Fra Speak Up til Brand New – Armin Vit står bak flere av designfeltets kritiske nettsted. Men helst ser han seg selv som en sportskommentator innen design.

Av Kristina Ketola Bore

– Jeg blir begeistret når noen metaforisk scorer et mål. Men dersom man ikke gjør det godt, så peker jeg på det, forteller Armin Vit.

Siden 2002, da han startet bloggen Speak Up, har Vit vært en kritisk stemme i branding- og designfeltet. Sammen med sin partner Bryony Gomez-Palacio, driver han studioet Under Consideration, en slags paraply for deres diverse prosjekter.

Det mest kjente prosjektet til de to er nettsiden Brand New, som presenterer og anmelder nye logoer. Videre i konstellasjonen finner man Quipsologies, en side der det legges ut raske presentasjoner av nye grafisk design-prosjekter, samt For Print Only, der det kun presenteres analoge grafisk design-prosjekter. Det er bare noen av bloggene og sidene til Under Consideration. Samtidig operer de også som et forlag og gir ut bøker, de holder foredrag og driver et designstudio.

Siden de ble kjent for, Speak Up, ble lagt ned i 2009. Her skrev Vit og kollegaer som regel lengre tekster om grafisk design-feltet, der kommentarfeltet ofte videreførte diskusjonen. Men i dag mener Vit at den beste måten å skrive om design er kort og uformelt.

– Jeg ser på meg selv som en sportskommentator. Det skjer greier, og jeg har kunnskap om det. Det jeg gjør er en form for kommentering og meningsytring på en underholdende og uformell måte, forteller han.

Designfeiring
Man kan undre seg om hvorfor det er nødvendig med mange forskjellige nettsider for Under Consideration, men ifølge Vit er dette den beste måten å tiltrekke og holde på lesere.

– Spesialiserte blogger tillater lesere å plukke opp på det de vil lese om. Vellykkede blogger i dag er suksessfulle fordi de er spesialisert.

Når det kommer til lesertall gjør Vit og co det bra – i alle fall, slik han sier, «for en blog om design». Brand New har ifølge Vit 1-1,2 millioner sidevisninger hver måned, omtrent 300 000 forskjellige besøkende, anslår han.

– Folk vil ikke lese om grafisk design. Jeg tror de vil se grafisk design. Derfor kommer folk tilbake til blogger. Og blogger som er høyt visuelle er de mest suksessfulle.

Som Vit selv sier, har han den upopulær holdningen: «hvem bryr seg om designkritikk?»

– Jeg tror ikke designkritikk påvirker oss på noen som helst måte. Ingen gjør det på en måte som får oss til å si: Jeg må stoppe opp og lese dette nå!

– Før var det artikler i Print Magazine eller Emigre du bare måtte lese fordi de var livsendrende. Det finnes ikke i dag. Og det er greit. Jeg tror vi taler sterkere ved å gjøre bra arbeid enn å snakke om det.

– Hva tror du er årsaken til at det ikke publiseres like mange kritiske essays om designfeltet?

– På 80 og 90-tallet kom datamaskinen, og plutselig hadde alle dette verktøyet som tillot deg å designe. Man spurte hva det betyr å være en designer og la ned noen grenser for hva som definerer feltet. Derfor er det ikke lenger behov for de dype diskusjonene.

– Så hvilken form mener du designkritikk har i dag?

– Den har endret seg til mer feirende tekster om design. Kritikk nytter alle, men jeg mener vi alle gjør en bra jobb, og derfor er det mindre kritikk nå.

Vit forteller at han heller ikke har skrevet noe han anser som spesielt kritisk eller dyptgående de siste tre årene.

– Speak Up var et sted der du kunne skrive meningsfulle ting. Akkurat nå begrenser skrivingen min seg til Brand New, som handler om logokritikk. Det egner seg ikke for så dyptgående tenking.

Branding for alle
Vit kan fortelle at det den siste tiden har skjedd en endring på Brand New. Da i lesegruppen. Fra å hovedsakelig bli besøkt av grafisk designere som jobber med branding og identitet, har nå en ny lesergruppe komme til. Nemlig designkunder.

– Det siste året eller to, har det kommet lesere fra kundesiden av designbransjen, sier Vit.

– Folk som ikke brydde seg om å lese om logoer for tre år siden, leser nå Brand New. De vil vite hvordan konkurrentene deres gjør det, og hvordan folk reagerer på deres egen logo.

Vit har fått høre fra en håndfull store designbyråer at kunder har bedt dem gjøre en god jobb, slik at selskapet skal se bra ut på Brand New.

– Jeg tror det er dette vi sloss for i flere år, og som artiklene på 80- og 90-tallet kjempet for. At design skal bli sett på som verdifullt for business, mener han.

Kritikkformelen
Når Vit mottar en logo til Brand New setter han opp en ganske enkel formel:

– I all hovedsak koker jeg det ned til: liker jeg dette, eller er det dritt?  Så prøver jeg å kommunisere hvorfor jeg mener akkurat det.

Ikke på en dyp og filosofisk måte, understreker han. Heller prøver han å formidle på en visuell måte. Han beskriver kritikken som den typen du skulle ønske du fikk fra en god lærer.

– Men dette er en profesjonell kritikk, med henblikk på hva det betyr i en kommersielle og kulturell setting, legger han til.

– Det jeg prøver på er å gi tilbakemelding på en ærlig måte. Min metode er: Dette er hva jeg mener, og dette er hvorfor jeg mener det.

Armin Vit kommer til Visueltfestivalen 2015, kom og hør hans foredrag på Dansens Hus, torsdag 8. oktober.