunne bruke student puben som et vindu ut. Drikking ute på byen og øl med noen man ikke kjenner skjer ikke lenger. Å dra ut på student puben bare for å sitte på ett bord og se på de man ikke får pratet med er bare deprimerende. Jeg merker veldig godt at studentbobla er veldig mye mindre. Kanskje litt klaustrofobisk til tider. Meg og mange av mine venner føler en viss rastløshet. Så nå holder jeg meg til de på egen linje. Med unntak av noen få bekjente på journalistikk. Heldigvis er de folka jeg har rundt meg veldig solide. Jeg er veldig heldig som har en gruppe venner jeg kan gå til og finne på ting med. Jeg tror jeg hadde taklet året veldig dårlig om jeg ikke hadde det.

– Hvordan legger du opp hverdagen, og har du noen tips til rutiner, smarte ting å gjøre i løpet av dagen etc.)

– Jeg er veldig surrete og trenger en viss struktur om jeg skal få noe som helst gjort. Så jeg er veldig stor fan av å skrive lister. Jeg har en notatbok som inneholder hele livet mitt. Jeg skriver ned viktige datoer og ting jeg må gjøre, men også ting jeg tenker på eller ønsker meg. Noen ganger skriver jeg dagbok for å renske opp i hodet og det hjelper litt. På morgenen er jeg spesielt surrete, men jeg prøver og gjøre meg selv noen tjenester kvelden før jeg skal opp. Som å gjøre kaffen klar i maskinen kvelden før slik at det bare er å trykke på en knapp morgenen etter. Det hjelper også å ha dagens antrekk hengt over en stol. Jeg har egentlig bare akseptert at hodet mitt er fylt med sirup om morgenen, og beregner ekstra tid til det. Siden jeg sjeldent har avtalte tider å møte opp til kan jeg bestemme litt selv når dagen starter. Så om en morgen blir ekstra treig så starter jeg bare en time eller to senere også jobber jeg senere utover kvelden. Så lenge jeg får gjort det som står på listene mine så gjør det jo egentlig ingenting. Jeg prioriterer også å holde meg fysisk aktiv. Det er også noe som hjelper veldig på min mentale helse. Jeg kjenner det veldig om jeg skipper for mange økter. Det hjelper også veldig å ha nogen lunde orden på omgivelsene rundt meg. Om det er for rotete rundt føles det enda mer rotete i hodet også.

– Har du noen å snakke med på dårlige dager eller hvis du kjenner på ensomhet?

– Om jeg er alene en dag så er jeg ikke så flink til å sende venner en melding som jeg kanskje skulle ha vært, men jeg blir bedre. Jeg prøver generelt å bli flinkere til å faktisk kommunisere triste følelser. Det er så klart rett tid og sted, men om det er det så responderer folk veldig på den type ærlighet.

Andrea Amb
Bachelor i grafisk design, NTNU Gjøvik

– Hvordan har studiehverdagen din endret seg under korona?

– I begynnelsen ble det store endringer da alt plutselig måtte gjennomføres digitalt. Vi hadde all undervisning fysisk på campus før korona. Den største utfordringen ble å gjennomføre en stor designoppgave med oppstart rett etter at Norge stengte ned. Dette fordi det var en gruppeoppgave, og vi måtte finne nye løsninger for å samarbeide digitalt. Den største endringen ble å ikke kunne møte folk for å jobbe med skole sammen. Her på Gjøvik har vi heldigvis hatt mulighet til å være en del på campus etter sommeren, så hverdagen er mer tilbake til normalen enn den var i fjor vår.

– Hvordan er undervisningen lagt opp og hvordan fungerer det for deg?

– Det meste av forelesninger og veiledninger har foregått på Zoom fram til nå. Dette har selvfølgelig bydd på litt tekniske utfordringer av og til, men jeg synes de fleste foreleserne har klart å løse det bra. Jeg går siste semester på bachelor i grafisk design, og det er derfor mye jobbing på egenhånd om dagen. Vi har en del veiledninger, og siden NTNU har begynt å åpne litt igjen kan vi velge om vi vil ha veiledningene fysisk eller på Zoom. Jeg synes det fungerer bra å gjøre det på denne måten. Jeg trenger å komme meg på skolen fordi jeg jobber best der, så jeg er takknemlig for å ikke måtte ha alt over Zoom. Jeg vet også at andre setter pris på å kunne være med over Zoom i stedet for å møtte opp fysisk.

– I hvilken grad har kreativiteten og skapergleden din blitt påvirket av den nye studiehverdagen?

– Jeg jobber best når jeg er i et kreativt miljø, og har derfor synes det har vært utfordrende å jobbe hjemmefra. Jeg synes det er fint å ha muligheten til å få jevnlige innspill fra andre i en kreativ prosess. Det er lett å bli blind på det man selv jobber med, i tillegg til at det er inspirerende å se hva andre designer. Siden skolen har vært en del åpen har ikke skapergleden blitt så negativt påvirka, men jeg er redd den hadde blitt det om jeg hadde måttet jobbe hjemmefra i et helt år.

– Hvordan er det sosiale livet som student under korona?

– Det sier seg kanskje selv at det sosiale livet har endret seg under korona. Jeg savner å kunne møte hvem jeg vil, når jeg vil. Likevel synes jeg vi har vært flinke til å finne på ting å gjøre i mindre grupper. Dette semesteret har bestått av mange lange skoledager, også i helgene. Med andre ord er det på skolen det sosiale livet skjer om dagen. Vi prøver å ta oss gode pauser for å kunne være litt sosiale imellom all jobbinga.

– Hvordan legger du opp hverdagen, og har du noen tips til rutiner, smarte ting å gjøre i løpet av dagen etc.?

– Siden vi får lov å være på skolen har jeg bestemt meg for å kun jobbe med skole der. Jeg reiser på skolen på morgenen, og når jeg kommer hjem på kvelden er jeg ferdig med skolearbeidet for dagen. Da skolen var stengt ble det til at jeg jobbet med skole fordelt utover hele dagen siden jeg bare var hjemme uansett. Mitt beste tips er nok å passe på at man setter av tid til å slappe av, selv om jeg nødvendigvis ikke er så flink til det selv.

– Har du noen å snakke med på dårlige dager eller hvis du kjenner på ensomhet?

– Ja, jeg føler jeg både kan snakke med medstudenter og venner/familie hjemmefra om jeg trenger det.

Johannes Barlaup Jellum
Grafisk design og illustrasjon på Kunsthøgskolen i Oslo #

– Hvordan har studiehverdagen din endret seg under korona?

– Akkurat nå vil jeg si at studieløpets gang er vel så mye med å påvirket studiehverdagen min, som korona gjør. Vi får heldigvis lov til å sitte å jobbe ved hver vår arbeidspult på skolen, så rent formelt er en del av forholdene lagt til rette. Likevel er det små barrierer her og der som gjør at jeg stort sett opplever studiehverdagen som mer krevende.

Jeg kjenner jeg kunne trengt en tur til Geilo, og bestilt meg noe sushi. Om jeg bare hadde en så stor rev bak øret ville jeg gjort det.

– Hvordan er undervisningen lagt opp og hvordan fungerer det for deg?

– Fra januar av har jeg holdt på med masteroppgaven min, og da legger jeg opp hverdagen selv. Vi har veiledninger, men ellers ingen undervisning. Tidligere i studieløpet har vi hatt både digital og fysisk undervisning. Der det har latt seg gjøre å møtes fysisk har vi forsøkt det så godt vi kan. Noen av fagene har vi tatt over Zoom, og noen har vi hatt både og. Jeg kjenner at mitt overskudd og glede for faget blomstrer mest i møte med klassekamerater, professorer, venner og familie. Samtidig er energi fra andre aktiviteter og møter vel så viktig, og de har det helt klart blitt færre av for min del.

– I hvilken grad har kreativiteten og skapergleden din blitt påvirket av den nye studiehverdagen?

– Helt i begynnelsen av pandemien husker jeg at jeg var ved veldig godt mot, og syntes det var en spennende situasjon. Etter hvert som tiden gikk kjente jeg at nærheten til faget og skolen sakte begynte å skli ut av henda mine. Det til tross for at jeg tidligere har svært god erfaring med å jobbe hjemme. Jeg har klart å holde humøret delvis oppe en god stund, men det er ikke takket være faglig skaperglede eller kreativitet. Jeg begynte å prøve andre ting jeg syntes var gøy for å holde humøret oppe. Det kunne forsåvidt være skaperglede i noen av de tingene, men ikke nødvendigvis skolerelatert.

– Hvordan er det sosiale livet som student under korona?

– Jeg opplever det som monotont. Samtidig kjenner jeg en ekstra glede fra de jeg møter i de få sosiale situasjonene som oppstår. Alt fra en gammel kjenning på gata, klassekamerat på skolen, eller en kassamann på Kiwi Rosenhoff.

– Hvordan legger du opp hverdagen, og har du noen tips til rutiner, smarte ting å gjøre i løpet av dagen etc.?

– De dagene jeg velger å jobbe hjemme sitter jeg sjeldent igjen med en god følelse. Så lenge jeg drar på skolen og møter klassekamerater så øker gleden og effektiviteten ved arbeidet betraktelig.

– Har du noen å snakke med på dårlige dager eller hvis du kjenner på ensomhet?

– Ja!

Peter A. Clayborough
Animasjon på Høgskolen i Volda #

– Hvordan har studiehverdagen din endret seg under korona?

– Når korona tiltakene først slo til arbeidet jeg med et prosjekt sammen med en medelev som hadde praksis i Oslo. Siden vi allerede samarbeidet over nett, var ikke det noe problem. Vi hadde også eget utstyr, så det var ingen grunn for oss å dra på skolen. Den største utfordringen var nok det sosiale. Det ble jo ensomt etterhvert å bare sitte alene på rommet. Jeg snakket med venner over nett, men det er jo ikke det samme.

– Hvordan er undervisningen lagt opp og hvordan fungerer det for deg?

– Når jeg skulle starte på skolen igjen etter sommerferien ble det lagt opp til at alle i klassen (ti stykker) fikk sin personlige sitteplass med god avstand til hverandre på skolen. Etterhvert som korona-restriksjonene ble strengere etter jul ble møter, undervisning med lærer og gjesteforelesninger over Zoom. Det ble lagt opp til at alle studenter som kom tilbake til Volda etter jul kunne ta koronatest. Jeg tok koronatesten før jeg begynte å arbeide på skolen. Dette har funket ganske bra for meg personlig. Jeg har mulighet til å jobbe med bachelor-prosjektet som normalt.

– I hvilken grad har kreativiteten og skapergleden din blitt påvirket av den nye studiehverdagen?

– Jeg føler ikke at studiehverdagen og skapergleden min har blitt for mye påvirket. Jeg har fortsatt mulighet til å utveksle ideer og tanker med medelever på skolen eller over nett.

– Hvordan er det sosiale livet som student under korona?

– Festlivet er satt på pause. Jeg henger for det meste med de to medelevene jeg bor med og kjæresten min på fritiden. Jeg snakker også regelmessig med venner og familie i Trondheim på telefon eller over nett.

– Hvordan legger du opp hverdagen, og har du noen tips til rutiner, smarte ting å gjøre i løpet av dagen etc.)

– Foreløpig er treningssenteret i Volda åpent, så jeg drar dit regelmessig. Treningsapparatene er godt separert fra hverandre og man må vaske av apparatene etter bruk. Jeg ser også mye filmer og serier med venner over nett.

– Har du noen å snakke med på dårlige dager eller hvis du kjenner på ensomhet?

– Jeg har mange gode mennesker rundt meg å snakke med. Familie, venner, kjæreste og lærere. Både face to face (med noen få), og over nett (med de fleste).

Illustrasjonsfoto: Veronica Kavochi Idland Kadasia