Noen elsker følelsen av en overhengende tidsfrist, mens andre får hjertet i halsen og svette håndflater av tanken på å måtte prestere innen en gitt dato. Vi spurte seks kreative om deres forhold til deadline og følelsene rundt temaet. (PS: alle deltakerne i artikkelen overholdt deadlinen vi satte).

Av Dorthe Smeby

Martin Lundell #

– Hva du jobber med til daglig?

– Jeg er designer og professor med faglig ansvar for grafisk design og illustrasjon på Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg underviser og formgir bøker.

– Hva slags deadline-person er du? Den som er ute i god tid, den som sprengjobber i dagene før eller en mellomting?

– En deadline-person med personlighetsforstyrrelse, kanskje. Føler jeg er de tre typene der om hverandre.

– Mange liker presset en deadline gir, mens andre frykter den samme følelsen. Hvordan fortoner dette seg for deg?

– Det veit jeg ikke. Tror aldri jeg har jobbet med noe som ikke har en deadline. Til og med livet selv har jo en deadline, i veldig bokstavelig forstand. Men det hadde vært interessant å prøve, å jobbe med noe som ikke trenger å bli ferdig til en bestemt tid.

– Har prosjekttype og størrelse på prosjektet mye å si i forhold til hvordan du jobber frem mot en frist?

– Nei, det tror jeg ikke. Det optimale for meg, har jeg funnet ut, er å begynne et prosjekt med en gang, mens det er nytt og frisk. Godt begynt er halvt fullendt, pleier faren min, som er bonde, å si. Har man begynt på noe, kan det surre og gå i bakhodet når man dusjer eller ser detektimen. Også gir det ro. Har man fått satt i gang, har man oversikt og dermed mindre stressa.

– Har ditt forhold til deadline endret seg med tiden/etter flere år i bransjen?

– Ja, det har det. Først og fremst fordi jeg har jobba under så ulike deadlineregimer. Jeg jobba i yngre år som typograf i flere dagsaviser. I Dagbladet måtte avisa være sendt halv ett på natta, om jeg ikke husker feil. Så var det store bøter fra trykkeriet for hvert minutt med forsinkelser. Noen kvelder måtte vi kaste om i tolvte time. En kveld sto redaktør og halve kveldsskiftet å peste meg i ryggen i innspurten. I min jobb på KHiO er det er det andre type frister med andre typer konsekvenser. Endringer av studieplaner, for eksempel, har en frist en gang i året, og den gjelder det å rekke, hvis det er noe som bør endres på. Om enn ikke like heseblesende.

– Har du noen gode tips når det kommer til deadline do´s and dont´s?

– Rekk deadline! Det må vel være et godt tips.

Silje Gabrielsen #

– Hva du jobber med til daglig?

– Jeg er utdannet designer fra Visuell kommunikasjon og Hyper Island. Jeg har tidligere jobbet i selskaper som Huge inc, Ustwo, Telenor Digital, Spond og Making Waves. Jeg har alltid jobbet med teknologi og kan fint lite om print. I 2017 startet jeg et selskap sammen med to andre som heter Hiro Futures. Vi jobber 50/50 med forskning og som konsulenter. Forskningsprosjektet vårt handler om hvordan vi kan forbedre menneske-robot samarbeid.

– Hva slags deadline-person er du?

– Jeg liker ikke å ha dårlig tid, men jeg har en tendens til å prioritere noe nytt eller noe som haster over det jeg egentlig har planlagt å gjøre. Jeg øver meg på å bli bedre på å planlegge uken min og holde meg til planen. Da burde ikke sprengjobbing være nødvendig. Jeg prioriterer deadline på jobb høyere enn privat derfor så går det litt utover ting hjemme. Jeg vet at kona fortsatt venter på at jeg skal male ferdig gangen - to år etter at vi pusset opp og flyttet inn.

– Mange liker presset en deadline gir, mens andre frykter den samme følelsen. Hvordan fortoner dette seg for deg?

– Deadline i seg selv er bra, men jeg liker ikke å være stressa. Da tar jeg dårlige beslutninger. Men en deadline kan skape akkurat nok puls til at jeg klarer å prioritere bort alt som ikke er viktig. Og det er bra. Det er viktig å bestemme seg for hvor lenge man skal holde på med et prosjekt eller en oppgave, fordi som designer så føler man seg egentlig aldri ferdig.

– Har prosjekttype og størrelse på prosjektet mye å si i forhold til hvordan du jobber frem mot en frist?

– Ja, det er stor forskjell på hvordan man jobber med deadline i ulike deler av bransjen. I teknologibransjen så jobber vi ofte etter såkalte smidige prinsipper som gir tillit til de som faktisk skal gjøre jobben til å estimere hvor lang tid ting tar. Teamet jobber med å forbedre både produkt og prosess underveis. Dette skaper ofte høy motivasjon og eierskap til leveranser og deadline.

Jeg har jobbet på prosjekter tidligere hvor deadlinen var bestemt av når reklameplasseringen på TV ble kjøpt. Teamet som faktisk skulle levere på prosjektet hadde ingen innflytelse. Et prosjekt med fast leveranse og fast deadline med en antagelse om at teamet rekker å levere er de verste prosjektene å jobbe på.

Nå jobber jeg mest med modne teknologiselskaper hvor jeg er en del av et større team som har mye innflytelse på både produkt og prosess. Vi jobber jevnt og trutt og ikke i rykk og napp. Det passer godt for å ha et balansert liv.

– Har ditt forhold til deadline endret seg med tiden/etter flere år i bransjen?

– Ja - helt klart! Jeg har et mer avslappet forhold til det jeg driver med nå enn tidligere. Det er tross alt sjeldent noen dør av at en designer ikke når en deadline. Jeg har også blitt bedre på å planlegge og estimere leveranser. Jeg er mindre redd for å avklare forventninger og kommunisere i vanskelige situasjoner når det er høyt press. Man kommer langt med å øve på å bli bedre på lederskap og samarbeid i team.

– Har du noen gode tips når det kommer til deadline do´s and dont´s?

  • Jobb med ditt lederskap og samarbeid i grupper.
  • Jeg anbefaler alle å gå et UGL-kurs (utvikling av grupper og ledere).
  • Skap deg gode vaner og rutiner i hverdagen. Det tar ca. 66 dager før en ny vane går av seg selv.
  • Sett opp et system som fungerer for å holde rutinene dine i sjakk.
  • Sjekk ut appen Todoist og les bloggen deres: https://doist.com/blog/cate...
  • Les deg opp med bøker som for eksempel Getting things done, Essentialism, Atomic Habits og Thinking Fast and Slow.

Kjersti Johanne Barli #

– Hva du jobber med til daglig?

– Jeg er selvstendig næringsdrivende illustratør, og jobber både for kunder og med egne prosjekter, i tillegg til at jeg selger trykk. Jeg jobber også litt i en bokhandel og jeg er organisasjonssekretær i en liten frivillig organisasjon. Jeg er født og oppvokst i en liten bygd i Verdal i Nord-Trøndelag, men har bodd i Oslo i ti år. Her har jeg en samboer som heter Kristian og en katt som heter Lompe. Nå for tiden holder jeg på med to bokprosjekter; en illustrert sakprosabok og en bildebok.

– Hva slags deadline-person er du?

– Det kommer an på prosjektet og hvor mange andre prosjekter jeg må sjonglere det med, men jeg liker å være den som er ute i god tid. Jeg er ganske strukturert, og legger gjerne en plan for fremdriften i prosjektet, i alle fall hvis det skal gå over lengre tid. Og så kommer det jo helt an på hvilke idéer som dukker opp. Det hender at store ambisjoner fører til at et prosjekt tar mer tid enn planlagt, men det går jo i så fall utover meg selv - deadline er deadline.

Selv om jeg er strukturert, er jeg også en evig tidsoptimist, og skyver gjerne ting foran meg så langt det går. Dette gjelder særlig mine egne prosjekter, siden det da som regel er jeg selv som har satt fristen. Da må jeg oftere presse meg til å fokusere på arbeidet for å bli ferdig i tide, selv om prosjektet er både lystbetont og spennende. Forfatter Fran Lebowitz sa en gang noe sånt som at livet hennes ble mye bedre da hun skjønte at det er enklere å skrive, enn å ikke skrive. Det tenker jeg ofte på.

– Mange liker presset en deadline gir, mens andre frykter den samme følelsen. Hvordan fortoner dette seg for deg?

– Jeg liker det i hvert fall veldig godt når prosjektet er over og jeg kan se hvor mye jeg fikk utrettet på kort tid!

– Har prosjekttype og størrelse på prosjektet mye å si i forhold til hvordan du jobber frem mot en frist?

– Illustrasjonsoppdrag har ofte frister underveis i prosessen i form av en eller flere korrekturer, og ofte blir løpet dermed lagt opp gjennom dette. I de tilfellene det er kort tid til første korrektur pleier jeg å gyve løs på prosjektet med en gang, slik at jeg kan få kommunisert idéene mine best mulig første gangen kunden skal se arbeidet. Men jeg liker best de gangene jeg har såpass med tid at oppgaven kan ligge og modne noen timer eller en dag før jeg setter meg ned med det. Det kan jo skje mye bra når en problemstilling får surre og gå i bakhodet en stund.

– Har ditt forhold til deadline endret seg etter flere år i bransjen?

– Jeg har blitt litt mer avslappa til det. Nå er det sjelden jeg bruker sene kvelder og lange netter før en frist, slik jeg kunne finne på å gjøre før. Etter hvert som jeg ble faglig sterkere ble det lettere å stole på at det kom til å bli et bra resultat til slutt. Dermed har jeg blitt flinkere til å disponere tiden (litt prokrastinering til tross), noe som også er nødvendig i en bransje hvor arbeidet er tidkrevende og honorarene ikke alltid gjenspeiler tid brukt og arbeidets faktiske verdi.

– Har du noen gode tips når det kommer til deadline do’s and dont’s?

– Jeg hadde mange veldig forskjellige lærere gjennom årene med studier, men felles for dem alle er at de ustanselig messet «aldri misse en deadline!» I alle fall er det sånn jeg husker det. Jeg kan fremdeles høre et slags hviskende kor av dem når jeg stresser med et oppdrag. Dette er kanskje det mest elementære tipset man kan komme med. Men det er et sabla godt tips.

Jonatan Austigard #

– Hva du jobber med til daglig?

– Jeg jobber som selvstendig digital produktdesigner. Enkelt fortalt hjelper jeg kunder med å lage produkter som folk digger å bruke, som regel helt fra forretningsplan til ferdig polert løsning. Kompetansen min er grafisk design, med en ekspertise innenfor Lean-metodikk og UX design.

– Hva slags deadline-person er du? Ute i god tid, han som sprengjobber i dagene før, eller en mellomting?

– Jeg er en stor fan av å se over arbeidet mitt to ganger. Det gjelder alt fra emailer og designskisser, til presentasjoner og resonnement. Jeg liker å legge ting fra meg for å plukke dem opp senere, og på den måten finne nye perspektiver. Å være tidlig ute mot deadlines lar meg gjøre nettopp dette.

– Mange liker presset en deadline gir, mens andre frykter den samme følelsen. Hvordan fortoner dette seg for deg?

– Jeg er nok typen person som foretrekker høy hastighet og leveranser over evigvarende oppgaver. Ja, deadlines kan være et stressmoment, men det representerer også en dato der du er ferdig og kan gå videre med noe nytt. Deadlines gjør at man får ting gjort!

– Har prosjekttype og størrelse på prosjektet mye å si i forhold til hvordan du jobber frem mot en frist?

– Fristene jeg forholder meg til oftest i hverdagen er kundemøter. Presentasjoner av design, strategi og veivalg. Her har prosjekttype en del å si på hvordan jeg jobber. Skal jeg presentere for ledelsen i et selskap, ønsker jeg å bli ferdig med designet tidlig slik at jeg har tilstrekkelig med tid til å sette sammen en pedagogisk presentasjon. I små prosjekter hvor jeg har et mindre formelt forhold til kunden kan jeg sitte og flikke på designet helt frem til fristen, for da vet jeg at vi kan snakke fritt om resultatet.

– Har ditt forhold til deadline endret seg med tiden/etter flere år i bransjen?

– Når jeg startet var jeg nok mye mer stresset for deadlines enn det jeg er nå. Rett og slett fordi jeg var usikker på om jeg kom til å bli ferdig innen fristen. Nå, etter å ha jobbet i noen år, er jeg ganske god til å beregne tid. Får jeg en oppgave, vet jeg ca. hvor lang tid det tar meg å fullføre jobben.

– Har du noen gode tips når det kommer til deadline do´s and dont´s?

– Kalenderen er din beste venn. Vi mennesker er veldig gode til å komme opp med nye ideer, men dårlig på å huske dem. Har du mange ting du skal gjøre, skriv det ned i kalenderen. Sett en dato for når du bør være ferdig med de forskjellige oppgavene for å nå deadline. Du kan til og med skrive ned ideer du får på de forskjellige kalender-eventene. Ved å skrive ned ideer og oppgaver med tidsfrister, frigjør du hodet til å fokusere på det som er viktig her og nå.

Joseph Hodgson #

– Can you say a couple of sentences about yourself and your work?

– I’m a designer, director and animator at motion design studio Racecar. We create animated content to help our clients tell stories that are engaging, thoughtful and that resonate with people. Stylistically I like working in very graphic or illustrative styles, this of course changes depending on the type of project I'm working on. The best thing about our work is the breadth and variety of projects and clients that we work with.

– What kind of deadline person are you?

– I’d say I’m pretty well prepared. I like to structure my projects so that there’s room to experiment and often set myself mini deadlines throughout a project. I like to essentially finish a project a day or two before the deadline and have time to make tweaks and add details. Usually I’ll do this right up to the last few minutes of the deadline.

– Many people like the pressure that comes with a deadline, while others dread the same feeling. How is this for you?

– I’ve come to understand that I wouldn’t be as productive without deadlines. It’s easy to start things but the real challenge is having the drive to see something through to the end, but also equally important - knowing when to stop! I’ve made my peace with deadlines so to speak. They’re here to stay, and that’s ok by me.

– Does the project type and size have much to say about how you work towards a deadline?

– Yes and no. I have a similar approach to jobs in terms of process. The main difference is how much time you have for each stage of the process, so it’s fairly scalable. But sometimes you have to cut out certain steps or stages. It’s important to be realistic about what is achievable within the time/budget you’ve been given. Sometimes this means not using certain techniques, sometimes it might mean not using character animation of frame by frame animation for example, but finding a more time efficient but equally effective means to communicate. We think a lot about how to spread our time evenly over the whole project so that an animation has the same production standard throughout its duration.

– Have your feelings about deadlines changed after several years in the industry?

– Yes, I’ve learned to better structure my time and to not be intimidated by deadlines, but still feel like I have no idea what I’m going to do at the start of a project and that the deadline is far too close. Which I don't consider to be negative, I think you need a certain amount of struggle to achieve the best results. The most important thing I’ve learned is to see the potential in each project regardless of the length of time you have to work on it.

– Do you have any good tips or some do´s and dont´s when it comes to deadlines?

– Do respect them. Don’t cross them. Be ambitious, try and do as much as you can in the time you have. Deadlines, like all other restraints and challenges within a project are essential and ultimately inspiring, helping to shape the path your work takes. Learn to love them!

Kjetil Wold #

– Hva jobber du med til daglig?

– Jeg er grunnlegger av ANTI, og jobber som kreativ leder og rådgiver.

– Hva slags deadline-person er du?

– Jeg har en ganske konstant stor arbeidsmengde, og tar unna med litt ekstra innsats før viktige møter og presentasjoner. Det er viktig å være forberedt på både det man skal presentere og hvem man skal presentere til.

– Mange liker presset en deadline gir, mens andre frykter den samme følelsen. Hvordan fortoner dette seg for deg?

– Dette henger litt sammen. Når man kjenner litt på frykten før man skal gå på scenen å spille så blir det ofte en god konsert, men når man har turnert i mange år er det viktig å planlegge antall spillejobber.

– Har prosjekttype og størrelse på prosjektet mye å si i forhold til hvordan du jobber frem mot en frist?

– Ja, ulike prosjekter har ulike forutsetninger og er av ulik karakter med tanke på hvor godt man kjenner kunden. Enten det er et førstemøte, eller en relasjon du har bygget opp over tid. Kjenner du prosjektet og målsetningene er man roligere med tanke på hva som skal leveres.

– Har ditt forhold til deadline endret seg med tiden/etter flere år i bransjen?

– Jeg klarer nok lettere se hvor man skal legge inn de ekstra timene nå enn når jeg startet i bransjen, alt er ikke like viktig hele tiden. Det er viktig og prioritere for at man skal være på.

– Har du noen gode tips når det kommer til deadline do´s and dont´s?

– Unngå å jobbe de siste timene på natten før en viktig presentasjon da man ofte tar igjen de timene med å være opplagt når det skal leveres noe i et møte. Tenk på hva som er viktigst å levere så tidlig som mulig, slik at du jobber med de riktige arbeidsoppgavene.

Toppbilde: Martin Lundell