Ved første inntrykk er leten etter "nytt" noe som driver mange grafiske designere til innovasjon, til å levere ideer som tidligere har vært usett. Men dette temaet er mer kompleks enn som så. Flere designere har et intrikat forhold til sitt felts historie, og nytt handler ofte om det som har vært. Hvilken verdi kan en forståelse for sin historie ha for grafisk designere? I en kort serie undersøkes forholdet mellom historie og nyskapning.

Av: Kristina Ketola Bore og Maziar Raein

_Historie handler om å ha en bevissthet rundt det man driver med. Å være nysgjerrig på hvorfor ting er som de er og hvor de kommer fra, forteller Levi Bergqvist.

Sammen med to andre tidligere Dinamo-ansatte utgjør han det nystartede studioet, All Tomorrow’s. I Bergqvists arbeid, som varierer fra musikkplakater til identitetsdesign, er grafisk design-historie en konstant innflytelse – sammen med en bevissthet om å gjøre historien til sin egen. For at design skal ha livets rett, fastholder han at må det bidra med noe nytt.

_Jeg fikk tidlig sansen for Bauhaus og modernismen. Det var ikke bare fordi jeg synes at en trekant, en firkant eller en sirkel i seg selv var så vakre, men det var noe med attityden fra den tiden, med å strippe ting helt inn til beinet. Det er noe veldig ærlig og modig ved det, sier han.

Det historiske, modernistiske elementet av å kvitte seg med overflødig dekorasjon er en tendens innen grafisk design. Og kanskje er det heller ikke så fjernt å se det som en konsekvens av yngre designeres ønske om å bli bedre kjent med feltets historie.

_Men det er viktig å skille mellom den opprinnelige tanken og dets visuelle resultat, forteller Bergqvist.

_Det er viktig at man gjør det til sitt eget.

Griden i grafisk design har vært et utforskningstema for Bergqvist siden han studerte på Skolen for Grafisk Design i Oslo på tidlig 2000-tall. Her fikk han sansen for The Designer’s Republic sine omslag til musikkserien Peel Session. Etter nøye studering oppdaget han gridsystemet som var tatt i bruk.

_Det endte med at jeg målte meg frem til at oppsettet måtte være delt inn i tre spalter, hvor kun de to første ble brukt. Og jeg fikk stor glede over at det var et system.

Dette ledet videre inn i en fasinasjon for Josef Müller-Brockmann og hans gridsystemer. Da spesielt boken Grid Systems, først utgitt i 1961 og siden publisert på nytt ved Müller-Brockmanns død i 1996. Boken fikk ved sin reutgivelse nyvunnen oppmerksomhet, og en ny generasjon designere tok til seg hans ideer.

_Jeg har brukt lærdom fra denne boka på alle prosjekter jeg har jobbet på. Men om jeg skal peke ut noen typisk Grid Systems-prosjekt så må det være Organ Fest-plakaten fra 2007, Lot Lot-plakatene fra 2012 og FutureBuilt-identiteten fra 2009.

_Dette er ikke den viktigste eller mest interessante grafisk design-boken, men den har vært en milepæl for min læring om design. Det er en strengt skrevet bok med strenge regler, og jeg liker strenge regler i grafisk design, sier Bergqvist avslutningsvis.

_Jeg tror ikke på noen snarveier, som å browse gjennom Pininterest og dele det alle andre deler. Du må tilbake til utgangspunktet og stå med gjørme opp til knærne.
 

Bilder: Levi Bergqvist / Illustrasjon Lot Lot plakat: Kristian Hammerstad

Serien er del av Maziar Raein og Kristina Ketola Bore sin co-moderering av Grafills nettsider. Over de neste månedene bidrar de med tekster med utgangspunkt i KHIO-arkivet og grafisk design-historie.