En guide til online-oppdrag
Gå til innholdetComissions er informasjonsside på grafill.no for deg som vurderer å begynne med eller allerede tar oppdrag via online bestillinger. Her finner man gode råd og veiledning innen temaet, samt nyttig informasjon om hva som er viktig å tenke på i forbindelse med denne typen oppdrag.
Av Dorthe Smeby
Hvordan skal man prise oppdragene sine, og hvordan tar man betaling på smartest mulig måte? Og hva med skatt og regnskap? Som ny i feltet kan det være forvirrende å orientere seg og ikke lett å vite hvordan man går frem. Vi tok en prat med to aktører i bransjen som har god erfaring innen temaet og kjenner feltet godt. Isabell Martinsen har en bachelor i virtuell kunst og design på Høyskolen i Hedmark, har jobbet for seg selv som illustratør i to år og arbeider for tiden freelance som illustratør for barnebokserien Dyrehagedetektivene. Bergens-baserte Regine Toften Holst har en bachelor i animasjon. Hun har jobbet freelance siden 2016, og de seneste årene har hun brukt på illustrasjon av barnebøker og ulike tegneserieoppdrag. I år er hun i gang med sitt eget tegneserieprosjekt i samarbeid med et forlag.
– Isabell og jeg savnet informasjon til de av oss som er nye i bransjen. I oppstartsfasen av å drive et enkeltmannsforetak er det så mye usikkerhet rundt reglene, og hva som er riktig å gjøre i forhold til fakturaer, skatt og moms - spesielt innen illustrasjon, sier Regine. – Vår gnistrende frustrasjon over skatteetaten og andre sektorers vage, komplekse eller intetsigende svar, forsterket vårt ønske om en informasjonskanal hos Grafill som formidler relevant info på en forståelig måte. Vi skrev et forslagsbrev til Grafill om forbedringer vi ønsket oss, og fikk varm tilbakemelding med spørsmål om ikke vi kunne bidra. Blant unge illustratører er det relativt vanlig å begynne med små, private online-oppdrag. Dermed ble temaet “commissions” et naturlig sted å starte. Vi illustratører har ikke mye å klamre oss fast i, og da synes jeg vi bør jobbe sammen for å bygge opp det vi har.
– Jeg har vært i kontakt med mange som har fortalt at de lenge har lurt på hvordan de kan gå i gang med denne typen måter å ta oppdrag på, men at de aldri helt har turt fordi de ikke visste hvordan det er lurt å starte, utdyper Isabell. – Jeg fikk da idéen om at dette er da noe vi burde dele med alle illustratører. Jeg er medlem i en discord-gruppe for tegnere i Norge, og hadde en diskusjon om at dette jo kanskje kunne være noe Grafill var interessert i.
– Hva er deres eget forhold til oppdrag via online bestilling? Benytter dere dere av dette selv?
Regine: Jeg har tatt oppdrag av denne typen i perioder, ofte av folk som vil ha portretter av sine alter-egoer eller fantasifigurer. Jeg synes det er greit, men har ikke gjort det på lenge siden jeg har vært opptatt med oppdrag fra forlagsbransjen. Begge deler parallelt har jeg ikke hatt overskudd til.
Isabell: Jeg tar online commissions som en ekstra sideinntekt når jeg føler litt for det, og når jeg er mellom prosjekter på illustrasjonsfronten.
– Hva er fordelene med denne måten å få oppdrag på?
Regine: En av fordelene er at du setter dine egne grenser og kår for arbeidet. Det er en forbannelse og en velsignelse; du bestemmer hvor mye du vil jobbe, men det er lett å bli lat eller påta seg for mye arbeid til for liten betaling. Men du kan også ende med en grei luksusposisjon dersom du håndterer det riktig.
Isabell: Fordelen er at man kan selge til hele verden hjemmefra, og det er en relativt rask måte å tjene penger på om du er kjapp til å tegne. En stor fordel er at du kan få et veldig spesifisert marked, som gjør at du kan tegne nøyaktig de tingene du liker å tegne dersom du finner riktig miljø på nettet.
– Hva bør man imidlertid være litt ekstra obs på...?
Regine: Utbrenthet! Dette kan skje ved håndtering av slitsomme kunder, eller ved mye jobb til alt for lav pris. I 2016 brant jeg meg ut på å godta litt for krevende tegninger til 35 dollar stykket. Det er for lavt! Det er greit med en lav oppstartspris som en liten kampanje, men straks man har spanet ut marked og etterspørsel er det verdt å ta ordentlig vare på seg selv.
Isabell: Vær veldig obs på de som vil prøve å få deg til å tegne ved å trygle og be og komme med helt ville historier, som at grandtanten er døende så de trenger en tegning de ikke kan betale for - noe som overraskende nok skjer ganske ofte. Det er også de som later til å være normale kunder, som så vil prøve å scamme deg. Det er derfor vi på Grafills comissions-side legger vekt på at du alltid må dele opp betalingen og ta forhåndsbetalt! Vær også obs på å ikke være nedlatende mot kunder. Folk har ulike interesser, og skulle det komme et tilbud om noe du ikke vil tegne kan du bare si pent nei takk.
– Hvordan endte dere selv opp som freelancere, var det et bevist valg?
Regine: Jeg har jobbet freelance siden jeg fullførte bacheloren min, og det skjedde litt av seg selv. Jeg har forsøkt meg på ordinær jobbsøking til ufaglærte jobber, til og med tatt truck-lappen, men det er så sjeleknusende og nedslående å bryte isen inn i et normalt arbeidsliv at det har jeg rett og slett ikke fått til. I stedet ble jeg hentet inn for å bidra på en tegneserie for Cappelen Damm, og har endt med å gjøre flere ting for dem og andre siden.
Isabell: – Jeg fullførte en bachelor i virtuell kunst og design og ble etter en stund litt usikker på fremtiden som tegner. Jeg søkte meg dermed inn på barnevern på universitetet i Stavanger i håp om at det ville vært en mer stabil jobb enn tegning. Der gikk jeg i et år og følte aldri helt på at dette var noe jeg egentlig ville, og jeg følte at jeg egentlig la tegningen på hylla. På aller siste eksamen før sommeren hadde jeg en slags åpenbaring om at jeg måtte prøve å jobbe som tegner en gang. Skulle jeg ikke klare det hadde jeg i ihvertfall prøvd og slapp å tenke "hva hvis" for resten av livet. Så jeg gikk rett ut av eksamenslokalet etter to timer og følte på en helt enorm lettelse og glede i om at det er nå det starter. Det var veldig skummelt men også veldig spennende å ta en sånn sjanse. Jeg brukte rundt en måned på å tegne barnevennlige illustrasjoner til en ny portefølje og søkte hos så og si alle forlag. Så fikk jeg napp og det var der det startet! Det var en blanding av bevisst og tilfeldig samtidig vil jeg tro. Bevisst valg at dette er noe jeg virkelig ønsker å prøve - og tilfeldig at åpenbaringen kom midt i en eksamen.
Daglig leder i Grafill, Lene Renneflott, er veldig takknemlig for initiativet som kom utenfra.
– Vi forsøker å ha oversikt over markedet og hvilke typer oppdrag våre fagutøvere arbeider med, men av og til dukker det opp oppdragstyper som er nye for oss. Da er det bra at vi har pådrivere og initiativtakere der ute som ser Grafill som riktig samarbeidspartner og formidlingskanal. Både Regine og Isabell er svært dyktige og flinke utøvere som kan faget sitt og som er erfarne med commissions-oppdrag, et felt som er ukjent for mange utenom de innvidde. I tillegg til å øse av sin kunnskap er de både hyggelige, men også tydelige og direkte, egenskaper som har gjort prosjektsamarbeidet morsomt og lærerikt.
Til slutt oppfordrer Lene alle til å være nysgjerrig på commissions-oppdrag, det er særlig de unge utøverne som engasjeres til disse online tegne- og illustrasjonsoppdragene.
– Fordi det er så mange som ønsker å «commission» noen til å tegne for seg på internett, er det mange unge flinke kunstnere som får en plutselig overgang fra å tegne for venner til å plutselig kunne selge illustrasjonene sine til fremmede på internett. Da må man, som Isa og Grus påpeker, lære seg business-siden av ting for å lykkes med å ta oppdrag.
– Nå håper vi at mange vil besøke de nye commissions-sidene på grafill.no, og at informasjonen vi har samlet der vil være informativ og til hjelp og nytte. Særlig for de som er i ferd med å ta spranget til å jobbe profesjonelt for første gang. Vi håper også flere oppdager at Grafill kan kontaktes for rådgivning, enten det gjelder om commissions-oppdrag, eller mer generelt om den mer praktiske forretningsdelen. Vi er her for alle som trenger en guide i det kreative arbeidslivet!
Toppbilde: Illustrasjon og design av Isabell Martinsen og Regine Toften Holst