Den første Visuelt prisutdelingen i et nytt decennium stod for døren, og alt lå til rette for stormende jubel, heder og ære. Så kom selve antiklimakset; koronapandemien, og satte en stopper for det hele. Eller, det kunne se sånn ut. I stedet snudde et knippe kreative hoder seg rundt i en fei, og tryllet frem en digital prisutdeling på få uker. Dermed fikk vi visuelt.tv, med flere deltakere enn noensinne, og jammen ble det ikke latter og applaus også.

Av Line Harr Skagestad

Som å legge gulv hos gulvleggeren #

– Det var både veldig gøy og ganske skummelt, sier Even Suseg fra byrået Also Known As, som fikk oppdraget med å lage designkonseptet for Visuelt 2020. – Å lage rammene rundt en så prestisjetung bransjefeiring medførte en viss prestasjonsangst, innrømmer han. – Det blir litt som å legge gulv hos gulvleggeren, om du skjønner.

Vi sitter på Lorrys uteservering i Oslo en strålende vårdag, fortsatt litt forfjamset over byen som sakte, men sikkert begynner å våkne fra koronadvalen. – Det var jo selvfølgelig en nedtur at den planlagte feiringen ikke ble noe av, spesielt minglingen og festen etterpå, men den digitale versjonen fungerte overraskende bra, sier Suseg. – Terskelen for å klappe og heie ble faktisk lavere med chat-løsningen, enn den ville vært live.

Han viser til en av de nye funksjonene som ble tillagt konseptet, da det ble videreført til en digital prisutdeling. Selv om man ikke kunne erstatte levende deltakelse, kunne man i det minste gjøre et forsøk. Og da var det byrået Skogen, som etter hvert ble en samarbeidspartner, kom opp med ideen om en chat-funksjon, der tilskuerne kunne klappe, heie og le under hele seansen.

Mer om dette siden, men først tilbake til utgangspunktet, før koronakrisen ble et faktum.

Byrået Also Known As (AKA) hadde fått det ærefulle oppdraget med å utforme Visuelt 2020. De la hodene i bløt og bestemte seg for å bygge en profil som inkluderte alle disiplinene i konkurransen, fra illustrasjon til moving image. Dette føltes helt riktig for et multidisiplinært byrå, som AKA.

Lineær-tv som utgangspunkt #

– Vi ville lage et møte mellom tekst og bilde, og kom frem til at lineær-tv faktisk er den plattformen hvor vi alle opplevde design for skjerm for første gang, og den retro estetikken man finner her var et spennende utgangspunkt. Da hadde vi et rikt univers som ga oss muligheten til å bygge en leken, energisk og morsom profil. Det var gøy å dykke inn i tv som medium, spesielt fra perioden 1996-2000, forteller Suseg, og viser blant annet til Hotel Cæsar-introen med trofeet, den visuelle Universal-studios åpningen, MTV-referanser og elementer fra tv-shop.

– Og da vi skulle fastsette en rød tråd gjennom showet, passet det perfekt med tekst-tv, som var moderne teknologi på sin tid; en slags forgjenger til internett. Tv-mediet egnet seg godt for å vise hva nostalgi betyr for designfaget. Og så kunne vi låne visuelle referanser fra historien og leke med dette under prisutdelingen, i form av vignetter og fiktiv markedsføring.

Korona kom og prisutdelingen på Folketeateret måtte avlyses.

Klikk for å se bildet "Aka Avlyst" i full størrelse

Korona kom og prisutdelingen på Folketeateret måtte avlyses.

Vendepunktet #

Hele konseptet var klappet og klart til en formidabel feiring. Så kom 12. mars og alt ble snudd på hodet, fem uker før den planlagte prisutdelingen. Prosjektlederne fra Grafill og AKA måtte gå sammen og finne en ny løsning. De var tidlig inne på tanken om et digitalt alternativ, men usikre på hvordan man skulle gjøre det i praksis. Og akkurat da kom byrået Skogen på banen. De hadde sett konseptet til AKA, og mente at det «skrek etter en digital prisutdeling, blant annet fordi det spilte på TV-baserte floskler og referanser». De hev seg rundt, laget en kjapp trådskisse som forklarte konseptet de forestilte seg, og presenterte dette for Grafill.

Fra Visuelt til visuelt.tv #

For at konverteringen fra det opprinnelige konseptet skulle fungere digitalt, og for å bidra til samhold ville Skogen lage et eget univers for prisutdelingen. Løsningen skulle inneholde en chat, slik at alle kunne delta på prisutdelingen, på samme måte som småpraten i krokene på den fysiske prisutdelingen. Etter hvert som vinnere ble annonsert, skulle kategoriene avdukes på Grafill/Visuelt sine sider, og gjøres tilgjengelig gjennom nettsiden de laget. I tillegg ville de lage en liten fanfare etter at hver vinner ble annonsert, gjennom emojis som skulle «regne» over siden hver gang.

Både Grafill og Also Known As tente umiddelbart på ideen, og dermed var visuelt.tv; den digitale videreføringen av det opprinnelige designkonseptet, snart et faktum.

– Det var den beste trøstepremien vi kunne fått, sier Even Suseg. - Skogen hadde den tekniske kompetansen vi trengte og lagde skallet til den digitale løsningen visuelt.tv. Martin Kopperud og Thomas Flått fra AKA hadde regien og lagde juryfilmene, i tillegg til at designet vi hadde laget ble opprettholdt.

Bortsett fra det faktum at prisutdelingen foregikk digitalt, hvordan ble konseptet annerledes enn dere hadde tenkt?

– Det var jo flere ting. Steinar Sagen, som har vært konferansier for Visuelt gjennom flere år, tente på tv-konseptet og kom med nye innspill. Han foreslo at han kunne fremstå som en slags Letterman-karakter, slik at man fikk den «Big-show American tv-følelsen» med klappeboks. Og det hadde vi jo ikke fått, dersom det var en fysisk hendelse.

Var det noe annet som skjedde, behind the scenes, som ikke var planlagt?

– Ja, det ble også et spontant digitalt nachspiel som vi ikke visste om. Først kjørte vi et nachspiel med dj etter utdelingen, og så var det noen som la ut en Whereby-link, der folk kunne fortsette og mingle fra hvert sitt hjem utover natten. Det ble veldig morsomt, avslutter Suseg med et smil.

Mye teknisk rigg i studio for å få alt til å flyte (foto Also Known As).

Klikk for å se bildet "Aka Studio" i full størrelse

Mye teknisk rigg i studio for å få alt til å flyte (foto Also Known As).

Foroverlent fleksibilitet #

Jeg treffer de to prosjektlederne fra Grafill, Marianne Lind og Benedicte Ebbesen Paulsen, på Whereby. De to har samarbeidet om Visuelt gjennom flere år, og synkroniteten skinner tydelig gjennom i samtalen.

– Utgangspunktet var at vi akkurat hadde fått gjennomført juryeringen, så vi hadde alle resultatene av konkurransen. Og da ble utfordringen hvilken måte vi skulle velge for å offentligjøre det, og vi hadde ingen peiling på hvordan koronasituasjonen ville se ut fremover. Vi så for oss alle scenarioene, om vi skulle utsette det til høsten, men visste jo ikke om man da heller kunne samle femhundre personer, forteller Benedicte.

– Vi hadde jo også laget ganske mye innhold allerede, supplerer Marianne. - Konseptet var nærmest laget for å gjøre noe digitalt, og gjerne i form av dette tv-mediet, men vi visste ikke helt hvordan dette kunne gjennomføres.

Mange morsomme detaljer i løsningen, som at det regnet emojis når juryen annonserte vinnere.

Klikk for å se bildet "Skogen Emoji" i full størrelse

Mange morsomme detaljer i løsningen, som at det regnet emojis når juryen annonserte vinnere.

Fra 500 til 1750 deltakere #

- Vanligvis ser vi for oss femhundre mennesker, så fra å tenke «hvordan skal man lokke kanskje femti stykker til å følge med» til at vi plutselig skjønte at her er det kjempeinteresse, endte vi med å samle 1750 personer på et tidspunkt. Så det var også en vurdering i hele løpet, fra «har vi troen på dette» til «hvordan kan vi bygge verdi for de som ser på», som vanligvis er fysiske deltakere, og hvordan kan vi lage det rommet hvor du også kan delta, digitalt, men også fysisk på en måte, sier Benedicte, og fortsetter: - Så kom Skogen og sendte en helt-ut-av-det-blå-henvendelse til oss om at «konseptet til AKA er fantastisk, og vi vil gjerne være med å videreutvikle». Vi er en ganske foroverlent og endringsvillig bransje. Fordelen er at vi har med oss utøvere som ligger i front, både når det gjelder utvikling og se muligheter.

Jeg forstod på både Even i AKA og Magnus i Skogen at dere har vært fleksible, og gitt dem mye tillit?

- Ja, det blir litt «Skomakerens barn»; man kjenner en del på ansvaret ved å «designe for menigheten». Så derfor er det lett for oss også, å ta et steg tilbake og vise tillit, sier Marianne.

- Dette er jo et prestisjetungt prosjekt og utøverne “blottlegger” seg for sin egen bransje, så vi kan stole på at de vil levere optimalt. Når vi inngår avtaler med utøverne på prosjekter, så streber vi etter å være den beste kunden. Vi videreformidler innsikten og erfaringene vi har på prosjektet og gir designerne frihet og fleksibilitet til å utnytte sin kompetanse, det har vi erfart er en god prosess, tilføyer Benedicte.

Spill video

VISUELT 2020 INTROVIGNETTE

01:04

Gir mersmak #

Har det digitale eventet gitt mersmak?

– Absolutt, vi har jo femhundre deltakere på en vanlig prisutdeling og når vi da får mer enn det dobbelte, så er det klart at vi ser en verdi i det. Vi er jo en landsdekkende organisasjon, der det stadig er en utfordring hvordan man skal nå ut til alle. Er det sånn at man må komme tilreisende for å samle miljøet, eller er det også suksess å kunne dele kunnskapene, til tross for at man ikke kan reise? Men akkurat hvordan man skal gjøre det.., dveler Marianne

Hva slags tilbakemeldinger har dere fått i etterkant av visuelt.tv?

– Før vi gjorde dette fikk vi oppfordringer fra flere utøvere om at det måtte skje noe. Og etter at det var gjennomført har responsen vært utelukkende positiv, ikke minst for at vi endte med å snu oss rundt, sier Benedicte, før Marianne overtar; - Det var også viktig å vise hvor bra du kan gjøre digitale opplevelser hvis du designer riktig. Hvis man tar designernes rolle på alvor og gir dem det rommet, så får du et resultat som virkelig funker. Og dette fikk vi vist parallelt med vinnernes arbeider. Så all honnør til Magnus og Skogen for at de var så fremoverlente og kom med gode ideer på riktig tidspunkt.

Oppfordrer til ny trend #

– Vi liker å tenke stort, og ønsker jo at dette kan bli et fast opplegg. Ved Visuelt neste år, er vi forhåpentligvis tilbake til normalen. Men når vi først har bygget en plattform der, bør Visuelt bli streamet da også. I tillegg håper vi at flere større prisutdelinger kan følge eksempelet og gjøre noe lignende. Jeg vet ikke om noen andre som har gjort akkurat dette før, men håper at flere kan la seg inspirere, avslutter Bjørk.

Gratulasjonene haglet i chatte-rommet.

Klikk for å se bildet "Skogen Chat" i full størrelse

Gratulasjonene haglet i chatte-rommet.

Skapte samhørighet #

– Vi var veldig fornøyde med resultatet, og at alt gikk så smooth, sier Magnus Holder Bjørk fra det Trondheimsbaserte designbyrået Skogen, som arbeider med digitale kanaler- og design.

Dette med chat-funksjonen ble tydeligvis en kjempesuksess?

– Ja, hoveddelen av Visueltutdelingen er jo det å være sammen med andre folk i bransjen, som feirer seg selv. Så chaten ble et viktig virkemiddel for å føle på en lignende samhørighet, når man ikke kunne være sammen fysisk. Det var gøy å se hvordan det tok helt av med konstante heiarop, «wow», gratulasjoner og klapping.