DayTwo starter DayTwo 2

På grunn av digital disrupsjon, bransjeglidning og målgrupper med raskt endrede adferdsmønstre, har oppdragsgivere et stort behov for løsninger som krever nytenkning. DayTwo lanserer inkubatorprogrammet «DayTwo 2» for å dyrke frem tverrfaglige supertalenter.

Day Two2

«Vår erfaring er at de flinkeste talentene innen kreative fag, design og teknologi sulter etter relevant erfaring. De er også bedre rustet til å utnytte kreativitet på kryss av fagdisipliner. De er naturlig nysgjerrige, opptrer uredde og ser ikke begrensninger på samme måte som oss. Vi som bransje har hatt det alt for travelt med å presse kreativitet ned i siloer for å få kompetansen til å passe inn i organisasjonskart og forretningsområder», sier Børge Vike Sandengen, daglig leder i DayTwo.

«Dette er en konformitet vi mener bransjen vår er lite tjent med på sikt. Med DayTwo 2 ønsker vi å bidra til at de smarteste hodene får å oppleve en friere kreativ tilnærming på kryss av fagdisipliner, i jakten på erfaring og smarte løsninger som flytter verden videre. Inkubatorprogrammet skal ikke bare fungerer som en verdifull ressurspool for DayTwo sine kunder og ansatte, vi håper også å bidra til å modne og tilby talenter til bransjen», fortsetter kreativ leder, Mathias Friis.

For å realisere prosjektet har DayTwo hentet inn tidligere associate professor i grafisk design, Yann Bougaran til å lede programmet. Han går også inn som senior designer i DayTwo.

«Yann har en unik bakgrunn med 25 års erfaring som kreativ leder og art director i forskjellige byråer. Det at han i tillegg har undervist de siste 11 årene ved Høyskolen Kristiania (tidligere Westerdals). Dette gir ham en solid pedagogisk erfaring til å utvikle nye talenter. Yann grunnla også designprogrammet Social Oriented Design som holder jevnlige workshopper i England, Frankrike, Russland og Sør-Korea. Jeg er overbevist om at Yann har de beste forutsetningene til å løfte kundene våre til nye høyder gjennom smart bruk av designmetodikk og grafisk perfeksjonisme», sier Børge Vike Sandengen stolt.

«En av de viktigeste tingene jeg erfarte som lærer, er at å samarbeide med elevene var vel så viktig som å undervise dem. Å skape best mulige løsninger handler om å etablere tillit og lære av hverandre. De siste fem årene har jeg jobbet for å realisere et program for å koble bedrifter med spirende talenter på en ny måte, og jobbe tettere på reelle problemstillinger. DayTwo har en tverrfaglig tilnærming som er et perfekt utgangspunkt. Jeg ser virkelig frem til å bygge dette inkubatorprogrammet stein for stein – forhåpentligvis til noe hele bransjen kan ta del i og ha nytte av», sier Yann Bougaran.

Først ut i DayTwo 2 er Tina Stokkan og Bendik Skaalerud som avslutter bachelorprogrammet i grafisk design på Høyskolen Kristiania neste år. Tina og Bendik settes inn i reelle prosjekter, og blir en del av et team bestående av teknologer, designere og konseptutviklere. Målet er hele tiden å optimalisere kundereisen og finne bedre løsninger på problemstillinger for å skape vekst og synlighet for DayTwo sine kunder.

Yann har allerede jobbet i 3 år med Tina og Bendik, både gjennom Høyskolen Kristiania og Social Oriented Design.

«Vi har jobbet sammen for Oslo KulturNatt, der resultatet ble en interaktiv kunstinstallasjon. De ble også håndplukket til å være med på en internasjonal designworkshop i Sør-Korea. Dette er hardtarbeidende, nysgjerrige og ambisiøse studenter som vil nå langt, og vi er svært stolte av at de vil delta og sette form på første kull i DayTwo 2», fortsetter Yann Bougaran.

DayTwo søker aktivt ytterligere en teknolog som kan komplementere teamet, samt at de leter i internasjonalt farvann for å rekruttere inn talenter med ytterligere komplementerende erfaring. Varighet på programmet er 1 år og kan være del- eller fulltidsengasjement.

«Briefene ligger allerede i kø, og DayTwo 2s første jobb er lanseringen av en ny startup; Chargo. Oppgavene er å designe etablere merkevaren, forenkle kundereisen ved å redesigne tjenesten, samt skape tydelig kommunikasjon for å gjøre tjenesten «verdenskjent».

Flere andre annonsører har også meldt sin interesse for å få talentene som del av det faste teamet i DayTwo», avslutter Børge Vike Sandengen.