Det er mange fordeler med å være Grafill-medlem - én av dem er muligheten for leie av atelier og leilighet i byen Grez-sur-Loing i Nord-Frankrike. Vi tok en prat med Tone Lileng og Inger Lise Belsvik, som bodde i leiligheten to uker hver i juli 2019.

Av Dorthe Smeby

Som medlem kan du søke om et to-ukers opphold for faglig fordypning på Hôtel Chevillon, i et område kjent for besøk av internasjonalt kjente navn som blant andre forfatter og dramatiker August Strindberg, malere som Christian Krogh og Jean-Baptiste Camille Corot og den svenske kunstneren Carl Larsson.

Å finne roen #

Tone Lileng er illustratør og grafisk designer, og har illustrert syv barnebøker, tegnet i blader og designet bokomslag for romaner og billedbøker. Hennes ønske for oppholdet var å få konsentrert seg om et personlig prosjekt - å tegne til en egen billedbok.

– Hvordan opplevde du byen, leiligheten og omgivelsene?

– Det var en lang, lang reise til en bitteliten by, inn en stor, låst dør - og der inne - store stuer, kunst fra tidligere beboere på veggene, en bakhage, en lang plen ned mot en fantastisk elv, steinbro der byens ungdommer hoppet i vannet og klatret opp utrettelig i to uker og badeplassen på den andre siden. Etter ett døgn tenkte jeg at denne byen er så øde og avsides og stille, at her kan jeg ikke være så lenge, kanskje jeg bare kan smyge meg ut herifra igjen, dra til Paris … men så kom jeg inn i rytmen, senket pulsen, fikk daglige rutiner, dro til boulangeriet for croissanter, hadde presskanne på bordet, og var i studio for å tegne. Jeg hadde pause under løvtrærne, badet i elven og syklet på turer til kafeen i nabolandsbyen gjennom løvskogen. I to uker hadde jeg en ettromsleilighet. Åpen løsning, kjøkken, seng, sofa, spisebord, lite bad med dusj, store franske, doble vinduer med trelemmer ut mot plassen og svaler som sirklet utenfor. I etasjen under hadde jeg et studio, med air condition, der jeg kunne sitte og tegne.

– Etter to uker her tenkte jeg at dette stedet vil jeg ikke reise ifra. Jeg kunne godt ha blitt… men jeg har jo barn, jeg måtte hjem igjen. Carl Larsson ble værende i fire år … det kunne vært fristende.

– Hadde du med deg mye eget utstyr?

– Jeg hadde med mye tegneutstyr. Det ble til at jeg fylte skisseboken, og tenker på det som grunnlag for videre arbeid. Den ble en kombinasjon av skissebok og franske gloser etterhvert som jeg tegnet forskjellige objekter og karakterer. Og det var godt etter år med digitale illustrasjoner å være analog, og rett og slett tegne med blyant og tusj på papir. Roen til å gjøre det over tid hadde jeg ikke funnet hjemme.

– Hvordan var atmosfæren i byen? Var det enkelt å bli inspirert?

– Det var veldig inspirerende å være på stedet med forfattere, kunstnere og animatører fra Finland, Sverige og Frankrike. Alle hadde så fokus og var profesjonelle og hyggelige - en kveld rigget vi til med Jacque Costeaux på filmfremviser på veggen ute i hagen, den franske danseren i naboatelieet danset med oss på gresset en annen kveld og gav oss en sniktitt på hennes neste danseforestilling. Bare å være i de samme rommene som Carl Larsson, Strindberg og Christian Krogh - gjorde at det var naturlig å komme inn i riktig tegneflyt. Det ble litt å strekke seg etter - og en stolthet av å være en del av deres historie - som tegner i dag.

– Fikk du utrettet det du håpet på under oppholdet?

– Det var 42 varmegrader den ene dagen - og også veldig varmt de andre dagene, så ikke optimal årstid for å ha et klart hode, men nærheten til elven og de store løvtrærne gjorde det fint allikevel. Jeg fikk tegnet til min opprinnelige idé om en billedbok, og jobbet med en foredling av grunnideen. Jeg trengte å finne tilbake til streken min, finne flyten - og her var det rom for konsentrasjon til å finne tilbake, eller veien frem videre. Så tusen takk for stipendet! Oppholdet kommer til å ha store ringvirkninger for meg.

@ tone_lileng på Instagram

Travel sommer og produktivitet #

Inger Lise Belsvik er i utgangspunktet teknisk tegner, og jobbet som arkitektassistent før hun fulgte opp med utdannelse som grafisk formgiver, illustrasjon og deretter grafisk design. Hun har jobbet som illustratør i 27 år, for det meste med billedbøker og andre barnebøker.

– Kan du si litt om søknadsgrunnlaget ditt og det planlagte faglige virket ditt på stedet?

– Jeg så annonsen til Grafill litt tilfeldig, men tenkte straks at det ville passe meg ypperlig. Jeg visste at denne sommeren kom til å bli helt hinsides travel, med to store billedbøker å produsere, og håpet at jeg ville kunne jobbe helt uforstyrret og konsentrert på et slikt sted. Samtidig visste jeg at jeg ikke ville kunne få noen ferie denne sommeren, så å reise og bare være et litt eksotisk sted kunne fungere som en slags ferie, samtidig som jeg kunne jobbe.

– Hvordan var Grafill-leiligheten og området rundt?

– Leiligheten ligger i et gammelt hotell, fullt av gamle foto og maleri fra den tiden (og har navn etter Julia Beck, en svensk maler). I første etasje er det et stort felleskjøkken og flere stuer, samt et lite bibliotek. Til felles benyttelse. Hagen danner, sammen med bygningene et atrium som er helt privat. Det er en deilig, svær hage, med digre trær som gir skygge på varme dager. Man kan bade direkte fra hagen, da den grenser ned mot elva. Masse folk bada fra andre siden da jeg var der. Der ligger det en campingplass og offentlig park. Dette er en bitteliten landsby, det fins kun én butikk, og én restaurant, og ett bakeri. Men det er kirke der, og rådhus, som huser en fin liten kunstsamling av kunstnere som har bodd på Chevillon opp gjennom tidene. Det er også skilt på noen av dørene på husene rundt om, der berømte forfattere og malere har bodd. Det er ikke langt til byen Fontainebleau, som virker som en storby i forhold til Grez! Bussen tar deg dit på rundt en halv time. Man kan også sykle til andre småbyer rundt. Og det er flotte skoger å gå tur i.

– Fikk du utrettet det du håpet på under oppholdet?

– Jeg satt pal de fleste dager og kvelder, og hadde med skisser til den ene boka jeg skulle illustrere. Jeg hadde ferdig seks-syv originaler da jeg reiste hjem. Så ja, det fikk jeg!

ingerlisebelsvik.no