Ved hjelp av en kombinasjon av teknologi, sosiologi og design har Nicholas Felton de siste syv årene kartlagt hverdagen sin. I dag er han mest kjent for å ha endret måten vi ser livene våre på nettet.

Av: Kristina Ketola Bore

I 2005 tok Nicholas Felton 3754 bilder, han tilbragte 11 dager i Canada (da han var der tok han 239 bilder), Catchdubs & Saul Williams sin Real Niggery var miksen han spilte mest og 20% av restaurantbesøkene var på steder som serverte sushi. Kartlegging av året ved bruk av infografikk startet for Felton som et personlig prosjekt, en måte å avslutte og bevege seg inn i det neste.

- Jeg tenkte det kunne være en god øvelse for meg, og kanskje interessant og morsomt for venner og familie. Det jeg ikke forventet var at fremmede skulle snuble over det, finne det interessant og spre det videre, forteller han på Skype.

For Nicholas Felton ble hans Annual Rapports en inngangen til å designe et globalt fenomen, brukt av over en billion mennesker.

Da Christopher Cox, visepresident for produkter hos Facebook, hørte om Feltons prosjekt visste han at de måtte ha designeren med på laget. Hos Facebook ble Felton sin kunnskap om infografikk, kartlegging og en ny innfallsvinkel på datapresentasjon, nøkkelen til å låse opp det vi i dag kjenner som Timeline. Man bygget en ny måte å presentere data. Felton som hadde erfaring med flere årlige rapporter var allerede klar over sine egne høydepunkter, men hvordan fant man andres?

- Timelime var begrenset til hva folk hadde i systemene sine allerede. Vi prøvde å se på forskjellige historier, det lå en utfordring i hvordan man organiserte informasjonen, hvordan man skulle kunne skrolle tilbake.

- Vi forsøkte å fokusere på de viktige elementene i året, det var mye arbeid i å finne en oppskrift. Man så på hvor mange kommentarer noe hadde, hvor mange likes, for å være sikre på at det var de rette tingene som ble fremhevet. Vi bygget noe som kartlegger høydepunkt.

Facebook strekker seg over flere land, og slik flere kulturer. En annen utfordring ble å presentere høydepunktene på en mer eller mindre universal måte.

- Det var mange kulturelle sensitiviteter å være klar over. Hvordan presenterer du «Jeg har giftet meg!» for eksempel. Du må utvikle ikoner for disse tingene og passe på at de er kulturelt sensitive. Hvordan representerer man død over flere kulturer? I den vestlige verden er det korset, men hva med andre kulturer? Skulle man ha et kors eller en Davids stjerne eller en halvmåne?

Sammen med et team av forskere og designere introduserte han nye ikoner, en mer horisontal navigering, og en flerårig rapport for billioner av brukere.

Infografikk og statistikker blir hyppigere brukt i medier for å kommunisere kompliserte temaer på en kjapp og forståelig måte. Diagrammer og søyler skal gjøre innviklede temaer lett begripelige.

- De har en seriøsitet som er god og dårlig, fordi når folk ser ting som er kvantifisert så stoler de på dem, det er mindre skeptisisme rundt dem, forteller designeren.

- Vi har lært oss å ikke stole så mye på bilder som vi pleide. Samfunnet i sin helhet blir mer vant til å se statistikk som informasjon, å analysere det og å gjøre det til sin egen informasjon, sier Felton, som selv kaller seg informasjonsdesigner.

- Det er på en måte ubestridelige. Det er strømlinjet og pakket, og når du kan redusere noe ned til en statistikk så har det en hurtig overføring.

I april forlot Felton Facebook etter to år i firmaet. I en post på nettstedet kalte han tiden der et høydepunkt i karrieren, og signerte med et nostalgisk emoticon. Nå er han tilbake i New York der han engang begynte med kartleggingen, for å finne ut hva hans neste prosjekt skal bli.

Feltons beskjed om at han forlot Facebook gikk ut 12. april til 27 234 følgere. Den fikk 490 likes, 53 kommentarer og fem delinger.
 

Nicholas Felton kommer til Oslo og Visueltdagene i mai.