Den digitale transformasjonen
Gå til innholdet– Konkurranser og priser er viktig for å skape synlighet, feiring og deling av faglige oppnåelser i bransjen vår, sier Paal Holter i EGGS. Det tverrfaglige design- og innovasjonsbyrået vant gull under Visuelt i kategorien tjenester og verktøy i 2017, og skal også i år levere flere arbeider før fristen mandag 15. januar.
Av Dorthe Smeby
Med spisskompetanse innen tjeneste-, produkt-, digital-, merkevare- og grafisk design har EGGS siden oppstarten i 2012 etablert seg som en ettertraktet nisje med hele 80 kreative fordelt på kontorer i Sao Paolo, København, Stavanger, Trondheim og Oslo. Målet er å skape sømløse og intuitive løsninger som er enkle å bruke med hovedfokus på brukeropplevelser innen digital- og tjenestedesign, og gjort seg bemerket både i Norge og internasjonalt for sine nytenkende og innovative prosjekter. Byrået har vunnet det meste av prestisjetunge designkonkurranser, blant annet Merket for god design hele 20 ganger, Red Dot Design Award og Statens Designkonkurranse, og stakk i fjor også av med gull i Visuelt for appen AirThings Wave.
– Den faglige ryggraden i EGGS kommer fra industridesignbransjen, men vi har utviklet oss videre med flere designdisipliner siden det; både digitaldesign, tjenestedesign, brand design og kreativ teknologi, sier Paal Holter, Creative Director of Digital Design i EGGS.
– Vi jobber med produkter og tjenester, og benytter oss av en stor metodikkpalett som har bruker- og forretningsinnsikt i fokus. En viktig del av det vi leverer er på estetisk og håndverksmessig nivå, men vi jobber kanskje mest med konseptuell, kreativ problemløsning og stadig på mer og mer strategisk nivå også. Jeg tror vi lykkes med det fordi vi har en unik evne til å jobbe analytisk og kreativt med kompleksitet, samtidig som vi kan visualisere og fortelle historier på en måte som er samlende og retningsgivende for organisasjonene vi jobber med. Derfor har vi gått over til å si at det vi holder på med er ”designdrevet innovasjon”.
Smart radongassmåler
Men tilbake til vinnerprosjektet i Visuelt i fjor. Den nye aktøren AirThings har beveget seg fra å være en ingeniør- og teknologibedrift til å bli en kommersielt tenkende internasjonal aktør, og har ekspertise innen radonmåling og avansert elektronikk i forbindelse med dette. Den radioaktive gassen radon finnes naturlig i bakken de fleste steder, men utgjør et helseproblem når sprekker i grunnen gir lekkasjer som forårsaker høye konsentrasjoner i inneluften. Gassen er ikke akutt giftig men kan øke risikoen for lungekreft ved kontakt over tid, og i følge Verdens Helseorganisasjon antas radon å være den største årsaken til lungekreft i USA etter røyking.
Sammen med AirThings har EGGS utviklet radongassmåleren AirThings Wave, som gir deg oversikt over radongass i boligen din uten å måtte tilkalle eksperter. AirThings Wave består av en taksensor som kommuniserer med en app til smarttelefon og tablet via Bluetooth, og gir brukeren en nøyaktig oversikt over eventuell forekomst av radongass på en lettfattelig måte. Prosjektet bestod også av en fullstendig re-branding av AirThings som firma, inkludert visuell profil, identitet, logo og nye nettsider. I jurybeskrivelsen fikk Airthings blant annet skryt for sin enkelhet, måten appen lett gir brukeren oversikt over målingene i hjemmet samt tydelige varsler om eventuell helsefare. Det ble også lagt vekt på prosjektets konkrete og sammenhengende visuelle uttrykk, fra merkevare og fysisk produkt til brukergrensesnitt.
– Det var veldig gøyalt å vinne gull med et prosjekt som fra vårt perspektiv er såpass helhetlig på tvers av flere designdisipliner, og favner både brand, produkt, digital/app og teknologi, sier Paal.
Den digitale transformasjonen
– Hvordan ser dere på den digitale utviklingen fremover? Og hvordan tror du tjenestedesign vil utvikle seg?
– Det er veldig mye å si om den digitale utviklingen og hvordan vi i designbransjen kan møte utfordringene og mulighetene som denne representerer. Tjenestedesign er en av flere helhetlige tilnærminger for å jobbe strukturert, systematisk og relevant med digitale prosjekter. ”Den digitale transformasjonen” har egentlig bare så vidt kommet i gang, men vi kan allerede skimte hvilke aktører som jobber riktigst og lykkes best med dette. Jeg tror det er vesentlig å jobbe med strategi, problemløsning og håndverk/estetikk parallelt - og helst i raskt tempo. Det krever organisasjoner uten lange, hierarkiske beslutningsstrukturer, og med en kultur som er fremoverlent og inkluderende nok til å møte endringer og risiko på en god måte.
– Det fine med tjenestedesign er at den baserer seg på samskapning, innsikt og gode visualiseringer av helheten. Da blir løsningene både godt forankret og lett forståelig for alle. På den måten kan tjenestetilnærmingen fungere som en god plattform for både innovasjon og mer inkrementelle endringer. I tillegg tvinger tjenestedesignere organisasjoner til å se seg selv utenfra og tenke nytt for å stadig være relevant i markedet. Dette er såpass virkningsfullt og begynner å bli såpass etablert at jeg tror de fleste seriøse organisasjoner etter hvert blir nødt til å ha designkompetanse i toppledelsen.
– Hvorfor er konkurranser som Visuelt viktig? Og skal dere sende inn noe til årets konkurranse?
– EGGS skal sende inn tre til fem bidrag til årets Visuelt. Konkurranser og priser er viktig både for å skape synlighet, feiring og deling av faglige oppnåelser i bransjen vår. For oss selv, men også for å aktualisere vårt bidrag for andre industrielle aktører der ute. Det er viktig at vi i bransjen tydeliggjør at det vi holder på med ikke er pynt, men strategiske virkemidler for å fremstå med den relevansen og differensieringen som er nødvendig for å lykkes.