For Lisboa arkitekturtriennale har Zak Group laget en identitet som oppmuntret til eierskap og engasjement – samt demonstrere hvordan grafisk design kan skape akkurat det.

Sammen i identiteten #

Av: Kristina Ketola Bore

I snart halvannet år har besøkende til nettsiden close-closer.com kunne svare på spørsmål om fremtiden til arkitektur. «Hva er arkitekturen i en krisetid? Når produserer vi arkitektur? Hvem designere vi for, og hvorfor?» «Skriv ditt svar her». Med maks 100 tegn til rådighet har nasjonale og internasjonale besøkende besvart Lisboa arkitekturtriennales spørsmål. «Når vi drømmer», svarer Meredith David i slutten av sist måned, «Er ikke livet vakkert?», spør Paulo M. i mai. «Fremtiden», sier Xijin Zhong i oktober i fjor.

Arbeidet med triennalen som åpner 12. september startet for halvannet år siden. Allerede da var det britiske grafisk designstudioet Zak Group på plass sammen med de tre kuratorene. Den kuratoriske visjonen ble, heller uvanlig, utviklet i samarbeid med studioet
. Med en intim kjennskap til konseptet ble det også enklere for Zak Group å respondere og slik designe identiteten som fremstår sammenvevd med den overhengende ideen. Der triennalen forsøker å se forbi bygget arkitektur, gjør studioet det samme i sin design, forteller Zak Kyes, partner i Zak Group, over Skype.

– Vi var interessert i å reflektere ideen i vår art direction ved å se på alternativer til den konvensjonelle logoen eller grafiske identiteten, utdyper han.

ARTIKULERING. For å forstå triennalen og kurator, Beatrice Galilee, sin velvilje til å involvere Kyes og Co i en slik elementær utviklingen av konseptet, kan det kanskje hjelpe å se til deres imponerende CV. Zak Group ble startet i 2005,  siden 2006 har Kyes betjent rollen som art director for Londons Architectural Association (AA). Utstillingen Forms of Inquiry: The Architecture of Critical Graphic Design (2007), som han var kurator for ble et viktig bidrag til debatten rundt kritisk grafisk design-teori. Fjorårets utstilling Zak Kyes Working With… eksemplifiserte samarbeid innen design – et nøkkelelement i Kyes’ praksis. Utover det har studioet gjort oppdrag for Tate, Serpentine Gallery, Koening Books, Sternberg Press og flere kunstbiennaler.

Som et fast interiør i et av Storbritannias sentrum for arkitekturteori, AA, har Kyes god kjennskap til utviklinger innen feltet.

– Vi er meget involvert i diskusjoner rundt arkitektur og grafisk design, så jeg tror den forståelsen tillot oss å artikulere en tilnærmelse som er definitivt risikabel og litt utfordrende. Samtidig ga det vår kunde litt tro på vår tilnærmelse, forteller han.

ROBUSTE UTSAGN. Siden det første svaret ble postet på nettsiden til triennalen har over tusen flere fulgt. Utsagnene skal brukes i stedet for en logo og vil tilby en rød tråd for de varierte hendelsene som finner sted under triennalen. De har også blitt videreført og produsert i plakater som har begynt å dukke opp over Lisboa. Samtidig brukes de til wayfinding, skilting og en guidebok. 12. september lanseres en større nettside.

– Helt fra begynnelsen har vi lett etter måter Lisboa og et globalt publikum kunne spille generative roller i identiteten, forteller designeren.

– Det ledet oss til en idé hvor vi brukte en webplattform og forskjellige sosiale medier til å virkelig tilby et grunnlag for forskjellige besøkende å interagere med triennalen.

Typesnittet for triennalen, som forener identiteten, er tegnet av Radim Peško. Peško kan påstås å være for typografien det Kyes er for grafisk design: ung, tidsriktig, talentfull. De to er langvarige samarbeidspartnere, og da Zak Group skulle arbeide med en tospråklig identitet var det viktig med et robust typografisk uttrykk.

– Uansett type respons eller språk ønsket vi en sterk visuell koherens i utsagn og i applikasjon. Vi vurderte nøye hvordan språkene skulle behandles typografisk sett. Derfor samarbeidet vi med Radim Peško, som vi anser som en av de mer interessante kontemporære typesnittdesignerne, sier Kyes.

– Han utviklet Agipo som brukes for utsagnene og kommunikasjonen for triennalen.

SAMMEN OM DET. Lisboatriennalen er et utmerket eksempel på hvordan grafisk design er kapable til å engasjere publikum i skapelse, i resultat, men også hvordan samarbeid kan brukes på en måte som inkluderer flere enn den innerste produksjonskjernen. Gjennom en tilsynelatende enkel løsning har man skapt en modell som kan vekke en følelse av eierskap hos publikumet. Besøkende har fått satt sitt preg på diskusjonen og fått sin stemme hørt – og noen får den også sett i Lisboa. Ikke bare har Zak Group samarbeidet med triennalekuratorene, de samarbeider også med selve publikumet. Og det er også ideen om samarbeid man virker å returnere til i samtale med Kyes.

– Vi er veldig heldige som får jobbe på tvers av disipliner. Vi arbeider ofte med arkitekter og arkitektur, tilsvarende jobber vi omfattende med kunst og organisasjoner dedikert til kunst, samt private selskap, forteller han.

– Jeg tror det setter oss i en unik posisjon, hvor vår rolle ikke bare handler om å utvikle grafisk form og visualisere ideer. Det krever også av oss å være essensielt gode samarbeidspartnere. Og det er noe jeg tror vi er – det er en utfordring vi nyter å ta, og som virkelig understreker faktumet at intelligensen til en grafisk design-praksis ligger i dens evne til å lage koblinger med disipliner utenfor sin egen.