Bekk bak den visuelle identiteten til The Webby Awards 2019

Siden høsten 2018 har Bekk fungert som The Webby Awards «Creative Partner», og har hatt ansvaret for å utvikle den visuelle identitet til både The Lovie Awards 2018 og The Webby Awards 2019.

The Webby Awards er en stor internasjonal designkonkurranse som årlig samler noen av de mest anerkjente designmiljøene fra hele verden, for å hylle de beste arbeidene. Jobber fra ulike designbyråer juryeres av et stort nettverk bestående av over 2000 ledende fagpersoner.

Arrangørene bak disse konkurransene kan plukke fra øverste hylle i valg av samarbeidspartnere, og vi opplever det som en stor anerkjennelse av det norske designmiljøet at den kreative ledelsen bak designkonkurransene valgte å gå til Norge og Bekk for å finne sin samarbeidspartner, sier Hans Christian øren, kreativ leder i Bekk.

Det gode og det onde, side om side
Årets identitet spiller på konseptet «Internet we want». Internettet er dualistisk og mosaisk. Et gode og et onde. Internett skaper og internett ødelegger. Målet med identiteten og produksjonen var å vise frem det positive og det negative, og at dette ofte er to sider av samme sak.

Et elastisk design
Mye skulle produseres på kort tid og man var avhengig av å komme opp med et konsept som kunne implementeres på mange flater, og brukes av en rekke designere; grafiske designere, motion-designere, digitale designere og scene-designerne. Grafikken skulle vises på store skjermer på prisutdelingen, men også vises på andre digitale flater som skjermer i lokalet, sosiale medier og nettside.

Everything was great!
Jeff Zemetis, Director of Creative Content for The Webby Awards hadde følgende å si om arbeidet:

– Everything was great! I am very grateful for all of the work on this and it came out amazing!

Babusjka lagde åpningsvideoen
Babusjka står bak videoen som åpnet årets Webby Awards.

– Designet vi fikk fra Bekk var som vanlig veldig inspirerende og jobbe med. Fargerik, bold og leken. Denne gangen fikk vi virkelig muligheten til å utforske det meste av teknikker innenfor kinetisk typografi. Webby opplevde vi som en veldig engasjert og dedikert kunde og vi fant raskt tonen rundt konseptet vi ønsket å gjøre - en reise fra du åpner nettleseren og blir dratt inn i alle mulighetene som er der, til du kommer ut igjen, rikere enn før. Men på veien ble du utsatt for små irriterende, ubehagelige og tildels alvorlige distraksjoner i større og større grad - det internett vi ikke vil ha. Dette tvinger oss til en restart som ender i en feiring av internettet vi *vil*ha*:* mulighetene, friheten, kreativiteten, møtene, inspirasjonen. Det internett er ment å være, det internett Webby ønsker å feire, sier regissør Ernst Føyn og kreativ leder i Babusjka Mads Astrup Rønning.

Babusjka animatører Syver Sanengen og Kristoffer Stokkerud har også vært en stor del av teamet bak filmen. Petter Haavik hos Sagveien Resort står for lyddesign og komposisjon.

Bekk sender også en stor takk til Robin Rengård for innsatsen i prosjektets tidlige fase.

Kunde: Jeff Zemetis, Director of Creative Content The Webby Awards

Bekk: Hans Christian Øren, kreativ leder og Nina Inberg, rådgiver og prosjektleder

Babusjka: Mads Astrup Rønning, kreativ leder, Ernst Føyn, regissør, Syver Sanengen, animatør og Kristoffer Stokkerud, animatør

Sagveien Resort: Petter Haavik, Llddesigner/musikkprodusent

Studio Snasen: Robin Rengård, designer

www.bekk.no

Spill video

Internet We Want

01:43