Sunniva og Ida er valgt ut til å representere Norge i Young Lions Design under Cannes Lions i juni.

Intervju av: Dorthe Smeby

Grafill med samarbeidspartnere sender to unge, norske designere til konkurransen Young Lions Design i Cannes, hvor både deltakeravgift, reise og opphold er dekket i fire dager. Kravene var at to måtte søke sammen som team, være 28 år eller yngre og være i jobb. Teamene måtte også sende inn to prosjekter for å vise at de kunne utvikle en identitet basert på en brief, som også er designoppgaven de vil motta i Cannes.

Grafill kan nå annonsere at det er Sunniva Grolid (24) og Ida Louise Andersen (23) som trakk det lengste strået, og vil kjempe om heder og ære på Rivieraen den 21.-24. juni.

Konkurranse i stor skala
Cannes Lions beskrives som verdens største feiring av kreativitet, og arrangeres i år for 62. gang. I løpet av én uke i juni hvert år arrangeres både forelesninger, konkurranser, workshops, screenings og utstillinger, med som formål å utforske fremtiden til kreative industrier. Fire ulike award-seremonier feirer det beste innen kommunikasjon på tvers av sjangere innen 16 ulike kategorier, og å vinne et Lions-trofé er blant mange sett på som den største annerkjennelse en utøver i den kreative bransjen kan få. Young Lions ble startet i 2012, som en måte for unge talenter til å få prøvd seg mot resten av bransjen. På konkurransedagen vil teamene vil ha 24 timer på seg til å utføre en brief, før arbeidet blir juryert.

- Vi møttes i Milano, hvor vi begge fullførte vår bachelorgrad i Grafisk Design og Art Direction på Nuova Accademia Di Belle Arti (NABA), sier Sunniva og Ida.

- Vi fant fort ut at vi utfyller hverandre bra, jobber godt sammen og utfordrer og inspirerer hverandre fram til solide prosjekter.

Ida Louise Andersen fra Asker jobber som designer hos WeOslo, et nyoppstartet byrå med kunder som blant andre Oslo konserthus, Bjørn Dæhli, Norsk filminstitutt og Comfort. Sunniva Grolid fra Hattfjelldal er ansatt som designer hos Elle Melle i Ålesund, et byrå som fokuserer på identitetsdesign og konseptutvikling.

- Forankring av et grundig konsept før utvikling av design, kombinert med sterk visuell sans og nøyaktighet, karakteriserer oss som designere. Designet bærer i tillegg preg av en energisk, leken undertone som et bevisst virkemiddel i vår kommunikasjon, uttaler Ida og Sunniva.

- Hvilke forventninger har dere til deltakelsen i Young Lions?

- Vi ser på muligheten til å reise til Cannes som gull verdt for å møte representanter fra ulike land og kulturer der alle tolker kommunikasjon og design på forskjellige måter. Det i seg selv er et privilegium å få ta del i. Vi har stor kapasitet, og i kombinasjon med vårt pågangsmot er vi fast bestemte på å sette sammen et innovativt og solid bidrag i konkurransen.

Selv om Cannes Lions i stor grad også består av nettverksbygging, faglig påfyll og rusling på Croisetten, er det ingen tvil om at det er konkurransen som veier tyngst. Og Sunniva og Ida har allerede begynt forberedelsene.

- Vi jobber målrettet og effektivt i de jobbene vi har til daglig, for å skjerpe konsentrasjonen til det ytterste. Vi øver oss på tidspress og forbereder oss mentalt på å kunne være fokusert og kunne økonomisere kreftene hensiktsmessig, sier de.

- Vi tror dessuten våre medarbeidere og kunder er glade for at vi ble plukket ut, for vi kommer til å ha et 24-timers perspektiv på alle våre oppdrag fremover.

Cannes Lions Festivalen er arrangør for denne årlige 24-timers konkurransen for unge kreative, profesjonelle innen ulike fagområder. Capa, som representerer Cannes Lions i Norge, samarbeider med Grafill for å finne et dyktig team til kategorien Design.

- Det er tredje året på rad at Norge deltar i Young Lions Design, og vi satser på at de to foregående årene har vært avklimatisering, og at vi denne gangen reiser hjem med edelt metall i kofferten. Norsk design ble virkelig satt på kartet i fjor da Anti Bergen vant Grand Prix i Design for Festspill-jobben, vi får håpe at Ida og Sunniva følger opp trenden. Jeg vil benytte anledningen å takke Grafill for et godt samarbeid rundt utvelgelsen, sier Espen Strand Henriksen i Knowit, som sammen med CAPA er Cannes Lions og Eurobest representant i Norge.

Ida Louise Andersen (23) fra Asker, har vært tilknyttet Lab3 og jobber nå som designer hos WeOslo. I et nyoppstartet byrå med erfarne bransjefolk, har hun fått anledning til å erfare gründervirksomhet kombinert med et høyt tempo, og være tett på kunder som blant andre Oslo konserthus, Bjørn Dæhli, Norsk filminstitutt, Comfort og Sandnes garn. Hun har også blitt publisert i det internasjonale designmagasinet BranD Magazine.

Sunniva Grolid (24) fra Hattfjelldal, er ansatt som designer hos Elle Melle i Ålesund. Byrået er en veletablert aktør innen identitetsdesign og konseptutvikling og har kunder både nasjonalt og internasjonalt. Våren 2012 mottok Sunniva Gullspiren, som er en utmerkelse for årets beste studentarbeid ved NKH Trondheim.