Oppstartere (del 2): Sletten & Østvold
Gå til innholdet
Ole Sletten og Siri Østvold startet det multidisiplinære designbyrået Sletten & Østvold for seks år siden, og gir gode porsjoner realisme og selvinnsikt noe av æren for suksessen.
Av Dorthe Smeby
Sletten & Østvold har gjort seg bemerket med arbeider for kunder som klesmerket Fall Winter Spring Summer (FWSS), SoFI School of Fashion Industry, Kunsthøgskolen i Oslo og Norrøna Sport, og har både vunnet flere priser og utmerkelser for sine løsninger i både inn- og utland.
- Jeg og Ole Sletten startet opp Sletten & Østvold i 2009 - vi har både mellomstore og små kunder og arbeider i med identiteter, interaktiv design, kampanjer, pakning, redaksjonell design, kataloger, art direction og foto, sier Siri Østvold.
Østvold er selv utdannet ved Nordland Kunst- og Filmskole og ved Kunsthøgskolen i Oslo, og jobbet tidligere i Norrøna som art director og designer.
- Jeg og Ole hadde tidligere jobbet sammen i Norrøna og en av grunnene til at vi etablerte firmaet var ønsket om å jobbe sammen igjen. Vi startet opp for å utvikle oss faglig og for å få nye utfordringer, sier hun.
Opp- og nedturer
Selve arbeidsfordelingen beskrives som avklart - som designere jobber de tett sammen og slik har de også videreutviklet sine særegne roller og styrker.
- Når man driver sitt eget byrå blir man nødt til å bruke mange ”hatter” på én gang, og ikke være redd for å ta tak i ting, sier hun.
- Vi utnytter selvsagt at vi er to tenkende designere, og fordeler arbeidet deretter basert på prosjektets ulike behov og faser.
- Hva har vært de største fordelene og ulempene ved å starte for seg selv?
- En av fordelene er såklart at du har stor fleksibilitet i din egen arbeidshverdag, samtidig som du kan styre hvilken retning, hvilke strategier og hvilke verdier bedriften din skal ha. Det som følger med denne friheten og fleksibiliteten er et større ansvar; ovenfor deg selv, dine kolleger og din bedrift. Det følger deg døgnet rundt - året rundt, sier hun.
Navnepartner Ole Sletten sier seg enig, og trekker også frem det behagelige med muligheten til å legge opp egen hverdag.
- Det at du kan styre dine egne arbeidsdager og selv velge når du jobber er selvfølgelig veldig behagelig i startfasen. Men det kan også være en ulempe da det blir en heltidsjobb, og noen ganger kan være vanskelig å skille jobb fra fritid, sier han.
- Fordelene ellers er mange, men det å kunne velge faglig retning og hva vi prioriterer vår tid på er nok de største for min del. Det hele er selvfølgelig avhengig av flere faktorer, som hvilke kunder og prosjekter man klarer å skaffe, og de økonomiske rammene rundt hvert enkelt prosjekt. Egen faglig utvikling er også noe man har mulighet til å bruke en del tid på, men det forutsetter at man er disiplinert og faktisk gjør det, i tillegg til betalt arbeid.
Sletten mener de fleste utfordringene har en tendens til å komme snikende når spenningen fra startfasen har lagt seg, og hverdagen setter inn med sitt alvor og sine deadlines.
- Det er veldig mange ting som er spennende i begynnelsen, og det er mange opp- og nedturer, på en god måte. I oppstarten føler man dessuten at man kan jobbe ekstra mye, og tenningen gir masse overskudd. Derfor er det langsiktige viktig å ha i bakhodet, sier han.
Planlegging og målsetting
Siri Østvold anbefaler alle som går med tanker om å starte eget å tenke nøye over hvem man vil samarbeide med, og å passe på at visjonene for bedriften er forholdsvis like fra starten av.
- Om du skal starte opp sammen med noen, vær klar på at dere vil det samme og at dere har noen sterke felles mål. Sett opp delmål og feire disse når du når dem, sier hun.
- Vær sikker på strykene dine, eller hva du har som mål at styrkene dine skal være. Samtidig er det lurt å være bevisst på dine svakheter. Allier deg gjerne med noen du stoler på, og test ut forretningsidéen din på folk. Vær realistisk i forhold til økonomi, og planlegg fremover i tid. Ellers er det egentlig bare å hoppe i det! Man må være forberedt på å lære mye mens man går, og være villig til å jobbe hardt for å komme seg dit man vil. Og lag en forretningsplan!
Ole Sletten råder nye oppstartere til ikke å være redd for å lære ting som ikke nødvendigvis har noe med det faglige å gjøre, men som er relatert til å drive et firma. Han mener det smarteste når man starter eget er å ha en langsiktig agenda, og å være sikker på at den indre motivasjonen er sterk nok til å vare over lange perioder da det ofte tar lang tid å få driften opp å stå.
- Å drive for seg selv krever i tillegg mye fokus på andre ting enn bare det faglige, og man må ofte ta avgjørelser uten å kunne tenke for lenge. Spør deg selv om du virkelig er villig til å bruke mye av din tid på driften av firmaet i tillegg til det faglige, da mange blir overrasket over hvor liten tid man får til nettopp dette når man starter selv. Om du kun har lyst til å jobbe med det faglige, kan det være lurt å samarbeide med noen som er villige til å jobbe med de driftsmessige oppgavene, sier han.
- Og pass på at du har litt oppsparte penger til å klare deg over lengre perioder når du starter, da inntektene kan være variable.