På innsiden av kunstsamlernes verden

Kunstrådgiver Cornelia Svedman får ny visuell profil og lanserer samtidig nettbutikken Insider Art. Begge arbeidene er signert Bleed.

Etter 10 år hos det prestisjefylte auksjonshuset Christie´s i London, vendte Cornelia Svedman i 2018 hjem for å arbeide som kunstkonsulent og rådgiver for flere av Norges største kunstsamlere. Nå får hennes rådgiverselskap ny visuell profil og nettside. Samtidig lanserer hun Insider Art, en nettbutikk for internasjonal kunst, rettet mot nye samlere som ønsker kvalitet fremfor mote.

– Kunstverden er en lukket verden som få kan forstå utenfra, men Bleed stilte alle de riktige og viktige spørsmålene for å forstå både meg og min forretningsvirksomhet. Etter en grundig gjennomgang av konseptene og mine mål for prosjektet, leverte det helproffe teamet på Bleed en fantastisk visuell identitet til både rådgivningstjenestene mine og Insider Art. Som en perfeksjonist som lever av- og for visuell kunst så sier det mye at jeg mener at både prosessen og resultatene ble perfekt gjennomført, sier Cornelia Svedman, kunstkonsulent og gründer.

Cornelias hovedvirke er som rådgiver for en håndfull prominente kunstsamlere. Derfor er profilen eksklusiv og nedtonet. Insider Art, derimot, søker å tilby verker av høy kvalitet til et bredere segment av kunstinteresserte. Begge merkevarene har sitt fundament i Cornelias kompetanse og nettverk, men tilbyr to helt forskjellige tjenester til forskjellige kundegrupper. Derfor har man valgt å utviklet to forskjellige merkevarer.

Personlig rådgiver

Den visuelle identiteten til Cornelia Svedman søker å utstråle tillit, skjønnhet og raffinementet. Den fotografiske tilnærmingen er gåtefull og elegant, og gir et innblikk i en kunstnerisk og eksklusive verden. Den elegante typografien tilfører systemet et historisk og klassisk preg. Fargepaletten bærer de myke og organiske egenskapene til kunsten og dens råstoff.

Kvalitetskunst til oss andre

Insider Art skal gi tilgang til en verden som normalt er forbeholdt profesjonelle eksperter og samlere. Kunsten som tilbys er verker som Cornelia har funnet på sine mange reiser til gallerier og utstillinger verden over. Det visuelle konseptet spiller på rollen som portåpner til en ellers lukket verden. Gapet i logoen monospace-skrifttypen, som brukes gjennom hele identiteten, spiller på konseptet med tilgang til innsiden. De dekorative, men likevel geometriske detaljene i typografien tilfører systemet et redaksjonelt og kunstnerisk preg. Fargepaletten er dempet, og fungerer som et støttende element for å presentere kunstverkene.

– De to konseptene har forsøkt å fange essensen av Cornelias kompetanse og mål om å hjelpe nordmenn med deres valg av kunst. Samtidig tydeliggjør de to merkevarene hennes tilbud mot to veldig forskjellige målgrupper, sier seniordesigner i Bleed, Camille M. Sauvé.

Kreativ leder
Svein Haakon Lia

Seniordesigner
Camille M. Sauvé

Prosjektleder
Marie Steen

Strategisk rådgiver
Christoffer Nøkleby

Foto
Lasse Fløde

For mer informasjon, kontakt Christoffer Nøkleby
Partner og daglig leder
920 43 567 christoffer@bleed.com