tilbake

Intervju: Food Studio

— Feature, Visuelt

Food Studio ønsker å spre inspirasjon og kunnskap om bæredyktig kost, ved hjelp av unike matopplevelser og en annerledes mentalitet.

Intervju: Food Studio

— Feature, Visuelt

Food Studio ønsker å spre inspirasjon og kunnskap om bæredyktig kost, ved hjelp av unike matopplevelser og en annerledes mentalitet.

Måltider og historiefortelling 

Av Dorthe Smeby

Ettersom fokuset og interessen for ren mat øker, har også etterspørselen vokst etter aktører som tar folks nye spisevaner på alvor. Oslobaserte Food Studio har tatt tak i problematikken, og ble etablert av Cecilie Dawes i 2011 som et formidlingsrom for en bærekraftig tilnærming til ærlig mat.

- Food Studio ønsker å dele historier om folk som tror på god og ærlig mat, og vi prøver å kommunisere filosofien vår på en forståelig måte hvor folk skjønner hva man som individ kan gjøre for å ta mer bærekraftige matvalg, sier Cecilie.

- Det kan for eksempel handle om å fokusere på lokal produksjon, økologisk, å dyrke selv, mat rett fra naturen eller det å kaste mindre.

Tanken bak er ønsket om at alle bør engasjere seg for en mer bærekraftig mathverdag, ettersom mange av de største klimatruslene vi står ovenfor i dagens samfunn tross alt er linket til hvordan vi spiser og hvordan mat produseres. Nøkkelen ligger i følge Food Studio i overføringen av inspirasjon og kunnskap, og de arbeider derfor kontinuerlig med å engasjere til nye måter å tenke mat på.

- Dette er mennesker som gjennom egen handling vil være med på å endre strukturene for hvordan mat produseres, hva vi spiser og hvordan vi spiser den.

- Vi er nå et team av syv nøkkelpersoner, i tillegg til en fantastisk gjeng av frivillige entusiaster, legger Runa Klock til. Runa jobber til vanlig som produktdesigner, og er med i Food Studios visuelle team. Hun var også ansvarlig for workshopen som ble holdt under Visueltfestivalen.

- Dette er mennesker som gjennom egen handling vil være med på å endre strukturene for hvordan mat produseres, hva vi spiser og hvordan vi spiser den, sier hun.

Mat på en annerledes måte
For Food Studio er det ikke bare selve maten som står i fokus, men også opplevelsen bak. Derfor arrangeres det jevnlig både måltider og såkalte Get Aways, hvor mat blir tilberedt og spist i alternative omgivelser. Gjerne så nært på naturen som mulig. Det er også et faktum at det visuelle ved måltidet er svært viktig for matrevolusjonistene, og Cecilie forteller at både branding og pakningsdesign spiller en stor rolle. De har derfor blant annet alliert seg med illustratør Frode Skaren aka. Uglylogo, som hjelper til med pakning og custom made illustrasjoner.

- Skal man arbeide på et nivå hvor man "skaper behov" som ikke forbrukerne allerede har mener vi at kommunikasjonen og brandingen må gjøres på riktig måte, sier hun.

- Denne linken er det som regel alt for lite fokus på, og vi synes at vår tverrfaglige tilnærming og vårt visuelle fokus er det som gjør budskapet vårt interessant for langt flere enn de kunnskapspersonene vi normalt når ut til.

Visuelt 2014
Under Visueltfestivalen leverte Food Studio lunsj til deltakerne på seminardagen, og alle råvarene som ble servert var biodynamiske, høstet og bearbeidet helgen før. Måltidet, som blant annet bestod av ristet havre og kvarg, salat med sesonges grønnsaker og bringebærsaft, var et samarbeid mellom Folkhol Gård på Stange, Food Evolution og Food Studio. På fredagen ble det også holdt en egen workshop i Mathallen, hvor deltakerne fikk i oppgave å utforme sin egen matrett som skulle fortelle en historie.

2015 blir også et innholdsrikt år for Food Studio, som har store planer for egen virksomhet i tillegg til å være nominert til den prestisjefulle Matprisen 2014.

- Vi har veldig mange spennende planer for neste år, og den første Get Awayen blir en ekspedisjon inspirert av våre gamle polfarere. Vi reiser også til Melbourne Food and Wine og til Japan for å arbeide med det internasjonale nettverket vårt, og gjøre Food Studio-arrangementer der. I tillegg er vi i gang med et stort forskningsprosjekt som skal gå på kommunikasjon og bærekraftig mat, og vi holder på å bygge opp et miljø for grønne entreprenører i nye lokaler i Storgata 36 som heter Prindseloftet, sier Cecilie.

- Vi åpner hele tiden nye dører og føler at det arbeidet vi gjør får større og større mening. Så 2015 blir veldig spennende!

(Foto: Svein Kjøde og Alex Asensi)
 

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev