tilbake

Intervju: A New Type of Imprint, Volume Two

— Feature, Design

Redaktør Veronica Mike Solheim er på jakt etter historier ingen har hørt før til utgave nummer to av livsstilsmagasinet A New Type of Imprint.

Intervju: A New Type of Imprint, Volume Two

— Feature, Design

Redaktør Veronica Mike Solheim er på jakt etter historier ingen har hørt før til utgave nummer to av livsstilsmagasinet A New Type of Imprint.

Av Dorthe Smeby

A New Type of Imprint ble lansert høsten 2014, og er laget av design og kommunikasjonsbyrået Anti som en hyllest til det kreative Norge. Publikasjonen inneholder hverdagsfortellinger om og intervjuer med både veletablerte industriveteraner og ukjente designere, med saker uavhengig av trender og status. Grunnen er enkel; det er historien og lidenskapen de ulike personene besitter som skal stå i fokus.

- Selve idéen til bladet springer ut fra innsikten om at dekningen av norsk kreativitet nærmest er ikke-eksisterende, verken her til lands eller i verden for øvrig, sier redaktør Veronica Mike Solheim.

- Norsk kreativitet er blant verdens best bevarte hemmeligheter. Ikke på grunn av mangel på dyktige kreatører og designere, men på grunn av mangel på formidling av den. Våre designere har nesten ikke blitt formidlet i våre egne historiebøker, i skole, i media eller gjennom utstillinger - noe som har resultert i at de fleste nordmenn kjenner til flere svenske og danske designere enn norske. Vi mente derfor det var på tide med en endring.

Historiene fortsetter
Volum to har fått navnet Conversations on Creativity and a Study of Time, og fortsetter i følge Solheim i samme bane som den første utgaven. Med gode hverdagsfortellinger satt i enkel skandinavisk layout er tanken at hvert magasin skal være forutsigbart i form av god lesning og inspirasjon, samtidig som det skal evne å overraske.

- Møtte dere noen spesielle utfordringer med den første utgaven som har ført til at dere har tatt andre valg under produksjonen av vol. 2?

- Ja absolutt, og den aller største utfordringen har vært frakt og distribusjon. Det er utfordrende at Norge ikke er medlem av EU når det kommer til dette - søknadsprosessene for å sende en stor pakke til England er for eksempel enorm. Dessuten er prisene høyere her, noe som gjør det vanskelig å holde magasinet konkurransedyktig i utlandet. Vi har lært mye og funnet gode løsninger som forhåpentligvis vil gjøre at prosessen går bedre denne gangen. Ellers har vi fortsatt som før, det har jo gått ganske bra.

Magasinets andre kapittel har ny tematikk og designer for hver utgave, og denne gangen er det Henrik Wold Kraglund fra Neue Design og Oscar Grønner som har ansvaret for del to og selve omslaget. Solheim påpeker at selv om det er svært utfordrende for en redaktør å gi fra seg et så stort ansvar til utenforstående, er dette et valg som ble tatt helt fra starten av.

- Vi vil at magasinet skal støtte norsk kreativitet, og vi vil skape en positiv bevegelse hvor bransjen jobber sammen mot et felles mål, sier hun.

- For å vise dette mangfoldet må vi tørre å gi rom til andre designere også, selv om Anti huser mange av landets beste designere. Tanken er at også enkeltstående, gjerne helt uetablerte designere, skal få designe kapittelet og at det ikke alltid er et studio som står bak. Neue ble valgt på grunn av den abstrakte tematikken, som trengte en smart, god og spennende tolkning og løsning. De er gode på sånt. Neue er en fin gjeng med designere, og lysten de hadde til å bidra gjorde valget veldig enkelt. Jeg elsker tanken på at hvert eneste nummer blir et unikt kunstverk og at designerne får frie tøyler - sånt gir jo også ofte gode resultater. Det styres av lidenskapen.

En kontinuerlig prosess
Etter kun ett år som redaksjon er rutinene fremdeles under utvikling, selv om arbeidet mot hvert nye nummer er preget av jakten på mangfold og historier ingen har hørt før.

- Per dags dato har vi en idébank på over 700 navn, og vi har derfor en detaljert utvelgelsesperiode hvor idéer settes opp mot hverandre for å forme det som skal utgjøre nummeret, sier hun.

- Vi forsøker å finne en balanse i tyngde, kjønn, erfaring og yrker, og deretter starter produksjonen som varer i tre til fire uker. De to siste ukene går til design, skriving, korrekturlesning, annonsesalg og lanseringsstrategier, før preging, limfresing, utsendelse til butikk og til slutt lansering.

Både Solheim og resten av redaksjonen har planene klare for hvordan de ønsker at A New Type of Imprint skal utvikle seg fremover, og både drømmene og ambisjonene på idéblokka er klare til å settes ut i livet.

- Per dags dato er planen å fokusere på ett nummer av gangen. Det har skjedd mye på et år, og allerede nå har vi fått gode distribusjonsavtaler i utlandet. Jeg tror det viktigste er å fokusere på kvalitet og å være tålmodig, sier hun.

- Målet er derfor også planen - å løfte frem norsk kreativitet i både inn- og utland. Vi er godt på vei, men ting skjer ikke av seg selv. Det må jobbes hardt, noe vi absolutt har planer om å gjøre.

A New Type of Imprint Volume Two lanseres i Bergen 5. mars og i Oslo 10. mars.

Relatert innhold
Se alt back to top

GrafillRosenkrantz gate 21, 0160 Oslo22 12 82 00grafill@grafill.no

Abonner på nyhetsbrev