Hvass&Hannibal-land
Gå til innholdet
En gang prøvde Hvass&Hannibal å rømme fra stilen sin, men det var før de ble tilnærmet av Marimekko, Depeche Mode og det amerikanske agenturet Hugo & Marie.
Av: Kristina Ketola Bore
Det er formiddag i København, rett ved Søerne, og solen har varmet opp Nan Na Hvass og Sofie Hannibal sitt studio. Hunden Yuki fyker frem og tilbake over gulvet, mellom en kommode malt i firkantmønster og en gammel sløydbenk, opp og ned trappen, bort til kurven med stoffprøver som holder en rull med Marimekko-mønsteret Hvass&Hannibal designet i fjor, ut på gaten – man ser hunden gjennom vinduet, i karmen står flasker med akrylmaling, en trelim, to plastikkvulkaner – inn igjen, nå har hun funnet en pinne, men ikke fra treet i hjørnet der det henger skjerf sist sett på Efterklang sitt albumomslag Magic Chairs.
- Gå i kurven, kurven, sier Sofie, og Yuki og pinnen går lydig på plass.
Designduoen som er kjent for sine fargesprakende og lekne uttrykk, for former og mønstre, har de siste syv årene skapt visuelle identiteter, albumomslag, scenografi, tekstilmønstre og interiør – et mangfold av formater har blitt transformert. Man kan snakke om et Hvass&Hannibal-univers, der til og med legatbøker skaper inntrykket av å være en lek å navigere.
- Vi har aldri vært bevist på at vi skal ha en egen stil, sier Nan Na.
- Vi startet med å gjøre de tingene vi hadde lyst til, men da vi tok et steg tilbake så vi at alt hadde samme uttrykk. På et tidspunkt ble vi lei av det og ville gjøre noe nytt. Vi prøvde å løpe fra vår egen stil fordi vi trengte forandring.
Men selv da ble ikke Hvass&Hannibal noe annet enn Hvass&Hannibal, og som Nan Na sier, måtte man bare slå seg til ro med at: «sånn er vi».
Nylig ble de hentet inn av Hugo & Marie, et New York basert design- og illustrasjonsagentur, «rockestjerner innen grafisk design» beskriver Nan Na dem som. I april var studioet del av en stor gruppeutstilling i London, arrangert av agenturet. Samarbeidet føles enda ganske nytt for danskene, men det er ingen tvil om at Hugo & Marie åpner opp dører med kunder som Stella McCartney, Red Bull, Starbucks, Nike.
Nå feirer de snart 15års jubileum, Nan Na og Sofie, som møttes på videregående. Da de begge gikk på Danmarks Designskole begynte samarbeidet som kommunikatører. Både i samtale og arbeidet er det en dialog som gjør det vanskelig å skille hvem som gjør hva. Men hva gjør egentlig Hvass&Hannibal?
- Jeg tror vi sier vi gjør grafisk design og illustrasjon. Eller design.. sier Sofie.
- Design, ja. Vi lager også kunst, føyer Nan Na inn.
- Vårt design er illustrativt. Så det er design…
- Og art direction.
- Grafisk design er ikke der vi legger vår energi. Vi gjør det meget diskret, slik at det er bildene som trer frem, mener Sofie.
- Vi har lenge kalt oss et multidisiplinært designstudio, men det er det ganske mange andre som også gjør, tenker Nan Na høyt.
I mappen har Hvass og Hannibal en lang liste av musikkunder, plateselskap som 4AD og EMI, Depeche Mode, og for gruppen Efterklang har de laget musikkvideoer, omslag og scenografi.
- Musikkunder gir mulighet for å tolke musikken på sin egen måte, å fortelle musikken, sier Sofie.
- Jeg syns det er fett å jobbe for en kreativ eller kunstnerisk kunde, jeg tror det skaper en ramme for en annen måte å snakke om ideer, legger Nan Na til.
- Det er utfordrende fordi det er viktig for musikeren. Det er et veldig personlig prosjekt. Det bilde vi lager kommer til å være et ikon for den musikken for alltid, så det er viktig at alle er tilfreds. Derfor kan det være en vanskelig prosess. Man skal frem og tilbake mange ganger.
Hvass&Hannibal startet med digitale illustrasjoner, men i dag tar arbeidene deres mange former: musikkvideoer, redaksjonelldesign, illustrasjoner, prisstatuer og vevde tepper.
- Jeg syns vi er veldig heldige med jobbene vi får. Det er veldig sjeldent at noen henvender seg også er det helt feil, sier Nan Na.
Selv i de varierte formatene er man fortsatt i Hvass&Hannibal-land. Stilen deres følger dem, men etter perioden på flukt har de omfavnet den.
- Vi har innsett at det er positivt, smiler Nan Na.
- Folk velger oss fordi de kan like tingene vi lager. De følger våre kreative ideer og det er en god match – ellers hadde de ikke kommet til oss.
Hvass&Hannibal kommer til Oslo og Visueltdagene i mai.