Stipendutstillingen Other People av Oscar Grønner ble til ved hjelp av Grafills prosjektstipend, og var en studie av folk i ulike dagligdagse settinger.

Av Dorthe Smeby

Illustratør Oscar Grønner har gjort seg bemerket de seneste årene med sin enkle men komplekse strek, store internasjonale kundegruppe, Visuelt-gull og imponerende arbeidsmengde. I fjor søkte han Grafill-stipend og mottok Prosjektstipend liten, som ble legemliggjort i form av soloutstilling i Tyskland.

Instagram som rullebane

– Jeg har bakgrunn som designer, og har studert grafisk design på Central St. Martins i London, KHiO og Danmarks Designskole, sier Oscar.

– Interessen min for tegning tok seg opp når jeg jobbet med masterprosjektet mitt i design, som jeg virkelig ikke ble fornøyd med. Da prokrastinerte jeg med å tegne istedet. Så begynte jeg å legge det ut på Instagram, og begynte å få jobber derifra.

De seneste årene har han jobbet som designer i blant annet TGW (et designstudio han startet opp sammen med Henrik Wold Kraglund og Jens Tandberg) og Feed. Nå venter imidlertid en pause fra designfaget, hvor han først og fremst skal jobbe med kunst og illustrasjon i en periode fremover.

– Du har fått mye oppmerksomhet for illustrasjonene dine også internasjonalt, hva slags kunder jobber du mest med til vanlig?

– Jeg jobber med veldig forskjellige kunder, men ikke så mange norske dessverre. Siden jeg har jobbet med illustrasjon på siden av designjobben min har jeg kunnet velge å bare takke ja til prosjekter jeg virkelig har lyst til å gjøre. De siste månedene har jeg jobbet med Wallpaper Magazine, Le Monde, Morgenbladet og Bakken & Bæck blant annet.

Ulike teknikker og hverdagslige situasjoner

Oscar mottok Prosjektstipendet på 50 000 kroner fra Grafill, som ble til utstillingen Other People på galleri Nina Sagt i Düsseldorf i november i fjor. Utstillingen bestod av en samling motiver av mennesker gjort med forskjellige teknikker og ulike uttrykk, og var en studie av folk i dagligdagse settinger. Noen fremstår grafisk, noen er figurative og andre er helt abstrakte med forenklede former. Alle viser hvordan man kan se mennesker på forskjellige måter, være seg med humor, fremmedgjøring eller nysgjerrighet. Arbeidene som ble stilt ut var en kombinasjon av silketrykk, malerier og tegninger i tusj.

– Hvordan var søknadsprosessen når du søkte stipend? Og hvor mye og hva slags dokumentasjon sendte du inn?

– Jeg søkte bare ett stipend, som var prosjektstipendet. Jeg hadde allerede planer om å gjennomføre utstillingen og søkte derfor bare det ene stipendet som passet best til formålet. Da jeg søkte stipend var jeg allerede på god vei i planleggingen av utstillingen. Jeg hadde skisser på flere arbeider jeg ville stille ut og la de ved i søknaden min, sammen med en forklarende tekst om konseptet selvfølgelig.

– Det er ingen tvil om at tegningene dine fyller en tydeligvis etterlengtet nisje. Hvordan har du utviklet din stil som illustratør til slik den fremstår i dag?

– Jeg vet ikke, jeg synes jeg utvikler meg hele tiden. Jeg ser jo stor forskjell på det jeg lager nå og tidligere arbeid. Ikke alltid til det bedre, men jeg liker å prøve nye ting og nye teknikker både digitalt og for hånd. Jeg synes det er kjedelig å gjøre det samme om og om igjen.

Grafill-stipend

Grafill deler årlig ut stipend til profesjonelle utøvere innen visuell kommunikasjon, representert av fagfeltene illustrasjon, grafisk design, tegneserieskapning, servicedesign, animasjon og digital design. I 2017 mottok 87 utøvere stipend innen syv ulike stipendtyper, og i tillegg deles også Klassikerprisen og Bokkunstprisen ut. Norske og utenlandske utøvere med bopel og aktivt virke i Norge kan søke, og det er ikke et kriterium å være Grafill-medlem.

Les mer om Grafill-stipend

Alle bilder og illustrasjoner: Oscar Grønner