Med det anerkjente designbyrået Bleed har Svein Haakon
Lia sanket inn en drøss med Visueltpriser. Men hvis du tror
at du kan hente ut noen gode råd av den kreative lederen,
må du tro om igjen.

Av Julie Nordby Egeland

G Hva har Grafill betydd for deg?

SHL Da jeg var student betydde Grafill lite. De var da i overgangsfase mellom det digitale og analoge, og hang rett og slett ikke med. Men fra rundt 2000 klarte Grafill å utvikle seg sammen med bransjen, og er nå synlige og relevante. I tillegg betyr prisene som deles ut i regi av organisasjonen mye for utøverne. Jeg vet det er en del kritikk og spørsmål om det er for mange prisutdelinger, men jeg mener det er en viktig del av oppgaven til Grafill å feire bransjen, og tillate den å være stolt av seg selv. Jeg syns det er et høyt nivå på Visuelt-prisen, og ikke minst: Det er morsomt å få pris!

G Har du noen daglige ritualer?

SHL Utover det å stå opp å holde seg ren og spise regelmessig: Nei. Men som en hver designer er jeg nysgjerrig og bruker noen timer hver dag med bare å holde meg oppdatert på trender som interesserer meg. Det er vel kanskje en rutine.

G Hva er det første du gjør når du får en arbeidsoppgave i fanget?

SHL Stort sett går det ut på å omskrive og tydeliggjøre en brief for å forstå hva kunden virkelig trenger, da må den som regel omformuleres. Man trenger en praktisk tilnærming for at det kreative skal ha noen hensikt. Med innsikt fra en en god brief begynner det kreative arbeidet.

G Hva er ditt kreative høydepunkt?

SHL Ca klokka 11.30? Jo, jeg tror det er omtrent da. Nei! Det er umulig å definere et kreativt høydepunkt, hver dag er kreativ på en eller annen måte.

G Hvorfor trenger vi bransjen?

SHL Vi trenger bransjen for å bli bedre, og for å videreutvikle noe sammen, bransjen gir mulighet til å sette lista høyt, og til å ha mer relevante diskusjoner enn de man kan ha med familien eller andre som ikke skjønner helt hva du holder på med. Bransjen er viktig for å heve nivået, og for å ha noen å nerde sammen med.

G Hvor er faget ditt om 10 år?

SHL Grunnoppgavene vil være de samme, men takten endres. Jeg tror det visuelle og strategiske designet blir en stadig større del av hvordan man differensierer og tilrettelegger. Dette har vært sant i hele utviklingen av det moderne samfunnet og det er ingen grunn til at det skal stoppe nå. Jeg tenker egentlig ikke på noen negative endringer. For endring er alltid både positivt og negativt, og ut av endringer kommer nye og utfordrende oppgaver å gå løs på.

G Hvor skal Grafill være om 10 år?

SHL De må følge med i tiden, og ikke få den dødtiden som var da jeg var student. De må holde tritt og forbli relevante. I det ligger det å være raskere med å dra flere fagområder inn i varmen. Nå har vi en del nye fagområder som ligger og vaker mellom industridesign, grafisk design og interaktiv design – og da må man være på hugget med å fange opp dem. Mitt inntrykk er heldigvis at Grafill har vært flinke til å følge med, så jeg har troen på at de vil få til det.

G Hva er ditt råd til andre som ønsker en fremtid i bransjen?

SHL Jeg liker egentlig ikke gode råd, og jeg liker ikke smarte sitater i sosiale medier. Bli designer hvis du er interessert. Hvis du har talent og er interessert nok blir du mest sannsynlig ganske flink. Jobb litt mer enn du tror er nødvendig, da blir alt ca. ti prosent bedre.

G Hva er drømmejobben din?

SHL Jeg har ikke noe drømmejobb. Mange vil kanskje si at det er en drømmejobb å få jobbe med musikk, kultur eller andre kreative fagfelt. Når man utfører slike jobber er det som andre oppdrag og det er ikke segmentet som automatisk gjør det til en interessant jobb, men menneskene og utfordringene man jobber med. Generelt er det viktig at jobben er meningsfull på et eller annet nivå, at man ikke driver å gjentar seg selv eller andre, men holder på med noe som gir en effekt.

G Hvilken visuell profil ville du tatt et glass med?

SHL Nå er Paul Rand død (amerikansk, grafisk designer journ.anm), men jeg syns det han lagde fra 1957 til tidlig 80-tall er veldig, veldig bra. Så da blir det Paul Rand likevel.

Intervjuet ble første gang publisert i Grafills jubileumspublikasjonFoto: Kim Jakobsen To, oktober 2016.

Foto: Kim Jakobsen To