Kristina Nyjordet og Sofie Platou skal representere Norge i den prestisjetunge kreativitetskonkuransen Young Lions under Cannes Lions i juni.

Av Dorthe Smeby

Cannes Lions arrangeres i år for 63. gang, med åtte sammenhengende dager fylt av forelesninger, inspirasjonsforedrag, utstillinger, workshops og konkurranse. Over 15 000 delegater fra rundt 100 land deltar, og festivalen går av stabelen  18.- 25. juni. Det er likevel konkurransen som beskrives som selve hjørnesteinen i festivalen, og å vinne et Lions-trofé er av mange regnet som det gjeveste man kan oppnå i den kreative industrien. Young Lions gir unge talenter en sjanse til å prøve seg mot resten av bransjen. Konkurransen har over 400 deltakere fra hele verden, og er bygget opp rundt en brief hvert av teamene kun har 24 timer på å løse. 

Grafill med samarbeidspartnere dekker både flybillett, deltakeravgift samt opphold i fire dager for teamet som skal representere Norge i Young Lions Design i festivalperioden. I fjor dro det norske teamet Ida Louise Andersen og Sunniva Grolid, som også endte opp med å ta gull. I år er det teamet Kristina Nyjordet og Sofie Platou som skal prøve lykken - en oppgave de gleder seg stort til å ta fatt på.

Lik bakgrunn, ulike erfaringer
Kristina Nyjordet (25) kommer fra Mo i Rana, har studert ved Høyskolen Kristiania i Trondheim og har en bachelorgrad fra RMIT University i Melbourne. Etter endte studier jobbet hun både hos Anti og en kortere periode freelance hos Snøhetta i løpet av en to års periode. For halvannet år siden startet hun som designer hos Creuna. Sofie Platou (27) er vokst opp på Bærums Verk og har gått grafisk design på Westerdals. Som Kristina var hun også innom Anti etter studiene, før hun startet å jobbe i Snøhetta. Det var her de to møttes og ble kjent, og fikk muligheten til å jobbe sammen på ulike prosjekter.

–  Vi har begge hatt lyst til å søke tidligere, men ikke fått med oss Grafills konkurranse. Men denne gangen hadde vi ingen unnskyldning til å ikke melde oss på, sier de to.

–  Vi ønsket begge å teame opp med noen vi jobber godt sammen med, har god kjemi med, og ikke minst har det gøy med i prosessen. Så det valget tok vi ganske raskt. En styrke ved oss som team er at vi har relativt lik bakgrunn, samtidig som vi har opparbeidet oss mye ulik erfaring - noe vi absolutt tror kan være en fordel. Kristina med digital kompetanse og Sofie med design i 3D og rom. Vi har begge jobbet i store byråer hvor vi har fått erfaring med å levere høy kvalitet samt å jobbe effektivt under press. For oss er den konseptuelle delen av en designprosess svært viktig og vi brenner begge for gode, smarte konsepter og tydelige designløsninger.

–  Hvordan var søkeprosessen?

–  Som designere flest jobber vi best under press så vi satte av en kveld, som ikke tilfeldig fant sted rett før søknadsfristen, for å sy sammen søknaden vår. En del av søknaden bestod blant annet av to referanseprosjekter - begge branding-prosjekter som vi har jobbet tett på og som begge har sterke idéer i bunn.

Selve konkurransen har de tro på vil bli både en hektisk, intens og morsom opplevelse. En utfordring de trekker frem som essensiell er evnen til å holde intensiteten og øynene oppe et helt døgn, samt å huske på å sette av et par timer til søvn.

– Hva gjør dere for å forberede dere før avreise?

– Vi skal nok få med oss noen gode tips fra det norske teamet som representerte Norge i fjor. Det gikk jo veldig bra med dem, så vi har noen store sko å fylle. Planen er å sove mye og være veldig opplagte før vi setter i gang, og gjøre det vi kan for å være samkjørte på forhånd.

– Hvilke forventninger har dere til konkurransen?

– Det blir spennende å se om vi klarer å løse en brief på 24 timer - og samtidig være fornøyd med det vi leverer. Det hele blir nok uansett en minnerik og lærerik opplevelse. Vi håper og tror vi blir en sterk duo i Cannes - og vi er veldig klare for utfordringen!