Plakaten viser en god commission-prosess (illustrasjon og design av Isabell Martinsen og Regine Toften Holst)

Klikk for å se bildet "Commissions Plakat 250520" i full størrelse

Plakaten viser en god commission-prosess (illustrasjon og design av Isabell Martinsen og Regine Toften Holst)

Vi ønsker å nå alle som jobber med online-commissions, et felt der både amatører, profesjonelle og semi-profesjonelle selger illustrasjoner, og har laget en egen informasjonsside om temaet. For mange er dette en første inngang til våre bransjefelt, de fleste er unge, uerfarne og har liten forretningsforståelse, da er det viktig at vi legger til rette for at man får den kompetansen og de råd man trenger for å gjøre ting riktig.

Om commissions #

Er du interessert i commissions? Eller kanskje du aldri har hørt om det en gang? Hva er en commission, og hvordan gjøres de? Hvor finner du kjøpere? Og aller viktigst: Hvordan beskytter du deg mot svindel?

Commission i denne konteksten kan oversettes som en “bestilling”. Slike bestillinger gis ofte fra en privatperson som kontakter tegneren. Ofte får man bestillinger via sosiale medier som twitter, facebook, instagram eller andre steder på nettet. Du kan også bli spurt av en venn eller kollega, men akkurat her fokuserer vi på oppdrag på nett.

Hva du tilbyr er opp til deg. Det kan være analoge eller digitale illustrasjoner/maleri, musikk, eller skulpturer. Du bestemmer!

Du kan gjøre online-commissions som en liten sideinntekt ved siden av studiene, eller som fulltidsjobb for den flittige tegner.

Kort sagt

  • Du annonserer at du er åpen for bestillinger på sosiale medier
  • Kunde tar kontakt og ber om bestilling
  • Du sender dine brukervilkår - se punktet “Terms of Service (ToS)"
  • Kunden godtar vilkårene og kan gi sin bestilling
  • Hvis du godkjenner bestillingen sender du første faktura
  • Vent til første faktura er betalt før du begynner å skisse
  • Send skisse til kunden - er de fornøyd, kan du ferdigstille bestillingen
  • Med siste faktura legger du ved en liten versjon av den ferdige tegningen i lav oppløsning
  • Når kjøper har betalt siste faktura sender du dem fullversjon av det ferdige bildet

Dette er en av mange måter å gjennomføre online oppdrag på, men vårt fokus er at du skal være trygg, enten du gjør dette på fulltid, eller deltid.

Typer commission #

Hva slags type bestillinger kan du tilby? Det er et marked for alt, og det er derfor viktig at du treffer riktig på de sosiale nettstedene. Er du for eksempel aktiv i World of Warcraft-miljøet, er det svært populært å tegne fantasy relaterte illustrasjoner. Eller om du er flink til å tegne dyr, er det et marked for det også. Det er bare du som setter grenser for hva nettopp du kan tilby.

OBS!

Copyright og lisensiert materiale: Det er generelt ikke lov å selge illustrasjoner av varemerkede figurer, som Pokémon og Mikke Mus. Dette kvalifiserer som fan-art, og er dermed ikke lov å selge, selv om du kan tegne det så mye du vil! Det sagt, noen varemerker tillater at du selger fanart, men kun hvis du oppfyller deres vilkår.

Hvor får man oppdrag #

Sosiale medier er en god kilde til oppdrag. Men for at det skal være effektivt, er du nødt til å være aktiv. I begynnelsen bør du bygge et publikum ved å laste opp eksempler på hva du kan tilby. Dette kan ta tid, så ikke forvent å bli kontaktet umiddelbart.

Du kan få commissions igjennom Twitter, Instagram, Facebook og forum-nettsteder som Deviantart og andre mer interesserettede forum. Det kan hende du har en vennekrets eller familie som ønsker en bestilling, men da kan det være vanskelig å prise seg riktig, så vær oppmerksom på det.

Hvis du planlegger å gjøre commissions på fulltid, kan det være lurt å lage en ny mail kun for slike oppdrag med commission i navnet. Eventuelt hvis du eier et domene, kan eposten være commission@dittdomene.no.

Hvor mye skal det koste #

Det er flere måter å sette pris, noen har timepris og andre har fastpris. En typisk nybegynnerfeil er å sette prisene alt for lavt i forhold til mengden arbeid. Utforsk hva andre i markedet tilbyr og selger for.

Hvis du er usikker, kan du føle deg frem ved å tilby én type bestilling til fastpris. Men pass da på å sette prisen høyt nok så du ikke blir utbrent! Gjør du analoge bestillinger som skal sendes i posten kan det være lurt å opplyse om at fraktkostnader kommer i tillegg til fastpris.

Dersom en kjøper ber om noe du ikke har annonsert eller listet opp i tjenesteavtalen din, kan du spørre hva de har tenkt som budsjett. Eventuelt spør hvor mye de forestiller seg å betale for det de ber om. Da kan du bli enig med kjøper om dette er noe du vil bruke tid på, om det skal koste mer, eller om du skal justere tegningen etter budsjett. Blir dere ikke enig kan du avblåse handelen.

Terms of Service (TOS) #

Før du sier ja til et oppdrag lønner det seg å ha laget en brukeravtale med Terms of Service (TOS) som du sender til dine kunder. Den inneholder hva du har rett til som tegner og hva kunden har rett til som kjøper. For eksempel om kunden har rettighet til å videreselge arbeidet ditt.

Du bør også inkludere en liste over hva du er komfortabel med å tegne. Det finnes mye rart der ute og folk kommer til å spørre deg om å tegne enda rarere ting. Skriv opp en ja- og nei-liste over hva du vil og ikke vil tegne.

Det er også lurt å nevne til kunden hvordan du tar betaling og når betalingen kreves, pluss eventuelle tidsfrister. Det kan lønne seg å skrive opp hvor mange ganger du eventuelt vil forandre på en skisse. Tre ganger eller fem, det er opp til deg. Ikke gi kunden for mange valg. Da er det fort at de kan forandre mening i det uendelige.

OBS!

Brukervilkårene trenger ikke være kompliserte.

Hvordan ta betaling / betaling i utlandet #

På internett er det stor sjanse for at du får kunder fra andre siden av jordkloden. Hvordan kan du gå frem for å gjøre dette sikkert for deg og kjøperen? Har du kjøpere i Norge, kan du bruke vanlig faktura eller vipps. Har du kjøpere utenfor Norge, er det vanlig med Paypal.

Det kan være lurt å dele opp betalingen i to eller tre deler. La oss ta et eksempel:

En bestilling koster 1000 kroner. Du ber om 500 kroner på forhånd. Ved å kreve inn en del av summen før du begynner, luker du ut useriøse kjøpere. Deretter kan du velge om du vil dele resten av betalingen i en eller to runder. Som regel er du trygg med å kreve resten i en runde, men ved større prosjekter føles det mer betryggende for kjøperen å få betale resten i to runder.

Hvis delt i tre, er altså stegene som følger:

  • Forskuddsbetaling før arbeidet begynner
  • Etter skissa er godkjent og klar for ferdigstilling
  • Ved ferdig arbeid, før fullversjon er sendt

Send alltid faktura så du har kontroll på når penger kommer inn. Det finnes gratis fakturaprogram du kan benytte deg av, som for eksempel Conta eller Paypal for commissions utenlands.

Profesjonell håndtering av kjøpere #

Ikke alle kjøpere er profesjonelle, eller hyggelige. I den situasjonen kan det være vanskelig å vite hvordan man går frem. Er kjøperen en bedrift kan du gjøre en bakgrunnssjekk før du godtar en bestilling. Husk at kjøpere som regel er privatpersoner, og kanskje derfor opptrer annerledes enn en bedrift ville gjort.

Får du en kjøper som gjør deg ukomfortabel er det fullt lov å si “nei, dessverre jeg har ikke mulighet til det.” Bare husk å respektere kjøperens interesser, og vær profesjonell i fremgangsmåten din. Det er i slike situasjoner en TOS hjelper deg. Hvis kjøperen ber om noe du har på nei-listen i serviceavtalen, kan du vennlig peke til den. Det er verdt å merke seg at ofte er det folk du kjenner som vil snike seg unna betaling. Det er derfor lurt å behandle alle kjøpere likt.

Andre ting du bør se opp for:

Spydige kommentarer
Folk flest vil nok vel, men det går an å være uheldig:
“Sønnen min på 5 år kan tegne bedre enn dette”
“Du liker jo å tegne, da er det vel ikke noe jobb for deg!”
“Du er ikke flink nok til å ta betalt så mye”

Ikke la slike kommentarer gå inn på deg. Skulle du få noe slikt mot deg, må du ikke respondere på det. Dette er hersketeknikker, og mange vil prøve å bruke det mot deg for å få billigere eller gratis tegning.

Pruting
Online risikerer du å få servert oppfinnsomme begrunnelser for å selge tjenesten din billigere:
“Jeg betaler ikke 500 kr for noe sånt, jeg gir max 100 kr!”
“Kona mi er syk og jeg vil bestille en tegning til henne, men har ikke råd til full pris. Er det mulig å få det litt billigere?

Det kjøper kanskje ikke har forstått da, er at personlig tegning (eller hva du tilbyr) er en luksusvare. Gi derfor ikke etter for slike forespørsler, med mindre du har solid grunn til å gi dem kompis-rabatt. Kommentarer som “Det synes jeg var dyrt” kan være et varsel på at du snakker med en useriøs kjøper. Hvis kjøper ikke er villig til å betale det du ber om, er det greit å avslå kjøperen.

Det er lov å si nei #

Noen kjøpere kan være litt spesielle. Men selv da er det viktig å opptre profesjonelt og respektere kjøperen. Derimot er du ikke forpliktet til å godta en bestilling; hvis kjøperen ber om noe i en stil som ikke passer deg, eller et motiv som ikke fenger deg det minste, er det fullt lov å si nei. Men da gjelder det å avslå på en vennlig måte.

Foretak, regnskap, skatt og mva #

Dersom du allerede driver næringsvirksomhet, og ønsker å utvide tjenestefeltet med commissions, er du trolig kjent med regnskap og skatt allerede. Informasjonen under er rettet mot utøvere uten erfaring med å ta betalt for varer og tjenester. For mer detaljer om foretak og økonomi gå til denne informasjonssiden.

Når du starter med commissions kan det være usikkert om det kun blir en hobby, eller om det utvikler seg til næringsvirksomhet. Det er lurt å tenke profesjonelt fra tidlig av. Hold oversikt over inntekter og utgifter, selv før du går i gang for alvor. Da holder du det ryddig, og får mindre trøbbel senere.

Det kan være fristende å sette en lav pris i starten for å komme inn på markedet, men det er viktig å ikke underprise seg. Det går ut over betalingsviljen til kundene, ikke bare ovenfor deg senere, men også ovenfor andre i samme bransje. Det er viktig å være solidariske! Dersom du ønsker å bruke lav pris i en etableringsfase må det kun være som en “oppstartskampanje”, da kan du øke prisen senere uten at kundene reagerer.

Opprette foretak
Den enkleste måten å etablere næringsvirksomhet er helt klart Enkeltpersonforetaket (ENK), og for deg som er uten erfaring i næringsvirksomhet anbefaler vi å starte her. Dersom ENK’et ditt etter hvert får en omsetning som er av vesentlig betydning for inntektsgrunnlaget ditt, så kan det omdannes til aksjeselskap (AS) uten altfor store komplikasjoner. Les mer om opprettelse av foretak her.

Faktura, bokføring og regnskap
Når du begynner å selge commissions må du finne en dokumenterbar måte å ta betalt på. Det vanlige for norske bedrifter er å sende faktura. Du trenger ikke et eget fakturaprogram, men kan bruke leverandører som Fiken, SendRegning eller Conta. Vipps har også bedriftsløsninger som kan tilpasses din bedrift. For internasjonale salg, vil nok de fleste bruke PayPal. Her er det viktig å være spesifikk med fakturaen for å unngå å bli snytt av uærlige kunder. Les mer om fakturering og regnskap her.

Merverdiavgift (MVA)
Merverdiavgift - eller moms - er en avgift bedrifter krever inn på vegne av staten. Dette legges til prisen på de fleste varer og tjenester som selges. Det er først når du tjener inn over kroner 50 000 i løpet av en 12-måneders periode, at du skal begynne å kreve inn MVA. Men først må du finne ut om det du selger er momspliktig arbeid. Kunsteriske verk er unntatt fra MVA-loven, men illustrasjonsarbeid kan være MVA-pliktig. Det kan argumenteres både for og i mot at commissions er MVA-fritt, så det er ikke enkelt å manøvrere i dette landskapet. Grafill planlegger et eget MVA-prosjekt i 2021 for å få klarlagt hvilke MVA-regler som skal gjelde for våre kreative fag. Les mer om MVA her.

Kontakt oss gjerne #

De fleste saker er unike, så hvis du ikke finner svar på det du lurer på her så må du gjerne ta kontakt, så skal vi prøve å hjelpe deg med din situasjon. Og har du kommentarer eller innspill til commissions-innholdet, send oss en mail på grafill@grafill.no.