Ida Neverdahl dro til New York og Los Angeles for å knytte kontakter og pitche idéer.

Av Dorthe Smeby

Tegneserieskaper og illustratør Ida Neverdahls illustrasjoner er fulle av farger, særegne karakterer og svungne former, og er et maksimalistisk univers med til tider surrealistiske omgivelser og atmosfære. Her finnes enhjørninger som drikker saft med lange sugerør og tohodet ulv side om side med sterke kvinneskikkelser med bein i nesa og bestemte meninger. Siden utdanningen innen visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Bergen har hun jobbet freelance for blant andre Gyldendal, VG, Dagbladet, organisasjonen 'ROS' (Rådgvining om spiseforstyrrelser) og Vice, og rukket fire bokutgivelser; Jelly vampire (2017), Hvordan kan Los Angeles knuse hjertet mitt (2017), I’m a girl, it’s fantastic (2016), Gelé (2015), og Moskva (2013).

– Jeg har alltid tegnet, og jeg har fått mye støtte fra foreldre og andre rundt meg gjennom hele oppveksten, sier Ida. Jeg har også laget tegneserier så lenge jeg kan huske. Jeg pleide å tegne mange sider og lange fortellinger, og dikterte til bestemoren min hva hun skulle skrive i snakkeboblene. En av mine første tegneserier handler om en familie påskekyllinger som skal feire jul, men påskekyllingpappaen er litt trist og grubler mye over hvordan julen vil bli. Heldigvis får de en fin feiring til slutt.

Reisestipend ble tur til USA

I 2017 mottok Ida Grafills reisestipend på 15 000 kroner, som samme år ble delt ut til 30 utøvere med ulike kreative reiseplaner for faglige aktiviteter med faglig relevans. Grafill-stipend deles ut årlig til profesjonelle utøvere innen visuell kommunikasjon, representert av fagfeltene illustrasjon, grafisk design, tegneserieskapning, servicedesign, animasjon og digital design. I 2017 mottok 87 utøvere stipend innen syv ulike kategorier. Norske og utenlandske utøvere med bopel og aktivt virke i Norge kan søke, og det er ikke et kriterium å være Grafill-medlem.

– Hvorfor søkte du akkurat reisestipend, og hvordan fortonet søknadsprosessen seg?

– Jeg husker at søknadsprosessen var ganske enkel og grei - det var lett å fylle ut all nødvendig informasjon og sende det hele inn. Jeg søkte på reisestipend fordi jeg hadde lyst til å reise tilbake til Los Angeles, da jeg var der i januar - februar 2017 for å knytte kontakter og samarbeide med et forlag der. Etter at jeg dro fortsatte samarbeidet med forlaget gjennom at vi 'fundet' og utga en bok gjennom en Kickstarterkampanje. Hun jeg jobbet med i forlaget foreslo at vi skulle prøve å utvikle en animasjonsserie basert på en idé jeg hadde, så vi begynte å jobbe med idéutvikling, pitching til produksjonsselskap og involverte noen manusforfattere. Å lage TV-serie er stress for en som er vant til å bare sitte hjemme og lage tegneserier... Utgangspunktet for søknaden var at jeg ville reise til LA slik at vi kunne gå på pitchinger og møter 'in person', samt knytte videre kontakter i tegneserie- og animasjonsmiljøet.

– Hvordan gikk turen? Og fikk du utrettet det du i forkant hadde planlagt å gjøre?

– Jeg reiste til New York og så LA sommeren 2018. I New York møtte jeg redaktøren min i Vice, og noen Vice-kollegaer. Jeg kom opprinnelig i kontakt med Vice gjennom en tegneseriekollega som hadde laget tegneserier for dem en stund. Hun ga meg mailen til tegneserieredaktøren deres, og som jeg sendte en mail. Jeg har laget mest tegneserier for dem, men også gjort noen illustrasjoner og animasjoner. På turen fikk jeg også sett Vice hovedkvarteret i Brooklyn, som var ganske kult. Etter dette dro jeg til LA, hvor jeg møtte diverse tegneseriefolk og animasjonsfolk. Jeg skulle egentlig møte produceren fra forrige tur og ha avtalt noen pitch-møter, men på grunn av en del uforutsette hendelser i forkant av turen fikk vi ikke planlagt godt nok, noe som gjorde at jeg ikke fikk pitchet serien der og da. Det var litt dumt - men jeg fikk mye ut av turen i form av networking, moro og inspirasjon.

– Hvordan går det med animasjonsserien per dags dato, tror du det er mulig å få den realisert en gang i fremtiden...?

– Akkurat nå er det litt pause i prosjektet. Jeg har aldri egentlig tenkt at det er så sannsynlig å få serien realisert, iallefall ikke i USA, hehe. Det å lage en animasjonsserie er veldig mye arbeid, krever masse penger og tar visstnok kjempelang tid i alle deler av prosessen. Så jeg tar det mest som en anledning til å lære litt om det å pitche og lage en TV-serie.

Alle illustrasjoner: Ida Neverdahl