Carl Gürgens: Bokomslag som har gjort inntrykk

– I mange sammenhenger har jeg store problemer med å skille et omslag fra boken i seg selv. Men unntaket er nok hele fenomenet med Penguin Books.

Penguin, David Pearson

Penguin, David Pearson

Penguin Great Ideas

Da jeg studerte i London under Cathrine Dixon og Phil Baines i typografi så fikk jeg heldigvis en grundig introduksjon til Penguin og designhistorien.

Da Penguin skulle revitalisere sine klassiske Great Ideas bøker ble det gjort en omfattende prosess med å skape et tydelig og utradisjonelt rammeverk.

I tråd med Tschichold, Schmoller, Marber og Facettis prinsippielle grep, ble denne bokserien gjort i forlengelse av både historie og tradisjon. Det jeg liker spesielt godt er alle lagene; der jeg tror at dersom man kan litt om historien så får de også en enda større kvalitet.

Serien er delt inn 4 kategorier, selvfølgelig med ryggens farge som indikator. Med utgangspunkt i hver boks historie og daterte handling, blir det brukt typografiske grep som i en eller annen sammenheng klarer å kontekstualisere boken. Alle som er kjent med Penguinbøker har et forhold til formatet, som de også bestemt forholder seg til også her. Tschicholds omslag fra tidlig periode i Penguin brukte tresnitt sammen med hans stramme gridbruk, som jeg har en anelse om kan ha vært en referanse som er gjenskapt her. På alle omslagene blir det brukt preg, som igjen står utrolig bra sammen med typografien. Alle omslagene har regelen om å kun bruke tittel, forfatternavn og et viktig sitat fra boken.

Om jeg skulle valgt ett omslag som favoritt? Fullstendig umulig.

Art-direction: Jim Stoddart
Design: David Pearson, Cathrine Dixon, Alistair Hall, Phil Baines

Church of England Common Worship Prayer Book

Denne boken er et dilemma for meg, og det har den vært siden jeg første gang så den i 2005. Enda ikke idag får jeg bestemt meg om ideen er for banal, eller genial. Jeg tror jeg har bestemt meg for at banaliteten er nok det som gjør den så utrolig bra. Og ikke glem at den ble gjort i år 2000.

Kirken i England gav ut en ny versjon av religiøse tekster salmer, som aktivt blir brukt under alle gudstjenester i landet. En ting er enkelheten i symbolbruken i typografien, en annen ting er at Derek Birdsall visstnok skal ha presisert for kunden at dersom det ikke ble Gil Sans som skrifttype, så skulle han trekke seg fra prosjektet. De bestemte seg heldigvis for å være enig med Birdsall, som jeg synes gjør mye av disse coverne. Jeg kan egentlig ikke tenke meg noe mer Erke-britisk en Gil Sans. Skrifttypen opp mot korsets enkelhet gjør at resten gjør seg selv. Klassisk skinnimatasjon-innbundet, og fargevariasjoner for å kategorisere bøkene fra hverandre. Jeg tror jeg endelig ble overbevist nå faktisk. Stolt eier av førsteopplaget av denne boken uten å være troende.

Design: Derek Birdsall
Redesign: John Morgan Studio

Art & Language: Migros Museum for Gegenwartkunst, Zurich

Klikk for å se bildet "Artlanguage Norm" i full størrelse

Art & Language: Migros Museum for Gegenwartkunst, Zurich

Art & Language: Homes for Homes II

Med dette omslaget så vet jeg at boken i seg selv som objekt har så enormt mye å si for et omslag. Ja, dette er faktisk en av de fineste omslagene jeg vet om. Men, dette har ene og alene pga hvordan bokens innsider er designet. Tørt omslag sier du? Ja, knusktørt. Men det er det som er poenget her. Materialet som er brukt renvasker tiltalen om tørrhet, og straks du har forstått systematikken og holdningen til innholdet, så står denne ut for meg som rimelig solide greier. Boken er en full katalogisering for en britisk kunstgruppe ved navn Art & Language. Boken tar for seg en installasjon (2000–2001) og deres samling verker de siste tiårene, som nå er en samling i Migros Museum for Gegenwartkunst i Zurich. Topp 3 i samlingen, definitivt.

Design: NORM

Carl Gürgens jobber idag som frilans grafisk designer – primært med bøker, redaksjonelle prosjekter og identiteter – både analogt og digitalt. Han var med å starte designkontoret Your Friends og SØGN, og har tidligere jobbet i NODE Berlin, Aftenposten og Uniform. Han har mottatt en rekke priser og utmerkelser i Visuelt, Årets vakreste Bøker, DOGA Merket for Design og Arkitektur og Norsk Forms pris for unge designere. Carl underviser også typografi jevnlig ved flere utdanningsinstitusjoner i Norge, og har forelest om fag og egne arbeider i både inn- og utland. Carl har sin utdannelse fra Central Saint Martins i London og Kunsthøgskolen i Oslo.

Dette er juryen for Årets vakreste Bøker 2019