Gull

Heydays

Visuell identitet for Oslo Bysykkel

video: Juryens kommentar

Konseptutvikling
Heydays

Art direction og design
Heydays

Design (UI/UX)
Tight

Utvikling (web & iOS)
Tight

Utvikling (Android)
Zeros & Ones

Produksjon
Heydays, Tight og Zeros & Ones

Prosjekteier
UIP (Urban Infrastructure Partner)

Oppdragsgiver
UIP (Urban Infrastructure Partner)

Juryens kommentar
En imponerende, og irriterende enkel, identitet som beveger og engasjerer juryen. Bærebjelken i løsningen er den animerte logoen, som både er en sykkel, et ansikt og o-ene i Oslo. Den gir merkevaren en uimotståelig personlighet, som tilpasser seg ulike situasjoner. Den begrensede farge-, skrift- og elementpaletten gjør identiteten tidløs, og bidrar til at identiteten vil feste seg hos brukerne. Identiteten er gjennomarbeidet på alle plattformer og flater, og enkelheten gjør at den kommuniserer på tvers av språk og kulturer. Bevegelse og interaktivitet er fullt integrert i identiteten fra bunnen og opp, noe som er et stadig større krav til visuelle identiteter i dag. Dette er et grunnleggende folkelig prosjekt, som vil bevege mange i årevis!

Gull

Creuna

Visuell identitet for DOGA

video: Juryens kommentar

Kreativ leder
Stein Sørlie

Senior designer
Marc Ligeti, Heidi Bakken og Stein Øvre

Design og frontendutvikler
Asbjørn Hegdahl

3D
Bjørn Endre Langeland og Sindre Martin Dahl

 

Mac-designer
Janecke Løyning

Konsulent
Kristine Ildahl Bjørnstad

Prosjektleder
Lisbeth Fasting

Firma
Creuna
 

Oppdragsgiver
DOGA – Design og arkitektur Norge

http://doga.no

Juryens kommentar
Konseptet bak DOGAs nye profil presser briljant grensene for hva identitetsdesign kan være. Et design med fokus på måtehold og enkelhet gjør at de fire bokstavene i organisasjonens navn fungerer som hjørnesteiner — som videre åpner for eksperimentering innenfor fagområdene design og arkitektur. Logoen har gode flerdimensjonale kvaliteter og tilpasser seg de ulike flatene på overraskende og spennende vis. Den beveger seg sømløst fra papir til veivisningssystemer, fra nett til mobil, og hver nye applisering skaper rom for tolkning. Identiteten er solid, men allikevel i konstant bevegelse. Den ønsker betrakterens tolkning elegant velkommen; den engasjerer, oppfordrer til nysgjerrighet, samt inspirerer.

Diplom

Bielke&Yang

Visuell identitet for Helseutvalget

Design
Evan McGuinness

Art direction
Martin Yang Stousland og Christian Bielke Steffensen

Firma
Bielke&Yang

Illustrasjon
Hedof

Frontend- og backendutvikling
Værsågod

Foto
Kimm Saatvedt

Oppdragsgiver
Helseutvalget

https://www.helseutvalget.no/

Juryens kommentar
Helseutvalget er et samfunnsmessig viktig prosjekt, og alle bestanddelene i identiteten er med på å tilgjengeliggjøre avsenderens budskap og tjenester. Dette er en relevant og sjarmerende identitet, som er helhetlig gjennomført over alle flater. Logoen er både en «H» og et par som holder rundt hverandre i et ikonisk merke. Når den i tillegg animeres, kommuniserer budskapet på en utrolig appellerende måte. Identiteten bruker illustrasjon som et sterkt pedagogisk element, noe som bidrar til å gjøre den ytterligere relevant. Det typografiske utrykket er bunnsolid, og den distinkte fargebruken er kjønnsnøytral, varm og personlig, hvilket kler prosjektets mål og budskap.

Diplom

Mission

Identitet for Narvesen

Kreativ leder
Gary Swindell

Design
Karl Martin Sætren og Marius Holtmon

Tekst
Dag Evjenth
 

Konsulent
Bård Annweiler

Firma
Mission

3D
Bai Daniel Øgaard Kanu / Hugo Design

Oppdragsgiver
Reitan Convenience

Juryens kommentar
Et friskt pust i en markedskategori som sjelden fornyer seg. Med den nye identiteten tar merkevaren Narvesen et stort visuelt skritt framover og forbedrer hele kundeopplevelsen, men beholder kjente deler fra den gamle identiteten. Det er mange nye elementer, og juryen vil trekke fram den intensive fargebruken kombinert med varme gråtoner og materialer, samt tilleggsdimensjonen med bevegelse. En sprek helhet på tvers av alle flater, fra interiør til reklame, som appellerer til den brede målgruppen.

Diplom

Neue

Visuell identitet for Dansens Hus

Kreativ leder
Lars Håvard Dahlstrøm

Grafisk design
Henrik Wold Kraglund og Nora Beate Bremnæs

Art direction
Henrik Wold Kraglund og Lars Håvard Dahlstrøm

Strategisk rådgiver
Gørill Kvamme

Prosjektleder
Trine Renate Dolmen

Firma
Neue

Foto
Tale Katrine Hendnes / Dansens Hus

Oppdragsgiver
Dansens Hus

http://www.dansenshus.com

Juryens kommentar
Dansens Hus har fått en meget sofistikert identitet hvor det bærende elementet er en redesignet font. Fontens justeringer er inpirert av dansens bevegelser. Dette gir stort særpreg og oppleves som et særs relevant formgrep. Juryen synes at bokstavenes kutting på enkelte kanter tilfører en ekstra dimensjon — det representerer rammen som veggene i huset gir. Det lekne typografiske utrykket er nennsomt satt sammen. Bruk av layout og grid er av meget høy håndverksmessig klasse. Helhetsutrykket er visuelt så sterkt at det på ingen måte forringes av det store mangfoldet av motiver, billedstiler og film som benyttes.

Diplom

Metric Design

Visuell identitet for Sentralen

Design
Metric Design

Firma
Metric Design

Oppdragsgiver
Sentralen

Juryens kommentar
Et typografisk veivisnings- og omgivelsesprosjekt som tar utgangspunkt i byggets historie og binder huset sammen på en svært vellykket måte. Det er så mye karakter i bokstavene at selv en «S» stående alene blir enkelt gjenkjent. Det spesialdesignede typesnittet skapte mange forskjellige assosiasjoner i juryen, som ble behørig diskutert. Men alle var enige om at håndverket holder svært høyt nivå, samt viderefører og balanserer historie og modernitet på en nyskapende måte. Vi blir inspirerte til å gå oss vill og å finne fram på Sentralen!

Diplom

Bleed

Visuell identitet for Blank Architects

Kreativ leder
Svein Haakon Lia

Design
Camille Dorival

Generativ design
Kristoffer Lundberg

Firma
Bleed

Oppdragsgiver
Blank Architects

http://blankarchitects.ru/

Juryens kommentar
Ideen om konstant reduksjon av elementer har blitt integrert i identiteten til dette russiske arkitektfirmaet — både gjennom typografi og figurer, og gjennom interaktiviteten på nettstedet. Logoen tilfører akkurat nok i dette ellers generiske modernistiske universet. Prosjektet skilte seg ut med det svært gode håndverket.

Diplom

Yokoland

Visuell identitet for Kunsthall Trondheim

Design
Thomas Nordby og Aslak Gurholt Rønsen

Frontendutvikling
Alejandro V. Rojas

Firma
Yokoland

 

Oppdragsgiver
Kunsthall Trondheim

kunsthalltrondheim.no

Juryens kommentar
En overraskende løsning, der klisjeene er utnyttet på en humoristisk og sofistikert måte. Bygningen, som er en gammel brannstasjon, gjenspeiles i konseptet på en gjennomført og leken måte med fargene, katten og stigen. Stilsikker og sofistikert typografi og bildebruk, spesielt på nettsiden. De kraftige kontrastene i identiteten antente en opphetet diskusjon i juryen, så det er ingen tvil om at dette er en identitet som vekker følelser.

Diplom

Uniform

Visuell identitet for UiB Fakultet for kunst, musikk og design

Kreativ leder
Tone Bergan

Design
Kristine Blesvik

Strategisk rådgiver
Hedda Lilleng

Prosjektleder
Merethe Brunsell
 

Produkteier
Gard Andreas Frantzsen

Firma
Uniform

Animasjon
Molte

Utvikling nettside
Scandinavian Design Group

Foto
Magne Sandnes

Oppdragsgiver
UiB Fakultet for kunst, musikk og design

Juryens kommentar
I skjæringspunktet mellom kunst, musikk og design dannes et spenningsfelt, som til de grader gjør seg gjeldende i en nytenkende og pulserende logo. Bokstavenes dynamiske overlapping skaper en intensitet som krever oppmerksomhet og oppfordrer til dialog. I en verden hvor animering av logoer blir stadig mer vanlig har designerene klart å komme fram til en sterk og interessant typografisk idé som er skapt for bevegelse. Logoens utallige variasjonsmuligheter gir identiten et visuelt sterkt element som kan tilpasses og brukes på tvers av flater. Profilen gir en helhetlig opplevelse og er veldig godt egnet til bruk i bygninger og miljø.

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev