Skilhagen bak nytt design for magasinet Kaffe

Mindre bransjefokus, mer utadrettet, men fremdeles et magasin for kaffeinteresserte.

Magasinet Kaffe, som har blitt utgitt av Norsk Kaffeinformasjon siden 2008, går fra å være et bransjeblad til å nå et bredere publikum gjennom løssalg. I april lanseres utgave 19 med nytt design, nytt format og ny distribusjon.

– Kaffe er ikke bare kaffe, det er en hel verden av mennesker, smaker, natur og kultur. Her er det plass for det smale og nerdete og det brede og folkelige, sier magasinets redaktør Bjørn Grydeland.

Taktilitet og fysisk leseropplevelse

Magasinet er redesignet av designstudioet Skilhagen.

– Kaffe handler om noe fysisk, om smak, lukt og sanselighet. Et fysisk objekt er derfor en naturlig kontekst for tematikken, men det fysiske magasinet må også tilføye noe du ikke kan tilby gjennom en digital løsning, sier Andreas Rød Skilhagen, grunnlegger og kreativ leder i Skilhagen.

Ved å lage et format på omslaget som er bredere enn innmaten, men brettet slik at deler av forsiden er skjult, vekkes nysgjerrighet hos mottakeren. Grepet gir rom for kreative, visuelle løsninger for forsidemotivene, og gir samtidig magasinet et ukonvensjonelt og overraskende uttrykk.

Visuell journalistikk

Utover å redesigne magasinet har Skilhagen også stått for den visuelle journalistikken.

– I et magasin som omhandler kaffe ender man lett opp med bilder fra kaffebrennerier og brune kafeer. Gjennom å jobbe konseptuelt med den visuelle journalistikken har flere av sakene i magasinet fått nye og uventede visuelle grep, sier Andreas Rød Skilhagen.

Et eksempel er coversaken, hvor journalist Linn Carin Dirdal har skrevet et lengre portrettintervju av Fuglen-medgründer Peppe Trulsen. Bruddstykker fra Trulsens liv er tolket fritt av den franske illustratøren Olivier Bonhomme i et uttrykk som svever mellom fiksjon og dokumentar.

Kommersielt og redaksjonelt

Skilhagen har jobbet i overgangen mellom journalistikk, art direction og design siden oppstarten av selskapet i 2017, og utfører i dag prosjekter for både kommersielle- og redaksjonelle aktører. Skilhagen har tidligere redesignet Kapital, som vant gull i Visuelt, og Aftenposten Lørdag, som mottok Merket for god design.