Heydays er nominert til Visuelt-pris for sine ikoner for Pebble - et lekent og lett oppfattelig univers av grafiske symboler.

Av Dorthe Smeby

Pebble Smartwatches er en utfordrer på smartklokkemarkedet, og har lykkes i å kreve sin bit av kaken blant giganter som Apple og Samsung. Med en av de mest suksessfulle Kickstarter-kampanjene noen sinne samlet Pebble inn over ti millioner kroner, og har oppnådd stor vekst på forholdsvis kort tid. Smartklokkens oppgave er å fungere som et mellomledd mellom deg og ditt foretrukne smartphone-produkt. Pebble viser derfor både beskjeder og varsler fra telefonen din rett på håndleddet, samt andre funksjoner som kontroll av musikkavspilling, påminnelser og kalenderfunksjoner. Pebble fungerer på både Android og iOS-telefoner, og skiller seg fra konkurrentene blant annet med et betydelig lavere prisnivå og opptil syv dagers effektiv batteritid. 

Det var det Oslo-baserte designstudioet Heydays som trakk det lengste strået da Pebble søkte etter noen som kunne utvikle ikoner for deres nyeste produkt Pebble Time.

— Pebble kom til oss etter å ha sett ulike ting vi hadde gjort på nett. De hadde nettopp vært gjennom en runde med ulike byråer for å finne riktig partner for utvikling av plattform-ikonene, men ikke funnet en optimal match, sier Mathias Haddal Hovet, daglig leder og partner i Heydays.

— Gjennom en betalt pitch ble vi utfordret til å løse ti ikoner for å vise ytterpunktene. De likte resultatet godt, og vi fikk oppdraget med å tegne samtlige. 

Prosess og resultat
Heydays var kjent med Pebble etter å ha hørt om den innbringende Kickstarter-kampanjen, men ingen av dem hadde testet klokken personlig. De fikk derfor tilsendt produktetfor testing og prototyping, og for å sette seg inn Pebble-universet.

— Vi brukte mye tid sammen med kunden via Skype og fikk grundig briefing i produktets muligheter og utfordringer. I de mest hektiske periodene hadde vi daglig statusmøter på 15-20 minutter, hvor vi viste de siste oppdateringene og gikk gjennom tilbakemeldinger, sier Mathias.

— Det var en fin måte å jobbe på, som også sørget for god progresjon. De ulike tekniske aspektene ved produktet påvirker også estetikken i ikonene på skjerm, da Pebble-teamet har valgt e paper-display. Dette gir langt bedre batteritid og fungerer bedre i sollys, men gir ikke mulighet for detaljnivå som for eksempel skjermen på Apple Watch.

Resultatet ble over 500 ikoner inkludert alle størrelser, med fokus på samspillet mellom funksjonalitet og følelser. De bevegelige symbolene oser av både personlighet og lekenhet, og forteller små historier på skjermen i løpet av brukerens dag. Ikonet for mute er for eksempel en struts som stikker hodet i sanden, mens en hoppende og hissig telefon vises på skjermen ved innkommende samtale. Alle ikonene er skapt ved bruk av SVG-animasjon - et vektorgrafikk-format som beskriver bilder gjennom matematiske likninger. Formatet optimaliserer forholdene for todimensjonale fremstillinger på skjerm, og gjør at ikonene kan brukes i hvilken som helst størrelse og i hvilken som helst oppløsning uten å miste informasjon.

Trofaste Visueltgjengere
Når Visueltkonkurransens prisutdeling går av stabelen fredag 3. juni i Posthallen er Heydays ikoner med og kjemper om gull.

— Hva er forholdet deres til Visuelt?

— Visuelt er en viktig årlig arena for å samle bransjen. Det er alltid bra faglig innhold og et hyggelig sosialt opplegg! Vi har stort sett alltid deltatt siden vi startet Heydays i 2008, og har også vært heldige og fått priser for prosjektene våre. Det er spesielt gøy å se studenter utmerke seg med skikkelig gode prosjekter og ofte er det ting man ikke har sett før også - det er en god start!

— Hva annet arbeider dere med for tiden?

— Vi jobber med mange forskjellige identitets- og digitale prosjekter, og i tillegg jobber vi med vår egen nettside. Vi er også midt i en flytteprosess der vi skal over i litt større lokaler, og det gleder vi oss veldig til! Av prosjekter akkurat nå så jobber vi med et norsk/dansk hydrogenselskap som heter NEL, som er veldig spennende. Vi arbeider også med en utrolig spennende startup som heter Kubicam, med dyktige folk fra tidligere Tandberg. I tillegg jobber vi med å relansere et sports- og undertøysmerke og et lengre prosjekt for Backe, et av Norges største entreprenørselskaper. Samt at vi finjusterer Kolonial.no, som vokser i et enormt tempo. Og ikke minst stadig utrulling av det nye fine bysykkel-systemet i Oslo!