Casefilm er en effektiv måte å presentere ideen din på, og kan i tillegg til å kommunisere budskapet på en oversiktlig måte også være et smart hjelpemiddel for å skille seg ut i mengden i konkurransesammenhenger. Vi spurte tre erfarne kreatører hva som kjennetegner en bra casefilm, og hva som er viktig å tenke på i prosessen.

Av Dorthe Smeby

Petter Gulli, Good Morning 

– Hva er din rolle i Good Morning og hva jobber dere mest med?

– Jeg jobber som kreativ leder og strateg, og vi er et kreativt byrå som gjør alt fra websider og digitale tjenester til reklamekampanjer i alle medier. 

– Kan du si litt om casefilm som virkemiddel og viktigheten av det?

– Casefilm har de siste årene blitt en viktig måte å presentere jobbene sine på, kanskje først og fremst til kreative konkurranser. Men det kan også brukes til kundepresentasjoner og foredrag. Dog foretrekker jeg da å presentere casene selv på de to sistnevnte da du får bedre kontakt med publikum selv enn ved å sette på en casefilm. Kort sagt kan man da si at en casefilm er en god måte å presentere jobber på når man selv ikke er tilstede og får presentert dem. 

– Hva kjennetegner en bra casefilm? 

– Det åpenbare er naturligvis at caset presenteres på en god måte: Hva var utfordringen? Hvordan løste dere den? Og hvilke resultater oppnådde dere? Når det er sagt er det lite vits å lage en casefilm dersom du ikke har en virkelig god idé og helst også gode resultater. For når du først gjør det må du ta det på alvor og bruke ressurser. Ikke minst må den se bra ut. Veldig bra. Her synder mange. Og en ting til. Den må være kort. To minutter er maks, og bare en øvre grense. Det å lage en casefilm handler veldig ofte om å barbere og barbere og barbere helt til du har fjernet alt overflødig fjas som ikke har noe med kjerneideen å gjøre. Husk at juryer ofte må gjennom hundrevis av filmer, og at du får cred for å være kortfattet og tydelig - ikke det motsatte.

– Har du noen eksempler på situasjoner hvor casefilm har vært avgjørende for utfallet av et prosjekt?

– Jeg tror ikke det er noen prosjekter der casefilmen har vært avgjørende for suksessen rent resultatmessig, men jeg vet om veldig mange jobber der casefilmen har bidratt til å forklare litt kompliserte ideer slik at de har gått helt til topps i kreative konkurranser. Først gang jeg virkelig oppdaget magien i casefilmer var i Cannes i 2009 (tror jeg). En film som het «Zuji Beans». En fantastisk idé, sært fortalt, men tydelig som bare det. Men som selvsagt i dag virker håpløst gammeldags. Tror den vant gull. Eller sølv.

good-morning.no

Spill video
Skjermbilde 2018 01 12 Kl 13 20 45

Zuji Beans Case Study

02:56

Lars Joachim Grimstad, TRY Reklamebyrå

– Hva din rolle i TRY og hva jobber dere mest med? 

– Jeg er kreativ leder i TRY Reklamebyrå, som utvikler, produserer og gjennomfører ideer til alle slags kanaler; TV, digitalt, print, utendørs, stunts og mye mer.

– Hva kjennetegner en bra casefilm? Og hva er viktig å tenke på i prosessen? 

– En bra casefilm har en tydelig problemstilling, en supersmart ide som presenteres effektivt, samt bra resultater til slutt. Den er ikke et sekund lenger enn den må, og unngår de største casefilm-klisjeene. Min erfaring er at det lønner seg å ha et solid og gjennomarbeidet manus før man begynner å klippe filmen.

– Hvorfor er casefilm lurt og viktig? 

– Fordi forskjellen mellom en god og dårlig casefilm dessverre ofte avgjør hvordan jobben blir premiert. Jeg sier dessverre fordi jeg synes at casefilmen er blitt altfor viktig. En svak idé eller et middels prosjekt blir innimellom sminket og pimpet til det nesten ugjenkjennelige, slik at det framstår mye fetere enn slik det egentlig var. Dette gjelder spesielt stunts og litt mer flyktige prosjekter, mens fysiske og varige ideer lettere kan vurderes slik de faktisk er.    

– Hvilke virkemidler tar dere i bruk for å få frem budskapet?

 – Tja, for en jury som sitter og ser mange timer med pretensiøst selvskryt er det alltid deilig med en casefilm som er kort, humoristisk og som ikke tar seg selv eller arbeidet alt for høytidelig.   

– Hvor viktig kan en casefilm være for utfallet av et prosjekt? 

– Som jeg sa i sted, alt for viktig! Jeg har noen ganger tenkt at jeg burde ta et initiativ slik at vi kan standardisere casefilmene. Ikke bare fordi de kan fungere som doping for selve jobben, men også fordi det nesten er grotesk hvor mye tid bransjen vår bruker på å lage dem. Men jeg har ikke klart å finne en god nok løsning på en slik forenklet mal som alle må bruke. Er det noen der ute som har et godt forslag, så kom igjen!

try.no

Pål Jespersen, Creuna

– Hva er din rolle i Creuna og hva jobber dere mest med?  

– Min rolle er kreativt ansvarlig og senior art director. Jeg jobber primært med konseptutvikling og reklamekampanjer. Den siste tiden har jeg jobbet mye med reklamefilm i forskjellige former og med integrerte kampanjer.   

–  Hva kjennetegner en bra casefilm?   

– Jeg liker godt casefilmer hvor man klarer å styre bort fra casefilm-klisjéen med briefen i introduksjonen og skrytetallene på slutten. Jeg tror at man med fordel kan prøve å presentere idéen på en enklere og mer engasjerende måte enn det klassiske case-video formatet. Noen flinke folk jeg møtte på stranda i Cannes et år, som hadde vunnet masse løver, fortalte meg at de første sekundene var de aller viktigste. For meg så er det også viktig at case-filmen har samme produksjonskvalitet som selve kampanjen. Hvis man planlegger godt og starter tidlig kan man spare mange sene kvelder på å få produksjonsbyrået til å hjelpe til med nødvendig materiale.   

– Hvilke virkemidler tar dere i bruk for å få frem budskapet?  

– Å fortelle om caset gjennom det man har fått av fortjent PR og presseklipp, om man har det, syns jeg fungerer veldig bra. Dette er kanskje innenfor casefilm-klisjeen, men det skjer noe når noen andre enn reklamebyrået forteller om idéen. En god voice er også viktig.   

– Hvor viktig kan en casefilm være for utfallet av et prosjekt? 

– I internasjonale reklamekonkurranser så er case-filmer helt avgjørende!

www.creuna.com/no