Visuell identitet basert på Kunstsilos ikoniske bygg

Når Kunstsilo åpner dørene vil Kristiansand få et samlende kulturbygg med en arkitektur og et innhold som vil vekke engasjement lokalt, regionalt og langt utenfor Norges grenser. Gjennom historien har den ikoniske kornsiloen bevart, ernært og samlet. Nå skal det lokale landemerket igjen gi næring til samfunnet, gjennom kunst og ekte opplevelser.

Kunstsilos kulturelle betydning, storslåtte ambisjoner og unike arkitektur krever en sterk visuell identitet som er både varig, fleksibel og kan fortsette å utvikle seg. ANTIs avdelinger i Trondheim og Bergen har, i tett samarbeid med Sørlandets Kunstmuseum, de siste to årene utviklet en visuell profil og kommunikasjonskonsept for merkevaren Kunstsilo.

– Helt fra starten har samarbeidet vårt involvert hele organisasjonen hos Kunstsilo. Dette har vært en vesentlig og krevende del av prosessen, som alle hos Kunstsilo har gitt mye til. Ved å jobbe på tvers av fagdisiplinene har merkevaren blitt en organisasjonskultur. Det endelige målet er å utvikle den aller beste besøksopplevelsen, være ekstraordinært inkluderende og endre perspektiver. Forteller Stian Ward Bugten - Executive Creative Director & Partner, ANTI Trondheim

Resultatet er en visuell identitet basert på konseptet “Skiftende Perspektiver”, som speiler siloens ikoniske arkitektur og skaper en plattform for kreative uttrykk og kommunikasjon. Selve byggets sylindriske former, proporsjoner, tomrom og det modernistiske uttrykket videreføres i Kunstsilos visuelle strategi.

Kunstsilos logosymbol er en grafisk representasjon av siloens form, og tittelfonten Silo Display er tegnet spesielt for museet og kan brukes på tvers av alle kommunikasjonsflater.

Fargepaletten bidrar med energi og fanger essensen av museets personlighet. Fra det gyldne kornet som en gang fylte siloen, til den lyse og varme solen som Sørlandet er så kjent for.

Mønsteret utvider Kunstsilos visuelle verktøykasse – merkevaren kommer til live gjennom en dypere utforsking av siloens former og arkitektur. Dette lekne aspektet ved identiteten vil opptre på både statiske og interaktive flater, og være synlig flere steder gjennom publikumsopplevelsen.

– Forbindelsen mellom navnet Kunstsilo, beliggenheten og arkitekturen er så sterk at museet trolig aldri vil flytte eller eksistere et annet sted. Dette gav oss muligheten til å utvikle en logo som reflekterer både Kunstsilos strategi og de ikoniske arkitektoniske kvalitetene. Forteller Mark Trzopek, lead designer, ANTI Bergen

For å lese mer om merkevareidentiteten, laste ned logoer og eksempler på bruk, se her.