Snopp blir Albin

– I snart 15 år har vi hjulpet små og store selskap med identitetsarbeid og merkevarebygging. Enten de er helt nye eller har vært her lenge, har alle et løpende behov for å se seg selv i en verden som er i konstant endring. Vi er intet unntak, smiler Mathias Nervik. De siste årene har vært svært innholdsrike for byrået, som både har flyttet på seg og ansatt to nye medarbeidere.

Fra venstre: Lena Johnsen, Gisle Grindvik, Håvard Bartnes, Torgeir Aarsund Trapnes, Mathias Nervik

Fra venstre: Lena Johnsen, Gisle Grindvik, Håvard Bartnes, Torgeir Aarsund Trapnes, Mathias Nervik

– Drømmen om et annerledes kontor har vi hatt lenge, forteller Håvard Bartnes. Jakten startet for flere år siden, og da de kom over den nedlagte bensinstasjonen i Breidablikkgården på Nordsia i Steinkjer, så de uante muligheter. – Vi snakker titt og ofte med kundene våre om viktigheten av å snu på nye steiner, og se ting fra andre perspektiv. Dette lokalet blir den perfekte arena for inspirasjon og nye impulser. For å ikke snakke om takhøyde, bokstavelig talt, smiler Gisle Grindvik.

Med større lokaler og økende oppdragsmengde var det også naturlig å knytte sterkere bånd til noen av samarbeidspartnerne. Først ble fotograf og tekstforfatter Lena Johnsen en del av byrået. Siste tilskudd til familien er grafisk designer og illustratør Torgeir Aarsund Trapnes.

– Med nytt hus og friske hoder var det naturlig å ta et dypdykk i oss selv, og bestemme oss for hvem vi skal være fremover. En omprofilering føltes helt riktig nå, forteller Gisle. Samtidig med omprofileringen trer han inn i rollen som daglig leder.

Gleder seg

Nå ser gjengen frem til litt mindre omstilling, samt å nyte godt av arbeidet som er lagt ned. – Endringsprosesser er krevende, og man kjenner innimellom at man må grave dypt for å finne seg selv. Men nå som vi ser resultatet var det verdt hvert eneste sekund, kommer det samstemt fra hele gjengen. Rolig blir det derimot ikke – et byrå som fokuserer på resultater har falt i god jord i markedet.

– Vi samarbeider med et vidt spekter av kunder. Her finner du både kunstnere og bankvirksomheter. Du finner kommuner og bedrifter som har eksistert i over 150 år, og du finner startups med bare noen uker på tegnebrettet. For noen av disse er vi en samtalepartner, for andre en markeds- og innovasjonsavdeling med ansvar for alle kanaler og plattformer – og publiseringen på dem. Vi trives i begge rollene, så fremt vi ser at det gir resultater, forteller Mathias. – Gode opplevelser gjør som oftest det.

Og navnet? Det er en hyllest til nysgjerrigheten, røper Gisle med et lurt smil. Navnet Albin stammer fra et møte med en nysgjerrig og vitebegjærlig gutt med samme navn. Vi kjente oss umiddelbart igjen i hans sterke trang til å forstå hvordan alt henger sammen! Store deler av tiden vår bruker vi til å samle svar, og nøste opp i hvorfor svarene er som de er. Først da kan vi forutse situasjonene og angripe dem med en klar plan. Veien dit består i stor grad av å stille viktige og riktige spørsmål. Vi pleier å si at spørsmålstegnet er vårt viktigste våpen – og Albin passer på at vi aldri glemmer å bruke det.

Albin selv har ikke fått beskjed om at et byrå i Steinkjer har blitt oppkalt etter ham. Men kjenner vi ham rett, finner han ut av det på egen hånd.