Bleed-gründere tar gull i “parfyme-VM”

Bleed-gründerne Dag Solhaug Laska og Svein Haakon Lia vant denne helgen gull i Art and Olfaction Awards for sitt parfymeprosjekt, Son Venin.

Image001

Amerikanske Art and Olfaction Awards regnes som den uavhengige parfymebransjens årlige verdensmesterskap, og Son Venin vant gull i kategorien “independent brands” for sin nyeste parfyme, PostHume.

Juryeringen Art and Olfaction Awards baserer seg på blindtesting, der en stor, internasjonal jury lukter seg frem til sine favoritter blant flere hundre innsendinger. Det deles hvert år ut kun 8 gull, fordelt på fire kategorier.

- PostHume fra Son Venïn vant Art and Olfaction Award etter en omfattende prosess. Resultatene for parfymen var gjennomgående svært høye, som kvalifiserte den til finalerunden der den fikk en av de to beste plasseringene i kategorien. Posthume vant Art and Olfaction Award på grunnlag av sin tekniske og kreative prestasjon. Son Venïn er en pioner for norsk parfyme: Dette er første gang en parfyme skapt i Norge vinner prisen, sier Saskia Wilson Brown, leder og grunnlegger av The Institute for Art and Olfaction.

Son Venin ble startet som et sideprosjekt i 2016 og har i dag distribusjon hos eksklusive forhandlere som Liberty i London og Nose Shop i Tokyo.

– Etter mange år som designkonsulenter ville vi starte noe helt eget, der vi kunne jobbe med både produktutvikling, merkevare, design og distribusjon. Resultatet ble Son Venin. Vi har fått fantastisk respons verden over for Son Venin vår, men at den siste i rekken skulle vinne i Art and Olfaction Awards er selvsagt det store høydepunktet til nå, sier partner og kreativ leder i Bleed og Son Venin, Dag Laska.

Son Venin er fremdeles kun et sideprosjekt for designbyrået. Både produktutvikling og produksjon fremdeles foregår i Bleeds lokaler på Grünerløkka.

- Vi har fortsatt fullt fokus på Bleed og kundene vår der. Samtidig ser vi at sideprosjektet Son Venin har bidratt mye til byråets tenkning rundt designfaget, særlig da rundt samspillet mellom fysiske og digitale opplevelsesflater, sier partner og kreativ leder i Bleed og Son Venin, Svein Haakon Lia.

For mer informasjon om Son Venin, se www.sonvenin.com
For mer informasjon om Art and Olfaction, se artandolfaction.com
For ytterligere informasjon, kontakt: Christoffer Nøkleby Daglig leder, Bleed 920 43 567 christoffer@bleed.com