I dag blir Skandiabanken til Sbanken

Gjennom det siste året har Skandiabanken utviklet bankens nye merkevareprofil, med Bleed som hovedpartner for jobben.

Sbanken 03

Skandiabanken skifter i dag navn til Sbanken, og den nye profilen lanseres i bankens digitale kanaler, fysiske kort og reklame. Arbeidet er et resultat av et omfattende arbeid med kunde- og markedsinnsikt. Navnebyttet og ny merkevareprofil understreker målet om å gjøre bank enda enklere, og setter et endelig punktum i løsrivelsen fra svenske Skandia. 

- Det har vært en spennende reise der vi i et godt samarbeid med Bleed har bygget et tydelig og fleksibelt konsept som nå tas ut i alle flater. I prosessen har vi blitt positivt utfordret i tankesett og fornyet oss. Nå er vi klare for neste kapittel og ser frem til det vi skal levere fremover, sier Johnny Anderson, leder for Konseptutvikling i Sbanken, i en pressemelding.

Bakgrunnen for omprofileringen er at banken for to år siden ble skilt ut fra det nordiske Skandia-konsernet og ble en selvstendig norsk bank, notert på Oslo børs. Banken har ikke endret grunnkonseptet som en kundefokusert digital bank, og skal fortsatt utfordre i bransjen gjennom åpenhet, enkelhet og gebyrfrie tjenester.               
- For oss var det viktigste å videreføre kjernekonseptet og fremstå som den samme banken, samtidig som vi hadde behov for å modernisere vår visuelle identitet. Gjennom forenkling og visuell gjenkjennelse viderefører det nye navnet bankens eksisterende merkevareassosiasjoner. Samtidig underbygger det nye visuelle uttrykket enda mer av det åpne og enkle, og står seg positivt ut i en uniform bransje, fortsetter Anderson.

Med nytt navn og ny profil kommer også nye satsningsområder. Sbanken lanserer bank for småbedrifter neste år, og har som ambisjon å få de mest fornøyde bankkundene også i småbedriftsmarkedet.

Bleed fikk oppdraget gjennom en byråkonkurranse, og overbeviste med sin sterke forståelse for identitet, digital konseptutvikling og strategisk merkevarebygging. Leveransen omfattet ny merkevareplattform, nytt designuttrykk, navneprosess og identifisering av bankens kjerneverdier.

- Samarbeidet med Sbanken har vært utrolig spennende. En modig kunde med et sterkt og engasjert internt team, har gjort denne prosessen til en nytelse, sier Svein Haakon Lia, Kreativ Leder i Bleed.

Kommunikasjonsbyrået Apeland har bistått Bleed tett i arbeidet med markedsinnsikt og i utforming av kommunikasjonsstrategi for den nye merkevaren.